[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:24

ricojoreen schreef:
Buitenzinnig, nu zie ik wéér dat prachtige lila/bruine zadel voorbij komen :~
Als mijn andere zadel verkocht is en je deze nog hebt stuur ik je meteen een berichtje :D :=

Haha er is niet zo heel veel animo voor, vrij specifieke kleuren zeg maar haha

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:25

Muze schreef:
Vanaf wanneer bestaat die nieuwe basis en wat is daar beter of anders aan?

Is steviger ten opzichte van de oude. Innovatie zeg maar.
Ongeveer vanaf 2016

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:49

Buitenzinnig schreef:
Van Grandeur heb je inderdaad verschillende passende lengte maten en van Ghost heb je normale maat, piccolo en bambino :)

Dank je wel! Zijn de maten van de halfpads ergens te vinden toevallig? Ik heb het idee dat ik nu een normale maat halfpad onder mijn piccolo heb.
En past de Ghost halfpad ook onder een Torino? Lijkt me wel, toch?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:06

Nissima schreef:
Buitenzinnig schreef:
Van Grandeur heb je inderdaad verschillende passende lengte maten en van Ghost heb je normale maat, piccolo en bambino :)

Dank je wel! Zijn de maten van de halfpads ergens te vinden toevallig? Ik heb het idee dat ik nu een normale maat halfpad onder mijn piccolo heb.
En past de Ghost halfpad ook onder een Torino? Lijkt me wel, toch?

De basis van elke Ghost is eender, alleen de lengte kan verschillen - dus ja, het past :j

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:18

siskeh schreef:
iets als een HKM boomloos zadel zou ik niet in de buurt van je paard laten komen.
Persoonlijk zou ik liever voor een barefoot of ghost gaan als je "veilig" wil zitten, voordeel is ook dat deze zadels hun waarde behouden.
Dan niet de aller oudste modellen, en zorg er voor dat je een goed pad onder hebt.


Ja heb hem in de handen gehad en stelt niet veel voor idd

Ga rond kijken voor en beter merk barefoot of misschien fra zag ik ook

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:27

Hoe wassen jullie de kifra pad Square Cotton? Hij komt bij mij zeiknat de was machine uit.. heb hem vorige keer bij zo'n grote wasmachine gewassen bij de car wash omdat er veel haren aan zaten. Nu alleen huidvet. Dacht doe in de wasmachine. Hij komt er zeiknat uit. Hoe los ik dat op? Heb geen zin om elke keer 8 euro voor het wassen te betalen.

hommetje
Berichten: 28
Geregistreerd: 06-12-09
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:21

Ik was de pad eerst op het normale programma. Als dat klaar is dan volgt het spoelen/centrifugeren programma. Dan komt het er een stuk droger uit.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:14

Ok. Zal ik volgende keer proberen.
Hij hangt nu op droogrek boven mijn bad uit te druppelen.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:42

soms helpt het wanneer je er iets bij stopt - de machine heeft moeite om het te centreren als het 1 groot en zwaar stuk is en centrifugeert het dan uiteindelijk niet. Dus gooi er een oude spijkerbroek bij voor het tegenwicht.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:44

Ja klopt.. Ik doe vaak een hondenwas (kussenslopen enzo), daar kan ook een dekje bij of een overal ofzo. Niet om de machine propvol te doen maar er moet wel echt wat in

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:15

Ah bedankt voor de tips.
Mijn nieuwe kifra pad <3
Afbeelding

Nala

Berichten: 8203
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:04

Chique!

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:03

Mooi die kifra pad. Past ook precies onder de barydale!

Ik heb vanwege knieklachten beugeldraaiers voor aan mijn fenders gekocht. Jeetje wat een verschil is dat zeg! Veel minder druk op de knieen.
Afbeelding


Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:08

Fijne oplossing :j

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:54

Oh fijn dat ze werken! Nu mijn pony weer bereden kan worden zat ik hier toevallig ook naar te kijken, drukt die bout niet tegen je enkel? En voelt het wel stevig en veilig?

En meteen maar nog een kniegerelateerde vraag; Weet iemand of het verende voetbed van de soft step beugels te vervangen is? Ik dacht in eerste instantie dat ik daarom meer kniepijn kreeg, het foam ertussen veert nu na een aantal jaar niet meer helemaal terug (aan de lange zijde aan de kant van mijn hak blijft het dunner). Zou het zonde vinden om hele nieuwe beugels te moeten kopen, het lijkt me een vervangbaar onderdeel maar ik heb ze ook nog niet ergens los kunnen vinden.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:41

Nou bij Barefoot doen ze nauwelijks.....of zeg maar gewoon niet... aan reserve-onderdelen helaas.

Ik zal meteen eens even informeren :)

boemel

Berichten: 8500
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:20

Zonder 254 pagina's allemaal doorgelezen te hebben :o ,ben ik nieuwsgierig welke verschillen jullie rijtechnisch opmerken tussen rijden met boom en zonder boom.

Dit voorjaar moet ik een nieuw zadel aanschaffen en twijfel erg over het type.

Ik heb 2 Friezen met veel beweging. Bewust gekozen voor een zadel met starre boom omdat een zadel met flexibele boom te onrustig rijdt en ze daar beide niet goed op reageerden.

Ooit op een wat wiebelige draver met een Barefoot gereden en dat vond ik echt niet fijn, maar dat is lang geleden. De techniek zal waarschijnlijk veranderd zijn.
Ik hoor graag jullie ervaringen :o

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:23

boemel schreef:
Zonder 254 pagina's allemaal doorgelezen te hebben :o ,ben ik nieuwsgierig welke verschillen jullie rijtechnisch opmerken tussen rijden met boom en zonder boom.


Ik reageer niet zo vaak maar lees altijd mee :)

Voor mijn paard heb ik een op maat gemaakt Signum zadel (met boom) en een Ghost Roma. Paard loopt onder beide eigenlijk exact hetzelfde, merk daarin geen verschil. Zelfde met paard van mijn vriend, als ik die met de Ghost rij is er ook geen verschil. In mijn optiek betekent verschil voelen vaak dat er een niet passend (boom)zadel in het spel is. Of dat je als ruiter in een van de twee zadels niet goed kunt zitten, of dat nu de boom- of boomloze is. Als mensen op mijn Ghost stappen dan zitten ze vaak het paard in eerste instantie gruwelijk in de weg omdat ze gewend zijn in een houding geforceerd te worden. Ghost doet dat niet.

Grote voordeel van de Ghost t.o.v. de Signum is de flexibiliteit. Dat lijkt voor de hand liggend, maar het is wel echt zo. Mijn paard is echt slecht op 1 gewicht te houden. De Signum kan dan wel traploos versteld worden, maar soms is het figuur van mijn paard zo dat de bende gewoon echt naar voren gaat schuiven, zelfs als het zadel in theorie precies pas is. Mijn paard heeft echt een gruwelijk moeilijke pasvorm, zelfs als ze op het goede gewicht zit. De Ghost schuift nooit, ook niet als ze vet is :)

Qua zit is er natuurlijk wel een wereld van verschil. De Signum zet je veel meer vast, de Ghost laat je juist helemaal vrij. De combinatie vind ik zelf ideaal :D

Overigens is er wel veel verschil per merk. Barefoot en de dressuur Hidalgo waren hier dan weer geen succes, maar ik denk ook vooral omdat ik er zelf niet lekker in zat.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:58

Zonder het extra contact merk ik dat ik zelf mijn hulpen minder goed door kan geven, persoonlijk heb ik ook echt die bewegingsvrijheid nodig om bv mn heupen in te draaien, mn bekken te kantelen of om mijn bovenbeen wat extra naar voren/achteren te leggen. Ook geeft mijn paard heel duidelijk aan dat hij geen harde delen wilt in zn zadel, hij gaat al in protest bij enkel een kopijzer als de rest wel flexibel is.

Dit is natuurlijk wel heel erg afhankelijk van de combinatie en het zadel, want met boomzadels heb je ook close contact zadels met een ongedwongen zit en er zijn ook genoeg boomloze zadels waar ik zelf echt niet mee overweg kan. Zo is een Ghost 0.0 te vergelijken met een Barefoot, zijn er een heleboel semi boomloze opties. Als ik jou was zou ik gewoon een passer laten komen en tig verschillende dingen proberen, alle opties zijn echt zo verschillend.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:07

Voordat mijn pony last kreeg van een peesblessure (inmiddels in totaal alweer bijna 10 maand verder -O- ) heb ik er meerdere (boom)zadels en op gehad. Wintec met cair het meest mee gereden, de kussens vormen enigszins naar het paard en barefoot zat voor mij veel te breed op mijn tinker.
Nu ik toch niet kan rijden heel veel gelezen en als ik weer kan rijden wil ik graag een Ghost of edix Tudor proberen. Aangezien de rug van een paard beweegt, waarom zou je er dan een zadel op leggen die niet (een beetje) meebeweegt?
Inmiddels al wel een ghost aangeschaft en geprobeerd op de shire van een vriendin, die zit geweldig en schuift nergens heen <3
In de winter vind ik vaak sowieso niet de motivatie om te rijden, ondanks 2 binnenbakken hier op stal, dus laat haar de winter nog lekker genieten van haar langdurige vakantie :+
Daarna hoop ik dat ik weer kan rijden en wil ik de edix graag proberen, dan houd ik de ghost voor de buitenritjes :D

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:27

Ik kan de hulpen voor de verschillende gangen (heb gangenpaard) veel subtieler geven met mijn Ghost, ook al ligt mijn Specialized (boomzadel) even goed.

boemel

Berichten: 8500
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:37

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Op zich zijn beide paarden echt subtiel aan de hulpen. Ze zijn beide erg gevoelig en werkwillig.

Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie verschil maken qua eigen balans.
En of boomloos meer wiebelt voor je gevoel.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:20

Dat wiebelige verschilt denk ik per zadel, de barefoot was veel wiebeliger (is dat een woord? :') ) dan mijn ghost.
Die was de eerste paar passen in draf wel even wennen, maar na de eerste 3 drafpassen zat ik er best stevig in ondanks dat het lijkt alsof je geen steun hebt.
Ik heb de ghost quevis met een barefoot pad met pu schuim en moosgummi inlages <3

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:25

boemel schreef:
Dank jullie wel voor jullie reacties!
Op zich zijn beide paarden echt subtiel aan de hulpen. Ze zijn beide erg gevoelig en werkwillig.

Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie verschil maken qua eigen balans.
En of boomloos meer wiebelt voor je gevoel.


Naar mijn idee niet hoor, de combinatie moet natuurlijk wel goed passen. Soms kan het wel wat meer veren omdat het natuurlijk een stapel van zachte lagen.
Sommige boomloze zadels voel je nauwelijks een klassiek boomzadel, terwijl andere zadels meer een veredelde bbp zijn.
Zo kan ik zelf echt niet rijden in een barefoot, ik krijg er zn stoelzit in dat ik het paard niet meer goed kan volgen, terwijl ik wel heel goed overweg kan met Ghost (heeft dan ook verplaatsbare beugelophangplekken) en nu is de Prince Orion voor mij onderweg, dat was ook echt fantastisch voor mijn zit.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:28

Mwoah, dat zal ook per model van een merk verschillen. Als je bvb. de meest basic Barefoot vergelijkt met een model van een ander merk dat wel wrongen heeft, dan heb je al een flink verschil te pakken :j

Plus dat het ook een kwestie van wennen is en het zadel dat je het eerst een paar keer probeert, het meest onwennig aan zal voelen en het zadel daarna dan toch een stukje minder schrikken is zeg maar.

De Barefoots hebben ook alweer heel wat jaartjes een verplaatsbare beugelophanging, al van voor de de heropstanding van Ghost zeg maar :=