Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
witannet
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:17

ik heb sinds vandaag de recuptex deken in gebruik maar heb een vraag waarop ik het antwoord nergens heb kunnen vinden. Mijn haflinger staat normaal zonder deken buiten, ongeschoren. Ze is al 22 en het leek me fijn voor haar om voor het rijden deze deken te gebruiken om wat sneller op te warmen. Maar kan ik haar na het gebruik van deze deken dan wel gewoon weer buiten zetten? Dan is ze lekker opgewarmd en gaat ze weer de kou in. Of ben ik dan verplicht om voortaan altijd een deken op te doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

vera_pino

Berichten: 1897
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:03

Het is nooit goed om een bezweet paard weer de kou in te sturen, altijd goed uitstappen wellicht net wat langer als een paard met een deken/geschoren paard. Meeste wat dan bezweet is zoals hals en flanken drogen wel tijdens het stappen. Dat beetje onder je zadel kun je droogwrijven met een doek of stro. Maar dan nog zou ik het paard nooit gelijk op het land zetten.

Kun je beter nog even een kwartiertje die recuptex oplaten. Je spulletjes opruimen en dan deken eraf halen.

mavantos

Berichten: 3645
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:43

Ik doe na het rijden nooit direct de Recuptex op als hij gezweet heeft, als ik 'm wel op doe gaat hij ontzettend eronder staan na zweten.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:24

Ik heb de recuptex toch te koop gezet. Vind 2 toch overbodig!

Forcalquier

Berichten: 2068
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:16

Nieuw in dit topic en direct een vraag:

Mijn paard heeft sinds een paar weken last van haar schouder, vermoedelijk overbelast op de weide. DA is al geweest en heb ontstekingremmende medicijnen gekregen, ze staat nu op rust met alleen rechtuit stappen en ik moet haar masseren voor een betere doorbloeding/genezing.

Gister heb ik een recuptex aangeschaft omdat deze de doorbloeding ook zou stimuleren (ik heb met de DA overleg gehad of dit het proberen waard zou zijn)
Nadat ik de deken er zo'n 20 minuten op had liggen werd zij heel onrustig, begon onwijs te schuimen/kwijlen/smakken. Uiteraard heb ik de deken direct afgedaan waarna alles na 2 minuten weer bij het oude was.

Uiteraard ga ik dit ook met mijn DA bespreken maar was even benieuwd naar eventuele ervaringen.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:06

Ik kan het mis hebben (verkeerd begrepen), maar volgens mij is dat een teken van ontspanning (het smakken). Tijdens een massage van de fysio ging mijn haflinger ook smakken/kwijlen, zij gaf toen aan dat dit een teken van ontspanning was. Ik weet niet zeker of dat met de deken ook zo is...

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:08

Ik zou de deken zeker nog een aantal keer op doen en kijken of der reactie zo blijft of dat t toeval was.

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:40

Mijn merrie reageerde ook licht op de deken toen ik hem voor het eerst op had gedaan. Het leek net of ze af en toe een schokje kreeg.
Gisteren voor de tweede keer op gehad en ze stond er heerlijk ontspannen onder.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:30

Ik wil er binnenkort ook 1 gaan bestellen,
Merrie zit vaak tussen een 185 en 175 in.
Heb een aantal dekens 185 en een paar 175.
Zag dat ze bij de kroo 180 hebben, nu ben ik niet heel handig met dekenmaten maar het lijkt mij dat ik er dan goed tussen in zit?
Ik heb ook een buzz off van bucas, zit in principe goed in maat 185, had misschien iets korter gemogen...

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:46

Ik weet niet hoe de paardenmaten vallen, maar de ponymaten vallen erg groot. Mijn shet x welshje van 1.06 heeft normaal altijd maat 135/137, maar zowel de rug als voorkant van de Recuptex waren veel te lang voor hem. Ik heb uiteindelijk een kleinere maat aangeschaft en de voorsluiting verplaatst en deze zit 'm veel beter (maat 125). Ik zou dus eerder voor een kleinere maat (in jouw geval 175) gaan dan een grote. Liever iets bil bloot dan een jurk die enorm naar achteren trekt.

135:
Afbeelding

125:
Afbeelding

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:37

Mijn 137cm horseware deken dragers hebben gewoon een 137.
Bij Benno wat ruim, die zou de 125 met een verzette voorsluiting mooier passen. Maar daar zou Deedee uit scheuren. Dus mijn pony's moeten hun 137 maar delen ;) .

Ik gebruik hem alleen voor wedstrijd en les (meestal gaat hij pas op als ze de trailer op gaan), pony's lopen 24/7 buiten zonder deken. Dus liever iets ruim bij de ukkies dan te krap voor de grootste, ze hebben hem toch alleen op als ze vast staan.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:31

Hier idd ook een maat kleiner dan normaal. Komt omdat bucas bijzondere maatvoering heeft qua boven en onder. Horseware (en bijna alle merken) zitten 50 cm tussen onder en bovenmaat dus bijv 145 heeft bovenmaat 95, bucas 145 heeft bovenmaat 110.. Een best verschil.
Ik heb dus van bucas 1 maat kleiner genomen dus de 137 onderlengte met bovenmaat 105. Deze zit dan mooi tot de staart wortel, alleen ietsje bil bloot maar aangezien het een therapie deken is en voornamelijk de bovenkant mooi aangesloten moet zitten zitten die goed.
En heb 1 gebruikte en 1 nieuwe en merk dat de gebruikte ook veel netter zit maarja das de stijfheid die er nog even uit moet. :D

Maar volgens mij bij de paarden maten zit er niet zo'n apart verschil tussen boven en onder maat.

Jonnekee
Berichten: 758
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:40

Hoelang hebben jullie de recuptex opgebouwd voordat je hem 24/7 oplegde?

Spenk
Berichten: 21843
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:41

Voor 24/7 vind ik hem niet geschikt.. Na een poosje gaat die trekken.

mavantos

Berichten: 3645
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:47

Ik vind nog steeds de pasvorm echt verschrikkelijk... Deken trekt idd naar achteren en de rug van het deken is zo bol dat het niet eens de rug van mijn paard raakt op de schoft en kont na. En ik heb echt geen paard met een doorgezakte rug, nog niet eens een hoge schoft.

loeske87
Berichten: 485
Geregistreerd: 01-07-05

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:32

Ik heb het er op gewaagd... en de uitrijdeken besteld. Horsefit shop heeft een 3 halen 2 betalen actie. Mijn stalgenoot wilde graag meedoen. Maar er blijft waarschijnlijk een maat L over (voor €66,63) Dus voor het geval iemand interesse heeft... stuur maar een pb

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:53

Mijn pony draagt hem al een poosje als onderdeken en hij trekt hier absoluut niet. Hij zit de volgende dag nog exact zoals ik hem heb achtergelaten, zonder naar achter te zijn getrokken. Het ruggedeelte heeft even moeten vormen maar ligt nu netjes op de rug.

Ik zie bij mensen om mij heen dat hij vooral gaat trekken als hij te ruim is. Als hij echt over de billen valt trekt hij makkelijk naar achter en kan hij ook niet meer 'terug'.

Mijn pony heeft de 125 (zijn normale maat is 130) waarvan ik de borstsluiting naar voren heb gezet. Hij verzoop in de 135.

Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:18

Hier wordt de deken wel 24-7 gebruikt en merk zelf niet dat hij naar achter trekt

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:37

De mijne trekt ook wat, maar een maat kleiner leek me ook niet passen aangezien ze nu al deels blote billen heeft. Ik heb geen bucas paard denk ik, ik hoop dat hij nog wat beter gaat vormen als ik hem weer wat meer gebruik :)

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:40

Ik vind de ponymaten ook normaal vallen, hetzelfde als de normale bucas dekens.
De bucas freedom 1200D heb ik.
Mijn pony begon al heel snel te likken en te zuchten van de deken, ben benieuwd.

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:57

Pasvorm vind ik ook niet fantastisch. Bij mijn merrie staat ie ook bol op de rug, die moet ik echt even plat leggen.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:09

Ik heb ook een pony-maatje 137 en Bucas houdt er gewoon een rare maatvoering op na soms. Als ik mijn Recuptex deken opmeet kom ik op ruglengte 110cm met onderlengte 140cm. Deken is dus groter dan dat er op het label staat en Bucas aangeeft.

Voor mijn shet is de deken dan ook te ruim al kan het er net mee door. Nu bij de Paardendrogist de Recuptex in een 130cm onderlengte in bestelling staan en als die ook ruim valt is dat precies goed.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bucas Recuptex, ervaringen? Of andere magneetdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:17

Heb er ook pas 1 aangeschaft en hem een paar uurtjes voor het rijden opgelegd. Toevallig ook wedstrijd maar wat een verschil zeg. Direct een los paard. Hij werd er erg ontspannen van. Een beetje te want hij moest echt even wakker geschud

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:41

shetlandfan schreef:
Ik heb ook een pony-maatje 137 en Bucas houdt er gewoon een rare maatvoering op na soms. Als ik mijn Recuptex deken opmeet kom ik op ruglengte 110cm met onderlengte 140cm. Deken is dus groter dan dat er op het label staat en Bucas aangeeft.

Voor mijn shet is de deken dan ook te ruim al kan het er net mee door. Nu bij de Paardendrogist de Recuptex in een 130cm onderlengte in bestelling staan en als die ook ruim valt is dat precies goed.


Ik ben benieuwd of die geleverd gaat/kan worden.

Vorig jaar heb ik die maat ook besteld en uiteindelijk na driekwart jaar wachten kreeg ik bericht dat Bucas deze maat niet ging maken. Ik hoop voor jou dat je minder lang hoeft te wachten, en dat hij uiteindelijk wel komt :D

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:48

Jonnekee schreef:
Hoelang hebben jullie de recuptex opgebouwd voordat je hem 24/7 oplegde?


Ik sta op een pensionstal en had geen tijd/mogelijkheid om hem 2 uur van te voren en 2 uur daarna op te leggen. Ik heb mijn pony eerst even laten wennen een half uurtje voor en na het rijden en dat meerdere dagen. Daarna heb ik hem een nachtje opgelaten ('s avonds op, 's morgens weer af voor het rijden) en ik merkte helemaal niks negatiefs dus daarna gewoon als onderdeken gaan gebruiken.