Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:13

iemand enig idee wat ik aan het volgende kan doen? Paard dramt op elk bitloos hoofdstel heen(geprobeerd: kin en kaak gekruisd systeem, sidepull(Micklem, FRA pardoers en Barefoot), touwhalster, Monty Roberts halster... Hij heeft gewoon maling aan de druk op zijn neus (overigens ook aan de hand, hij gaat dan erg lastig voor druk weg(ook met touwhalster of monty roberts) terwijl hij met mijn lichaamshouding wel goed te sturen is)

Probleem is dan ook dat ik geen rem heb... Hij gaat lopen op standje boemeltrein en gaat door... Het is niet hard maar hij is ook niet echt terug te rijden. In de bak ala maar als ik eens moet stoppen bv buiten is dit geen optie.
Met bit is hij juist heel licht aan de hulpen en is hij ook op zit terug te rijden.
Overigens is hij het met neckrope ook gewoon te sturen maar ook daar is terug wel een dingentje(stilstaan op neckrope lukt niet altijd of duurt gewoon lang, maar kan wel terugschakelen in de gangen en sturen)
In een bitloos gaat hij tegen hangen en is hij "weg"

Iemand die een optie heeft? Advies als neem les is leuk maar ik train al 3 a 4x in de week onder begeleiding(voordeel van op een ruiterclub staan hihi) waarvan 1x in de week prive, overigens allemaal met bit, wil het bitloos echt als afwisseling op de dagen dat ik niet fanatiek train.
Qua karakter is mijn paard wel echt een doodloper, niet snel ergens van terug te houden en moet hem blijven controleren anders is hij geneigd een hoog tempo aan te nemen en door te blijven gaan.

Qua africhtingsniveau is hij Z1 klaar en starten we officieel M2

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:28

Ik zou dan gewoon beginnen met lessen bitloos. Gewoon dezelfde lessen maar dan zonder je bit.
Anders kun je nog eens kijken naar een (kleine) hackamore. Daar zijn veel soorten van.

Edit; bovenstaande 'foefjes' zijn natuurlijk ter ondersteuning van het aanleren van een degelijke zit-/stemhulp terug. Installeer die met bit en probeer hem dan zonder. Leer je paard aan dat 'ho' stilstaan en dat je daarvoor niet aan de teugels hoeft te trekken. Dan heeft hij ook niks om doorheen te lopen.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:14

tennan schreef:
Ik zou dan gewoon beginnen met lessen bitloos. Gewoon dezelfde lessen maar dan zonder je bit.
Anders kun je nog eens kijken naar een (kleine) hackamore. Daar zijn veel soorten van.

Edit; bovenstaande 'foefjes' zijn natuurlijk ter ondersteuning van het aanleren van een degelijke zit-/stemhulp terug. Installeer die met bit en probeer hem dan zonder. Leer je paard aan dat 'ho' stilstaan en dat je daarvoor niet aan de teugels hoeft te trekken. Dan heeft hij ook niks om doorheen te lopen.


Ja echt bitloos les zijn de instructeurs niet zo heel erg van ben ik bang... wel geprobeerd maar weten niet zo goed wat ze er mee moeten.(vooral het stukje door drammen)
Dat is het probleem met bit weet meneer exact wat er van hem geëist wordt en doet hij het ook niet. Maar met bitloos steekt zijn fjordenkarakter de kop op :+
Overigens heeft iedereen moeite met hem qua wijken voor druk vanaf zijn hoofd, tijdens zijn training omdat hij een laadprobleem had was Annemarie vd Toorn ook niet zo gecharmeerd van zijn fjordenkunstje :o (hij heeft daar een week intern gestaan) Ook bij hun na het nodige grondwerk ging hij nog zeer moeizaam weg voor de druk...
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 04-08-16 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:17

Aha :+ Dan zou ik gewoon eens een hackamore proberen. Komt veel steviger in, misschien heeft hij daar wat meer respect voor. En anders zou ik gewoon met bit blijven rijden, hoor. Voorkomt een hoop frustratie dan.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:13

En heb je de Nurtural geprobeerd? Ken verschillende mensen die hier succesvol mee wegrijden (inclusief mezelf ;) ) De druk wordt meer verdeeld over het gehele punt. Ik denk namelijk dat je met een hackamore hetzelfde effect gaat hebben. De druk hiervan is namelijk ook gewoon op de neus.

Maar hoe ik het zo lees, zou ik ook eerst gewoon vanop de grond oefenen zodat hij leert dat gedoseerde druk echt geaccepteerd en niet zo maar genegeerd kan worden. Het is wel een typisch koudbloed kwaaltje. Ik ben nu ook aan het werken hierop met mijn ruin, want hij had zichzelf geleerd om in 'flightmodus' te gaan van het moment dat de druk hem te veel werd. Druk gaat er àltijd zijn, daarom moeten ze het gewoon leren accepteren. En met goede training inclusief rustmomenten, lukt dat wel. :)

Wat je ook kan doen is dus vanop de grond oefenen met langere teugels en zo opbouwen. Een beetje in het genre academische rijkunst. Was voor mij ook behoorlijk prutsen in het begin. Maar wel een fijne methode ook om je paard te leren omgaan met de druk van een bitloos hoofdstel.

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:22

Ik ben absoluut pro-bitloos maar niet anti bit. Waarom wil je zo perse bitloos rijden?

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:47

Tamaar88 schreef:
Captain schreef:
xyzutu2, maak jij ook optomingen op aanvraag? :')

Ik kreeg vanochtend filmpje van mijn lesgeefster van een stukje les en ik zie toch dat de bakstukken wel erg dicht in de buurt van de ogen komen. Nu heb ik dit hoofdstel gezien:
[ Afbeelding ]
Maar deze wordt alleen geleverd inclusief hackamore. Maar een hackamore, neusriem en kinketting heb ik al. Toch vind ik dit ontwerp wel erg mooi. Weet jij anders iemand die zulke dingen op aanvraag maakt?

Of anders, waar ik de spullen vandaan kan halen? Kan zelf opzich ook wel wat in elkaar knutselen maar moet ik even weten waar ik de spullen vandaan kan halen.. :)



Is dit misschien iets voor je?
http://www.artofriding.nl/nl/hoofdstel-bitloos.html

:)


Vind ik ook niet mooi. :') toch bedankt voor het meedenken! :D ik laat hem waarschijnlijk maken door Viola hier op Bokt.

Dieseltje: ik zou niet zo moeilijk denken en gewoon met een bit blijven rijden. Ik ben ook niet anti-bit. Als hij aangeeft dat hij een bit fijner vindt dan zou ik daar gewoon naar luisteren.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:16

Dieseltje: als jouw paard zoveel fijner en lichter loopt met bit, waarom dan bitloos?

Ik rijd om die reden ook met bit. Bitloos is een trekwedstrijdje, absoluut niet nageeflijk en erdoorheen knallen. Met bit hoef ik haast geen hulpen te geven. Ze rijd zoveel fijner

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:15

Als hij aan het halster ook al lastig is, denk ik meer aan een stukje opvoeding dan aan de optoming. Je kunt denk ik beter les van iemand vragen die je paard leert wijken voor druk op de grond (Ik ben zelf wel fan van Warwick Schiller). Ik denk dat de problemen onder het zadel dan ook verminderen.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:39

Ik men bitloos met mijn shetlander. Heb nu een glucksrad/wiel. Die gebruik ik als sidepull en als meneer erg veel looplust heeft, klik ik de leidsels een opening verder, dat het wiel een lichte hefboomwerking krijgt. In het algeen verliep de overgang van bit naar bitloos soepel, en komen we buitenritten met losse leidsels door.
Voordat ik bitloos ging mennen, deed ik wel al aan bitloos lange lijnen en longeren etc. Hij was wel al gewend aan de hulpen via druk op zn neus.
Voor het (waarschijnlijk) toekomstige paard van mn moeder heb ik een Micklem aangeschaft. Het is een namaak en was maar €40,-, dus die kon ik niet laten schieten. Is er iemand die ervaringen heeft met de namaak multi bridle?

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:48

Runa schreef:
Als hij aan het halster ook al lastig is, denk ik meer aan een stukje opvoeding dan aan de optoming. Je kunt denk ik beter les van iemand vragen die je paard leert wijken voor druk op de grond (Ik ben zelf wel fan van Warwick Schiller). Ik denk dat de problemen onder het zadel dan ook verminderen.


ho hij is helemaal niet lastig aan de hand(sterker nog durf te beweren dat hij gewoon echt heel goed is opgevoed en dat hij nooit iets zou uithalen aan de hand), hij respecteert mijn ruimte, blijft ten alle tijden wat er ook gebeurt achter me lopen, gaat niet door mij heen, mijn dochter(vanaf dat ze 7 is hebben we hem nu kleine 2 jaar geleden) kan ik er mee buiten laten wandelen, hij gaat echt als een hond achter me aan(sterker nog mijn fjord luistert in dat opzicht beter als mijn engels bulldog die toch zeker voor een bulldog goed onder ápel staat ;)
Maar bv achterwaarts voor druk op een halster kan je vergeten terwijl ik met mijn lichaamshouding en een vinger wijzend naar zijn borst hem wel achterwaart kan zetten :')

@ Jackytje ja dat het een koudbloed kwaaltje is heb ik al mee begrepen :D Toch maar weer heel veel gaan oefenen en trainen, om eerst te gaan lange teugelen is een hele goede! Hij kent het namelijk wel maar altijd met bit gedaan maar inderdaad waarom niet met bitloos en dan zo uitbouwen.

@ de rest, ik wil bitloos puur voor het rust moment, die 1 a 2x in de week waarop het trainen niet "moet" maar rijden gewoon lekker rustig ontspanning is.(letterlijk beetje hobbelen en naar buiten, al doe ik dat buitenrijden gewoon op een bit nu dan, zonder rem buitenrijden lijkt me geen strak plan haha)
Heb andere paarden altijd ook zo gereden dus wou graag dat deze er ook zo mee te rijden was, misschien moet ik dat beeld bij deze maar bijstellen :\

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:18

Maar je kan toch met bit ook gewoon de lange teugel geven en lekker buiten een rondje chillen? Ik snap niet zo goed wat een optoming aan een 'rustmoment' zou kunnen veranderen.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:57

Captain schreef:
Maar je kan toch met bit ook gewoon de lange teugel geven en lekker buiten een rondje chillen? Ik snap niet zo goed wat een optoming aan een 'rustmoment' zou kunnen veranderen.


ja en dat doe ik nu ook, maar blijft toch ijzer in zn mond dat als het niet hoeft het er van mij ook niet in hoeft :Y)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:02

Heeft iemand hier ervaringen met springen met een boomloos zadel? Kan een zadel zoals de barefoot notting hill de druk goed genoeg opvangen? Uiteraard juist gebruikt met pad met inlages. Ik ben erg benieuwd :)

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:04

Ik denk wel dat je hem toch echt gaat moeten aanleren om achteruit te gaan met druk op het halster als je verder wilt met bitloos rijden. Hoe pak je dit precies aan? Bouw je de druk goed genoeg op? Met zo'n paarden is het essentieel om eerst bij wijze van spreken het te vragen. Geen reactie? Dan mag je meer druk zetten enzovoort.

Ik snap je reden wel om voor bitloos te blijven gaan anders wel. Ik ben ook van mening dat een bit toch nog altijd een 'dood' voorwerp is in de mond van het paard en het me echt niet comfortabel lijkt, hoe goed het ook past en hoe weinig druk je er dan ook mag op zetten. Dit is echter mijn visie en snap dat mensen dit niet zo vinden ;)

Eight schreef:
Heeft iemand hier ervaringen met springen met een boomloos zadel? Kan een zadel zoals de barefoot notting hill de druk goed genoeg opvangen? Uiteraard juist gebruikt met pad met inlages. Ik ben erg benieuwd :)

Volgens mij vergis je je van topic :P Hiervoor moet je hier zijn: [HAR] [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:08

Ach jeetje, te snel gelezen, dankjewel Jackytje :)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:50

dieseltje09 schreef:
ho hij is helemaal niet lastig aan de hand(sterker nog durf te beweren dat hij gewoon echt heel goed is opgevoed en dat hij nooit iets zou uithalen aan de hand), hij respecteert mijn ruimte, blijft ten alle tijden wat er ook gebeurt achter me lopen, gaat niet door mij heen, mijn dochter(vanaf dat ze 7 is hebben we hem nu kleine 2 jaar geleden) kan ik er mee buiten laten wandelen, hij gaat echt als een hond achter me aan(sterker nog mijn fjord luistert in dat opzicht beter als mijn engels bulldog die toch zeker voor een bulldog goed onder ápel staat ;)
Maar bv achterwaarts voor druk op een halster kan je vergeten terwijl ik met mijn lichaamshouding en een vinger wijzend naar zijn borst hem wel achterwaart kan zetten :')

:o?

Het is niet mijn bedoeling te zeggen dat je paard niet opgevoed is of lastig is. Maar zelf zei je dat je dat 'ie op druk op de neus dramt.
En ik vind toch dat wijken voor druk iets is wat een paard moet kunnen.

dieseltje09 schreef:
iemand enig idee wat ik aan het volgende kan doen? Paard dramt op elk bitloos hoofdstel heen(geprobeerd: kin en kaak gekruisd systeem, sidepull(Micklem, FRA pardoers en Barefoot), touwhalster, Monty Roberts halster... Hij heeft gewoon maling aan de druk op zijn neus


En ik denk dat het al een heel eind scheelt met rijden als je dit aan de hand aanleert.

Zoals ik zei ben ik zelf fan van Warwick Schiller, die gebruikt negative reinforcement, maar positive reinforcement kun je ook proberen. :)

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:03

Lauraxnick schreef:
Voor het (waarschijnlijk) toekomstige paard van mn moeder heb ik een Micklem aangeschaft. Het is een namaak en was maar €40,-, dus die kon ik niet laten schieten. Is er iemand die ervaringen heeft met de namaak multi bridle?

Ik heb ook een namaak multi bridle! Qua model is er niet zo veel anders, het enige waar ik tegen aanloop is dat het schuine stuk voor mijn paard wat te lang is. Verder is de qualiteit gewoon veel minder goed, maar ik ben wel van plan om voor een echte te gaan sparen, omdat het ook voor bijv buitenritten handig is dat je je bit eraf kan halen!
Edit: doordat de bakstukken niet helemaal het juiste formaat zijn, kan ik het bit er niet fijn aan hangen, vandaar dat ik een echte wil kopen!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:39

Even delen ... omdat ik op dit moment longeren niet bitloos kan doen (vanwege de slechte release van het hoofdstel wat ik heb) en ik het ook niet met bit wil doen (wil geen geruk aan zijn mond als hij eens wegspringt), besloten een kaptoom te kopen om hem op die manier netjes te longeren.
Ik pas dat ding om zijn hoofd en hij bevriest en wil geen stap zetten ... tja ... voor zijn gevoel zat zijn hele hoofd natuurlijk vol met 'rem' :)
Dat is nadeel dat hij bitloos kaakgekruist gewend is denk ik zo.
Niet eerder aan gedacht, anders had ik niet eens kaptoom gekocht. Op zich ook wel logische reactie van hem. Maar nu wil ik hem zo toch gaan longeren, hij mag proberen het verschil te leren begrijpen. Morgen kaptoom wel 1 standje losser zetten maar :+
Iemand dit ook ooit meegemaakt?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:48

Wat voor kaptoom heb je? Sommigen zijn best zwaar en niet altijd even fijn voor het paard. Daarbij moet hij ook niet helemaal aangesnoerd zitten, maar ook niet teveel schuiven. Hier doet t ene paardje t prima op verschillende optomingen. De andere toen ik die voor het eerst kaptoom in hing en iets druk gaf ging stuiteren, snapte er helemaal niet van, maar toch rustig doorgepakt en liep een kwartiertje later relaxt zijn rondjes.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:59

Ik heb een hele lichte, gewoon nylon, ook zonder ijzeren beugel in de neus.
Ga hem sowieso eens gaatje losser zetten onder de kaak en bij zijn oren. Daar is hij het meest gevoelig voor druk. Neus valt wel mee bij hem.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t3 ... 8843_o.jpg

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:02

Die heb ik ook. Nog nooit gebruikt :')

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:32

xxdomiixx schreef:
Die heb ik ook. Nog nooit gebruikt :')

_O-
Heb ik wat aan hahahaha.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:54

Nee ik ook niet :P

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:36

Het bitloos rijden gaat me steeds beter af, al vind ik het soms nog wel spannend om een jong en sensibel paard zonder bit te rijden.