Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:54

Dat is eigenlijk vrij. Hoe verder naar voren op de neus (zoals bijvoorbeeld bij een kaptoom) hoe meer je echt de neus kunt draaien ten opzichte van de hals om stelling te vragen, maar die positie heeft als nadeel dat de neusriem ook makkelijk draait.
Eigenlijk kun je al stelregel nemen dat hoe verder naar achteren de ring zit, hoe minder snel de neusriem draait. De 'ultiem stabiele plek' ;) is dus recht onder de kin, maar die heeft weer als nadeel dat je moeilijk stelling kunt vragen omdat druk daar de neusriem meer naar achteren trekt dan opzij.

Ik heb net ook weer een paar hoofdstellen af en omdat ik de bakstukken vrij ver naar achteren vastmaak aan de neusriem omdat ik wil dat ze echt achter het jukbeen zit de teugelbevestiging ook redelijk ver naar achter. Bij dit hoofdstel heb ik ook geen losse teugelringen, maar clip ik de teugels gewoon in de halsterringen (ringen met 2 rechte ogen voor neus en bakstukken). Ik kan een vuist tussen de kinriem en de kin steken en toch stelling/buiging vragen zonder dat het hoofdstel gaat schuiven, dus precies wat ik wilde. :)

Afbeelding
Afbeelding

tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:13

Ziet er goed uit hoor. Hoe heb je die neusriem vormvast gemaakt, als ik vragen mag?

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:27

xxdomiixx schreef:
Ik kan het even niet meer vinden. Ik heb net gesloten ringen gekocht zodat ik ook met de oude neusriem kan gaan rommelen (net als Runa er een sidepull van maken). Maar nou zie ik dat er heel veel verschillende posities zijn waar ik die ringetjes kan plaatsen. Wat is het meest stabiel? Ik ga er sws ook een kaakriem aan vast maken maar met die ringetjes weet ik nog niet waar ik ze moet plaatsen..


Ik heb die van mij vrij laag op de neusriem gedaan omdat dat eigenlijk gewoon zo uitkwam. Maar het bevalt me heel goed, het schuift niet en het is wel duidelijk.

Afbeelding


Ik heb dit hoofdstel ook geprobeerd met de teugels aan de grote ringen, dus nog lager. Dit was echter niet duidelijk voor mijn pony. Ik rijd normaal dan ook met een sidepull.
Al gebruik ik dit hoofdstel nu voor lange teugelen :)

Als je nu met een sidepull rijdt en je bent daar tevreden over, kun je ook nog dezelfde hoogte wel ongeveer aanhouden. :)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:28

Dankjewel Xyzutu. Ik wil er uiteindelijk gewoon dressuurmatig mee kunnen rijden, maar niet dat het gaat schuiven dus dan is denk ik de positite van jou ringen het beste. We rijden nu met touwhalster, en daar lukt stelling en buiging ook mee zolang ik mijn lichaam gewoon juist plaats en hem release geef als hij het goede antwoord heeft kan ik hem eigenlijk met alles rijden, maar die stabiliteit vind ik wel belangrijk.

Runa: kun je daar ook stelling en buiging mee vragen bij jou paard? Ik heb ook zo een neusriem als jij dus misschien dat ik ze ook gewoon niet hoger kan plaatsen.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:33

Jahoor, ik doe met dat hoofdstel lange teugelen en ik doe gewoon stelling, voltes, schouderbinnen en -buitenwaarts, etc :)

Qua hoe hoog ze kunnen, daar heb je niet heel veel speling mee als je hetzelfde doet als ik, maar met wat aanpassingen zouden ze ook wat hoger kunnen, als je de zachte onderkant wat inkort aan de uiteinden bijvoorbeeld.

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:54

Je kunt met die neusriemen de ringen wel wat hoger bevestigen als je wilt, namelijk door de ring vast te zetten met een of twee chicago screws. Dat kan aan de buitenkant (bijvoorbeeld door om de ring een lusje dun van biothane te vouwen en dat met 1 schroef vast te zetten), maar ook aan de binnenkant door de ring daar op zijn plek te houden met een stukje leer/biothane en links en rechts van de ring een schroef. Doordat de ring dan helemaal om de neusriem heen zit is dat de sterkste verbinding die je met schroeven kunt maken.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:11

Bericht even opgeslagen haha moet het even goed tot mij door laten dringen en kijken naar de neusriem dan valt het kwartje waarschijnlijk. Dankje voor je uitleg :)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:47

Hoe maken jullie een gat in het leer voor de Chicago schroeven? Is daar een speciale tang voor?

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:22

Je hebt leerponsen maar als het leer/biothane dun genoeg is doe ik het gewoon met mijn grote maat gaatjestang voor papier. :)
Ponsen kun je in 2 soorten krijgen: een metalen staaf met aan de onderkant een scherp cirkelvormig mesje dat je op het leer zet en dan sla je er op de bovenkant met een hamer op. De andere soort is gewoon een klein metalen cylindertje dat aan de onderkant scherp is gemaakt, en aan de bovenkant plek om er met de hamer op te slaan.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:36

Ik heb zo'n revolvertang om gaatjes mee te maken. Biothane gaat wat lastig, maar gewoon leer gaat prima. Deze heb ik van agradi :)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:55

Ik heb de sidepull Lado van Lovelance besteld. Ik ben benieuwd hoe die gaat blijven zitten op mijn paardje :) Mn Barefoot Contour Physio gaat de verkoop in.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:02

Leuk darkadia, ik heb zelf die andere sidepull, de Flor volgens mij?, en die blijft keurig zitten en rijdt heerlijk :)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:22

Ik heb bijna alles binnen, alleen nog de Chicago schroeven. Ik heb trouwens de gatentang van de Action (4,50). Ik kwam ook door het dunne biothane heen, weet niet of dat dan met dikkere biothane moeilijker is, maar ik kan iig mijn hoofdstel afmaken als ik die schroeven heb :D.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:51

Waar kopen jullie die losse beta biothane en chicago schroeven? Daar wil ik ook nog wel keer mee spelen namelijk :)

@Runa heb je foto van jouw paardje met de Flor?

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:55

jjstitches verkoopt biothane per meter (Verschillende diktes)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:38

@darkadia

Afbeelding

xManon_

Berichten: 6641
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:46

Staat gaaf!
Ik hoop dat ze er snel weer zijn

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:06

Ik heb de Cuerda van Lovelance! Net even gepast, het leer is net karton helaas, maar hij staat wel erg leuk vind ik :) Ik zit er alleen wel aan te denken om de neusriem 5 cm groter te bestellen, zodat het bakstuk net een beetje beter zit. (Oh en pony ging slapen bij het passen)

Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:26

Die is wel errug mooi Berber! Wel jammer van het leer :(

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:44

Ik heb ook jaren met een s-hack gereden. Hier nog op vorige paard:

Afbeelding

Ik heb de versie zonder die vakjes voor de bakstukken, en vind deze toch nog fijner dan die met vakjes. Ik ga dit weekend eens proberen wat nieuwe paard ervan vindt :+

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:43

Afbeelding
Heel jammer van het leer inderdaad :( maar het staat haar gelukkig wel goed zo! En we hebben lekker gereden ermee :)

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:41

wie kan mij helpen, Ik zou ook graag eens t bitloos rijden willen proberen. Maar welk hoofdstel raden jullie mij dan aan. Het is om eerste uit te proberen, dus een niet al te dure. Wel eentje waar eventueel ook mee gestart mag worden als t bevalt.O ja en t liefst eentje waar wel een frontriem aan kan en verder niet te veel poespas eraan. geen touwtjes etc

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:42

karelien schreef:
wie kan mij helpen, Ik zou ook graag eens t bitloos rijden willen proberen. Maar welk hoofdstel raden jullie mij dan aan. Het is om eerste uit te proberen, dus een niet al te dure. Wel eentje waar eventueel ook mee gestart mag worden als t bevalt.O ja en t liefst eentje waar wel een frontriem aan kan en verder niet te veel poespas eraan. geen touwtjes etc


Een simpele sidepull klinkt dan lijkt mij dan de beste optie, even googlen op sidepull en dan vind je modellen en prijzen.
Op de bitloos website is ook een tabje wedstrijden waar je kunt zien wat er toegestaan is.

Via http://www.bitloos.nl kun je evt 3 modellen uitproberen. Verder heb je nog diverse bitloze uitprobeer services (heb ik zelf ook :) ) waar je ook modelen onder begeleiding uit kunt proberen.

Succes

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:39

Misschien kunnen jullie mij helpen...
Ik ben op zoek naar een bitloos hoofdstel dat anatomisch is gevormd (en dan geen Micklem, deze heb ik al). Met anatomisch bedoel ik voraal het gedeelte bij de oren en om het jukbeen heen, het liefste dan ook zo min mogelijk riempjes, maar wel om dressuurmatig mee te kunnen rijden.
Het liefst een Sidepull en redelijk verstelbaar.
Heeft iemand een goed idee?

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:44