Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:17

Xyzutu2, jij doelt een beetje op de vorm van een meroth? Dat is inderdaad ook wat ik mis bij de meeste (leren) neusriemen. Ik zou graag een stevige neusriem hebben, maar vaak loop je er dan tegenaan dat hij dan zo rond staat inderdaad.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:23

Ik heb de meroth ook..Maar die vonden mijn paarden echt vreselijk..Heb er een soort sidepull van gemaakt,maar hij ligt nu in de kast haha..Ik had het idee dat ze het niet prettig vonden dat hij aan de zijkant ook wat strakker zat..Die schoof trouwens ook,had ik niet verwacht eigenlijk..

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:29

Biscuitje, dat laatste hoofdstel van je foto's heb ik en ik kan er echt heerlijk mee rijden. Hij is mooi zacht onderlegd en ziet er ook nog eens super mooi uit. Mijn pony vindt hem ook fijn, deze doet ze zelf aan als we gaan rijden, wat ze niet doet bij hoofdstellen die ze niet lekker vindt zitten. :)

Wat ik wel een tegenvaller vond, was dat de sierrandjes al heel snel loslieten. Ik heb het zelf weer wat netter gemaakt met leerverf, maar toch...

Afbeelding
Foto door B Maarsingh fotografie/mariett op Bokt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:00

tennan schreef:
Xyzutu2, jij doelt een beetje op de vorm van een meroth? Dat is inderdaad ook wat ik mis bij de meeste (leren) neusriemen. Ik zou graag een stevige neusriem hebben, maar vaak loop je er dan tegenaan dat hij dan zo rond staat inderdaad.


Ik bedoel inderdaad zoals de Meroth (FRA heeft er ook nog een kopie van gemaakt). Het eerst wat ik daarbij doe is alle kingekruiste dingen eraf snijden 8-) want ik heb niet meer nodig dan een sidepull, en als je dan de neusriem met wat extra druk bijbuigt dan volgt hij uiteindelijk precies de vorm van de neus. Het enige jammere daaraan vind ik dat de Merothische neusriemen zo'n smal neusdeel hebben: als je je bakstukken aan die ringen doet dan hangen ze gegarandeerd in het oog van je paard. Ik weet niet waarom ze niet gewoon een normale lengte hebben? Uiteindelijk heb ik er maar zelf een biothane halster bij gemaakt zodat ik een kaakriem heb die de bakstukken netjes uit de ogen houden:

Afbeelding
(laat ook meteen zien waarom ik een zo los mogelijke neusriem wil hebben; er moet namelijk wel regelmatig bijgetankt kunnen worden 8-) )

Dat paarden de Merothische neusriem als kaakgekruist systeem niet zien zitten snap ik trouwens helemaal, want de release van die brede leren kaakriemen is echt absurd slecht.

tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:08

Dat ziet er mooi uit! Die heb je zelf gemaakt dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:26

De neusriem is Merothisch maar dan met alle kaakgekruiste riemen eraf gesnoeid en de rest is een hoop chicago screws en beta biothane (de niet glimmende variant dus). Deze foto is misschien duidelijker, let alleen niet op [***]'s muizenhoofd, de boer had besloten het halve weiland achter de bak in de fik te zetten tijdens het opstoken van oud hout (zie de mistwalm) dus [***] de Pio was een beetje sceptisch. :')

Afbeelding

Hier zie je trouwens wel weer het nadeel van het te korte neusstukje: ookal worden de bakstukken nu netjes uit de ogen gehouden met de kaakriem, doordat het neusstukje zo kort is loopt het bakstuk tussen neusriem en kaakriem schuin over het jukbeen, dus dat is ook de reden waarom ik deze niet meer gebruik, maar in plaats daarvan de FRA Merothische variant erin heb geschroefd, ookal is die weer erg lomp en zwaar.

Biothane is trouwens superfijn materiaal om mee te werken, echt een aanrader. :j
Toch blijft leer ook altijd mooi, dus ik ben nu ook alweer halverwege drie andere bitloze hoofdstellen, maar dan van leer. Iedereen heeft een hobby nodig en [***] staat wel model. ;)

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 00:09

Afbeelding

Hier een foto van mijn paard met de Shape-it. Ik heb er behoorlijk aan zitten buigen, maar hij gaat steeds terug naar zijn oorspronkelijke ronde vorm. Je ziet duidelijk dat hij wijkt aan de zijkanten en zij kreeg inderdaad drukplekken op de zijkanten van haar neusbeen toen we een keer onenigheid hadden en ik stevig moest inkomen met mijn handen om haar te laten halthouden.

Daarna met rijden dus een bontje
Afbeelding

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:41

Hij zit bij jou nog wijder dan bij mij..Ik heb er net nog mee gereden en er uiteraard even opgelet..Ik vind hem echt heel fijn zitten..Ik heb ook de kaptoom neusriem van barefoot en ook al is die ook fijn,vind ik die veel minder mooi zitten..En die gaat wel elke keer weer rond staan.. Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:27

Het ligt misschien ook aan de vorm van de neus van mijn paard, zij heeft veel bot en daar door echt een ovaal nodig. Heeft ook een maat 2 neusriem in een maat 1 hoofdstel.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:36

Ja denk dat dat wel zal schelen..Ik heb arabieren en die hebben natuurlijk een hele andere vorm..

xManon_

Berichten: 6641
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:59

Biscuitje schreef:
LoveLance (http://www.touwhalsters.nl) heeft een mooie bitloze hoofdstellen in het assortiment die lijken op de Micklem. De nieuwste sidepull spreekt mij heel erg aan, ik heb alleen de Micklem al dus het is een beetje overbodig...

Maar voor de geïnteresseerden:
[ [url=m/f7QBAY.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zbaAky.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4ePvhX.png]Afbeelding[/url] ]
Die laatste twee hebben nu korting, die eerste <3


De laatste is niet meer te bestellen.
Jammer, want ik vind hem erg gaaf.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:30

Hoi! Hoe ervaren jullie het gebruik van een hackamore? Ik rij regelmatig buiten met mijn paard, en hij is onwijs braaf en rijden eigenlijk altijd met een los teugeltje, wil echter bij het zien van een ander paard nog wel flink hengst (sterk/heet) worden. Laat hem vaak even grazen, maar met bit komen er dan hele proppen en is gewoon onhandig :+ Nu is hij niet erg sensibel rond zijn hoofd, heb hem wel vaker bitloos gereden en hij is een beste bulldozer ondanks dat hij hoog is opgeleid, dus mocht hij de kolder in de kop krijgen heb ik aan een sidepull echt niks. Is een hackamore wat dat betreft een goede vervanger? Snap dat ik het toch zelf zal moeten testen, en dat even thuis in de bak moet doen, maar ik hoor toch ook graag jullie ervaringen en jullie redenen voor het gebruiken van een hackamore :)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:08

Hier werkte de hack goed op mijn draver die erg heet kan worden buiten. Omdat het qua sturen voor ons niet werkte ben ik toch terug naar een bitje gegaan. Hij was nog niet ver genoeg in zijn opleiding toen, maar de rem was prima. Rijd ook met weinig tot geen teugeldruk bij mijn paardje, maar idd bitloos is met eten onderweg ideaal!

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:42

Ah oke dankje! Sturen zal niet zo'n probleem zijn hier, ga toch meestal rechtuit en als we het bochtje om moeten kan dat op mn beenhulp. Zag een paar pagina's terug een S hackamore, welk merk is dat? Zag er netjes uit :)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:01

K weet dat iig goedhard de s-hack verkoopt. Die wil ik in toekomst ook nog wel proberen met mijn paardje :)
Eind juli gaan we impuls endurance starten. Ben benieuwd :)

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:07

hangt van je paardje af, heb ook een S-hack van Goedhard geprobeerd maar paardje loopt er gewoon door dus verkoop hem weer en terug op bit.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:57

Een paar pagina's terug liet ik wat foto's zien van een oude gecombineerde neusriem die ik aan het omtoveren was tot sidepull. Inmiddels is het hoofdstel bijna af, alleen de kinriem zit nog in de verf.

Het is de bedoeling te gaan lange teugelen met dit hoofdstel, mits pony dit hoofdstel fijn vindt.

Afbeelding

Afbeelding
Deze neusriem is dus gewoon van een 'normaal' hoofdstel geplukt, het lusje voor de sperriem is eraf gehaald en het gat is dichtgelijmd. Daarna is het geverfd, zijn de ringen bevestigd (dmv gaatjes in de riempjes, gespje eraf, dubbelvouwen, veter erdoor en afegewerkt met een leertje eromheen). Ik heb het hoofdstel al eens geprobeerd met 2 ringen, maar heb er inmiddels twee extra ringen aan gedaan. Dit leek me prettiger rijden, hij was zonder iets te onduidelijk.

Misschien maak ik er nog een kaakriem aan, maar ik weet nog niet hoe ik dat moet/wil hebben.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:00

Ben wel benieuwd waar je het mee hebt dicht geplakt? Zou van mijn eigen neusriem ook graag het sperriem lusje verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:03

Erg sjiek met die leren veter eromheen! :j
Blijft dat goed zitten? Leuk idee om de lussen voor de ringen met een touwtje en twee gaatjes te sluiten. Ik doe alles automatisch met chicago screws omdat ik die nou eenmaal heb liggen, maar dit is natuurlijk ook een optie. Een westernruiter zou de uiteindes van een leren koordje door de gaatjes zelfs los kunnen laten hangen, dan krijg je weer een heel andere look.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:14

Darkadia,
Gewoon, lijm :+
een combinatie van alleslijm en secondelijm, drie elastiekjes eromheen en een nachtje laten drogen. Er bleven wel witte lijmresten zichtbaar, daarom heb ik er wat verf overheen gedaan. Als je overtollig lijm meteen weghaalt, zul je dat probleem niet of nauwelijks hebben, maar dat bedacht ik me te laat. :)

xyutzu,
Tja, het is eigenlijk een beetje een budget project en ik had geen chicaco screws, maar wel veters haha. Maar eigenlijk zijn die chicaco screws wel een top-oplossing voor een mooie kaakriem! :)*

Maar zoals het nu vastzit, lijkt een beetje op van die teugels en leadropes met een leren uiteinde, maar dan met een veter die verstopt zit. Ik verwacht eigenlijk geen problemen met losraken, maar ik ben vooral bang voor schuiven van het hele hoofdstel. We zullen het zien :)

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 02:28


Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:57


Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:05

Die lijkt er wel heel erg op, maar het is hem niet ;) kijk maar naar de aansluiting bakstukken-neusriem.

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:44

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb er ook nog wat google-werk ingestopt en volgens mij is het een oud model van die horze. Bij het hoofdstel op het plaatje kon je de bakstukken blijkbaar op verschillende manieren bevestigen: of aan de ringen zoals op de foto, of gewoon om de neusriem of door een sleuf in de neusriem zoals bij menneusriemen. Wel interessant. Maar behalve oude plaatjes is hij helaas nergens meer te vinden. -O-

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:59

Ik kan het even niet meer vinden. Ik heb net gesloten ringen gekocht zodat ik ook met de oude neusriem kan gaan rommelen (net als Runa er een sidepull van maken). Maar nou zie ik dat er heel veel verschillende posities zijn waar ik die ringetjes kan plaatsen. Wat is het meest stabiel? Ik ga er sws ook een kaakriem aan vast maken maar met die ringetjes weet ik nog niet waar ik ze moet plaatsen..