Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:59

Ik heb vandaag 3 testhoofdstellen binnen gekregen, een kaakgekruist, kingekruist en een sidepull :)
We kunnen lekker gaan proberen dus. Morgen springles, maar dan gaan we maar gewoon met bit :P

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:21

Het is geloof ik idd gewoon Ducktape. Ik heb alleen niet heel erg goed het hoofdstel bekeken. Mijn merrie kreeg hem spontaan om toen ik er al op zat en naderhand had ik niet heel veel tijd. Donderdag heb ik er weer les mee, zal hem dan eens wat beter bekijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:16

car0linee schreef:
Het is geloof ik idd gewoon Ducktape. Ik heb alleen niet heel erg goed het hoofdstel bekeken. Mijn merrie kreeg hem spontaan om toen ik er al op zat en naderhand had ik niet heel veel tijd. Donderdag heb ik er weer les mee, zal hem dan eens wat beter bekijken :D


Dat lijkt inderdaad Ducttape. Dat wordt wel vaker gebruikt om slechte kwaliteit bosals minder grof te maken. Als je naar deze bosal kijkt dan zie je de stroken leer echt op de vlecht liggen aan de zijkant en dat de vlecht van het neusdeel erg grof en onregelmatig is, dat is allebei absoluut een no-go bij bosals. Bosals horen namelijk helemaal rond gevlochten te zijn en zo glad te zijn dat je de afzonderlijk strengen leer niet meer kunt voelen. Alleen dan heb je een precisieinstrument dat de huid van het paard heel laat.
Met slechte kwaliteit bosals zoals deze schuren de afzonderlijke strengen leer van de bosal het neusbeen en de zijkanten van de kaak kapot. Waarschijnlijk is deze trainer/haar paard daar ook al achter gekomen en heeft ze geprobeerd het op te lappen met Ducttape en een neusbontje, alleen doe je met de laatste weer de werking van de bosal teniet. Helaas is het ontzettend moeilijk om goede bosals in Europa te vinden en zijn er wel heel veel slechte te koop. Zelfs Nederlandse western instructeurs weten niet hoe een goede bosal eruit ziet, laat staan dat je een bosal niet kunt gebruiken zoals je hem in de winkel koopt, maar dat je hem eerst individueel moet vormen naar het hoofd van dat ene paard.

Hier is trouwens een plaatje van een goede bosal:
Afbeelding

Dit is een supergoede site waarop precies uitgelegd wordt hoe je goede bosals van slechte kwaliteit kunt onderscheiden en ook hoe je ze op maat moet vormen:
http://www.calclassics.net/php/buy/bosals/

Edit: het hoofdstel klopt trouwens ook niet bij deze bosal, ik weet niet of het paard deze al om had en dat de bosal er los aan werd gehangen of dat je het hele hoofdstel om kreeg?
Echte bosals worden namelijk aan een superdun leren kopstuk gehangen (latigo) waardoor de bosal een supergoede release heeft; zodra je de teugels loslaat kantelt het neusstuk weer omhoog zodat de 'drukplek' op de neus tussen de teugelhulpen in ontlast wordt. Als je de bosal aan een gewone, brede hoofdstelriem hangt dan is die release er niet en blijft het neusstuk steeds op dezelfde plek hangen.

Hier zie je drie bosal hoofdstellen waarvan alleen de middelste een goed ontworpen en goed op maat gemaakt neusdeel heeft (alleen had de kaakriem korter gemoeten want nu zit de latigo strap in de ogen):
Afbeelding

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:55

ik wil graag de s hackamore voor mijn tink, nu twijfel ik, of compleet bestellen bij goedhard of bij barefoot de neus en kin riem en bij goedhard de s hackemore bestellen . iemand ervaring met deze combi misschien

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:29


car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:04

xyzutu2 schreef:
car0linee schreef:
Het is geloof ik idd gewoon Ducktape. Ik heb alleen niet heel erg goed het hoofdstel bekeken. Mijn merrie kreeg hem spontaan om toen ik er al op zat en naderhand had ik niet heel veel tijd. Donderdag heb ik er weer les mee, zal hem dan eens wat beter bekijken :D


Dat lijkt inderdaad Ducttape. Dat wordt wel vaker gebruikt om slechte kwaliteit bosals minder grof te maken. Als je naar deze bosal kijkt dan zie je de stroken leer echt op de vlecht liggen aan de zijkant en dat de vlecht van het neusdeel erg grof en onregelmatig is, dat is allebei absoluut een no-go bij bosals. Bosals horen namelijk helemaal rond gevlochten te zijn en zo glad te zijn dat je de afzonderlijk strengen leer niet meer kunt voelen. Alleen dan heb je een precisieinstrument dat de huid van het paard heel laat.
Met slechte kwaliteit bosals zoals deze schuren de afzonderlijke strengen leer van de bosal het neusbeen en de zijkanten van de kaak kapot. Waarschijnlijk is deze trainer/haar paard daar ook al achter gekomen en heeft ze geprobeerd het op te lappen met Ducttape en een neusbontje, alleen doe je met de laatste weer de werking van de bosal teniet. Helaas is het ontzettend moeilijk om goede bosals in Europa te vinden en zijn er wel heel veel slechte te koop. Zelfs Nederlandse western instructeurs weten niet hoe een goede bosal eruit ziet, laat staan dat je een bosal niet kunt gebruiken zoals je hem in de winkel koopt, maar dat je hem eerst individueel moet vormen naar het hoofd van dat ene paard.

Hier is trouwens een plaatje van een goede bosal:
[ Afbeelding ]

Dit is een supergoede site waarop precies uitgelegd wordt hoe je goede bosals van slechte kwaliteit kunt onderscheiden en ook hoe je ze op maat moet vormen:
http://www.calclassics.net/php/buy/bosals/

Edit: het hoofdstel klopt trouwens ook niet bij deze bosal, ik weet niet of het paard deze al om had en dat de bosal er los aan werd gehangen of dat je het hele hoofdstel om kreeg?
Echte bosals worden namelijk aan een superdun leren kopstuk gehangen (latigo) waardoor de bosal een supergoede release heeft; zodra je de teugels loslaat kantelt het neusstuk weer omhoog zodat de 'drukplek' op de neus tussen de teugelhulpen in ontlast wordt. Als je de bosal aan een gewone, brede hoofdstelriem hangt dan is die release er niet en blijft het neusstuk steeds op dezelfde plek hangen.

Hier zie je drie bosal hoofdstellen waarvan alleen de middelste een goed ontworpen en goed op maat gemaakt neusdeel heeft (alleen had de kaakriem korter gemoeten want nu zit de latigo strap in de ogen):
[ Afbeelding ]


Bedankt voor alle informatie. Bij een bosal komt dus nog wel wat kijken. Ik was al aan het informeren naar de bosal van Barefoot. Maar maar even kijken wat dat inhoud dan. Instructrische zei dat deze al behoorlijk oud was. Ik vroeg me namelijk af waar zij deze vandaan gehaald had. Dit hoofdstel hoort er wel bij. Maar weer wat informatie binnen. Zag wel enorme prijsverschillen in bosal's. Maar even informatie inwinnen hier en daar :)

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:18

Die is idd mooi woepsie! Lekker simpel. Ziet er wel fragiel uit, maar wellicht valt dat mee in het echt. Heb er nog nooit 1 gezien, ben ook wel benieuwd.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:27

Solistar schreef:
Die is idd mooi woepsie! Lekker simpel. Ziet er wel fragiel uit, maar wellicht valt dat mee in het echt. Heb er nog nooit 1 gezien, ben ook wel benieuwd.


Zoiets dacht ik dus ook. Enig idee wat beta biothane is? Soort nepleder ofzo? Ziet eruit als leer tenminste :-).
Daarom had ik het idee dat het misschien toch minder fragiel is dan de foto doet vermoeden...
Wie weet komt er nog iemand boven die 'm heeft en er wat over kan vertellen :-)

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:31

Biothane is Kunsstof opzich prima materiaal. Slijtvast. Ik vind het er alleen erg dun (en dan mogelijk scherp?) uitzien. Maar anderzijds ook weer goed op de plek door die kaakriem

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:41

xyzutu2 schreef:
car0linee schreef:
Het is geloof ik idd gewoon Ducktape. Ik heb alleen niet heel erg goed het hoofdstel bekeken. Mijn merrie kreeg hem spontaan om toen ik er al op zat en naderhand had ik niet heel veel tijd. Donderdag heb ik er weer les mee, zal hem dan eens wat beter bekijken :D


Dat lijkt inderdaad Ducttape. Dat wordt wel vaker gebruikt om slechte kwaliteit bosals minder grof te maken. Als je naar deze bosal kijkt dan zie je de stroken leer echt op de vlecht liggen aan de zijkant en dat de vlecht van het neusdeel erg grof en onregelmatig is, dat is allebei absoluut een no-go bij bosals. Bosals horen namelijk helemaal rond gevlochten te zijn en zo glad te zijn dat je de afzonderlijk strengen leer niet meer kunt voelen. Alleen dan heb je een precisieinstrument dat de huid van het paard heel laat.
Met slechte kwaliteit bosals zoals deze schuren de afzonderlijke strengen leer van de bosal het neusbeen en de zijkanten van de kaak kapot. Waarschijnlijk is deze trainer/haar paard daar ook al achter gekomen en heeft ze geprobeerd het op te lappen met Ducttape en een neusbontje, alleen doe je met de laatste weer de werking van de bosal teniet. Helaas is het ontzettend moeilijk om goede bosals in Europa te vinden en zijn er wel heel veel slechte te koop. Zelfs Nederlandse western instructeurs weten niet hoe een goede bosal eruit ziet, laat staan dat je een bosal niet kunt gebruiken zoals je hem in de winkel koopt, maar dat je hem eerst individueel moet vormen naar het hoofd van dat ene paard.

Hier is trouwens een plaatje van een goede bosal:
[ Afbeelding ]

Dit is een supergoede site waarop precies uitgelegd wordt hoe je goede bosals van slechte kwaliteit kunt onderscheiden en ook hoe je ze op maat moet vormen:
http://www.calclassics.net/php/buy/bosals/

Edit: het hoofdstel klopt trouwens ook niet bij deze bosal, ik weet niet of het paard deze al om had en dat de bosal er los aan werd gehangen of dat je het hele hoofdstel om kreeg?
Echte bosals worden namelijk aan een superdun leren kopstuk gehangen (latigo) waardoor de bosal een supergoede release heeft; zodra je de teugels loslaat kantelt het neusstuk weer omhoog zodat de 'drukplek' op de neus tussen de teugelhulpen in ontlast wordt. Als je de bosal aan een gewone, brede hoofdstelriem hangt dan is die release er niet en blijft het neusstuk steeds op dezelfde plek hangen.

Hier zie je drie bosal hoofdstellen waarvan alleen de middelste een goed ontworpen en goed op maat gemaakt neusdeel heeft (alleen had de kaakriem korter gemoeten want nu zit de latigo strap in de ogen):
[ Afbeelding ]


Hier sluit ik mij volledig bij aan en de bosal op de foto is te groot voor je paard. Verder vroeg ik mij af of de bosal op de foto flexibel is. Een bosal hoort flexibel te zijn en precies te passen anders krijg je drukpunten op de neus en dat doet zeer en is dus niet de bedoeling.
Ik ben ooit begonnen met zo'n slecht passende van slechte kwaliteit en daar heb ik spijt van.....

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:47

Hoihoi! Ik val ook even binnen
ik loop al een tijdje te twijfelen maar ik begin er nu toch maar over.

Ik heb in januari besloten om bitloos te gaan rijden met mijn paard. Hij lijkt gewoon niet gelukkig met het bit , (voeg hier ieders reden toe want ik ga het niet allemaal uittypen) .
Nu ging dit opzich goed. Hij was wel zwaar voor maar dit was hij met bit ook. Ook buitenritten en springen ging bitloos ! Hij was erg blij en daarmee ik , dat bitloos hangen verbeterd langzamerhand wel.
Nu is hij mij er ruim een maand geleden buiten er vandoor gegaan. Niet als schrikreactie maar puur eigenwijs "je stikt er maar in" mentaliteit.
Gevolg : ik boos dus hup een bit er in. Zo wegrennen kan gewoon niet , over de weg en al , we hadden wel dood kunnen zijn.

Maar ik zou nu toch wel graag voor in de bak het bitloos weer oppakken. Nu is mijn vraag , hoe ?
Ik heb een micklem multibridle. Ik reed hiermee gewoon met een sidepull. Moet ik dan kin/kaakgekruisd proberen ? Een hackamore lijkt mij erg scherp ? Een bosal oid ook ? Touwhalster vind ik akelig.
iemand die de gouden tip heeft ?

Ik hoef geen tips over wat ik had moeten doen of over zijn "je stikt er maar in" mentaliteit . Gewoon , welk hoofdstel zou jij aanraden ? (Niet dat daar niks aan moet veranderen , maar dat is nu gewoon niet de vraag)

Alvast bedankt voor iedereen die meedenkt !

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 00:08

Kun je in de bak niet gewoon blijven rijden met de micklem als sidepull en dan buiten een bitje gebruiken?

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:19

@marleen probeer deze combi is:
Rij je buiten desnoods met 2 teugels
Afbeelding
En in de bak zoals op me foto

Ik heb op deze manier gereden toen mijn paard tijdelijk geen bit in mocht(toen dus volledig sidepull) en rij nu los zoals op de foto en later klik ik de teugels aan het bit

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 07:14

TinePine schreef:
xyzutu2 schreef:

Dat lijkt inderdaad Ducttape. Dat wordt wel vaker gebruikt om slechte kwaliteit bosals minder grof te maken. Als je naar deze bosal kijkt dan zie je de stroken leer echt op de vlecht liggen aan de zijkant en dat de vlecht van het neusdeel erg grof en onregelmatig is, dat is allebei absoluut een no-go bij bosals. Bosals horen namelijk helemaal rond gevlochten te zijn en zo glad te zijn dat je de afzonderlijk strengen leer niet meer kunt voelen. Alleen dan heb je een precisieinstrument dat de huid van het paard heel laat.
Met slechte kwaliteit bosals zoals deze schuren de afzonderlijke strengen leer van de bosal het neusbeen en de zijkanten van de kaak kapot. Waarschijnlijk is deze trainer/haar paard daar ook al achter gekomen en heeft ze geprobeerd het op te lappen met Ducttape en een neusbontje, alleen doe je met de laatste weer de werking van de bosal teniet. Helaas is het ontzettend moeilijk om goede bosals in Europa te vinden en zijn er wel heel veel slechte te koop. Zelfs Nederlandse western instructeurs weten niet hoe een goede bosal eruit ziet, laat staan dat je een bosal niet kunt gebruiken zoals je hem in de winkel koopt, maar dat je hem eerst individueel moet vormen naar het hoofd van dat ene paard.

Hier is trouwens een plaatje van een goede bosal:
[ Afbeelding ]

Dit is een supergoede site waarop precies uitgelegd wordt hoe je goede bosals van slechte kwaliteit kunt onderscheiden en ook hoe je ze op maat moet vormen:
http://www.calclassics.net/php/buy/bosals/

Edit: het hoofdstel klopt trouwens ook niet bij deze bosal, ik weet niet of het paard deze al om had en dat de bosal er los aan werd gehangen of dat je het hele hoofdstel om kreeg?
Echte bosals worden namelijk aan een superdun leren kopstuk gehangen (latigo) waardoor de bosal een supergoede release heeft; zodra je de teugels loslaat kantelt het neusstuk weer omhoog zodat de 'drukplek' op de neus tussen de teugelhulpen in ontlast wordt. Als je de bosal aan een gewone, brede hoofdstelriem hangt dan is die release er niet en blijft het neusstuk steeds op dezelfde plek hangen.

Hier zie je drie bosal hoofdstellen waarvan alleen de middelste een goed ontworpen en goed op maat gemaakt neusdeel heeft (alleen had de kaakriem korter gemoeten want nu zit de latigo strap in de ogen):
[ Afbeelding ]


Hier sluit ik mij volledig bij aan en de bosal op de foto is te groot voor je paard. Verder vroeg ik mij af of de bosal op de foto flexibel is. Een bosal hoort flexibel te zijn en precies te passen anders krijg je drukpunten op de neus en dat doet zeer en is dus niet de bedoeling.
Ik ben ooit begonnen met zo'n slecht passende van slechte kwaliteit en daar heb ik spijt van.....


Nouja, het was eens spontaan uittesten. Deze had ze per toeval in haar auto liggen voor iemand anders om te testen en ik gaf aan dat ik bezig was met een zoektocht naar een ander hoofdstel. Hij is dus niet speciaal voor mij meegenomen en daarom ook niet prefect passend :) Merrie heeft er ook geen wondjes/ schuurplekken van gekregen dus zo'n rampenverhaal is dit gelukkig ook weer niet. :D
Deze was heel mooi flexibel. Daar moest ik bij aankoop ook echt op letten.

Ik vind het leuk dit eens getest te hebben. Weer eens wat anders. Maar een perfect passende bosal lijkt me dus vrij moeilijk te vinden zijn als ik jullie berichten zo lees. Dan klinkt het onmogelijk. Het zou voor mij ook als hoofdstel erbij worden dus heb er ook geen 100en euros voor over. Jammer!

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:10

Ja klopt , heb ik ook wel over na gedacht , maar ik vind dat weer zou zonde om hem dan tijdens het gene wat hij het leukste vind wel een bit erin te doen. En wat doe ik dan op wedstrijden ed?! Wel een groot terrein maar wel omheind. Toch niet je van het als je bitloos traint en dan ineens een bit hebt denk ik....\
(geen kritiek , gewoon punten waar ik het antwoord dan lastig op vind)

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:36

missanita84 schreef:
ik wil graag de s hackamore voor mijn tink, nu twijfel ik, of compleet bestellen bij goedhard of bij barefoot de neus en kin riem en bij goedhard de s hackemore bestellen . iemand ervaring met deze combi misschien


hallo ik heb voor mijn tinker de S besteld bij goedhard en bij Barefoot het hoofstel + neusriem + kinriem. Voor mijn tinker werkt de bitloze optoming helaas niet maar op zich vond ik de combi wel goed. Alleen heeft die van mij een smalle kop dus moest ik wel gaatjes bijmaken bij de kinriem en neusriem

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:53

marleen_a_a schreef:
Ja klopt , heb ik ook wel over na gedacht , maar ik vind dat weer zou zonde om hem dan tijdens het gene wat hij het leukste vind wel een bit erin te doen. En wat doe ik dan op wedstrijden ed?! Wel een groot terrein maar wel omheind. Toch niet je van het als je bitloos traint en dan ineens een bit hebt denk ik....\
(geen kritiek , gewoon punten waar ik het antwoord dan lastig op vind)

Het bit zit dan alleen in de mond voor nood ;) daarbij als je met 2 teugels rijd hoef je de teugels van het bit alleen op te pakken als hij er vandoor schiet.

Ik merk zelf weinig verschil aan me paard als ik hem bitloos rij zonder bit in zijn mond of met bit in zijn mond.
Proberen kan altijd
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 15-06-16 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:53

@Marleen, de gouden tip: werk aan je communicatie, leiderschap en vertrouwen. Het maakt niet uit met welke optoming je rijd, uiteindelijk doet hij het bij allemaal wel alleen bij de een hoef jij waarschijnlijk minder kracht uit te oefenen.

Spoiler:
ik verbaas me er eerlijk gezegd nog steeds over dat mensen al snel naar iets sterkers/scherpers grijpen als het probleem heel anders opgelost kan worden, het is slechts symptoombestrijding. Het zou niet eens in mij opkomen, niet dat mijn paard nooit van die momenten heeft maar daar werken we aan - zou er ook een hackamore aan kunnen hangen of een shank/stang bit. Maar wie help je er uiteindelijk mee?

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:56

Met het bericht van xxdomixx ben ik het helemaal mee eens

Om nog even toe te voegen het bit moet dan geen noodrem zijn ;) dat moet het nooit zijn.

Zo gaat een stalgenoot alleen bitloos naar buiten omdat hij buiten het bit vast pakt en in de bak niet.
Dan is bitloos buiten veiliger voor hun.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:05

Maar als je paard drukke wegen op rent met zijn grappen dan is dat toch niet zo raar? Het is voor nood. Hoe ga je het anders verklaren als je op een 80-weg aan het galopperen bent? Sorry jongens wij werken aan de communicatie?

Ik vind ook dat je niet voor elk dingetje naar wat scherpers moet grijpen maar de uitzondering daarop vind ik buitenritten, waar je deelneemt aan het verkeer en dus ook anderen in gevaar kunt brengen. Een "noodrem" is dan begrijpelijk (en verstandig).

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:06

Op wat voor moment besloot je paard terug te rennen?
'Scherpere' optomingen vind ik altijd nogal spannend. Marie is er één keer vandoor gegaan met een bitloos hoofdstel (met bit wel vaker), zo'n kingekruiste van touw (zo'n FRA ding in wit en zwart of geel en rood) met de teugels al inbegrepen. Super leuk ding, alleen de kruisende koortjes waren zo'n 6 mm diameter. Reden wij in het parkje dichtbij, waar een aantal voetballers aan het schreeuwen waren. Dit vond Marie zo spannend dat ze wegrende. En mijn eerste reactie: aan de teugels trekken.
Paardje kreeg dus 6 mm snijdend touw onderaan de kin en begon me toch een partij te rennen! Ze stopte pas toen ik de teugels compleet los gegooid had en haar op mijn stem en zit stopte. Vervolgens heb ik alleen maar met hoofdstelletjes/halsters zonder zo'n scherpe katrolwerking buiten gereden.

Dus, scherp is absoluut niet (altijd) beter. In mijn geval was alle controle in één keer weg door een scherper hoofdstel.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:13

Mariett schreef:
Op wat voor moment besloot je paard terug te rennen?
'Scherpere' optomingen vind ik altijd nogal spannend. Marie is er één keer vandoor gegaan met een bitloos hoofdstel (met bit wel vaker), zo'n kingekruiste van touw (zo'n FRA ding in wit en zwart of geel en rood) met de teugels al inbegrepen. Super leuk ding, alleen de kruisende koortjes waren zo'n 6 mm diameter. Reden wij in het parkje dichtbij, waar een aantal voetballers aan het schreeuwen waren. Dit vond Marie zo spannend dat ze wegrende. En mijn eerste reactie: aan de teugels trekken.
Paardje kreeg dus 6 mm snijdend touw onderaan de kin en begon me toch een partij te rennen! Ze stopte pas toen ik de teugels compleet los gegooid had en haar op mijn stem en zit stopte. Vervolgens heb ik alleen maar met hoofdstelletjes/halsters zonder zo'n scherpe katrolwerking buiten gereden.

Dus, scherp is absoluut niet (altijd) beter. In mijn geval was alle controle in één keer weg door een scherper hoofdstel.


Dit verhaal is precies waarom ik eigenlijk geen bit durf te gebruiken :o
Mijn paard is enorm gevoelig en de kin-optie van de micklem is net op het randje van de prikkels die ze hebben kan. Als ze er vandoor gaat en ik probeer haar met kracht te stoppen weet ik zeker dat ze gaat panieken.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:39

Dat biothane hoofdstel is trouwens wel om te kwijlen :~ echt iets voor in mijn zadelkast :o

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:11

En daar komt dan ook weer het stukje dat je je paard wel moet leren (vaak vanaf de grond) hoe hij in zo'n situatie moet reageren. Mijn sensibele draver raakt van veel druk ook in de stress. Hij kan prima op kaakgekruist of bitje of kaptoom. Maar gaat hij rennen en je trekt terug, of bij een val hem lang vast houden, dan panikeert hij juist. Teugels los durven laten en zit en stem zijn bij hem beter.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:10

Ik ben het er ook niet helemaal mee eens. De mijne is er heel hard vandoor geknald. In rengalop door het bos. Ik had niks meer te zeggen (hackamore). Uiteindelijk ben ik heel hard gevallen (cap gescheurd en een hersenschudding).

Later bleek dat ze enorm vast zit in haar rug. Dus dit eruit knallen zal daar ook wel mee te maken hebben.
Ik ben na de val wel weer gaan rijden met bit in de bak (ook hier staakte ze met vallen tot gevolg)
Maar ze reageerde veel en veel beter. Niet hangen, zelf hoofd mooi laag dragen en op zit en stem te rijden. Bitloos maakte ze zich enorm sterk in haar hals, enorm hangen, werd haast een trekwedstrijdje.

Natuurlijk het ervandoorgaan had niks te maken met bitloos. Wel ben ik erachter gekomen dat ze dus veel lichter en fijner te rijden is met bit.