Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:09

Dit is mijn hackamore erg blij mee! :D
Afbeelding

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:04

Fijn, Zo'n topic! Ik rijd mijn merrie sinds het beleren al bitloos en dit gaat ons erg goed af. Dit blijven we dan ook rustig doen :D
We rijden al vanaf beleren met de Micklem. Ik merk dat we hier toch iets vast in lopen. De ringen van deze neusriem zitten te ver boven op haar hoofd bevestigd waardoor, nu we iets meer in de bak trainen, we tegen ruis aan lopen. Gewoon voor buitenritten werkt dit hoofdstel prima.
Ik heb nu dus een sidepull bij Per mi Cavallo besteld. Deze heeft de ringen iets lager zitten waardoor ik hoop dat de ruis iets minder gaat worden en we weer fijner in de bak kunnen rijden :)

Afbeelding


Oshaa schreef:
Fijn dat het topic weer is geopend!

Ik rij op het moment met de micklem als sidepull. Paard lief reageert niet goed op kaak en kin gekruist, maar ik merk wel dat de sidepull niet altijd goed genoeg doorkomt. Ze is nogal een heethoofd tijdens het rijden. Ik rij zelf veel buiten en als we op lange brede zandpaden komen dan wilt ze nog weleens behoorlijk hard gaan. Ik kan haar dan altijd wel stoppen, maar het duurt eigenlijk net iets te lang en ze wil nog weleens door duwen.

Na overleg met mijn instructrice ben ik me nu aan het verdiepen in een hackamore bloem

[ Afbeelding ]

Heeft een van jullie ervaring met de hackamore bloem?


Wat voor problemen heb jij met de micklem en dan de sidepull variant. De release bij de kaak- en kingekruist is niet heel erg goed heb ik gehoord. Zelf nog niet uitgetest. Misschien loop je tegen hetzelfde als mij aan en zou een andere variant beter bij jullie passen? Het zou zonde zijn als je op een strenger hoofdstel gaat terwijl het eigenlijk aan het soort hoofdstel ligt wat je gebruikt :)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:14

Wat voor ruis krijg je door de hoger bevestigde ringen bij de micklem? Voor stelling en buiging vragen zijn ringen hoger op de neus vaak juist beter. Omdat je dan echt de bovenkaak opzij vraagt.

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:18

Omdat de ringen hoger bevestigd zijn, lopen de teugels ook hoger langs haar hoofd. Als mijn merrie dingen lastig lijkt te vinden doet ze haar hoofd een stukje omhoog. Waardoor ik de teugels wat meer oppak. Ik til haar dan als het ware meer op, omdat de teugels zo hoog op het hoofd bevestigd zijn. Wij werken met deze combi in de bak gewoon niet. Ik doe dit namelijk niet als ik met een hoofdstel met bit rij, dus het ligt echt puur aan de combinatie ons en de Micklem. Vandaar dat we wat anders uit gaan testen waarbij de teugels anders bevestigd zijn. (Meerdere mensen die op mijn merrie rijden hebben dit probleem, het ligt dus niet alleen aan mij, het werkt gewoon niet). Dus jammer, maar helaas. Vind het een prachtig hoofdstel en ben er ook altijd heel erg blij mee geweest.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:11

Iemand ervaring met de Barefoot Syringa? Ik heb er zojuist een besteld, krijg hem cadeau van mijn vriend :D

Zal mijn verhaaltje over mijn zoektocht naar het ideale hoofdstel ook maar even doen. Ik rij met mijn Fjord eigenlijk alleen maar buiten, als ik alleen ben vooral op stem en zit, hier reageert ze heel goed op. In de bak kan ik haar ook makkelijk op halsring rijden. Buiten in een groep, of op "onbekend terrein" (als we niet vanaf stal rijden) wil ze nog wel eens overenthousiast worden, zowel met als zonder bit reageert ze minder. Ik ben begonnen met een kaakgekruist hoofdstel. Vond de release hiervan niet fijn, was vaak ongelijk. Toen een sidepull geprobeerd, de FRA Pardoes, maar daar reageerde ze in haar overenthousiaste buien niet echt geweldig op. Toen heb ik een tijdje met een touwhalster gereden, maar dit vond ik niet duidelijk genoeg (teugels onderaan bevestigd). Toen heb ik een kaakgekruist touwhalster geprobeerd, die beviel wel, alleen deze schoof te veel. Als ze een hapje gras wilde nemen en ik gaf druk dan schoof deze naar haar ogen. Toen nog een bloem hackamore en scharen geprobeerd. Werkte ook niet erg geweldig en ze klapten helaas wel eens om. Toen een barefoot touwhalster met sidepull ringen besteld. Die bevalt tot nu toe wel het beste. Omdat ik toch wat meer een echt stevig hoofdstel wil heb ik de Barefoot Syringa besteld omdat ik denk dat deze toch wel overeenkomt met het touwhalster, want de neusriem is ook van touw. Vind het ook fijn dat je hem zowel als sidepull als kaakgekruist kan gebruiken. Ik ben heel benieuwd, nu wachten tot hij geleverd wordt :)

Heel verhaal :')

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:18

Ik heb de Barefoot Syringa zelf niet gehad, maar ik heb wel een hele tijd gereden met een zelfgemaakte neusriem van twee 6mm touwtjes. Om dezelfde redenen eigenlijk; touwhalster was niet duidelijk genoeg (vooral omdat ik in de bak met een zachtere sidepull rijd en ze dit dus gewend is) en een zachte sidepull reageerde ze niet op als andere indrukken intressanter/enger waren. (bijvoorbeeld gras :+ )

Dit beviel mij op zich prima, maar ik rijd nu met een leren sidepull met een neusriem van rondgevlochten leer met een harde kern. Deze werkt nog wat scherper in en hiermee kan ik zelfs voorkomen dat ze gras gaat eten door gewoon mijn handen op hun plekt te houden en als ze dan haar hoofd omlaag doet, 'stoot' ze er tegenaan en komt ze weer omhoog. Dit was echt heel nieuw voor mij, hahah.

Ik vind het alleen wel een beetje eng dat 'ie wat scherper is, dat de teugel misschien perongeluk ergens blijft haken ofzo... Maar het is wel veilig, omdat we eigenlijk alleen maar langs de weg kunnen hier en ik nu kan voorkomen dat ze met haar kop in het gras en de kont op de weg gaat staan, dat moest ik anders oplossen met mijn been.

Kort gezegd, prima concept, maar die van mij liep er soms nog wel wat doorheen.

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 01:00

Ik heb voor Robbie de FRA Pariba
Dacht eerst dat die gevlochten neusriem te scherp zou zijn, maar na een paar keer goed olieën is het leer mooi soepel.

Reed hiervoor met een kingekruist model, maar vond de release niet fantastisch.
Nu dus overgestapt op een sidepull en kon er zo mee wegrijden!

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:28

Ik lees hier in het topic dat het kingekruist niet zo heel erg bevalt, heeft dat ook te maken met de manier van sturen? Want als ik het goed begrepen heb zet je met je rechter teugel druk tegen de linkerwang en kaak, zodat je het gehele hoofd meeneemt? En met een sidepull rechts druk is ook rechts druk, een soort van hoofd de goede kant op sturen?

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:35

Kingekruist heeft vaak problemen met de release. Dus jij stuurt naar links, teugel zorgt ervoor dat neusriem strakker om de neus zit (voornamelijk rechts dan) als het paard dan naar links gaat en je laat de druk los dan nog blijft er druk aanwezig. Eigenlijk zou bij het loslaten van de druk de neusriem weer los moeten gaan zitten maar dat gebeurt niet goed genoeg. Met de manier van sturen an sich is niet zoveel mis.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:14

Gladijs schreef:
Ik lees hier in het topic dat het kingekruist niet zo heel erg bevalt, heeft dat ook te maken met de manier van sturen? Want als ik het goed begrepen heb zet je met je rechter teugel druk tegen de linkerwang en kaak, zodat je het gehele hoofd meeneemt? En met een sidepull rechts druk is ook rechts druk, een soort van hoofd de goede kant op sturen?



Als je met een sidepull naar rechts stuurt krijgt het paard ook op links druk (wijken voor druk principe). Alleen word de druk op een andere plaats gegeven. Sommige paarden reageren dus beter als je op een specifieke plek druk geeft (zijkant neus) andere reageren beter als je het hele hoofd meeneemt.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:36

Afbeelding

Wanneer wij bitloos rijden, dan met de lage neusriem :D
Werkt als de sidepull.

Athos vind kaak of kingekruisd niet fijn, en de meeste sidepulls hebben ringen rond het jukbeen, waardoor de bakstuk vaak dicht bij het oog komt.
Vandaar deze oplossing :)
Het rode touwtje zorgt er voor dat het beter blijft liggen zonder dat het strak gesnoerd zit.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:42

Ik heb sinds deze week n hackamore aangeschaft omdat mijn hengst bezig blijft met klooien op een trens (stang en trens niet)
Vanavond wil ik er voor t eerst mee gaan rijden nu is het zo dat paardlief een beetje een autist is en zeer sensibel

Nu vroeg ik mij af of het "wijs" is om voor de zekerheid toch de trens erbij te hangen uiteraard zonder neusriem
Kan dit namelijk gewoon aan de stang en trens hangen en dan heb ik 2 bakstukken een voor hackamore en een voor het bit
En dan idd met de dubbele teugel

Hoe hebben jullie dit gedaan?

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:51

Ik ben begonnen met touwhalster. Eerst gewoon op de grond hem leren hoe dat aanvult en wat hij moet doen met welke druk. dan erop zitten, en weer al die druk dingetjes uitleggen. En dan gewoon gaan. (ging bij ons wel een heel proces aan vooraf voordat ik er op ging zetten omdat we een nieuwe start gingen maken met parelli - voor verhaal zie onderschift 'start of something new')

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:55

Ik heb eigenlijk met de hack met geen enkel paard problemen gehad
Sommige snappen het sturen alleen niet als ze onvoldoende op beenhulp gereden worden

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:08

Touwhalster vind ik persoonlijk geen rij optoming en wil ik dus niet mee rijden vind het niet stabiel genoeg liggen

Mijn paarden worden allemaal volledig op de zit gereden bit enkel voor de puntjes op de i zegmaar

Zojuist gereden met de hack en voor de zekerheid t bit erbij maar hij liep als een zonnetje nooit verwacht
Afbeelding

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:13

Is er een reden dat je gelijk een hack pakt met lange scharen?

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:22

Oef, dan grijp je wel meteen naar de aller-, allerscherpst inwerkende bitloze optie die je kunt vinden, met zulke enorme scharen en zo'n neusriem met harde kern. Dat is vergelijkbaar met je paard gaan rijden met een stangbit met net zulke lange scharen en dan een gedraaid mondstuk over de tong.
Waarom niet gewoon beginnen met een normale hack of sidepull?

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:29

Gentlegiant schreef:
Touwhalster vind ik persoonlijk geen rij optoming en wil ik dus niet mee rijden vind het niet stabiel genoeg liggen

Mijn paarden worden allemaal volledig op de zit gereden bit enkel voor de puntjes op de i zegmaar

Zojuist gereden met de hack en voor de zekerheid t bit erbij maar hij liep als een zonnetje nooit verwacht
[ [url=m/xvAvMi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als je op zit rijdt heb je geen "stabiele rij optoming" nodig. Ik vind persoonlijk dat ik pas over mag stappen op bit of wat dan ook waar je met meer contact kan rijden, als ik alles op zit kan doen. En als dat kan dan maakt het niet meer uit waar je mee rijd, dan zou alles kunnen omdat je op zit rijd.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:52

Waarom ik n hack met lange scharen heb
Heel simpel deze had ik "liggen" (gekocht met een paard afgelopen week)

Daarbij rijd ik volledig op m'n zit en weet ik wat ik doe
Paard liep tot begin dit jaar overigens op stang en trens liep die heerlijk op maar omdat we niet meer starten reed ik op n gewoon trensde en hier liep die continu mee te rommelen

N touwhalster vind ik persoonlijk niks zeker niet als je "perongelijk" toch eens stuurt met je hand dan zit het touw gelijk half in t oog lijkt mij
Dat heb je met dit niet ;)
Daarbij vind ik een touwhalster iets voor grondwerk en niet voor het rijden maar dat is mijn eigen mening en als iemand anders dat wel goed vind voor het rijden is dat ook prima toch :)

Sidepull hoor ik veel verschillende ervaringen over
Zeker voor mijn "autist" lijkt me dat niet prettig

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:56

Ja je moet natuurlijk zelf weten waar je mee rijdt! :D Voor een keer uitproberen kan dat ook echt geen kwaad. Toch zou ik voor wat kortere scharen gaan. Is voor je paard denk ik ook fijner!

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:07

Gentlegiant schreef:
Waarom ik n hack met lange scharen heb
Heel simpel deze had ik "liggen" (gekocht met een paard afgelopen week)

Daarbij rijd ik volledig op m'n zit en weet ik wat ik doe
Paard liep tot begin dit jaar overigens op stang en trens liep die heerlijk op maar omdat we niet meer starten reed ik op n gewoon trensde en hier liep die continu mee te rommelen

N touwhalster vind ik persoonlijk niks zeker niet als je "perongelijk" toch eens stuurt met je hand dan zit het touw gelijk half in t oog lijkt mij
Dat heb je met dit niet ;)
Daarbij vind ik een touwhalster iets voor grondwerk en niet voor het rijden maar dat is mijn eigen mening en als iemand anders dat wel goed vind voor het rijden is dat ook prima toch :)

Sidepull hoor ik veel verschillende ervaringen over
Zeker voor mijn "autist" lijkt me dat niet prettig


Hebben wij gelukkig geen last van :) ik snap wel dat het voor sommigen niet werkt, maar dat betekent natuurlijk niet dat het bij iedereen zo is. En dat zou ik wel jammer vinden dat mensen naar aanleiding van zulke berichten dan het touwhalster wegschuiven terwijl het misschien voor hen de ideale optoming is. :) het moet gewoon passen bij de paard/ruiter combinatie

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:10

Daarom zei ik al als mensen het wel fijn vinden is dat prima
Ieder z'n eigen ervaring/mening/idee heb daar totaal geen problemen mee

Captain ik begrijp wat je zegt met korte scharen
Maar hij loopt hier prima op en rijd 99% van de tijd met net aan contact puur omdat n contact teugel fijner is ivm stabiliteit na mijn mening
Remmen, zijgangen, wissels, sturen enz enz doe ik volledig op m'n zit
Voor mijn idee maakt het dan niet uit of die scharen korter of langer zijn
Zolang je maar bewust bent van je optoming en je rij gedrag

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:11

Ben ik absoluut met je eens! Ik rijd ook met contact met mijn hackamore maar ik heb wel redelijk korte scharen, is voor mijn gemoedsstad wat beter plus dat ik me niet schuldig voel als ik wél een keer wat harder door moet komen.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:14

Runa schreef:
Dit beviel mij op zich prima, maar ik rijd nu met een leren sidepull met een neusriem van rondgevlochten leer met een harde kern. Deze werkt nog wat scherper in en hiermee kan ik zelfs voorkomen dat ze gras gaat eten door gewoon mijn handen op hun plekt te houden en als ze dan haar hoofd omlaag doet, 'stoot' ze er tegenaan en komt ze weer omhoog. Dit was echt heel nieuw voor mij, hahah.


Welke is dat? Heb je ook een foto? :)

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:18

Hoe bedoel je harder doorkomen?
Strenger zijn met je hand?

Ik heb dat in 8 jaar nog nooit "nodig" gehad bij dit paard dus ben daar ook niet zo bang voor
Een van onze andere paarden wel die is af en toe oost Indisch doof op de hand en dan is n stevige ophouding op de buiten teugel "nodig" om hem allert te maken dat er nog iemand op hem zit

Die zou ik al niet alleen met deze hack rijden misschien wel in combinatie met een bit wat je veelal in de springsport ziet die hebben ook regelmatig een combinatie van beide