Korte ruggetjes verzamelen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 01:10

Uitgaande van de grove inschatting dat de 18e rib gelijk loopt met de haarkruin voor de liezen en dat het achterste stuk weinig contact heeft, valt het me nog mee hoeveel te lang het zadel is. Maar ik denk dat bij een precieze meting het zadel toch echt te lang blijkt. Met gewicht op het zadel (en singel vast?) komt het zadel dichter op de rug en wordt het draagvlak groter (de vulling geeft immers mee wanneer er meer druk is) en gaat het achterste stuk ook (meer) dragen.
En hij blijft ook een fractie achterover liggen. Ligt hij wel goed achter het schouderblad?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 06:30

In principe moet je een zadel altijd zien met ruiter er ook op, vaak zakt het nl voor nog wat. Vanaf de foto's kunnen wij weinig zeggen dus. Blijft gokwerk.
Mijn ruin heeft ook een korte rug maar zn laatste rib ligt wel flink naar achter. Anders een onafhankelijk passer erbij als second opinion. Dwz iemand die past maar niet perse zelf zadels verkoopt.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 09:01

Ons zadel is een Prydi ijslander zadel.

Vanaf deze foto's vind ik het ook meevallen. Je kunt het beste met tape of iets anders twee lijnen trekken, een keer achter de schouder (waar het dus niet voor mag komen) en een keer op T18 (laatste rib), en dan kijken of je zadel daar binnen blijft.

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:11

Afbeelding
Ik wil me hier melden. Mijn paard word in mei 3 en heeft nog geen zadel erop gehad. Hij is groot, hij meet nu 1.74 en heeft een compact lichaam. Ook een korte rug. We zijn nu langzaam aan aan het longeren en als hij straks toe is aan een zadel zal het nog een heel ding worden denk ik.

Ik zal straks een goede foto maken haha.

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:22

Monte_Cristo schreef:
[ [url=m/54X58F.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik wil me hier melden. Mijn paard word in mei 3 en heeft nog geen zadel erop gehad. Hij is groot, hij meet nu 1.74 en heeft een compact lichaam. Ook een korte rug. We zijn nu langzaam aan aan het longeren en als hij straks toe is aan een zadel zal het nog een heel ding worden denk ik.

Ik zal straks een goede foto maken haha.



Gaaf dier! ook met uphill bloed zie ik?

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:17

veerxsjimm schreef:
Monte_Cristo schreef:
[ [url=m/54X58F.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik wil me hier melden. Mijn paard word in mei 3 en heeft nog geen zadel erop gehad. Hij is groot, hij meet nu 1.74 en heeft een compact lichaam. Ook een korte rug. We zijn nu langzaam aan aan het longeren en als hij straks toe is aan een zadel zal het nog een heel ding worden denk ik.

Ik zal straks een goede foto maken haha.



Gaaf dier! ook met uphill bloed zie ik?


Dank je wel. Hij is echt mijn trots. Ja klopt moeder is van Uphill.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:40

Mijn merrie heeft ook een korte rug. Ze is 155 en kan maximaal 17 inch zadel hebben.

Ik heb nu een Kent en Masters en die ligt goed. Het heeft wel even geduurd voordat ik een goed zadel had voor haar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muze
Berichten: 5274
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:38

Als ik dit topic doorlees vraag ik me af of de paarden nou gewoon steeds vaker echt korte ruggen hebben dan “
Vroeger”. Of is het meer een aandachtspunt geworden.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:58

Muze schreef:
Als ik dit topic doorlees vraag ik me af of de paarden nou gewoon steeds vaker echt korte ruggen hebben dan “
Vroeger”. Of is het meer een aandachtspunt geworden.


Denk beide. Tegenwoordig word er ook korter en compacter gefokt met langere benen voor de sport. Maar denk ook zeker dst er nu meer aandacht is voor passend tuigage dan vroeger.

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:01

En pony's zijn ook nog eens super populair! Maar denk inderdaad dat een een combinatie van alles is.

Jullie willen trouwens niet weten wat voor zadel er eerst op zijn rug gelegen heeft voordat ik hem kocht. Al was dit nieuwe zadel nog een paar centimeter langer, zelfs dan is het al een gigantische verbetering dus dat scheelt in ieder geval. Ik hoor het wel als de zadelmaker langs komt. Misschien dat ie er nog wat over uit kan leggen en de stand nog een beetje kan aanpassen. :j
Laatst bijgewerkt door Celebi op 31-03-21 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

goldyc

Berichten: 755
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:06

Ik denk een combinatie. Ik denk dat er echt meer aandacht voor is. . We besteden ook veel meer aandacht aan hoe het zadel moet liggen en hoe wij erin zitten. Maar een rug waar een normaal (dus geen 'extra kort) 17" zadel comfortabel op past, is in mijn ogen niet heel kort. Maar heel veel mensen passen niet (meer) in die 17". Niet omdat ze zwaarlijvig zijn of zoiets, ze hebben gewoon zo lange benen dat ze er niet meer in kunnen. Veel dressuurzadels zijn ook zo krap dat je al een halve inchmaat groter nodig hebt omdat ze 'klein vallen' door de gesloten zit, zo valt mijn 17" dressuurzadel echt kleiner dan mijn 16,5" bates. Maar ja, dan heb je ook wel weer een zadel dat een halve inch langer is...
Verder denk ik ook dat heel veel volwassenen tegenwoordig een toffe 'pony' zoeken om mee rond te rijden, of die indruk krijg ik toch, omdat ze de paarden 'te groot/heet/fel/sportpaardachtig/...' vinden. Tja, een pony zal miner rug hebben dan een groot paard, logisch gezien. Maar een volwassene heeft doorgaans toch echt een groter zadel nodig dan en kind van 12.
Daarnaast denk ik ook dat men een hele poos korter gefokt heeft? en dat men nu weer teurg aan het gaan is naar echt lange paarden. Maar of dat ee n rol speelt, weet ik niet, aangezien de paarden hier van allerhande rassen/stamboeken komen.
Dan heb je ook nog volbloeden en arabieren, die soms een rib minder hebben. Tja, heb je meteen ook een veel korter draagvlak, want je achtiende rib bestaat niet meer := Dus ja, die zijn ook kort.

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:26

Hier ook eentje met een korte rug.. En ik dacht mijn ideale zadel gevonden te hebben, maar ik krijg helaas toch weer rugklachten. :Y)
Het is een Macrider Evolution. Echt zo'n fijn zadel waar ik met mijn korte benen heel fijn in zit, ook met lange ritten. Maar helaas, ik moet toch een iets hogere lepel hebben denk ik.

Afbeelding


Dus als iemand nog zadel suggesties heeft :))

Tot die tijd zitten wij wel heel fijn in mijn barebackpad;

Afbeelding
Beetje een foto uit een ongelukkige hoek, maar voor het idee. :D

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:30

michelle___ schreef:
Hier ook eentje met een korte rug.. En ik dacht mijn ideale zadel gevonden te hebben, maar ik krijg helaas toch weer rugklachten. :Y)
Het is een Macrider Evolution. Echt zo'n fijn zadel waar ik met mijn korte benen heel fijn in zit, ook met lange ritten. Maar helaas, ik moet toch een iets hogere lepel hebben denk ik.

[ [url=m/TQEUs2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dus als iemand nog zadel suggesties heeft :))

Tot die tijd zitten wij wel heel fijn in mijn barebackpad;

[ [url=m/sy7iB3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beetje een foto uit een ongelukkige hoek, maar voor het idee. :D


Ik heb nog een fijn boomloos dresuurzadel te koop die is volledig opgebouwd uit oa laagjes traagschuim waardoor het veel denping heeft en veel steun geeft omdat die vormt naar jou.
Is een Heather moffett vogue.
https://youtu.be/C7jInHn9_Ms

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:45

Zag hem op de boktmarkt staan idd, ik ben niet perse op zoek naar een boomloos zadel.
Even kijken wat de zadelmaker heeft liggen. Tot die tijd ligt dit zadel wel prima, maar wil voor mezelf graag iets anders. :))

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:27

Afbeelding

Hier nog iemand met een kruising Fjord met een extreem korte rug en zeer compacte bouw. Gelukkig ben ik zelf klein, 1, 63 en fijn van bouw, dus... Maar mijn zadelzoektochten sinds ca. 2008 waren lastig. Ik heb nu sinds, ik denk 3 of 4 jaar, een Trekker True Talent. Mede ook, omdat alle andere zadels ook nog de schoudervrijheid belemmerden. Natuurlijk met de kortste kussens en ik moet zeggen dat dit zadel echt héérlijk zit. Geen wrongen, geen gedwongen houding voor mij, ik zit er perfect op. En mijn paard is ook blij. Lekker licht kort zadel ook. Wij hadden hiervoor de oude versie, een Trekker Pro Endurance, maar dat was ook een zadel met zweetbladen. En juist dat, zat nét niet fijn genoeg. De lengte was ok, maar die zweetbladen, pfff... Veel zadels zijn te lang én te massaal voor dat compacte paard van mij. Het is een gedoe, hè, als je paard extreem kort is. Wij zijn erg blij met dit zadel.

Overigens laat ik deze zadels goed aanpasbaar maken door bv Zadelwijzer. Veel mensen doen het zelf, omdat je ze zelf kunt verstellen, maar ik zie ze vaak verkeerd zitten.

De Ghost Quevis Piccolo bijvoorbeeld, zat bij mijn paard min of meer op zijn nek. Veel te lang en massaal voor hem.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:51

Blij met mijn nieuwe zadel voor pony's korte ruggetje, een Zaldi.


Afbeelding

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:08

Mooi zadel, Majabeestje!! Hoe lang is de ruglengte bij de Zaldi? En de lengte van de kussens? Want ik lees over kussens van 52 cm, maar dat is al veel te lang bij mijn paard. Heb ze nu van 42 cm (kussens)....

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:29

Als ik de kruin bij de flank inderdaad als richtlijn neem is dit zadel dan niet even lang/langer dan mijn zadel?

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Korte ruggetjes verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:28

Nu twijfel ik weer of hij wel een korte rug heeft haha. Gisteren voor het eerst een full dekje op gehad en als ik hem zo zie lopen dan kijkt het wel mee te vallen. Wat denken jullie? Afbeelding
Afbeelding