[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:20

Oooh die bovenste pad is mooi zeg met dat camel met beige en zwart biesje :+:

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:46

pmarena schreef:
Oooh die bovenste pad is mooi zeg met dat camel met beige en zwart biesje :+:

Ja die kleur is heel mooi. Heb daar zelf een baroc model van. Die had ik toen voor onder mijn Madrid. Helaas past ie niet op de ghost barocco die ik nu heb. De zweetbladen van een barocco zijn langer dan van de Madrid, dus nu vallende zweetbladen over het dekje heen. Zit niet fijn en ziet er niet uit. Hij lag ook super onder mijn barebackpad van grandeur. Maar ja die heb ik niet meer. Dus denk dat ik de pad maar in de verkoop ga gooien. Zonde om hem in de kast te laten liggen.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:51

Otti1977 schreef:
Ik had de leren van Barefoot. Ben er lelijk van af gevallen. Nu na 3.5 jaar kan ik zeggen dat ik weer van mijn paard kan genieten.

Oh ja die leren vond ik ook niks inderdaad. Mijn zadel schoof gigantisch met die singel. Dus snap wat je bedoeld

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:05

Uudje: Het Madrid zadel blijkt trouwens jarenlang hetzelfde VPS systeem te hebben gehad als de Lexington, dus met verhoogd VPS aan de achterkant...nu snap ik waarom het op sommige paardjes zo'n rare ligging had....

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:35

uudje schreef:
Otti1977 schreef:
Ik had de leren van Barefoot. Ben er lelijk van af gevallen. Nu na 3.5 jaar kan ik zeggen dat ik weer van mijn paard kan genieten.

Oh ja die leren vond ik ook niks inderdaad. Mijn zadel schoof gigantisch met die singel. Dus snap wat je bedoeld

De oude leren was perfect. Maar die ging kapot. Met die nieuwe ben ik 2 keer flink gevallen. De 2e keer zat ik flink in de kreukels.

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:21

Da's niet zo best :(:)

Sinds we de Stretch & Breath hebben raad ik die sowieso altijd aan, want dat is gewoon een hartstikke fijne singel...waarom dan een dure kopen. Tenzij je echt een voorkeur voor leer hebt natuurlijk :)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:15

Ik heb de fra supersingel ook gebruikt. Die vind ik erg stug. Otti heeft een erg gevoelige huid bij de singelplek. Mijn voorkeur is leer. In het natte bos is dat het makkelijkst schoonhouden.

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:33

Ja vanwege het stugge materiaal van die volledig elastische singels heeft de Stretch & Breath er ook een hoesje omheen zitten :) Maar dat is weer neopreen (wel met een afwerkstofje er overheen) en daar moet je maar net van houden. Maar die is ook wel makkelijk schoon te houden :)

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:53

Joehoe! Van de week een nieuwe barebackpad opgehaald, de Grandeur Reitpad. Wilde hem al heel lang. Gister even getest en hij zit erg lekker, maar wel breed dus nu heb ik spierpijn haha. Nu maar even kijken wat ik met mijn Christ Iberica doe, in mijn beleving zit die minder breed, maar van de week maar eens proberen. Mijn Barefoot Fellsattel heb ik verkocht, hij zal heerlijk, maar het oog wil ook wat en is toch niet helemaal mijn smaak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:18

Vraag van een leek: waarom gebruiken sommigen eigenlijk zo'n barebackpad? Kun je daar eigenlijk wel iets anders mee dan wat rondstappen? Er zitten geen beugels aan en ze zijn doorgaans vrij plat - hoeveel steun heb je daar aan in onrustige situaties (buitenritten)? Waarom niet gewoon zonder zadel op de rug?

Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik snap ze gewoon niet zo.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:27

Dees schreef:
Vraag van een leek: waarom gebruiken sommigen eigenlijk zo'n barebackpad? Kun je daar eigenlijk wel iets anders mee dan wat rondstappen? Er zitten geen beugels aan en ze zijn doorgaans vrij plat - hoeveel steun heb je daar aan in onrustige situaties (buitenritten)? Waarom niet gewoon zonder zadel op de rug?

Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik snap ze gewoon niet zo.


De meeste barebackpads geven wat demping aan de gevoelige paardenrug en mensen billen ;) daarnaast vaak wat stroever materiaal, waardoor je dus meer grip hebt dan op de blote paardenrug, maar toch het gevoel van zonder zadel rijden behoudt.
Ik stap, draaf en galoppeer er gewoon mee.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:32

Mijn paard wordt zonder zadel boos (holle rug, oren naar achter, korte passen), barebackpad vindt hij prima. Hij heeft ook wel een dun gevoelig velletje, maar blijkbaar maakt het wel verschil. En ik zit er ook een stuk steviger in, het is echt een stuk minder glad.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:34

Dat en mijn paard heeft een ruggegraat waar je niet zo lekker op zit, en ik kan me niet voorstellen dat het dan voor hem wel prettig is. Vandaar dat ik heb gekozen voor een barebackpad met inlages er onder.
Ik heb er ook wel eens een maffe actie van hem mee uitgezeten, dus stevig zit het wel :j

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:39

Inderdaad, ik vind het leuk om soms zonder zadel te rijden, maar dat is niet fijn voor de rug van je paard. Daarom gebruik ik altijd een goede pad met inlagen voor een goede drukverdeling. De meeste goede pads in het hogere segment zijn ook niet plat oid, maar gevormd om steun te geven aan de ruiter. Ik blijf zonder ook wel zitten, maar sommige vinden de extra steun wel fijn. Je kunt er prima mee rijden, ik maak er ook wel eens buitenritten mee inclusief draf en galop. Heel handig dus + je krijgt geen vieze behaarde/natte broek als je paard haart of zweet.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:52

Hier reed ik graag op barebackpad. Geeft het gevoel van zonder zadel rijden maar wel wat bescherming voor je paardenrug, stroevere zit voor de ruiter en tegen de prikkende paardenharen aan je broek. Zonder zadel glibber ik zo van de rug van mijn paard af, die is nogal glad en wiebelig.
Deed alles op de barebackpad, Springen, buitenritten, dresuuur etc

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:13

Heeft iemand de tip voor mij :)
Ik heb nu al een tijdje mijn ghost roma zadel wat goddelijk zit en me pony loopt er super onder <3

Nu is er gister wat gefilmd en het viel me opeens op dat ik toch wel achterin het zadel zit en in stoelzit (altijd leuk van die confronterende beelden :') )

Mijn beugels heb ik nu op de achterste beugelophanging zitten morgen wil ik ze naar voren gaan plaatsen om te kijken wat het dan doet.

Zou ik met me beugels op de voorste beugelophanging van het probleem af zijn? Zodat ik meer in het midden van me zadel kom te zitten en me onderbeen iets naar achteren?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:19

Als ik de foto’s zo zie, denk ik niet dat de beugel ophanging meer naar voren gaat helpen. Dan zal de wrong ws in je bovenbeen gaan duwen. Ik denk eerder aan beugel iets langer, en echt vanuit je heup openen, zodat je bovenbeen meer af komt te hangen, en dan automatisch ook je onderbeen meer onder je kan plaatsen.

Dit was dan een ghost picollo firenze, maar laat miss zien wat ik bedoel qua langer been.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door darkadia op 26-04-20 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:22

Beugelophanging naar voren gaat nooit helpen met een stoelzit, die ik overigens -als westernruiter- érg mee vind vallen :)
Wel zou je meer voor je uit gaan kijken, dat zal je zit/balans ook verbeteren.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:28

Ik zal morgen eens een gaatje langer proberen. Nadeel is dan dat ik geen gevoel meer heb in me beugels dat heb ik eerder al geprobeerd maar dat is wellicht een kwestie van wennen. In stap gaat dat goed alleen met draven vind ik het dan moeilijk om in mijn beugels te gaat “staan” maar dan zal ik waarschijnlijk wel makkelijker in het midden zitten.

Beugels aan de voorste ophangen heb ik in het begin even gehad maar toen zat ik inderdaad met mijn bovenbenen tegen me wrongen aan.

Of wellicht proberen beugels op voorste ophangen icm gaatje langer :=

Vind het maar lastig nu ik beelden gezien heb want het zadel zit echt super lekker eindelijk een zadel waar ik zelf zonder rugklachten vanaf stap.

Ben dan nu opeens bang dat de veneto beter bij en gepast had qua wrong dan de roma :')

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:42

Ik zou je beugels ook langer doen. Vooraf misschien even poosje met voeten uit beugels gaan stappen (en draven) om te oefenen met benen laten ‘hangen’. Dan voelt het vervolgens steviger als je je voeten in langer afgestelde beugels doet. Soort brain-trick ;)

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:43

Dankje wel voor de tip ga ik zeker mee nemen.

Zal het verwijderen van me frontriser ook iets kunnen helpen misschien?

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:50

Als dat lukt met je paard, doe dan inderdaad wat jippie zegt, en maak je rug een paar keer goed hol en weer bol en dan ook echt met je hoofd op je borst en daarna achter in je nek.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:11

@Sterrenpony: IPV beugels langer zou ik eerst focussen op je been "los" laten, je trekt ze nu op, waarschijnlijk als je je voet kan laten hangen en je voet kan "rusten" op de beugel is het beeld al beter. (hakken "uit" hoeft zeker niet, maar horizontaal is ook al prima!)
Waar dat denk ik ook mee te maken heeft is dat je bovenlijf wat in elkaar trekt. Héél overdreven trek je een beetje in foetus-houding. (kin richting borst, schouder naar voren, benen "omhoog")
Wanneer je, je borstbeen/schouders kan openen en je heup kan openen denk ik dat het beeld al heel anders word.

Overigens, ik "herken" het een beetje van wanneer ik op mijn pony rij, ik heb dan de neiging om mezelf klein te maken dat geeft ergens het gevoel van meer balans, maar uiteindelijk is dat niet wat er echt gebeurd.
Zie ook dat je been wilt geven, maar daarvoor moet je, je been optrekken, en tja, dat doet nooit goed aan je zit.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:18

Dank jullie wel voor de tips ik ga er mee aan de slag :o

Binnenkort ook maar weer eens een lesje in gaan plannen want na dik 2 jaar geen les heb ik mezelf nogal verwaarloosd in mijn houding :=

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:27

Dees schreef:
Vraag van een leek: waarom gebruiken sommigen eigenlijk zo'n barebackpad? Kun je daar eigenlijk wel iets anders mee dan wat rondstappen? Er zitten geen beugels aan en ze zijn doorgaans vrij plat - hoeveel steun heb je daar aan in onrustige situaties (buitenritten)? Waarom niet gewoon zonder zadel op de rug?

Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik snap ze gewoon niet zo.

Een goed ontwikkelde zit geeft meer steun dan een zadel met beugels. ;)

Persoonlijk vind ik het prettig zoveel mogelijk in contact met het paard te zijn, een zadel voelt daarin voor mij al snel als verstoring. Ook rijdt ik sowieso liever zonder beugels, die haal ik bijvoorbeeld ook van mijn simpele boomloze inrijdzadeltje af. Maar je zult mij niet horen zeggen dat het ene beter is dan het ander, want dat is ontzettend afhankelijk van de ruiter, het paard, wat wil je doen en waar voel je je prettig bij. Belangrijk is wel dat het voor het paard ook comfortabel blijft, en een barebackpad ondersteunt daarin zonder ze aanwezig te zijn als een zadel dat is. Daardoor is het een goed alternatief op zonder zadel rijden.

En hoe gaaf het zonder zadel kan zijn, en wat je dan nog steeds allemaal kunt doen ;) :