[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:34

Je kan ook een Iberica kopen met inlagevakken. Ik wilde wel echt een Christ pad met inlages nog onder het Fellsattel, vond het te dun.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:35

Nala schreef:
Anoniem schreef:
Dan iemand erbij halen.


Dat klinkt leuk, maar er zit maar een iemand in de buurt die ik weinig vertrouw omdat zij ons eerste boomloze zadel aangemeten heeft, en die gaf drukplekken en witte haren.
Alle andere passers zitten zo ver weg dat alleen al de reiskosten meer als 100 Euro zijn.

Drukplekken en witte haren zijn niet perse omdat het zadel niet goed aangepast wordt. Dit kan zoveel oorzaken hebben (pad, inlages, stof van de pad, singel, gewicht van de ruiter, rijstijl van de ruiter (veel verlichte zit bv), ...)

Betreft niet kunnen rijden: je boomloze pad met een longeersingel er rond zal ook prima voldoen voor stapwerk (en als je goed genoeg kan zitten ook wel voor draf en galopwerk), in afwachting tot je een passend zadel hebt.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:38

Castellon schreef:
Ik overweeg een christ Iberica te kopen, maar twijfel of het nu nodig/handig is om hier nog een dekje onder te doen. Wat is jullie ervaring?

Ik had voorheen een pad van wolvilt en had daar nooit een dekje onder eigenlijk.


Heb je de Ghost Mandriana ook overwogen? Deze heeft geen zgn. band over de rug, maar een 3 punts verbinding waardoor, tijdens het aansingelen, de druk over de hele pad verdeeld wordt.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:03

Buitenzinnig schreef:
Heb je de Ghost Mandriana ook overwogen? Deze heeft geen zgn. band over de rug, maar een 3 punts verbinding waardoor, tijdens het aansingelen, de druk over de hele pad verdeeld wordt.


Dat is ook de reden dat ik van mijn Engel naar de Mandriana gegaan ben, die band over de rug ging mij ook steeds meer tegen staan, ondanks de inlagen in de pad.
Maar ik vond de Mandriana toch te veel zadel voor het Barebackpad gevoel.. en heb hem weer verkocht. Als je daar naar op zoek bent issie geweldig, zelfs met beugels best goede drukverdeling.. maar voor mij gewoon niet wat ik zocht.

Ik ben uiteindelijk voor de Brockamp Support Barebackpad gegaan met een Kifrapad eronder, super blij mee, en mijn pony ook!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:48

Dank voor jullie meedenken!

BZ, hmm, ik zal nog eens kijken naar de mandriana. Ik denk dat mijn voorkeur toch uitgaat naar wol en een echt BBP.

pmarena: heeft de Iberica plus niet standaard inlagen? Ik dacht dat eigenlijk.

Eveyy, dank voor je ervaringen! Ik vind dat wol juist zo mooi...
Is wol aan de onderkant, zo op de rug, niet glad trouwens? Ik heb een heel fijn zadel (met wol ook trouwens) dus het mag wel echt een BBP zijn voor mij. Hij lijkt mij fijn voor als ik er even op wil springen en wat wil rijden, zeker in de zomer als het hier straks goed warm wordt.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:50

De Mandriana is wol, je kunt zelfs je eigen vacht kiezen.
De wol aan de onderzijde is niet glad, over het algemeen

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:53

Afbeelding
Selvaggia, hele vacht gebruikt

Afbeelding
Quadro, vierkant gesneden

Ze zijn er ook in Suede, Lorica of leer

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:00

Castellon schreef:
Eveyy, dank voor je ervaringen! Ik vind dat wol juist zo mooi...
Is wol aan de onderkant, zo op de rug, niet glad trouwens? Ik heb een heel fijn zadel (met wol ook trouwens) dus het mag wel echt een BBP zijn voor mij. Hij lijkt mij fijn voor als ik er even op wil springen en wat wil rijden, zeker in de zomer als het hier straks goed warm wordt.

Ik vond hem ook prachtig en zat zo lekker zacht ook, t is puur de band over de rug waardoor ik hem weg deed, die van Engel dus, verder was ik er super blij mee!
Ik heb nooit gemerkt dat het glad was op de rug, ik zat als een huis in dat ding, ook met gekke sprongen. En mijn pony is van zichzelf ook echt al heel zacht en glad. Ben echt gek op lamsvacht wat dat betreft <3

Voor mij was het idd ook echt als Barebackpad; dus zo dun mogelijk, maar hecht wel waarde aan de rug beschermen dus zeker niet te dun, en bij voorkeur ruggengraatvrijheid. Vandaar dat ik nu met de BK Support rijd met Kifrapad eronder.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:06

Duhelo schreef:
Nala schreef:

Dat klinkt leuk, maar er zit maar een iemand in de buurt die ik weinig vertrouw omdat zij ons eerste boomloze zadel aangemeten heeft, en die gaf drukplekken en witte haren.
Alle andere passers zitten zo ver weg dat alleen al de reiskosten meer als 100 Euro zijn.

Drukplekken en witte haren zijn niet perse omdat het zadel niet goed aangepast wordt. Dit kan zoveel oorzaken hebben (pad, inlages, stof van de pad, singel, gewicht van de ruiter, rijstijl van de ruiter (veel verlichte zit bv), ...)

Betreft niet kunnen rijden: je boomloze pad met een longeersingel er rond zal ook prima voldoen voor stapwerk (en als je goed genoeg kan zitten ook wel voor draf en galopwerk), in afwachting tot je een passend zadel hebt.


Ik heb op dit moment geen boomloze pad met inlages. En zelfs als, dan was het voor mij nog niet stevig genoeg. Madam kan nog wel eens gekke sprongen uithalen als ze schrikt, en dan zijn stijgbeugels, of in ieder geval geen tonnetje ronde zit, best handig.

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:05

De mandriana blijft echt het mooiste zadel/ barebackpad die ik ken. Echt een plaatje.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:16

BZ, oooh, ik was even in de war met een ander model van je! Die oranje/cognackleurige met die stiksels, een vrij recente.
De mandriana is voor mij voor nu teveel zadel voor wat ik zoek. Ik heb zelf een Vaquerazadel (ook met wol dus)Afbeelding

Eveyy, fijn dat hij mij jou zo stabiel was! Ik spring er nu steeds vaker even zonder zadel op en dan is Sol toch wel puntig/bottig :') Zal andersom dan ook zo voelen. Een zacht pad lijkt me mooi. Die band moet ik over nadenken wat ik daarvan vindt... is idd niet ideaal weer.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:05

Hier het lange wachten begonnen voor mijn ghost roma.
Met een beetje geluk over 4 weken binnen :o
Zit nu op de helft met de levertijd :)
Kan niet wachten op het resultaat.
Na te vrede eerst een 2ehands ghost met plezier te hebben gebruikt werd het tijd voor een nieuwe naar mijn smaak en zin :o
Door suzanne van Buitenzinnig super geholpen maar ook door haar Belgische collega voor advies van kleuren en kussens :D
Heb gekozen voor vetleer cognac met vetleer dijwrong en zitvlak :+:

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:15

Ik vind jouw zadel echt mooi castellon, lijkt me alleen te moeilijk aan te passen dus houd het mooi bij boomloos.

Als ik nu eens beide Bob Marshalls verkocht krijg kan ik eens verder kijken naar welke Buttera ik wil hebben :+

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:26

Azmay schreef:
Ik vind jouw zadel echt mooi castellon, lijkt me alleen te moeilijk aan te passen dus houd het mooi bij boomloos.

Als ik nu eens beide Bob Marshalls verkocht krijg kan ik eens verder kijken naar welke Buttera ik wil hebben :+


Jammer dat je zo ver weg woont. Anders had ik wel een BM willen proberen en evt overnemen.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:45

Castellon, dat geeft niks, dat was inderdaad de Buttera :)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:18

Ik ga de trekker toch weer verkopen. Ik dacht dat het wel meeviel, maar ik zie afgeschuurde haren waar het zadel boven "hangt", en dat is voor mij echt een no go. Ook heb ik het gevoel met de korte kussens op een wip te zitten. Zit ik perfect recht dan is alles okay, maar leun ik naar voor of achter of ga ik lichtrijden, dan tikt het zadel op de schouders of op de rug. Waarschijnlijk ook aangezien ze best overbouwd is. De langere kussens zijn helaas echt te lang.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:51

Bij een overbouwd paard zou ik zeker kiezen voor een zadel dat minder stug is dan pakweg een trekker.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:45

Castellon schreef:
Eveyy, fijn dat hij mij jou zo stabiel was! Ik spring er nu steeds vaker even zonder zadel op en dan is Sol toch wel puntig/bottig :') Zal andersom dan ook zo voelen. Een zacht pad lijkt me mooi. Die band moet ik over nadenken wat ik daarvan vindt... is idd niet ideaal weer.

Ik zocht ook een bbp waarvan de band niet doorloopt (heeft mijn paard een hekel aan) dus ik kwam bij een barefoot bbp uit :)
Er is meer dan alleen Ghost he...

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:52

Ik heb de Christ Iberica en vind hem super fijn. Heb hiermee ook een beginnetje gemaakt met het beleren van mijn jonge ruin. Vanaf dat ik ging draven heb ik mijn Freemax gebruikt. Gebruik hem altijd zonder pad. Enige nadeel vind ik idd de band over de rug, maar merk er geen problemen mee.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:56

Ik heb zelf de bbp van barefoot de ride on pad physio in schaap :D
Super fijn ding zit al een pad met inlages onder.
Hoe de band daar verder van doorloopt geen idee

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:00

Heb al verschillende bbp’s getest waaronder de Barefoot ride on met schaap en ik vond de blokken van het schaap vervelend. Heb ook een Barefoot Fellsattel en die vind ik ook heel fijn. De bk support zat ook wel lekker, maar vond ik niet zo speciaal.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:48

Jets schreef:
Heb al verschillende bbp’s getest waaronder de Barefoot ride on met schaap en ik vond de blokken van het schaap vervelend. Heb ook een Barefoot Fellsattel en die vind ik ook heel fijn. De bk support zat ook wel lekker, maar vond ik niet zo speciaal.

De barefoot zit ook heerlijk zonder schaap :D

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 00:06

Sterrenpony schreef:
Hier het lange wachten begonnen voor mijn ghost roma.
Met een beetje geluk over 4 weken binnen :o
Zit nu op de helft met de levertijd :)
Kan niet wachten op het resultaat.
Na te vrede eerst een 2ehands ghost met plezier te hebben gebruikt werd het tijd voor een nieuwe naar mijn smaak en zin :o
Door suzanne van Buitenzinnig super geholpen maar ook door haar Belgische collega voor advies van kleuren en kussens :D
Heb gekozen voor vetleer cognac met vetleer dijwrong en zitvlak :+:


We can shake hands haha. Moet nog een weekje langer helaas, kan niet wachten tot hij binnen is... Een zwarte vetleren Veneto Piccolo.

Suzanne zal wel blij zijn als ze van mijn bijna dagelijks gestalk af is :'). Zeer tevreden over de service!

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 07:47

Narcissa schreef:
Sterrenpony schreef:
Hier het lange wachten begonnen voor mijn ghost roma.
Met een beetje geluk over 4 weken binnen :o
Zit nu op de helft met de levertijd :)
Kan niet wachten op het resultaat.
Na te vrede eerst een 2ehands ghost met plezier te hebben gebruikt werd het tijd voor een nieuwe naar mijn smaak en zin :o
Door suzanne van Buitenzinnig super geholpen maar ook door haar Belgische collega voor advies van kleuren en kussens :D
Heb gekozen voor vetleer cognac met vetleer dijwrong en zitvlak :+:


We can shake hands haha. Moet nog een weekje langer helaas, kan niet wachten tot hij binnen is... Een zwarte vetleren Veneto Piccolo.

Suzanne zal wel blij zijn als ze van mijn bijna dagelijks gestalk af is :'). Zeer tevreden over de service!


Hahahah dan we can Shake hands again :')
Suzanne zal het met mij ook af en toe wel ook wel zwaar hebben :')
Alle respect hoor voor zadelmakers en lastige klanten

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:03

Welke pads zijn er nog meer fijn onder de ghost roma?
Die van ghost zelf vind ik te kort uit gesneden langs het zweetblad :=
Ik heb ook wel een halfpad van ghost zodat ik daar overheen een normaal dekje kan gebruiken alleen het nadeel daarvan vind ik weer dat het z’n dikke laag materiaal word onder het zadel :=