[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jana2701
Berichten: 26
Geregistreerd: 03-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:08

pmarena schreef:
Laat ik het zo zeggen: als ik een zwaardere ruier op mijn paard zou willen laten rijden dan zou ik dat JUIST het liefst met een Barefoot doen :j

Op boomzadels heb je toch al snel meer puntbelasting omdat het niet bepaald in 100% van de gevallen / bewegingen perfect past. En vaak zie je ruiters met wat meer billenspek toch ook best wel wat meer achterop de lepel terechtkomen met hun gewicht.

En het voordeel van spekjes is ook weer dat je een groter raakvlak met je paard hebt, dat verdeelt allemaal de druk over een grotere oppervlakte :D

Als je zadel maar goed past en je goed de ruggengraat vrij van druk houdt.

Inlages zijn ook heel persoonlijk. Zelf ben ik dòl op wol, waar er opties van wol zijn neem ik wol :j
Wij dragen zelf ook het hele jaar wollen kleding want dat spul heeft i-de-ale eigenschappen :+:

Maar wollen (vilten) inlages vind ik persoonlijk echt 3x niks. In theorie geweldig spul, maar in de praktijk konden ze zowel Rena als mij niet bekoren. Wij vonden ze knoerthard aanvoelen tussen ons in, alsof er een plankje tussen lag :(:)

Onze favoriet zijn altijd de Heavy Duty inlages geweest omdat die veel zachter / vloeiender / veerkrachtiger aanvoelden terwijl ze toch veel bescherming bieden.

Over de wolvilten inlages: die zaten ook in de pad tijdens het passen en ik had persoonlijk totaal niet het gevoel dat het een harde plank was. Ze heeft ze zelfs nog uit de pad gehaald om te laten zien en voelen, omdat ik hetzelfde als jou dacht, maar voor mij veranderde mijn mening na het ervaren en zien en voelen. Maar ja het is dus zeer persoonlijk en paardafhankelijk.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:35

Ja dat is het en blijft het :j

Bij mij was het juist andersom: Vanwege mijn wolliefde en de kwaliteiten "op papier" van vilt, had ik zéér hoge verwachtingen....maar zowel Rena als ik vonden het echt vreselijk plankerig aanvoelen.

We hebben verschillende soorten vilt-inlages geprobeerd en omdat ik er zo in geloofde ook echt even doorgeduwd zeg maar, toch echt een rondje mee gaan rijden in de hoop er aan te wennen....hoewel het meteen al met geïrriteerde bokjes wegstappen was en dat eigenlijk al genoeg zegt bij Mareentje :=

Dus helaas. De HD inlages zijn zo kunstmatig als het maar kan, eigenlijk niks voor mij, maar die dingen dat is wel echte liefde :+:

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:14

Kiki1995 schreef:
Kom toch nog weer een keertje terug in dit topic. Heb ontzettend veel twijfels die (deels) aangepraat zijn..

Ik hoor verschillende dingen van verschillende kanten. Ik heb voornamelijk mensen die tegen mij zeggen dat ik helemaal geen boomloos zadel moet gaan gebruiken, dat het slecht is voor de rug en dat ik 'gewoon' met mijn volle gewicht op mijn paard zou zitten. De drukverdeling in een boomloos zadel zou 'waardeloos' zijn en niks voorstellen in vergelijking met een boomzadel. Ik zou voor een boomlooszadel kiezen omdat ik heb gelezen dat ze lichter zijn, meer vrijheid zouden bieden en beter zouden zijn voor het paard. Omdat mijn paard al op leeftijd is, wil ik niet een te zwaar zadel op hem leggen.
Ik wil sowieso een boomloos zadel uit gaan proberen, omdat ik weet dat mijn paard eerder onder een boomloos zadel heeft heeft gelopen. Maar ik hoor zoveel dingen van mensen om mij heen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Is boomloos echt zo slecht? Er werd gezegd dat ik mijn paard in no-time kapot zou rijden met een Barefoot.. :(

Ik woon in dezelfde omgeving als jij en ik kan je maar een advies geven: volg vooral je eigen kop.
En nee, met een goed passend (!) boomloos zadel rijd je je paard net zo min kapot als met een goed passend boomzadel. Helaas heb ik al flink wat zadelellende achter de rug en ben ik nu uiteindelijk toch weer bij een boomloos zadel uit gekomen en dat bevalt heel goed.
Wat ik je verder nog wel meegeven: ook een boomloos zadel moet passen, je kunt dan ook het beste een boomloos zadelpasser laten langs komen, die kijkt kritisch met jou en je paard mee en dan kom je op iets uit wat voor jullie beide goed past.
Zelf heb ik Ella van boomlooszadelpasservice langs gehad, top advies was dat.

Veel mensen in de omgeving weten trouwens niet eens dat ik boomloos rijd en ik maak ze niet wijzer. Als ze echt oprecht interesse hebben dan vragen ze het wel, en verder doe ik lekker met mijn paard wat mij goed lijkt. Mijn paard = mijn verantwoordelijkheid.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 01:53

pmarena schreef:
Ja dat is het en blijft het :j

Bij mij was het juist andersom: Vanwege mijn wolliefde en de kwaliteiten "op papier" van vilt, had ik zéér hoge verwachtingen....maar zowel Rena als ik vonden het echt vreselijk plankerig aanvoelen.

We hebben verschillende soorten vilt-inlages geprobeerd en omdat ik er zo in geloofde ook echt even doorgeduwd zeg maar, toch echt een rondje mee gaan rijden in de hoop er aan te wennen....hoewel het meteen al met geïrriteerde bokjes wegstappen was en dat eigenlijk al genoeg zegt bij Mareentje :=

Dus helaas. De HD inlages zijn zo kunstmatig als het maar kan, eigenlijk niks voor mij, maar die dingen dat is wel echte liefde :+:

Vind die HD inlages geniaal. En inderdaad voor stugere inlages toch super zacht. Goed concept. Zou ze graag ook onder mijn ghost willen gaan gebruiken, maar denk dat ze daar te dik voor zijn. Omdat ghost al kussens onder het zadel heeft.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:46

Bij de oude Ghosts was het eerste dat ik deed, altijd de originele kussens er onder vandaan halen en er gewoon een goede pad met inlages voor in de plaats doen :))

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:00

Heb het vandaag aangepast, nu zou het eigenlijk in ieder geval veel beter moeten liggen (heb ivm de storm niet gereden).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:52

Dat ziet er wat mij betreft echt 100.000 keer beter uit :j

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:29

Voor mij ook, nu achteraf. Het voelt zo ontzettend smal (omdat ik de boog zo zie knikken).

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:41

Lijkt me nu net te smal, hoe heb je de kussens gekleefd? Foto daarvan?

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:56

pmarena schreef:
Bij de oude Ghosts was het eerste dat ik deed, altijd de originele kussens er onder vandaan halen en er gewoon een goede pad met inlages voor in de plaats doen :))

Ja bij de oude ghost snap ik dat. Maar de kussens zijn nu zo veel beter. Dus hou het denk ik maar bij de orinele inlages. Maar ga de HD inlages zeker nog niet verkopen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:01

Hannanas schreef:
Lijkt me nu net te smal, hoe heb je de kussens gekleefd? Foto daarvan?


Helaas geen foto, maar ik heb ze zo gekleefd dat ze voren gelijk verlopen met de rest van het zadel, en dan gewoon recht naar achteren langs het klittenband, zoals de "standaard" kussen positie in de filmpjes getoond wordt. Iets te smal zou kunnen, maar ik heb 'm nu zo ingesteld omdat ik gelezen had dat je 'm iets te smal in moet stellen, opstappen, en dan goed draaien.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:07

Kan je de HD inlages op maat knippen? Of passen ze in de kifrapad?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:05

pmarena schreef:
Bij de oude Ghosts was het eerste dat ik deed, altijd de originele kussens er onder vandaan halen en er gewoon een goede pad met inlages voor in de plaats doen :))


:oo -O-
Foei toch!!!! ;)

Dat is nu echt niet nodig hoor!

@Nala - ik zou het zadel om te beginnen een stuk naar achteren doen, zodat het achter de schouders ligt - nu ziet het er naar uit dat het er bovenop ligt....en bij Trekker hindert dat echt in de beweging...

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:27

Kwetal schreef:
pmarena schreef:
Bij de oude Ghosts was het eerste dat ik deed, altijd de originele kussens er onder vandaan halen en er gewoon een goede pad met inlages voor in de plaats doen :))


:oo -O-
Foei toch!!!! ;)

Dat is nu echt niet nodig hoor!

@Nala - ik zou het zadel om te beginnen een stuk naar achteren doen, zodat het achter de schouders ligt - nu ziet het er naar uit dat het er bovenop ligt....en bij Trekker hindert dat echt in de beweging...


Ik zal er nog eens extra op letten, maar ik let er sowieso al erg op. Hij ligt er 99% zeker achter, als ook maar een beetje.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:40

Hahaha. Kwetal niet boos worden op pmarena he!? :D
Maar inderdaad die kussens zijn zo goed nu van ghost. Vind het wel een groot verschil tussen de 3 en de 4.vind de 3 echt lekker soepel aanvoelen. Waar ik de 4 toch persoonlijk er stug vond. Ben erg benieuwd hoe mijn pony er op gaat reageren. Hoop echt over een kleine 2 weken een beetje onder het zadel te kunnen stappen en eindelijk de ghost eens uit te proberen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:09

Oh ik haalde die kussens er absoluut niet onderuit omdat ik het materiaal niet goed vond ofzo hoor!

Maar ik hou gewoon niet van zadelkussens, heb liever een pad met inlages er onder zodat de ruimte tussen de kussens / inlages optimaal benut wordt voor de ruggengraat.

Eerst "dikke" kussens en dan nog eens een pad met inlages vind ik wat dubbelop.
Ik heb gewoon liever zoveel mogelijk "kussendikte" in de pad, zo efficiënt mogelijk qua ruggengraatvrijheid :)

Of desnoods geen pad en dan direct de kussens op het paard.

Vandaar gingen bij elk zadel met klittenbandkussens hier direct die dingen er af en in plaats daarvan gewoon een goede pad met goede inlages er onder, dat gaf dan altijd een veel betere ligging :j

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:19

Ik zou jullie graag willen helpen maar ik weet heel erg weinig van boomloze zadels en heb 0,0 ervaring met andere typen dan Barefoot. Ik denk niet dat het heel erg nuttig is dat ik allemaal meningen spui hier die waarschijnlijk nergens op gebaseerd zijn. Dus denk niet dat ik niet wil reageren op anderen ofzo :'). Ik probeer het maar ik weet het meeste gewoon echt niet.

Mijn bijrijdpaard rijd ik nu al even met de Barefoot London, maar ik heb toch het idee dat hij niet fijn ligt. Te dicht op de schoft. De pommel heeft echt de goede maat en ik heb dubbele inlages, maar toch is er vrijwel geen ruimte tussen schoft en pad/zadel als ik opgestegen ben.
Ik rij nu met een Grandeur halfpad met van dat wol, en daaroverheen een dun schabrak (ik start ook wedstrijden, dus wil zoveel mogelijk rijden zoals ik dat op wedstrijden ook moet doen). Maar er is dus vrij weinig ruimte als ik opgestegen ben en mijn paard krijgt schuurplekken van de halfpad. Of tenminste, korter haar op die plekken, dus dat lijkt me een teken dat hij niet echt helemaal lekker ligt. Ik heb wel gekeken naar die schabrakken met geintegreerde hoezen voor inlages, maar twee schabrakken van 100/150 euro kopen gaat me echt niet lukken. Hebben jullie misschien tips?

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:43

Ik heb een witte pad laten maken bij JVdekjes. Deze kan je op Facebook vinden. Niet duur en bevalt mij super.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:33

Ja bedankt! Vind het leuke dekjes al zijn ze niet helemaal mooi strak. Ik weet dan nog niet wat voor onderkant het minste schuurt, want ook dat is zo te zien geen gewoon katoen aan de onderkant. Staat Grandeur bekend om schuren? Van Sympanova wist ik het wel, maar van dit niet.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:38

pmarena schreef:
Oh ik haalde die kussens er absoluut niet onderuit omdat ik het materiaal niet goed vond ofzo hoor!

Maar ik hou gewoon niet van zadelkussens, heb liever een pad met inlages er onder zodat de ruimte tussen de kussens / inlages optimaal benut wordt voor de ruggengraat.

Eerst "dikke" kussens en dan nog eens een pad met inlages vind ik wat dubbelop.
Ik heb gewoon liever zoveel mogelijk "kussendikte" in de pad, zo efficiënt mogelijk qua ruggengraatvrijheid :)

Of desnoods geen pad en dan direct de kussens op het paard.

Vandaar gingen bij elk zadel met klittenbandkussens hier direct die dingen er af en in plaats daarvan gewoon een goede pad met goede inlages er onder, dat gaf dan altijd een veel betere ligging :j


Daarom hebben we nu ook de mogelijkheid wat dunnere inlagen te gebruiken :j De kussens helpen ook dat mensen smaller zitten... maar dat is verder een keuze voor iedereen, welk systeem je prefereert.

Ik hoop dat het snel goed komt - Uudje :(:)

Nala schreef:
Ik zal er nog eens extra op letten, maar ik let er sowieso al erg op. Hij ligt er 99% zeker achter, als ook maar een beetje.

Een beetje is niet genoeg - het moet, net als bij een boomzadel, een handbreedte er achter - het schouderblad komt een heel eind naar achteren tijdens het lopen en dan kan het tegen de kussens aan botsen, dat belemmert je paard.... voel maar eens terwijl je paard een stap zet.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:43

Deze is van JVdekjes
Afbeelding
Sheran schreef:
Ja bedankt! Vind het leuke dekjes al zijn ze niet helemaal mooi strak. Ik weet dan nog niet wat voor onderkant het minste schuurt, want ook dat is zo te zien geen gewoon katoen aan de onderkant. Staat Grandeur bekend om schuren? Van Sympanova wist ik het wel, maar van dit niet.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:44

Die is best mooi!

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:55

Sheran schreef:
Die is best mooi!

Ik heb bont aan de onderkant.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:05

Kwetal schreef:
Nala schreef:
Ik zal er nog eens extra op letten, maar ik let er sowieso al erg op. Hij ligt er 99% zeker achter, als ook maar een beetje.

Een beetje is niet genoeg - het moet, net als bij een boomzadel, een handbreedte er achter - het schouderblad komt een heel eind naar achteren tijdens het lopen en dan kan het tegen de kussens aan botsen, dat belemmert je paard.... voel maar eens terwijl je paard een stap zet.


Ik leg het zadel meer dan ver genoeg naar achteren, maar zodra ik ook maar een beetje aansingel ligt het kussen weer praktisch tegen de schouder aan...

Heb de kussens nu een stuk verder in het midden geplakt ipv voorkant kussen langs voorkant zadel, want het zadel knikte onder mijn gewicht (gewoon 65 kilo, niks bijzonders) flink in net achter het kussen en raakte met de achterkant haar rug. Lijkt me niet bepaald de bedoeling...
Toen ik het kussen in het midden geplakt had ging het een stuk beter.
Ook blijft het dekje naar achter schuiven, zo dat het zelfs bijna onder het kussen terecht komt, ookal heb ik 'm bij het zadelen en singelen zowat 5cm voor het zadel uitsteken.

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:12

Misschien heeft het zadel niet de pasvorm voor jouw paard.