[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:44

Petrichor schreef:
Ik zie wat je bedoeld, zou het de beugelophang kunnen zijn?

ls dat zo is, zitten de gespen onderaan bij je beugels??? Dat is wel beter.......

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:52

Ik heb ze nu gewoon boven aan zitten inderdaad, maar zal ze de volgende keer als ik ga rijden verplaatsen!

DubbelFun

Berichten: 88695
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:52

Maar die zitten dan toch niet zo ver naar achteren ??

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 20:16

Ik denk zelf van niet, maar ik heb gewoon geen idee wat het anders kan zijn?

Ik heb nu een Trekker zadel waar ik onwijs blij mee ben, alleen ik vraag mij 1 ding af. Zoals je op de foto's kan zien is de druk verdeling goed, als ik het zadel er op heb gelegd ziet het er ook uit alsof hij vrij ligt. Maar ga ik er op zitten vind ik dat het zadel wel heel dicht op de schoft zit, echt minimaal vrij mijn hand kan er niet meer tussen echter kan ik er nog wel met een dressuur zweep onder door. Is dit erg of is vrij gewoon vrij ongeacht of het een halve cm is of bijvoorbeeld 5 cm? De achterkant van het zadel ligt wel echt heel ruim vrij.

Wouter99
Berichten: 32
Geregistreerd: 27-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 20:58

Afbeelding
Hierbij de keuze die we gemaakt hebben. Ons ‘oudje’ wordt van dressuur pony omgeswitched naar stappony en deze bbp hebben we voor hem gekocht.
Volgende week komt de bijpassende singel, zijn turquoise pad met inlage en een western hoofdstel. De reins heb ik vanmiddag al in elkaar geknutseld :D

Afbeelding
Dit is ons oudje ❤️

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:20

Dat oudje ziet er nog puik uit, geen rimpeltje te zien :+:

Petrichor, vrij is vrij - ook als het 0,5cm is, maar misschien kan een goede pad een wat betere uitkomst brengen???

Wouter99
Berichten: 32
Geregistreerd: 27-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:37

Kwetal schreef:
Dat oudje ziet er nog puik uit, geen rimpeltje te zien :+: ?


:D Salim in 24 jr en idd klokgaaf, geen galletje niks! Heeft ‘alles’ gedaan met onze dochter; dressuur, springen, eventing en nu mag hij met mij rond gaan sjouwen en ik denk straks ook bitloos ☺️

DubbelFun

Berichten: 88695
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:39

Dat oudje ziet er idd nog puik uit. :) BBP is ook sjiek.
@wouter: hoe oud is hij/zij ??
Ah 24 lees ik net... is in mijn optiek nog een broekie :D
Mijn rijpaard die nog volop meedoet is 22 en mijn oudje is 33 :D

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:41

Kwetal schreef:
Dat oudje ziet er nog puik uit, geen rimpeltje te zien :+:

Petrichor, vrij is vrij - ook als het 0,5cm is, maar misschien kan een goede pad een wat betere uitkomst brengen???

Denk dat ik voor mijn eigen gevoel inderdaad naar een pad ga kijken!

Welke niet al te dure pad kunnen jullie aanbevelen? :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:21

Niet al te duur is een rekbaar begrip...een goedkope pad die zijn werk niet doet, is toch te duur.... Ik zou persoonlijk voor een goede lamsvachtpad gaan - dan hoeven er geeneens hele dikke inlagen is.....

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:02

Petrichor schreef:
Ik denk zelf van niet, maar ik heb gewoon geen idee wat het anders kan zijn?

Ik heb nu een Trekker zadel waar ik onwijs blij mee ben, alleen ik vraag mij 1 ding af. Zoals je op de foto's kan zien is de druk verdeling goed, als ik het zadel er op heb gelegd ziet het er ook uit alsof hij vrij ligt. Maar ga ik er op zitten vind ik dat het zadel wel heel dicht op de schoft zit, echt minimaal vrij mijn hand kan er niet meer tussen echter kan ik er nog wel met een dressuur zweep onder door. Is dit erg of is vrij gewoon vrij ongeacht of het een halve cm is of bijvoorbeeld 5 cm? De achterkant van het zadel ligt wel echt heel ruim vrij.


Ik heb het idee dat je zadel iets naar voren is gekanteld, duidelijk meer contact naast de schoft dan achter bij de zitting, ik denk dat je zadel iets voorover gekiept ligt op je paard. Ik zou frontriser inlagers in de pad stoppen, dan kantelt het net wat mooier naar achter.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:22

Ik heb even wat rond gekeken en mijn oog viel op F.R.A. Unica, is dat nog een beetje een goede pad? En moet je dan alleen de inlages aan de voorkant laten zitten in mijn geval?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 00:20

Petrichor schreef:
Ik heb even wat rond gekeken en mijn oog viel op F.R.A. Unica, is dat nog een beetje een goede pad? En moet je dan alleen de inlages aan de voorkant laten zitten in mijn geval?

Tenzij je er zelf een redelijk goed oog voor hebt, zou ik hier in het topic eens een oproep plaatsen voor een boomloos passervice bij jou in de buurt. Die kan vast beter mee kijken naar de juiste pad.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:37

Mag ik hier een hele domme vraag stellen???

Ik heb een cheyenne besteld en net binnen gekregen en nu wilde ik deze “in elkaar gaan bouwen”.
Maar nu kom ik bij de fenders aan met tapaderos.
En als ik de gesp halverwege vast doe dan zitten die ter hoogte van het zadel, dekje of buik. Hoort dat zo??? Want de gesp onderaan bij de tapaderos dan gaat dat niet omdat de fenders te breed zijn om door de beugelophanging te gaan.

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:24


blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:32

Oh super dank je wel. Die info had ik niet gevonden op de site.
En dan nog een domme vraag. Als ik de tapaderos eraan maak moeten de kappen dan naar binnen gedraaide zijn of naar buiten. Heb ze nu vast gemaakt en dan zitten de kappen aan de binnenkant.

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:38

Ze moeten zo zitten dat ze goed hangen als je de beugels zoals normaal naar je toe draait. Dus de kappen tegen het paard aan als de fenders nog niet gedraaid zijn.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:40

Top. Had ik goed gegokt.
Dank je wel voor je antwoorden

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:00

Het valt mij op dat mijn paard na het rijden een kuiltje naast zijn schoft heeft. Als ik een dag later longeer of aan de hand werk dan is het kuiltje weer meer gevuld. Nu ligt mijn boomloze zadel ook echt tegen de zijkant van de schoft aan (dus niet op de schoft) en ik heb het idee dat mijn paard dat niet fijn vindt. Nu ben ik me aan het orienteren op een ander zadel. Kan iemand mij ook vertellen hoe de HM Flexee ligt. Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar een niet-lederen zadel.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:22

abcxx schreef:
Het valt mij op dat mijn paard na het rijden een kuiltje naast zijn schoft heeft. Als ik een dag later longeer of aan de hand werk dan is het kuiltje weer meer gevuld. Nu ligt mijn boomloze zadel ook echt tegen de zijkant van de schoft aan (dus niet op de schoft) en ik heb het idee dat mijn paard dat niet fijn vindt. Nu ben ik me aan het orienteren op een ander zadel. Kan iemand mij ook vertellen hoe de HM Flexee ligt. Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar een niet-lederen zadel.


Welk zadel heb je nu? Kan het zijn dat de voorboom/pommel te klein is?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met tegen de zijkant van de schoft.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 21:06

abcxx schreef:
Het valt mij op dat mijn paard na het rijden een kuiltje naast zijn schoft heeft. Als ik een dag later longeer of aan de hand werk dan is het kuiltje weer meer gevuld. Nu ligt mijn boomloze zadel ook echt tegen de zijkant van de schoft aan (dus niet op de schoft) en ik heb het idee dat mijn paard dat niet fijn vindt. Nu ben ik me aan het orienteren op een ander zadel. Kan iemand mij ook vertellen hoe de HM Flexee ligt. Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar een niet-lederen zadel.

Denk dat je toch het beste een zadelpasser langs kunt laten komen als ik dit zo hoor!

Ik heb deze week de Ghost van een Bokker over genomen :D ze liep er weer als vanouds prima onder, merkte geen verschil met mijn boomzadel dus dat is top! Aanstaande week op het paard proberen waarvoor ik hem eigenlijk gekocht heb.

Afbeelding
Ik weet overigens dat ze echt veul te dik is, wordt aan gewerkt :+ en uiteraard ligt er een halfpad onder het dekje :j

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:35

abcxx schreef:
Het valt mij op dat mijn paard na het rijden een kuiltje naast zijn schoft heeft. Als ik een dag later longeer of aan de hand werk dan is het kuiltje weer meer gevuld. Nu ligt mijn boomloze zadel ook echt tegen de zijkant van de schoft aan (dus niet op de schoft) en ik heb het idee dat mijn paard dat niet fijn vindt. Nu ben ik me aan het orienteren op een ander zadel. Kan iemand mij ook vertellen hoe de HM Flexee ligt. Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar een niet-lederen zadel.


Bij Ghost kan er ook gekozen worden voor een volledig kunststoffen zadel :)

Fortitude, staat mooi!

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:33

Het zadel dat vrij dicht tegen de zijkant van de schoft aanligt is een Ghost. Helaas geven de plakstrips van voor de kussens ook niet de mogelijkheid om ze veel anders te plakken. Wil nu een ander zadel proberen. Ik twijfel tussen thorrowgood en hm flexee. Iemand ervaring met deze zadels?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:00

abcxx schreef:
Het zadel dat vrij dicht tegen de zijkant van de schoft aanligt is een Ghost. Helaas geven de plakstrips van voor de kussens ook niet de mogelijkheid om ze veel anders te plakken. Wil nu een ander zadel proberen. Ik twijfel tussen thorrowgood en hm flexee. Iemand ervaring met deze zadels?


Oké,wellicht kunnen we mee kijken of er iets veranderd kan?

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:45

Hierbij 2 foto's. Onder de zwarte lijn ligt het zadel aangesingeld gemeten zonder pad en zonder ruiter. Wellicht dat het zadel met ruiter nog iets zakt.

Afbeelding


Afbeelding