[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:56

Gisteren een tweedehands bf Atlanta binnen gekregen, die wordt voor mijn bijrijder.

Ikzelf ben helemaal weg van ghost. De dijwrongen geven veel steun maar je zit wel vrij. Als je balans niet in orde is, merk je dat snel genoeg :D
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-05-19 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:47

De dijwrongen hebben mij al menigmaal gered, als mijn paard vanuit galop ineens razendsnel omkeerde omdat er iets te schrikken viel......ideaal!

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:20

Mijn dijwrongen zijn gebombardeerd tot beste vrienden! Paard wat geregeld 180 graden draait en steigert en bokt etc. En 1 die heeeeeel hard gaat en heel snel stil kan staan ;-) Ideaal!

Tianbelli

Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:44

Oh wat een heerlijk ding, de reitpad van Grandeur. Nooit gedacht dat het zo comfortabel zou zitten, als een zeteltje! Helemaal blij mee, en al 2 dagen na elkaar heerlijk ontspannen gereden met mijn schikkepony _/-\o_

Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:11

Ziet er heel mooi uit zo in het leer de reitpad. Is het een testpad? is hij niet ongelovelijk glad? Vond de Alcantata/suede variant ook super fijn van de reitpad.

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:40

Het ziet er heel comfortabel uit :)

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:39

Ik heb gister weer een heel fijn consult met Ella gehad. Deze keer voor onze kleine vriend de welsh mountain pony (grote B).
Uiteindelijk had ik veel meer keus dan verwacht!
Zowel de lazy mountain, de gohst als de silverado lagen goed! Verassend genoeg vond ik de lazy mountain niet fijn, dit had ik vooraf wel verwacht! De ghost, ik had geen idee? Maar stiekem lag hij de pony heel goed (piccolo) en hij zat eigenlijk ook aardig goed, wel heel smal! Je zit echt “op” het zadel “op” het paard, miste het contact.
De silverado extra short paste hem goed maar de 15,5 inch was mij echt te groot. Nooit verwacht dat een zadel wat past op hem (1,26) te groot zou zijn voor mij (1,58) haha!
Natuurlijk rijd ik hem niet dagelijks uren maar het is voor hem belangrijk om zijn conditie op pijl te houden en hij vind het heel erg leuk onder het zadel. Mijn dochter “rijd” ook graag op hem maar is pas 3. En het past nog prima! (Ook volgens de dierenarts) :o

Ik als western ruiter heb natuurlijk wel sterke voorkeur voor de silverado dus ik denk dat het de silverado extra short in 14,5 Inch gaat worden.
Een kifra pad paste hem ook prima!
Nu vind ik de lake green interessant, heeft er iemand toevallig een foto van deze kleur?

Tianbelli

Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:01

Daphneeeej schreef:
Ziet er heel mooi uit zo in het leer de reitpad. Is het een testpad? is hij niet ongelovelijk glad? Vond de Alcantata/suede variant ook super fijn van de reitpad.



Nee, geen testpad, helemaal de mijne :Y) absoluut niet glad, had er ook eventjes schrik van en twijfelde na bestelling of ik niet beter een suede had gepakt, maar zit rotsvast, glijdt absoluut niet. Heerlijk!

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:27

Wauw, wat een mooi ding Tianbelli! Ik had nooit geraden dat dat een Grandeur is vanwege het materiaal :)

Mentjuh wat leuk dat je nog zo veel keus had! Wat vond je niet fijn aan de Lazy Mountain?

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:28

Wat een gaaf pad, Tianbelli! Heel chique.

Ik heb mijn Ghost Roma (in micropell) inmiddels al ruim een halfjaar. Je kan mooi zien dat het zadel flink is ingezakt

Net nieuw:
Afbeelding

Afgelopen week:
Afbeelding

Tianbelli

Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:26

Nu snap ik wel wat sommigen bedoelen met dat een Ghost 'op' je paard ligt :) (vnl tijdens een testritje dan). Zit ie nu comfortabeler dan, of heb je nog t zelfde gevoel er in?

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:12

Goede vraag, ik denk dat ik er nu wel voor mijn gevoel stabieler in zit, maar dat kan ook gewoon gewenning zijn :)

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:16

Ik snap even niet waarom een zadel zou moeten 'inklinken' voor het goed/stabiel gaat liggen c.q. de ruiter lekkerder/vaster gaat zitten ?? Is het niet handiger om dan ander/beter/steviger materiaal te gebruiken zodat het zadel meteen het juiste beeld geeft.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:17

Nog een vraag, ik rij nu tijdelijk met een Barefoot London op mijn Shire, hij is rond geribt met een hele hoge schoft en nog wat weinig bespiering op de rug. Zijn op maat gemaakte boomzadel is nu besteld, maar ik moet het tot die tijd doen met de Barefoot London met VPS.
Ik vraag mij af hoe ik nog beter kan voorkomen dat het zadel tijdens het rijden naar achteren schuift. Gister tijdens het uitstappen heeft een stalgenoot foto’s gemaakt en dan zie ik toch dat het zadel net te ver naar achter is gaan liggen. Ook heeft hij wat droge vierkantjes in zijn zweetplek onder de beugelophanging, nog ideeën wat daaraan te doen?


Afbeelding

Afbeelding

Hier een vriendin op hem vorig weekend en ook daar zie ik nu dat het zadel iets naar achter geschoven is en dat het zadel dan iets voorover kantelt.

Afbeelding

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:56

Daphara schreef:
Nog een vraag, ik rij nu tijdelijk met een Barefoot London op mijn Shire, hij is rond geribt met een hele hoge schoft en nog wat weinig bespiering op de rug. Zijn op maat gemaakte boomzadel is nu besteld, maar ik moet het tot die tijd doen met de Barefoot London met VPS.
Ik vraag mij af hoe ik nog beter kan voorkomen dat het zadel tijdens het rijden naar achteren schuift. Gister tijdens het uitstappen heeft een stalgenoot foto’s gemaakt en dan zie ik toch dat het zadel net te ver naar achter is gaan liggen. Ook heeft hij wat droge vierkantjes in zijn zweetplek onder de beugelophanging, nog ideeën wat daaraan te doen?


[ [url=m/4rVOHh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yCws45.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier een vriendin op hem vorig weekend en ook daar zie ik nu dat het zadel iets naar achter geschoven is en dat het zadel dan iets voorover kantelt.

[ [url=m/KuPrJ5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat heb ik hetzelfde maar zie dat jou paard ook brede schouders heeft, ik denk dus dat het juist goed ligt zo achter de schouder en dat de pommelmaat misschien anders moet? En anders heb ik dezelfde vraag

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 07:21

pmarena schreef:
Mentjuh wat leuk dat je nog zo veel keus had! Wat vond je niet fijn aan de Lazy Mountain?


Dat is eigenlijk een hele goeie, ik kon er niet direct mijn vinger op leggen waar het precies aan lag. Ik miste denk ik toch de stevigheid van de canter, dat terwijl ik de ride on pad met schaap zitting ook heb en daar voor Mn gevoel echt lekker “in” zit en het niet mis, maargoed een zadel is heel wat anders dan een bbp en rijd er ook heel anders mee.
Ik had ook de neiging naar de stoel zit wat natuurlijk meer aan mij ligt dan het zadel maar het hielp niet. Toch gek, de nut vind ik dan weer wel fijn rijden alleen deze schoof erg naar voren terwijl het dezelfde basis heeft.
De merlyn en de just ajust schoven ook helemaal naar voren over de schouder (net als Mn boom zadel).
Toch maar heel fijn dat er mensen als Ella bestaan, zelf was ik er nooit uit gekomen haha!

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:24

Zolang je geen bergtochten maakt zou een borstriem om het zadel op zijn plek te houden al niet nodig moeten zijn. Als een zadel ondanks dát dan toch nog naar achteren glijdt klopt er iets niet in de pasvorm.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:22

Zou in eerste instantie kijken of er iets aangepast Moet/kan worden aan de pommel of singel

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:27

DubbelDun schreef:
Zolang je geen bergtochten maakt zou een borstriem om het zadel op zijn plek te houden al niet nodig moeten zijn. Als een zadel ondanks dát dan toch nog naar achteren glijdt klopt er iets niet in de pasvorm.


Dat is toch vreemd? Ik weet 99,99% zeker dat de goede pommelmaat er in zit, want ik heb alle 4 de pommels bij het zadel en kan dus ook gewoon de pommels zelf op de schoft zetten om te kijken welke de juiste zal zijn, daarnaast heb ik ook een set maatsjablonen (de echte), waarmee ik hem eerst opgemeten had. En als de pommelmaat goed is, dan klopt de pasvorm toch altijd?

Ik heb nu maar heavy duty inlagers besteld, omdat ik ook geen veertje ben en ik hoop dat het dan net allemaal iets beter blijft liggen. Ook hoop ik dat dit gaat helpen met de "drukplek" onder de beugel-ophanging.

Vanmiddag wil ik nog proberen die beugel-ophanging iets naar achteren te leggen, omdat ik denk dat het zadel ook schuift ivm de positie van de beugelophanging, die zit namelijk (als het zadel goed ligt) niet op het laagste punt achter de schoft, maar daar zit het wel wanneer het zadel naar achter geschoven is. Misschien is het gewoon een kwestie van beugel-ophanging op de verkeerde plek.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:42

DubbelDun schreef:
Ik snap even niet waarom een zadel zou moeten 'inklinken' voor het goed/stabiel gaat liggen c.q. de ruiter lekkerder/vaster gaat zitten ?? Is het niet handiger om dan ander/beter/steviger materiaal te gebruiken zodat het zadel meteen het juiste beeld geeft.



Nieuw materiaal is toch vaak wat stug van nieuwigheid (net als lederen schoenen) en moet even soepel gereden worden. Vullingmateriaal moet nog inklinken, de lucht er tussenuit gereden worden en naar de vorm van de rug gaan staan.

Het is wat mij betreft zeer vergelijkbaar met boomzadels waarbij kussenvulling inklinkt en je vaak na een paar weken inrijden een gratis navul / controle beurt krijgt bij aankoop van een zadel. Of een westernzadel waarbij gezegd wordt dat je eigenlijk alleen een goed ingereden zadel goed kan passen omdat je bij een nieuw zadel nog niet goed de daadwerkelijke vorm van de zadelboom kan zien omdat het materiaal er omheen nog niet soepel is gereden en de "echte" ligging dus nog niet goed beoordeeld kan worden.

Een Ghost vind ik er bizar hoog bovenuit torenen als die nieuw is, bij Barefoots zie je ook van die vierkante zadels er nieuw bovenop liggen. Het is geen porem maar zolang er geen inrij-service is zullen we het ermee moeten doen :)

Daphara: je hebt zo te horen goede plannen om te proberen, dat zou voor verbetering moeten zorgen :) Het valt me wel op dat het plaatje op zich ook mooier zou zijn als je met iets langere beugelriemen zou kunnen rijden? Dat kan wellicht ook schelen voor de krachten die je als ruiter uitoefent op het geheel :j

Mentjuh: Klinkt alsof de Lazy Mountain simpelweg wat te groot was voor je qua zitting, hij valt erg ruim :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:48

pmarena schreef:
DubbelDun schreef:
Ik snap even niet waarom een zadel zou moeten 'inklinken' voor het goed/stabiel gaat liggen c.q. de ruiter lekkerder/vaster gaat zitten ?? Is het niet handiger om dan ander/beter/steviger materiaal te gebruiken zodat het zadel meteen het juiste beeld geeft.



Nieuw materiaal is toch vaak wat stug van nieuwigheid (net als lederen schoenen) en moet even soepel gereden worden. Vullingmateriaal moet nog inklinken, de lucht er tussenuit gereden worden en naar de vorm van de rug gaan staan.

Het is wat mij betreft zeer vergelijkbaar met boomzadels waarbij kussenvulling inklinkt en je vaak na een paar weken inrijden een gratis navul / controle beurt krijgt bij aankoop van een zadel. Of een westernzadel waarbij gezegd wordt dat je eigenlijk alleen een goed ingereden zadel goed kan passen omdat je bij een nieuw zadel nog niet goed de daadwerkelijke vorm van de zadelboom kan zien omdat het materiaal er omheen nog niet soepel is gereden en de "echte" ligging dus nog niet goed beoordeeld kan worden.

Een Ghost vind ik er bizar hoog bovenuit torenen als die nieuw is, bij Barefoots zie je ook van die vierkante zadels er nieuw bovenop liggen. Het is geen porem maar zolang er geen inrij-service is zullen we het ermee moeten doen :)



Nieuwe zadels zijn echt niet mooi op het paard nee. Ik kreeg met mijn Ghost in het begin echt wel vragen waarom ik zo'n hoog zadel had, of ik niet beter een groter paard had kunnen kopen ;) Maar nu ligt het zadel netjes gevormd naar mijn paard en vraagt niemand dat meer :D

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:59

De juiste pasvorm is van meer afhankelijk dan alleen de pommel op de schoft :)
Het zadel zal het liefst in het holletje van de rug willen liggen. Pommelplaats, maar zeker ook de singelplaats zullen hierbij moeten passen.

Voor een stabiele ligging moet de singelplaats ong 10 cm achter de elleboog uitkomen. Als het zadel'holletje' dus hier niet mee overeenkomt heb je altijd een probleem en zal het zadel gaan 'zwerven' en de singel scheef trekken.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:01

Bij een Barefoot kan je wel vaak nog wat sturen zeg maar. Dat je voor het echte aansingelen (laatste gaatjes) nog even de boel zo recht trekt dat de singelstoten en het gehele zadel niet zo schuin hangen. Uiteraard kan dat niet oneindig maar menig zadel kan je een stuk netter laten liggen.

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:07

pmarena schreef:
Vullingmateriaal moet nog inklinken, de lucht er tussenuit gereden worden en naar de vorm van de rug gaan staan.
Door beter materiaal te gebruiken waar minder lucht in zit voorkom je dit probleem.
Reden waarom bij westernpads de duimtest zo belangrijk is. Voel je bij inknijpen je duim/vinger dan is de pad te zacht. Voel je die niet dan heb je een goede dempende pad.

Citaat:
Het is wat mij betreft zeer vergelijkbaar met boomzadels waarbij kussenvulling inklinkt en je vaak na een paar weken inrijden een gratis navul / controle beurt krijgt bij aankoop van een zadel. Of een westernzadel waarbij gezegd wordt dat je eigenlijk alleen een goed ingereden zadel goed kan passen omdat je bij een nieuw zadel nog niet goed de daadwerkelijke vorm van de zadelboom kan zien omdat het materiaal er omheen nog niet soepel is gereden en de "echte" ligging dus nog niet goed beoordeeld kan worden.

Dit gaat vwb westernzadels alleen op bij de mindere zadels waarbij het leer niet geblocked om de boom zit. De betere zadels waar dit wel bij gebeurd is geven direct de juiste pasvorm weer.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:14

Mwoah, het is maar net wat je onder beter materiaal verstaat denk ik. Materiaal dat ingereden gewoon goed functioneert dat is wat mij betreft gewoon goed materiaal :)

Als je dat voorbeeld van die pad neemt, dan zal die pad die je dun kan knijpen waarschijnlijk wel direct mooier "close contact" liggen dan die stevigere pad. Maar hij zal minder indrukwekkend functioneren dan dat stevigere materiaal dat er in het begin nog wat vormeloos op ligt en ingereden moet worden.

Lederen schoenen die nog nieuw zijn die staan ook nog niet zo lekker helemaal naar je voet als gebruikte schoenen. Dan kan je natuurlijk ook bvb. zeggen dat dat dan komt doordat de schoenen van minder fijne kwaliteit leer zijn en je beter zachter leer kan gebruiken dat zich direct goed naar je voet vormt. En dan heb je op zich wel gelijk maar dat leer dat nieuw al helemaal zacht is, heeft waarschijnlijk weer grotere kans op slijtage door die zachtheid.

Ik denk dat er toch keuzes gemaakt moeten worden wat dat betreft.