[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:41

Tof, Iselda! Daar ga je geen spijt van krijgen :D

Ik had vandaag een springwedstrijd, 80 cm dus gewoon met mijn Ghostje gedaan. Dat ging heel goed tot mijn merrie naar rechts wilde en ik naar links.. het zadel schoof met mij mee naar links dus toen lag ik eraf :'( Maar desondanks niet ontevreden over hoe goed het zadel zich houdt. Hij schuift niet naar achter en was zelfs nu maar een centimeter of 5 naar links verschoven. Wellicht schoof het nu ook omdat er nog een zadeldekje tussen pad en zadel lag.

Mijn springhouding is alleen niet om over naar huis te schrijven maar daar hebben we het dan maar even niet over :=

Afbeelding

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:57

Is dat een lipica? Mooi zadel.

Bedankt voor de foto padrraigh. Je hebt de fenders dus om het dikke gedeelte, slijt dat niet aan je fenders? Omdat daar een randje zit, mij leek dat te scherp.

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:17

Zapje schreef:
Is dat een lipica? Mooi zadel.

Bedankt voor de foto padrraigh. Je hebt de fenders dus om het dikke gedeelte, slijt dat niet aan je fenders? Omdat daar een randje zit, mij leek dat te scherp.


Nee dat snijd niet tot nu toe
Het is ook aardig stomp. Zal het is checken vandaag

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:57

Ik was gisteren op Equiday. Had mijn zinnen gezet op nieuwe beugelriemen..niemand die ze mee had. Ik kreeg de tip bij edix te kijken en ja hoor gescoord.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:46

Otti1977 schreef:
Ik was gisteren op Equiday. Had mijn zinnen gezet op nieuwe beugelriemen..niemand die ze mee had. Ik kreeg de tip bij edix te kijken en ja hoor gescoord.

Fijn dat je geslaagd bent! Wij hadden ze ook mee.
Was weer een gezellige dag, stond samen met Paula van freehorsepasservice in een stand.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:30

Buitenzinnig schreef:
Otti1977 schreef:
Ik was gisteren op Equiday. Had mijn zinnen gezet op nieuwe beugelriemen..niemand die ze mee had. Ik kreeg de tip bij edix te kijken en ja hoor gescoord.

Fijn dat je geslaagd bent! Wij hadden ze ook mee.
Was weer een gezellige dag, stond samen met Paula van freehorsepasservice in een stand.

Was bij jullie geweest maar je had geen mono t mee.. jij stuurde me door naar edix. Maar ben geslaagd.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:22

Ah de mono, nee dat klopt! Wist niet dat jij bij deze bokt naam hoorde :)

Goed om te weten dat het toch gelukt is!

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:03

Ik heb gisteren ook voor het eerst boomloos gereden op mijn paard.
Vrienden waren heel erg helpfull en ik had de mogelijk om 3 zadels te proberen. Ghost Roma, oude Freeform (dressur?) en GP Solution.

GP Solution was te kort op mijn paard (172cm) dus ik ben erg niet opgegaan.

Jammer genoeg beide zadels waren 17" wat eigenlijk te klein is voor mij.
Ghost Roma was heel verbazend voor mijn paard en eerste stappen was wel erg opletten dat hij de lucht niet inspring, lol. Na 5minutes werd hij meer ontspannen. Ik had wel 't gevoel dat ik toch wat te erg naar voren kiepte. Maar na 20 kleine minutes rijden, hij is niet gezwollen op zijn rug.
Toen nog de Freeform met dikke prolite pad geprobeerd. Hij kon eigenlijk wat meer ruimte voor het ruggegrat hebben. Ik stapte op om alleen maar te stappen. Maar paard na 3/5 stappen, leek veel losser in de schuiders en was echt aan het swingen ! Toch wat gedraft en kleine galopje rechts en links. Ik voelde wel dat hij meer met zijn billen werkte. Nu de vraag is, komt het omdat hij meer ontspannen was en meer gewend aan boomloos en dus beter beweegte. Of wel, zadel past nog meer aan hem want is meer spoepel en paard beweegt echt veel met zijn rug.
De Freeform zat wel erg lekker, mede door dressurmatig look en "diepe" zit.

Hmmm... ik heb videos van beide zadels en het lijkt dat Freeform laat hem mooier bewegen. Mijn zit was beroerd (net een springruiter, erger dan normal), omdat beide zadels te klein waren voor mij maar il voelde me niet onveilig, dus da's een goed punt :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:15

Skogan, het kan zijn dat je een oudere Ghost hebt gebruikt, tegenwoordig kiepen ze nauwelijks meer naar voor, of is dit op te lossen.....
Bij Freeform heb je een speciale pad ècht nodig voor de vrijheid van de ruggengraat. Het is jammer dat er in Frankrijk bij mijn weten geen ruimgesorteerde boomloos zadel shops zitten. Van Ghost weet ik er 1 die ook testzadels uitleent.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:49

@skogan: misschien voel je je paard wel meer nu omdat het boomloos is ;)

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:53

Kwetal schreef:
Skogan, het kan zijn dat je een oudere Ghost hebt gebruikt, tegenwoordig kiepen ze nauwelijks meer naar voor, of is dit op te lossen.....
Bij Freeform heb je een speciale pad ècht nodig voor de vrijheid van de ruggengraat. Het is jammer dat er in Frankrijk bij mijn weten geen ruimgesorteerde boomloos zadel shops zitten. Van Ghost weet ik er 1 die ook testzadels uitleent.


Ja, het is jammer dat erv geen echte service er is voor boomloos. Ik wil graag weten je adres voor de testzadel :)

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:57

DubbelDun schreef:
@skogan: misschien voel je je paard wel meer nu omdat het boomloos is ;)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:03

Buitenzinnig schreef:
Ah de mono, nee dat klopt! Wist niet dat jij bij deze bokt naam hoorde :)

Goed om te weten dat het toch gelukt is!

Jazeker zien er mooi uit. Hopelijk blijven ze langer mooi dan de barefoot mono

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:46

Beste bokkers! Ik heb twee vragen :o
-heeft iemand ervaring met het fengur zadelkussen Tölt ( te koop bij Kramer) heeft een lederen boom.?
- en de andere vraag,ik heb een oudere Ghost en nieuwe kussens eronder,no3.
Gaat helaas niet goed, heb de oude kussens eronder gedaan en nu gaat het weer goed. Lijkt wel alsof, hoe dikker de kussens hoe erger het is 8)7 ik snap er niks meer van...
Zit de hele tijd scheef met de nieuwe kussens en ik heb ze echt zo recht mogelijk onder het zadel proberen te plaatsen. Pony doet ook erg moeilijk tijdens het rijden. Arme dier snapt het ook niet meer..

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:51

Kwetal schreef:
Skogan, het kan zijn dat je een oudere Ghost hebt gebruikt, tegenwoordig kiepen ze nauwelijks meer naar voor, of is dit op te lossen.....

Ik had in het begin ook het idee dat ik zelf wat naar voren kiepte met mijn Ghost (dus niet het zadel). Ik had in mijn vorige zadel dan ook een stoelzit wat door de dijwrongen niet meer kon. Wellicht is het gewoon een kwestie van wennen. :)

Wel fijn Skogan, dat je op deze manier toch 3 zadels hebt kunnen testen!

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:19

Ja, het was wat oudere model van Ghost. Met normale kussens (de standard geloof ik, die wat harder zijn)
Ik had bijn deze vrienden ook op quevis gereden op hun oudere merrie met ingezonken rug en de kussens waren heel zacht en buigzaam.

In principe ik zal nog mogelijkheid hebben om lederenboom zadel te testen. Ik weet nog niet echt wanneeR.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:39

Skogan schreef:
Kwetal schreef:
Skogan, het kan zijn dat je een oudere Ghost hebt gebruikt, tegenwoordig kiepen ze nauwelijks meer naar voor, of is dit op te lossen.....
Bij Freeform heb je een speciale pad ècht nodig voor de vrijheid van de ruggengraat. Het is jammer dat er in Frankrijk bij mijn weten geen ruimgesorteerde boomloos zadel shops zitten. Van Ghost weet ik er 1 die ook testzadels uitleent.


Ja, het is jammer dat erv geen echte service er is voor boomloos. Ik wil graag weten je adres voor de testzadel :)

Je hebt een PB :)

Tianbelli

Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:40

Binnenkort komt er hier ook een semi-BL zadel, een Hidalgo, voor mijn pony waar ik zelf mee rij.
Nu dacht ik om meteen voor mijn andere pony ook een nieuw zadel te laten aanmeten aangezien de zadelpasser toch kwam.

Kwam erop neer dat de kussens voor de pony (waar ik zelf niet mee rijdt, maar voornamelijk verzorgers), niet langer dan 36cm mogen zijn.
Dus de kortste kussens van Hidalgo. Maar ze had zelf geen idee welke zitmaat hier maximaal zou oppassen zonder dat het zadel
zou omkiepen. Zelf heb ik toch wel een 18inch in Hidalgo nodig, dus ik verwacht niet dat dat
op 36cm kussens past :+

Ze ging het navragen aan de Hidalgo-vertegenwoordiger zelf, aangezien ze zelf enkel een Alicante
van 17,5inch had liggen voor verkoop en testzadel. Ofwel zou ik dus een andere zadelpasser moeten laten komen die
36cm kussens heeft en testzadels Alicante van 16,16.5 of 17 inch, ofwel een tweedehands Alicante aankopen,
de kussens aankopen en door mijn huidige zadelpasser laten aanmeten op de pony.

Nog druk mee bezig dus, maar heeft er hier mogelijks iemand eigen ervaringen met die korte kussens en onder welk zitmaat dan? :)

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:09

@Tianbelli: ik vat het probleem niet zo...(het is nog vroeg :D ) maar de kussens voor de pony waar jij niet op rijdt mogen niet langer zijn dan 36 cm maar jij hebt een 18" nodig. Heeft de pony waar je wel op rijdt dan ook zulke korte kussens nodig ?? Of bedoel je dat je eigenlijk één zadel wilt die op beide ponies past ??

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:12

@ tianbelli: Ik zou bij hidalgo zeker niet voor echt veel kortere kussens gaan dan de zadel basis zelf is. Het zijn stevige zadels en lijkt mij niet werken met te korte kussens. Dan zullen de uiteindes van de kussens zich in de rug van je paard gaan graven of de zitting over de uiteindes van de kussens kiepen.
Misschien kan je kijken naar de ijslander modellen van Hidalgo? Deze hebben een plattere zitting waardoor je in verhouding een ruimere zitting houdt als je een maat kleiner neemt.
Ik kan mij niet voorstellen dat het fijn werkt met hele korte kussens iig. Zou zeker de kussens niet korter dan 2 cm willen hebben ten opzichte van de basis aan voor en achterkant.

Tianbelli

Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:06

DubbelDun schreef:
@Tianbelli: ik vat het probleem niet zo...(het is nog vroeg :D ) maar de kussens voor de pony waar jij niet op rijdt mogen niet langer zijn dan 36 cm maar jij hebt een 18" nodig. Heeft de pony waar je wel op rijdt dan ook zulke korte kussens nodig ?? Of bedoel je dat je eigenlijk één zadel wilt die op beide ponies past ??


Nee, die heeft kussens van 46 hoor :)

Tianbelli

Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:13

Daphneeeej schreef:
@ tianbelli: Ik zou bij hidalgo zeker niet voor echt veel kortere kussens gaan dan de zadel basis zelf is. Het zijn stevige zadels en lijkt mij niet werken met te korte kussens. Dan zullen de uiteindes van de kussens zich in de rug van je paard gaan graven of de zitting over de uiteindes van de kussens kiepen.
Misschien kan je kijken naar de ijslander modellen van Hidalgo? Deze hebben een plattere zitting waardoor je in verhouding een ruimere zitting houdt als je een maat kleiner neemt.
Ik kan mij niet voorstellen dat het fijn werkt met hele korte kussens iig. Zou zeker de kussens niet korter dan 2 cm willen hebben ten opzichte van de basis aan voor en achterkant.


Precies, ik zat ook al in die richting te denken. Alleen is een nieuwe ijslandse hidalgo mij wat duur voor een pony waar ik zelf niet mee rij, en verzorgers 2-4x de maand mee rijden.

Pony met die de korte kussens nodig heeft, rij ik zelf niet mee wegens grootte en gewicht, maar ik had graag een indicatie gehad van welke zitmaat op een 36cm past zonder te kiepen of in de rug te boren zoals je zegt :) dus of ik haar(de zadelpasser) 17,5inch kan overnemen en er 36cm kussens onderzetten, of beter naar een kleinere zitmaat zoek. maar daar had mijn zadelpasser dus ook nog geen antwoord op gekregen van hidalgo zelf.


Had de hoop dat hier ervaringen waren met hetzelfde, maar heb via de zoekfunctie nog niets gevonden, buiten dit topic.


Dankjewel alvast !

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:38

Ik zou er geen kortere kussens onder zetten.... dat geeft absoluut problemen

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:27

Wie hier heeft ervaring met de HM Flexee dressage?

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:34

Ik heb de flexee vsd gepast.
Zalig.