Nakomelingen Ferguson

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:46

Het veulen vorig jaar van Sir Donnerhall is Kenzo helaas met 3 maanden verloren. Ze was toen ook net verhuist en moest dr plek in de groep nog vinden dus mogelijk wat stress gehad. Maar de hengst (sir Donnerhall) is al op leeftijd en dat kan ook een factor zijn. Dat jaar kon niet voor een 2e keer gedekt en dit jaar durf ik dat niet meer aan met die hengst. Superzonde van t geld, maar het zou natuurlijk wel een droomcombi zijn geweest. Slechte gustvoorwaarden bij Helgestrand/Schockemohle (je bent gewoon je geld kwijt) dan heb je wel 50% van de dekking te goed, maar als de andere hengst goedkoper is dan 50% van dat dekgeld, krijg je maar de helft van dat dekbeld. Dus ik ga het niet weer doen. Dat stond er in de voorwaarden niet bij dus zal toch nog eens even bellen. Mss dat ik het helemaal wel laat zitten want ik begreep dat het altijd gezeur is met die buitenlandse hengsten. Of ze zijn ineens niet beschikbaar of op tijd en de controle op het sperma is niet naar NLse standaarden begreep ik.
Ze is dit jaar vroeg gedekt omdat ze heel mooi hengstig was en alles er zo goed uitzag dat we deze kans niet wilden overslaan. Eerste inseminatie was meteen raak dus en de eerste 3 maanden krijgt ze voor de zekerheid regumate. Maar ik denk dat het zonder ook wel goed zou gaan. Ze was 9 maart een kleine 2 weken drachtig, dus het wordt een februari veulen. Dat wordt een dekentje zoeken als het allemaal goed gaat. :D
We hadden eerst My Blue Hors Santiano bedacht. Die dekt via Van Uytert en met die dekvoorwaarden en strenge spermacontroles. Maar ja hoor. Die was pas ineens pas April beschikbaar en konden we nog even een andere hengst zoeken. O'Toto stond ook op het lijstje dus die werd het. Hij geeft ook maat door en dat kan onze merrie wel gebruiken. Ferguson was ook niet zo groot. Polletje was Kenzo's eerste veulen. Zij is 167 zoiets. Polletje is een paar weken terug 163 gemeten en nog aardig aan het groeien. Dus de maat van zn moeder gaat ie denk ik wel krijgen.
Polletje is geopereerd geweest aan (veel ocd) destijds. Dat weten jullie nog wel denk ik. Merrie is DO-C; het kan natuurlijk altijd maar de veearts zei toen, lijkt wel of het veulen flink ziek is geweest. Dat was hij niet, maar het adres waar merrie en veulen de eerste zes maanden hadden gestaan was heel slecht. Van tevoren mooie verhalen, maar helaas. En ik kon in die tijd ook geen andere plek vinden, voor een merrie met veulen.
Kenzo staat nu heel goed op een adres bij een dierenarts waar ook de inseminatie en het veulenen wordt geregeld. Daar kan ze ook blijven. Het is wel uit onze buurt, maar hier in het westen zijn dat soort adressen gewoon niet te betalen. Dan moet er geld bij. Vond dat eerst wel moeilijk want je band met zo'n paard gaat toch slijten, maar er wordt goed voor haar gezorgd. Ze krijgt poetsbeurt, manen worden netjes bijgehouden, naar de tandarts, hoefsmid, wormenkuren en zandkuren. Ik hoef nergens aan te denken. Krijg nu en dan een fotootje en 1 x per 1,5 / 2 maanden gaan we even kijken (hoe goed ze eruit ziet <3 )

Polletje stond in een grote opfok. Goed georganiseerd wel, maar ik zou daar ook niet meer voor kiezen. Want het paard moet wel mee in de groep en 1 x in de twee weken geloof ik komt er standaard een veearts die ze naloopt. Toen Polletje met dikke sprongen stond weet ik niet precies hoe lang al. Toen moest ik ook nog een paar weken wachten eer een DA foto's kwam maken (want ja dan moesten er meer). En daarna duurde het weer even eer ik terecht kon voor de operatie. Als het dan te lang dik blijft trekt het kapsel ook niet meer goed terug. Blijft dus altijd wat vocht in. Op zich is het spronggewricht helemaal mooi en schoon op foto, maar ik blijf het spannend vinden.
Ik denk erover om hem Hidez kousen aan te meten om dat vocht toch een beetje binnen de perken te houden.

Aan zn beweging zie je het niet. Hij loopt zuiver en krachtig van achteren. Het zou wel beter voor hem zijn als hij de hele dag buiten kon lopen, maar dat kunnen we hem hier helaas niet bieden.

melis_93
Berichten: 73
Geregistreerd: 29-07-22
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:00

Heb je een foto van het veulen Orlinapaard?
Zie het al haha. Wat een leukie! Die is al best aan de maat of niet?

Mooie prestatie in het Z2, heel knap!

Wat een stoertje Babootje! <3 Hopelijk blijft het goed gaan met zijn sprongen!

Hier ook een lieve maar scherpe Ferguson, gedachten er altijd bij hebben :+ Maar wel altijd hard willen werken

Babootje wat zonde van de dracht van vorig jaar. Snap dat je dan niet bij dezelfde hengstenhouder terug wil dekken. Heel fijn dat ze nu weer drachtig is!
Lijkt me wel spannend om je paard 'uit handen' te geven wat ook nog niet direct naast de deur is, maar het klinkt wel als een heel fijn adres!
Is dit ook bij een opfok adres of alleen tijdens de dracht?
Blijven de sprongen ook dikker, of nog wel kans dat het in de loop van de tijd verder afslankt?

Ken was toen ze 3 was rond de 1,61/1.62 die is mooi uitgegroeid naar 1.65 en behoorlijk uitgezwaard. Was echt zo'n popje en heeft ook best lang erover gedaan om uit te groeien/zwaren

Ik heb nu met Ken een aantal keer Z1 gestart, nog genoeg wat beter kan maar mogen zeker niet klagen. De rust in en tussen de wissels is nog wel erg lastig, maar het wordt wel steeds beter. 2 proeven net geen winst en de rest allemaal winst en paar keer een prijsje meegepakt :) Binnenkort wat gaan puzzelen met de vliegende wissels, heb ze nu 2x gereden en dat pakte ze redelijk simpel op :)

Volgens mij de meest recente foto van begin dit jaar.
Afbeelding

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Nakomelingen Ferguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:57

Ik heb een 4 jarige Ferguson merrie en ik herken ook het brave maar wakkere karakter. Ze was helemaal goed op de foto's incl hals en rug. Heel blij mee.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:22

melis_93 schreef:
Babootje wat zonde van de dracht van vorig jaar. Snap dat je dan niet bij dezelfde hengstenhouder terug wil dekken. Heel fijn dat ze nu weer drachtig is!
Lijkt me wel spannend om je paard 'uit handen' te geven wat ook nog niet direct naast de deur is, maar het klinkt wel als een heel fijn adres!
Is dit ook bij een opfok adres of alleen tijdens de dracht?
Blijven de sprongen ook dikker, of nog wel kans dat het in de loop van de tijd verder afslankt?


De sprongen van Polletje zullen altijd dikker blijven, omdat het kapsel wat is uitgerekt (omdat hij te lang dik is geweest voor de operatie). Helaas, doordat hij in een grote opfok stond kon het allemaal niet snel worden geregeld en heb ik er ook twijfel over wanneer de sprongen precies dikker zijn geworden, omdat we het eigenlijk pas zelf toen we er waren hebben geconstateerd. Dus hoe lang hij er toen al mee stond, geen idee.
Kenzo staat in Putten bij een dierenarts die de hele merriebegeleiding doet en de bevalling. Zij blijft daar gewoon. Het is voor mij te betalen en er is daar meer dan genoeg kennis van zaken. Veulen in de opfok kan ook daar, maar ik heb nu nog geen plannen om het veulen ook te houden.
In zo'n grote opfok zou ik mn veulen niet meer gaan zetten.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nakomelingen Ferguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:28

Vandaag met Polletje weer bij de DA geweest voor een check-up voor de zekerheid Het is nu een jaar geleden dat we met m begonnen zijn onder het zadel te brengen.
Toch maar weer even fotootje gemaakt van de sprongen. En nog even buigproeven gedaan. Niet dat ie kreupel was of onregelmatig, maar voor de zekerheid. Ook voor mijn dochter die m rijdt is dat fijn. De sprongen zien er prima uit; niets veranderd t.o.v. verleden jaar. En dat is heel fijn om te weten. :D :D

melis_93
Berichten: 73
Geregistreerd: 29-07-22
Woonplaats: Neede

Re: Nakomelingen Ferguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:52

Valori heb je een foto ? :)

Babootje dat is een heel fijn bericht! Kan je ook gerust met m verder aan het werk :D

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:47

valori schreef:
Ik heb een 4 jarige Ferguson merrie en ik herken ook het brave maar wakkere karakter. Ze was helemaal goed op de foto's incl hals en rug. Heel blij mee.


Ook benieuwd :D

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Nakomelingen Ferguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:50

Afbeelding
Dit is onze Ferguson, ze is zadelmak. Nog heel jeugdig dus we doen rustig aan.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nakomelingen Ferguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:24

Herkenbaar qua type zo.