Waar zijn de klonen van Jazz??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:43

safina schreef:
Daantj__ schreef:


Was dat bedoeld op mijn bericht?


Nee, eigenlijk niet. Meer over al die opmerkingen dat die gekloonde jazzen falen omdat niet zo presteren in de sport als hun vader. Dat het geen perfecte kloons zijn omdat ze een ander karakter kunnen hebben etc. Lijkt net of dat dan het doel was van dat klonen: een paard neerzetten dat in alle opzichten exact gelijk is aan de vader. En als dat niet zo is, dat het dan zinloos was. Zo van 'oh, ze zijn niet hetzelfde, dus het is mislukt"

In het artikel dat ik aanhaalde geven ze hun overwegingen weer. Blijkbaar Jazz-genen beschikbaar hebben voor de toekomst en op meer plaatsen op de wereld. Of dat zakelijk of fokkerijtechnisch (en ethisch) een goede keuze is, is inderdaad de vraag. Maar dat zal de tijd wel leren.

Overigens schijnt er bij een kloon inderdaad altijd nog 1-3% variatie te zijn. Iets met genen die meekomen op de mitochondriën van de donoreicel. Maar vraag me niet hoe dat precies werkt...

mDNA (mitochondrisch DNA) wordt inderdaad altijd door de moeder doorgegeven, waarom is een lang verhaal maar kort door de bocht is dat omdat mitochondriën van oorsprong bacteriën waren die 'per ongeluk' in dierlijke cellen is beland en deze dus hun eigen DNA hebben. Een zaadcel bevat alleen mitochondriën in de staart, welke niet de eicel doordringt en dus geeft alleen de moeder (via de eicel) het mDNA door aan de nakomelingen.
In principe is de meest gebruikte techniek van klonen het gebruiken van een eicel waar de celkern uit is verwijderd en hier de celkern van een lichaamscel van het dier dat gekloond moet worden voor in de plaats stoppen. De mitochondriën liggen buiten de celkern, dus de kloon zal dan inderdaad ander mDNA hebben dan het origineel. Echter is het in dit geval, dus bij gekloonde hengsten, weer niet belangrijk voor de nakomelingen want die krijgen dat mDNA van hun vader toch niet mee.
Theoretisch gezien zou dat wel bij kunnen dragen aan een (klein) verschil in prestatie tussen de kloon en het origineel, omdat de mitochondriën natuurlijk de 'energiefabriek' van de cellen zijn. Maar ik denk oprecht niet dat mensen klonen om prestaties te evenaren of verbeteren, dat is een grote investering met hoog risico op mislukken. Ik zie het eigenlijk alleen gebeuren voor de fok (en dan is het klonen van bijvoorbeeld geruinde dieren interessant, 10 Jazzen voegen inderdaad niet zoveel toe), voor de wetenschap of in de extremere gevallen bij mensen die hun overleden huisdier niet los kunnen laten.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:08

Een levend wezen heeft behalve een lichaam ook een ziel,dat is wat de eigenheid van mens of dier uitmaakt,en die kan niet gekloond worden.Daarom kan een kloon nooit hetzelfde worden als de oorspronkelijke,al zou die lichamelijk wel vrijwel een duplicaat zijn.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:28

anjali schreef:
Een levend wezen heeft behalve een lichaam ook een ziel,dat is wat de eigenheid van mens of dier uitmaakt,en die kan niet gekloond worden.Daarom kan een kloon nooit hetzelfde worden als de oorspronkelijke,al zou die lichamelijk wel vrijwel een duplicaat zijn.


Dat is toch compleet het doel ook niet van klonen?

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:55

Quir schreef:
anjali schreef:
Een levend wezen heeft behalve een lichaam ook een ziel,dat is wat de eigenheid van mens of dier uitmaakt,en die kan niet gekloond worden.Daarom kan een kloon nooit hetzelfde worden als de oorspronkelijke,al zou die lichamelijk wel vrijwel een duplicaat zijn.


Dat is toch compleet het doel ook niet van klonen?

In sommige gevallen wel,omdat eigenaren hun overleden huisdier terug willen hebben. Dit schijnt voornamelijk in de U.S.A. voor te komen.Daar schijnt ook een enorm prijskaartje aan te hangen.Terwijl je hetzelfde dier dus toch nooit kunt terugkrijgen.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:35

Kost het niet rond de 100 000 €?

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:46


mavantos

Berichten: 3610
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:50


Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:51


mavantos

Berichten: 3610
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:52


Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:55

mavantos schreef:
[VN] Derde kloon van Jazz

Hieruit blijkt dat het er drie zouden moeten zijn?


Hmm ja.. geen idee.
Kwam het artikel tegen over de twee klonen en moest direct aan dit topic denken.
Misschien dat de 3e er niet meer is? Of tegen viel? Waarschijnlijk zullen we er niet achter komen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:07

Op de eerste pagina van dit topic zie je dat er 1 kloon gestorven is.

mavantos

Berichten: 3610
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:39

Ilsey schreef:
Op de eerste pagina van dit topic zie je dat er 1 kloon gestorven is.


Maar dat schijnt Jazz Kloon 4 te zijn of ben ik nu de weg kwijt?

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:44

Volgens de eerste pagina van dit topic, is Jazz de enige echte eerste. Daarna heb je Jazz2, Jazz3, en Jazz4 (de laatste is overleden).
Dus Jazz1 is er sowieso nooit geweest?

(Correct me if i'm wrong..)

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:51

absque_dubio schreef:
Volgens de eerste pagina van dit topic, is Jazz de enige echte eerste. Daarna heb je Jazz2, Jazz3, en Jazz4 (de laatste is overleden).
Dus Jazz1 is er sowieso nooit geweest?

(Correct me if i'm wrong..)


Zo was het volgens mij inderdaad.

mavantos

Berichten: 3610
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:53

In het persbericht staat het inderdaad een beetje raar, daar zou het paard Kloon 2 heten. Terwijl dit volgens het KWPN Jazz II Clone is. Dus dan staat die II inderdaad voor Jazz 2 ipv Kloon 2

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:58

Ze zijn wel qua looks echt kopietjes zeg :wow:

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:27

absque_dubio schreef:
Volgens de eerste pagina van dit topic, is Jazz de enige echte eerste. Daarna heb je Jazz2, Jazz3, en Jazz4 (de laatste is overleden).
Dus Jazz1 is er sowieso nooit geweest?

(Correct me if i'm wrong..)


Zo interpreteer ik het ook. Dus de nr's staan idd voor Jazz ipv voor kloon vermoed ik, aangezien er de originele Jazz is (dus die in principe dan Jazz I) en dan Kloon 1 is Jazz II en zo verder idd.

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:39

@TS, kunnen jullie mij (/ons) op de hoogte houden van jullie bevindingen? Ben wel erg benieuwd naar jullie onderzoek

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:43

Afbeelding

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:58


Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:54

Twee druppels water inderdaad, vind het nog steeds wel een apart idee. En die namen ook..arme paarden.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:03

Waarom geen roepnamen? Komt haast over alsof hun hele leven een experiment is...

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:05

Cayenne schreef:
Ze zijn wel qua looks echt kopietjes zeg :wow:
Hoe is het mogelijk :')

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:06

swartbeessie schreef:
Waarom geen roepnamen? Komt haast over alsof hun hele leven een experiment is...
Dat is het dan ook :j

Ik reed ooit voor een springstal, merrie (I love you) had sowieso 3 zonen op stal staan, I love you 1/2/3. Waren de meest afschuwelijke paarden die ik ooit heb gereden, dat terzijde :P

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:07

Erg zeg... Lijkt me best gek Aillil!