Nakomelingen Cassanova du Bois

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:40

Ik vind het zelfs echt slecht, dat juryleden liever 2,5-jarigen die er als 5-jarigen uitzien aanwijzen. Dat kan nóóit goed zijn, wat daar dan aan gesleuteld wordt, bezien vanuit dierenwelzijn.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:45

Hij gaat zeker hengst blijven.
Eerst maar even lekker de wei op deze zomer, gewoon pony zijn. Daarna zien we wel verder.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:11

Ibbel schreef:
Ik vind het zelfs echt slecht, dat juryleden liever 2,5-jarigen die er als 5-jarigen uitzien aanwijzen. Dat kan nóóit goed zijn, wat daar dan aan gesleuteld wordt, bezien vanuit dierenwelzijn.


Nou dat vind ik ook wel erg voorbarig om zo te zeggen. Die van mij is niet jeugdig en zeker weten absoluut niet aan geknutseld of iets. :=
De één is gewoon sneller volwassen dan de ander...

Ik ben het wel eens dat ze door jeugd heen moeten kunnen kijken, met 2,5/3 mogen ze ook echt nog wel jeugdig zijn. Maar om dan te zeggen dat als ze niet jeugdig zijn er aan gesleuteld is...

Vond Pommetje een fijne pony en hij sprong lekker. Die komt er wel. <3

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:40

Quir schreef:
Ibbel schreef:
Ik vind het zelfs echt slecht, dat juryleden liever 2,5-jarigen die er als 5-jarigen uitzien aanwijzen. Dat kan nóóit goed zijn, wat daar dan aan gesleuteld wordt, bezien vanuit dierenwelzijn.


Nou dat vind ik ook wel erg voorbarig om zo te zeggen. Die van mij is niet jeugdig en zeker weten absoluut niet aan geknutseld of iets. :=
De één is gewoon sneller volwassen dan de ander...

Ik ben het wel eens dat ze door jeugd heen moeten kunnen kijken, met 2,5/3 mogen ze ook echt nog wel jeugdig zijn. Maar om dan te zeggen dat als ze niet jeugdig zijn er aan gesleuteld is...

Vond Pommetje een fijne pony en hij sprong lekker. Die komt er wel. <3


Dank je Quir.

Ben met je eens dat de ene gewoon sneller volwassen is dan de andere, hoewel er zo her en der best ook ' geknutseld ' wordt.
De volle zus van Pommetje was met 2 jaar gewoon al helemaal 'af', die was juist heel snel in haar ontwikkeling.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:30

Quir schreef:
Nou dat vind ik ook wel erg voorbarig om zo te zeggen. Die van mij is niet jeugdig en zeker weten absoluut niet aan geknutseld of iets. :=
De één is gewoon sneller volwassen dan de ander...

Ik ben het wel eens dat ze door jeugd heen moeten kunnen kijken, met 2,5/3 mogen ze ook echt nog wel jeugdig zijn. Maar om dan te zeggen dat als ze niet jeugdig zijn er aan gesleuteld is...


Als 'sneller volwassen' de norm is bij beoordeling dan kan je er vergif op innemen dat er geknutseld wordt. Kijk maar bij de warmbloeden. Met 3 jaar onder het zadel en al allerlei 'kunstjes' doen - da's gewoon niet gezond, zelfs niet bij een vroeg volwassen exemplaar.
En ik ben echt ook geen voorstander van pas met 6 jaar of zo beginnen - kinderen moeten ook sporten om gezond op te groeien. Maar de eisen die aan 3-jarigen worden gesteld zijn niet reëel.

Maar omdat ze wél op het kunnen uitvoeren van die eisen worden beoordeeld, 'moet' je dus mee in die hype. En dat gaat - niet bij iedereen, uiteraard niet - echt wel met kunstgrepen gepaard.
Ik persoonlijk geloof er in ieder geval geen biet van dat alles wat dóór gaat op de keuringen allemaal toevallig 'vroegrijp' is en dat stadium 'au naturel' bereikt.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:10

Uiteraard wordt er wel geknutseld en gesleuteld, met name Duitsland waar ze vanaf april/mei al op varkensbrok gaan en zo. Maar om te zeggen dat alles wat volwassen is, ook meteen aan geknutseld is... denk zelfs dat bij het nrps er erg weinig lopen waar mee geknutseld is, al zullen ze er vast ook zijn.

Daarnaast is gewoon echt goed trainen en goed voeren ook gewoon heel erg belangrijk en kan je al zo veel mee bereiken.

Spoiler:
Eind november (0 training, alleen wat laten wennen aan singel en hoofdstel en zo) en echt nog wel puppy allebei.
Afbeelding
Afbeelding

December
Afbeelding
Afbeelding

Januari
Afbeelding
Afbeelding

HK 9 februari
Afbeelding
Afbeelding


HK 18 februari
Afbeelding


In 2/3 maanden kan je dus ook echt al veel doen en deze zijn 300% zeker niet aan geknutseld of iets, gewoon goed gevoerd en netjes getraind (en heel veel liefde :)) ).

Komend jaar heb ik er helaas geen voor de HK, maar volgend jaar heb ik een Casje waar ik wel in zijn kwaliteit geloof! En een Gin Fizz uit de moeder van Cas. Kijk ik wel echt naar uit. <3

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:36

Die van mij kwam ook half oktober met toch wel een lichte achterstand en wat ditjes en datjes uit de opfok van de wei af. De eerste maanden zijn volledig verloren gegaan met het oplossen daarvan. Helaas stond hij ook zover weg in de opfok dat even regelmatig gaan kijken niet echt aan de orde was. Met de kennis van achteraf zou ik hem nu voor het zomerseizoen terug naar huis gehaald hebben, maar ja, daar hebben we nu niets meer aan :+ . En ik doe het nooit meer zover weg in de opfok, ook dat is een leermoment :j .

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:44

Ja dat maakt het ook lastiger. :j
Dan ben je eerst bezig met opknappen zeg maar, maar Marjolein had hem er mooi op staan hoor. <3

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:25

Ja, er is veel tijd daarmee verloren gegaan helaas. En inderdaad, Marjolein heeft wel wonderen gedaan door hem er zo bij te hebben staan _/-\o_ .

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:14

Als je met een 2,5 jarige zo traint om tussen november en maart dit verschil te krijgen, ben je in mijn ogen dus gewoon aan het knutselen. Dit zou je normaal (hoop ik tenminste) niet met een 2,5-jarige doen.
Dat mag je 'gewoon trainen' noemen, ik vind het teveel voor de leeftijd van welk paard dan ook.

Mijn mening hè.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:53

Ben het met je eens Ibbel. Onze 2,5 jarigen gaan straks wat wandelen en schriktraining doen en daar houdt t wel mee op.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:53

Ibbel schreef:
Als je met een 2,5 jarige zo traint om tussen november en maart dit verschil te krijgen, ben je in mijn ogen dus gewoon aan het knutselen. Dit zou je normaal (hoop ik tenminste) niet met een 2,5-jarige doen.
Dat mag je 'gewoon trainen' noemen, ik vind het teveel voor de leeftijd van welk paard dan ook.

Mijn mening hè.



Je hebt er dus heel duidelijk echt geen idee van. :+

3x in de week 15 min is natuurlijk zeer zware dierenmishandeling.


LDRD schreef:
Ja, er is veel tijd daarmee verloren gegaan helaas. En inderdaad, Marjolein heeft wel wonderen gedaan door hem er zo bij te hebben staan _/-\o_ .


Ja dat kan je wel aan Marjolein over laten. :j

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:07

Quir schreef:
Je hebt er dus heel duidelijk echt geen idee van. :+


Vast niet. Ik kom pas kijken, ik ben tenslotte pas 50 jaar met paarden trainen bezig :+

ZwarteHeks

Berichten: 605
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:09

Dat er geknutseld wordt met de 2,5 jarige, heb ik met mijn eigen ogen gezien toen ik nog voor een grote hengstenhouder werkte. Ondertussen ben ik zelf paardenscout voor buitenlandse klanten en komen er maar heel weinig 5/6 jarige paarden door de keuring heen, vaak afgekeurd vanwege artrose. Te veel, te snel, te vroeg. Maargoed, dat is een ander discussie en niet voor in de Cassanova topic. :Y)

@ Banjer
Leuk hoor je Cassie's zo samen! <3 Heerlijk genieten zo!

@ Aniek
Mooie foto's zo samen, die krijgen een mooie band samen.

@ LDRD
Wat is Pommetje knap! _/-\o_ Lekker genieten van het chillen en groeien nog, gaat hem de wereld goed doen.

Ik zal ook eens een Sensi update doen, is alweer een hele tijd geleden. Ze meet nu 1.55, en begint weer goed haar wintervacht los te laten. Kan ook niet wachten om haar manen eraf te knippen. :')
Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:17

Die manen zijn prachtig, zou ik niet knippen. Noa heeft ze in vlechten tegen de heksenvlechten, maar los zijn ze het mooist, vooral in de zon is het net of er allemaal glitter en lampjes in zitten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:29

Sensi wordt een grote dame al :oo ze is wel heel knap <3
Luna is al bijna net zo groot als Kneel... ik verwacht dat zij hem wel voorbij zal gaan.. Kneel is ongeveer 1,50 en ik verwacht dat Luna uiteindelijk rond de 1,52-1,53 zal gaan eindigen.. :)

We hebben vandaag onze eerste les gehad.. grondwerken/vrijwerken... en dat ging eigenlijk best wel goed... tis een hele fijne, brave, lieve, nuchtere hittepetit... :D

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:32

Uhm. Luna is 4 en bij de laatste keer meten krap an 1.46. Ik denk dat je erg optimistisch bent als je daar nog 7 cm bij wilt plussen :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:39

hmm... ik meen me te herinneren dat Kneel kleiner was op die leeftijd... volgens mij was die 1,43 of 1,44 ofzo... :)

Maakt mij trouwens niet uit hoor, als ze niet nog 7 cm groeit... ik vind haar een perfect maatje hebben nu <3

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:42

Oee sensi!! Ik ben altijd wel van korte manen :j

Bij Cartier gaan ze vaak over 2 kanten heen, ligt een beetje aan de lengte haha!
Afbeelding

Gekke pony is super mak. Net stond ze wortel te eten, ik haar poetsen in der stal. Dacht, eens zien wat ze doet als ik over haar heen de andere kant poets :+
Nou precies niks.. ik stond op m’n poetskist dus al hoger dan haar. Bar interessant! Haha <3

Hebben jullie casjes ook zo’n klein fijn koppie?
Cartier haar halster, die op deze foto, is het halster na der veulen halstertje… is inmiddels 1 gaatje aan 1 kant gezakt. Ik vindt het super mooi hoor, het is allemaal in proportie. Het viel me alleen op!

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:00

Sensi begint mooi op te drogen <3 .

En Cartier lekker mak zoals veel Cassanova's zijn volgens mij.

En een klein koppie dat herken ik. Het was een hele toer om voor Pommetje een passend hoofdstelletje te vinden :D . Klein maar fijn <3 .

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:06

Joker is nu 4, en 1.51, en heeft nog steeds een halster maat pony, dus ja, klein koppie :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:19

Kneel zit in een gewone maat cob :) en Luna ook denk ik? (Heb niet eens gekeken welke maat halster ze heeft :o )

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:23

LDRD schreef:
Sensi begint mooi op te drogen <3 .

En Cartier lekker mak zoals veel Cassanova's zijn volgens mij.

En een klein koppie dat herken ik. Het was een hele toer om voor Pommetje een passend hoofdstelletje te vinden :D . Klein maar fijn <3 .


Ja precies dat!! Ik denk dat ik Cartier wel een beetje met pommetje kan vergelijken! Ook een klein mondje?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:55

Banjer schreef:
Kneel zit in een gewone maat cob :) en Luna ook denk ik? (Heb niet eens gekeken welke maat halster ze heeft :o )


Luna heeft ook een ponymaat halster. Mijn pensionklant/DA heeft er een keer het maatlabeltje afgescheurd omdat ze vond dat dat niet mooi was :))

ZwarteHeks

Berichten: 605
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:38

Sensi heeft nog altijd maat pony halster met haar 1.55 := Ik denk dat ze uiteindelijk maat cob zal hebben, maar heel fijn hoofdje idd.