Draven op verharde weg, is dit slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:55

(mocht dit topic verkeerd staan, verplaats gerust)

Ik woon in een hele mooie streek. Mijn paard staat aan huis, en ik ga er 3x per week mee buiten rijden.

Helaas zijn 90% van de wegen hier verhard. Vandaar dat ik er dus heel regelmatig stukjes op draaf (anders heeft ze namelijk écht niet genoeg beweging gehad).
Dit natuurlijk niet te hard, maar een rustig ontspannen drafje, weer afgewisseld met lange stukken stap.

De niet-verharde wegen bewaren we voor een galopje.

Nu zijn er voor- en tegenstanders van draven op verharde wegen (terwijl de meeste koetstochten, dit wel doen).

Wat vinden jullie? Nogmaals, ik draaf zeker geen uren hoor, hooguit een 200m, en dan weer stap.

Nathaliia

Berichten: 1679
Geregistreerd: 30-10-07

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:57

Draven op de verhardde weg maakt de pezen sterker, dus het lijkt mij juist wel goed om afentoe op het harde te draven... galop is wel slecht voor de benen van je paard.

o0jamie0o

Berichten: 367
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:58

ooh ik doe het ook wel eens hoor.
en mijn vriendin ook alleen het is inderdaad niet slim om hele stukken af te leggen in draf.
maar die koetsen doen het wel allemaal dus ben ook wel benieuwd naar andere meningen...?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:00

In de endurance wordt het ook veel gedaan. Het is wel iets wat je moet opbouwen, natuurlijk niet meteen kilometers gaan draven over de verharde weg als je paard dat niet gewend is. Maar slecht is het niet, als je het maar met beleid doet.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:02

Het ligt er ook aan wat voor hoeven je pony heeft.
Als ze snel slijten, zou ik er ijzers onder laten zetten, maar als je pony goede harde hoeven heeft, die gewoon normaal bijslijten en goed groeien, is het helemaal geen probleem dat je op de verharde weg draaft, ook is het goed voor haar pezen, die versterken dan. (zoals al gezegt hier). Als je het gewoon rustig aan opbouwt, is het geen probleem.

Tosca_tje

Berichten: 86
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Blaricum

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:02

Ik heb wel eens gehoort dat het eigenlijk alleen "slecht" is als er geen hoefijzers onder zitten. Ik weet niet (100% zeker) of dat waar is maar het lijkt me wel logisch dat de hoeven dan (te) snel slijten.

_Renske

Berichten: 275
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:03

Het is beter als je paard op ijzers staat natuurlijk, maar echt slecht, weet niet, volgens mij zal dat wel meevallen.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:03

Galopperen op het verharde zal ik nooit of te nimmer doen! Dat vind ik echt niet kunnen ...

En het draven is dus echt maar met kleine stukjes, waarbij ik er vooral op let dat ze mooi ruim en ontspannen draaft. Het mag niet te snel gaan.

Als het aan haar ligt, draven we zo uuuuuuuuren, maar let altijd erg goed op.
Ze is trouwens wel beslagen. Haar hoeven zijn in prima conditie, maar 3x per week zonder ijzers op het verharde, doet ze echt wel te snel slijten.

Alvast bedankt voor de reacties!

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:04

Ik rijd aangespannen en volgens mij is het goed voor het hoefmechanisme (met of zonder ijzers) en zeker voor de pezen. Alleen als je zonder ijzers rijdt moetje wel voorzichtig zijn dat de hoeven niet teveel afslijten. Zeker op mooie egale (asfalt)wegen kan het echt geen kwaad. Je kan het gewoon uitbouwen naar een flink stuk.

_Renske

Berichten: 275
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:05

Tosca_tje schreef:
Ik heb wel eens gehoort dat het eigenlijk alleen "slecht" is als er geen hoefijzers onder zitten. Ik weet niet (100% zeker) of dat waar is maar het lijkt me wel logisch dat de hoeven dan (te) snel slijten.


Dat dacht ik inderdaad ook, dat het dan slechter is, maar als er ijzers onder zitten kan het denk ik niet zo veel kwaad.

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:05

rustig aan opbouwen, dan kan het helemaal geen kwaad hoor !
En indd als de hoeven te snel afbreken, dan even een ijzertje eronder laten plaatsen!

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:06

daniella74 schreef:
Ik rijd aangespannen en volgens mij is het goed voor het hoefmechanisme (met of zonder ijzers) en zeker voor de pezen. Alleen als je zonder ijzers rijdt moetje wel voorzichtig zijn dat de hoeven niet teveel afslijten. Zeker op mooie egale (asfalt)wegen kan het echt geen kwaad. Je kan het gewoon uitbouwen naar een flink stuk.


Ow oké, goed om te weten, want mijn paard doet het namelijk erg graag.
Ik durf echter nooit langer dan een paar honderd meter...

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:08

JoCo schreef:
Galopperen op het verharde zal ik nooit of te nimmer doen! Dat vind ik echt niet kunnen ...

En het draven is dus echt maar met kleine stukjes, waarbij ik er vooral op let dat ze mooi ruim en ontspannen draaft. Het mag niet te snel gaan.

Als het aan haar ligt, draven we zo uuuuuuuuren, maar let altijd erg goed op.
Ze is trouwens wel beslagen. Haar hoeven zijn in prima conditie, maar 3x per week zonder ijzers op het verharde, doet ze echt wel te snel slijten.

Alvast bedankt voor de reacties!


Als je er ijzers onder hebt, dan is er geen enkel probleem! Zorg wel dus, dat je het opbouwt, zodat je pony er aan went, en zijn peesjes langzaam aansterken. Lachen Dan kan je na een tijdje hele stukken draven!
Jij hoeft je dus geen zorgen te maken, je kan lekker draven op de weg Knipoog
Galop KAN wel hoor, maar ik doe het ook nooit.

Anoniem

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:10

Ik draaf erg veel op de weg, zowel onder het zadel als aangespannen. Eh... Freudiaanse verspreking!!! Natuurlijk bedoel ik mijn paard.
Arbeid in stap en draf op het harde is juist erg goed voor een paard, hiermee versterk je pezen en botten. Wat juist erg slecht is, is alleen maar arbeid in (te) zachte bakken. Daarmee train je alleen de spieren, en draag je niets bij aan de pezen en botten. Peesproblemen manifesteren zich ook juist op zachte ondergrond. Als je genoodzaakt bent om veel in een bak te werken met je paard, is het juist erg goed om ter compensatie stap en draf-arbeid op het harde te doen!

Galop kan echt niet Miracle!!!

Tosca_tje

Berichten: 86
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Blaricum

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:10

Ja, galop kan wel maar dat is niet echt goed voor de benen hoor! Bloos

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:10

Galop durf ik gewoon niet, heb bang dat ze dan gaat glijden ... had eigenlijk heel andere reacties verwacht (krijg ik hier namelijk soms zo van 'dat kan écht niet') dus ik ben heel verrast én super content!

Weet ik eindelijk dat het dus WEL kan wat ik doe en ik dus niet thuishoor onder sector 'dierenbeul'

Cyruss_

Berichten: 2111
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:12

Een lekker drafje kan wel. De pezen van je paard worden er sterker van. Galop raad ik wel af, lijkt met niet erg goed voor de pezen.
Draaf zelf ook regelmatig over de weg, maar dan wel met ijzers eronder. Kunnen ze lekker slijten, aangezien verleggen maar een 10tje scheeld met nieuwe ijzers.

Anoniem

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:13

Galop moet je ook nooit doen, omdat dat een hele andere belasting is. Galop is in wezen een gang die sprongsgewijs wordt uitgevoerd, dus het landen op de benen komt vele malen harder aan. Met galopperen over straat maak je juist meer kapot, maar zoals je ziet is stap en draf juist erg goed!!! En nee, je bent echt geen dierenbeul.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:15

JoCo schreef:
Galop durf ik gewoon niet, heb bang dat ze dan gaat glijden ... had eigenlijk heel andere reacties verwacht (krijg ik hier namelijk soms zo van 'dat kan écht niet') dus ik ben heel verrast én super content!

Weet ik eindelijk dat het dus WEL kan wat ik doe en ik dus niet thuishoor onder sector 'dierenbeul'



Ik denk dat deze reacties ook komen van ervaren paardenvrouwen. Die reacties waar jij beetje huiverig voor bent komen vrijwel altijd van Penny's.

Galop zou ik ook niet doen maar als je eens per ongeluk een paar passen galop hebt omdat ze schrikt is het ook geen drama.

Tosca_tje

Berichten: 86
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Blaricum

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:16

suleilitha schreef:
Galop moet je ook nooit doen, omdat dat een hele andere belasting is. Galop is in wezen een gang die sprongsgewijs wordt uitgevoerd, dus het landen op de benen komt vele malen harder aan. Met galopperen over straat maak je juist meer kapot, maar zoals je ziet is stap en draf juist erg goed!!!

Helemaal mee eens! Ik denk ook dat ze dan veel meer kunnen gaan glijden enz.

Anoniem

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:18

Nee, van een paar passen galop per ongeluk gaat geen enkel paard dood, hoor.
Vooral met jonge paarden geef ik de voorkeur aan regelmatig over het harde omdat met name op jonge leeftijd, de pezen nog erg goed trainbaar zijn.
In de draf en rensport werkt men nog altijd met stapwagens, dat is een constructie achter een tractor waar men een stuk of zes jonge paarden aan vast kan zetten om op die manier met weinig menskracht met ze over het asfalt te wandelen. Men doet dit ook om de botten en pezen te sterken!
Verder is inderdaad het enige waar je om moet denken, de slijtage van de hoeven, maar dat is met een ijzertje prima op te lossen.

_mbvd_

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: ZH

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:18

JoCo schreef:
Galopperen op het verharde zal ik nooit of te nimmer doen! Dat vind ik echt niet kunnen ...
En het draven is dus echt maar met kleine stukjes, waarbij ik er vooral op let dat ze mooi ruim en ontspannen draaft. Het mag niet te snel gaan.

Als het aan haar ligt, draven we zo uuuuuuuuren, maar let altijd erg goed op.
Ze is trouwens wel beslagen. Haar hoeven zijn in prima conditie, maar 3x per week zonder ijzers op het verharde, doet ze echt wel te snel slijten.

Alvast bedankt voor de reacties!


onderstreepte?? galopeeren op de weg niet kunnen? hier gaan dagenlijks paarden voor de wagen in galops langs op een verharde weg..?

En ik hoor van meerdere ervaren personen dat als je het rustig opbouwd, een paard gewoon een rustig galopje mag zetten op de verharde weg, want de pezen wennen hier aan (je moet het wel langzaam opbouwen). Maar wat ik wel een groot risico vind is dat een paard kan vallen..

Anoniem

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:22

Ik weet niet wat voor tak van sport die mensen beoefenen mbwd, of wat jij onder een verharde weg verstaat, maar geen enkel paard is er tegen bestand om op een verharde weg te galopperen.
Of ben je in de war met draf??

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:25

Draf kan idd geen kwaad, maar je moet het wel opbouwen, kleine stukjes beginnen.
Galop doe ik persoonlijk ook niet, maar ach, als het eens een paar pasjes zijn, geeft dat niks hoor! Kijk maar bijv. naar politiepaarden, die galopperen ook wel op straat en dat zijn over het algemeen hele gezonde paarden.
(Klaus Balkenhol, die met zijn politiepaard naar de Olympische spelen ging, zei ook altijd dat zijn paard zulke harde pezen had door het politiewerk op straat)

Wat veel slechter is, is draven op bijv. een pad met puin/losse stenen. hierdoor krijgen met name de zolen steeds harde klappen te verduren, wat kan leiden tot hoefbevangenheid.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Draven op verharde weg, is dit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:34

Ook galopperen op asfalt wordt in de endurance gedaan (hoewel in het Nederlandse reglement staat dat het niet mag, maar in veel andere landen en op FEI-wedstrijden mag het gewoon) maar persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van i.v.m. uitglijden.