Draven over de weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosita719
Berichten: 32
Geregistreerd: 30-12-05

Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:38

Ik heb ooit eens gehoord, dat draven over de weg goed is voor de pezen. Is dit waar of niet??:D

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:40

ja dat is waar maar je moet het wel rustig opbouwen, niet in een keer heel lang draven over de weg.

Jos1
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-05-07

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:20

Ja, stappen ook, alles wel rustig opbouwen

daffodil

Berichten: 10449
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:21

Ik draaf regelmatig flinke stukken maar Harm is dat gewend, staat rondom op ijzers en is eigenlijk altijd onder controle. Vind ik allemaal meespelen.

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:23

volgens mij is het met ijzers juist niet goed, doordat dan de natuurlijke demping van de hoef verstoord is.

Ik draaf dus met de blootgevoete paardjes vaak over de weg, rustig opbouwen en het is niet alleen goed voor de pezen maar óók voor de hoeven!

marijkje1990

Berichten: 925
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Emmeloord

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:24

Ik rij nu wel over de weg (we galoppeeren echt niet) omdat de berm te hard is door het vriezen en ze lopen zonder ijzers, bij eentje, die wilt het alleen maar, die vind het raar om over eten heen te rijden.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:26

Ik draaf heel veel op het asfalt. Zonder ijzers en dus op blote voetjes. Wel met peesjes en springschoenen om!
Maar hij kan heeerlijk draven op het harde in een lekker tempo, hij vind het ook super en het is nog gezond ook. Wat wil je nog meer!
We draven zo 10 min tot een kwartier aan 1 stuk door als het meezit qua tegenliggers Knipoog

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:32

slijten de hoeven dan niet heel snel ?

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:33

XxSultanxX schreef:
slijten de hoeven dan niet heel snel ?

Als ze in een gezonde conditie zijn (niet uitgedroogt) niet denk ik. Bij mij niet iig.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:35

ik draaf alleen op de weg als het nodig is,als er een auto aankomt ofzo,stappen op de harde weg is goed voor de pezen,maar van draven heb ik altijd geleerd dat het de benen extra snel slijt.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:38

L_ola schreef:
XxSultanxX schreef:
slijten de hoeven dan niet heel snel ?

Als ze in een gezonde conditie zijn (niet uitgedroogt) niet denk ik. Bij mij niet iig.



hoe kan je zien dat ze uitgedroogt zijn ( de hoeven )

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:39

Ik denk dat als jij vanaf begin af aan altijd gewoon op de weg gedraaft hebt, er niks aan de hand is. Ik denk (persoonlijk) dat iedereen tegenwoordig iets te miepig is. Peesjes om voor dit, een bontje voor dit, een slofteugeltje voor dat.. Knipoog

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:40

ik ga meestal met het ponytjs dat ik rij tijdje in de berm en dan weer fietspad enz. en soms laat ik haar zelf kiezen:)

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:49

L_ola schreef:
Ik denk dat als jij vanaf begin af aan altijd gewoon op de weg gedraaft hebt, er niks aan de hand is. Ik denk (persoonlijk) dat iedereen tegenwoordig iets te miepig is. Peesjes om voor dit, een bontje voor dit, een slofteugeltje voor dat.. Knipoog



ben ik met je eens Lachen mij is altijd verteld dat stappen op de weg goed was voor de pezen
maar draven of galloperen weer niet , dus dat doe ik altijd keurig in de berm Bloos

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 02:12

Garinka stapt liever op de weg dan in de berm, maar draven doet ze wel liever in de berm, dus als de berm het toelaat dan doe ik dat wel in de berm, maar dat kan niet altijd.

WilmaW

Berichten: 692
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Lieren

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 02:19

Draven op de weg is niet slecht als je het maar opbouwd zoals bovenaan ook al is gemeld.
Of de hoeven hard slijten heeft ook te maken met de hardheid an de hoeven vergelijk het met nagels van mensen de ene heeft harde nagels, de nader zacht, de ene breken snel af de ander niet en hoe hard ze groeien is ook bij iedereen anders.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:15

Ik stap, draaf en galopeer over het harde. Galop niet met ijzers (wel met kunststof)
Als je het opbouwt en het met beleid doet kan het geen kwaad. Anouar heeft super mooie droge benen en is nooit kreupel

Dapnik

Berichten: 3228
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:02

Ik draaf met mijn haf regelmatig over het efr aan de hand.

RianneH

Berichten: 28245
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:07

Stappen is erg goed over het harde. Draf, mits opgebouwd kan ook geen kwaad en is vaak beter dan in een onbetrouwbare berm. Ik galopeer persoonlijk niet over het asfalt, omdat ik denk dat dat toch net iets te veel van het goede is. Hoewel mn paard wel eens de berm uitspringt en dan toch een paar meters over het harde galopeerd.

Het slijten van de hoeven heeft idd met de conditie te maken. Paarden met goede hoeven, dus hard en sterk, zullen minder snel slijten dan zachte hoeven die in slechte conditie zijn. Daarnaast past de hoef zich aan aan het slijten. Hij zal dus sneller gaan groeien wanneer die meer slijt en daarom zichzelf goed houden. Mits in de juiste conditie. Het is dus ook goed voor je hoeven Knipoog

Vincent_

Berichten: 59
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Almere

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:12

ik stap elke dag 10 min over het harde en na 6 weken heb je sterke pezen.
draven doe ik kleine stukjes want anders dan gaan de ijzers heel snel

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:17

Ik doe ook, net als Lenneke_, gewoon alle gangen op het harde. Momenteel staat mijn paard voor op ijzers, dus galop doen we nu even niet op asfalt, vanwege de gladheid, maar op een harde bevroren veldweg galopperen we gewoon. Mijn paard heeft fijne droge benen en nooit ergens last van.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:42

Ik draaf ook stukken over de weg, met en zonder ijzers. Volgens mij kan het geen kwaad, en is het alleen maar goed, maar je moet het wel opbouwen!

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:45

Qimm schreef:
volgens mij is het met ijzers juist niet goed, doordat dan de natuurlijke demping van de hoef verstoord is.

Ik draaf dus met de blootgevoete paardjes vaak over de weg, rustig opbouwen en het is niet alleen goed voor de pezen maar óók voor de hoeven!


idd dat klopt, met ijzers is het veel veel slechter. met blote hoeven gaat het perfect. Ons paard draaft heeel graag over de weg en heel soms eens gallop, rustig opbouwen en het lukt perfect.

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:47

RianneH schreef:
Stappen is erg goed over het harde. Draf, mits opgebouwd kan ook geen kwaad en is vaak beter dan in een onbetrouwbare berm. Ik galopeer persoonlijk niet over het asfalt, omdat ik denk dat dat toch net iets te veel van het goede is. Hoewel mn paard wel eens de berm uitspringt en dan toch een paar meters over het harde galopeerd.

Het slijten van de hoeven heeft idd met de conditie te maken. Paarden met goede hoeven, dus hard en sterk, zullen minder snel slijten dan zachte hoeven die in slechte conditie zijn. Daarnaast past de hoef zich aan aan het slijten. Hij zal dus sneller gaan groeien wanneer die meer slijt en daarom zichzelf goed houden. Mits in de juiste conditie. Het is dus ook goed voor je hoeven Knipoog


wij wandelen heel heel vele over straat, en haar hoeven slijten niets af! dus weg die hoefijzers Knipoog

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:53

Ik stap vrijwel altijd als ik op buitenrit ben (3 maal in de week) over het harde.. en dat is dan zeker een uur in totaal.

Draven doen we bijna niet over harde. Soms eens een klein stukje, maar meer niet.

Mijn paard staat 4 kant op ijzers.
Hij heeft hele mooie droge benen Ja