[INFO] Spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:48

haf_jessie schreef:
Bij mijn 3 jarige is vandaag hele lichte mate van spat geconstateerd in haar rechterachterbeen.Wie heeft er ervaringen met spat en kan het lang stil blijven staan als je het behandeld?Ze wordt woensdag ingespoten om het proces tegen te gaan zei de arts.


Hoi buurtgenoot, wat voor vorm van spat heeft jouw paardje eigenlijk? En hoe gaat het nu met haar?

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 11:01

Zij heeft de vorm van botaanmaak,ipv botafbraak zei de arts.Het is een 2 tje.Mocht vandaag weer longeren(er zijn ook rugproblemen ontdekt)en rechtsom deed ze nog moelijk met aandraven,dan kromt ze naar binnen en trappen.Van de spat zelf zie ik niet echt veel aan haar.Misschien loopt ze rechtsachter iets stijver als linksachter,maar daar houd het dan ook bij op.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:34

Overigens had mijn vorige pony dus ook de botaanmaak-vorm van spat...en dat is helaas dus niet meer goed gekomen. Maar als de reacties van anderen zo lees, komt het meestal wel goed bij deze vorm..

pollewops
Berichten: 227
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Beverwijk

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:55

Wat ik me afvraag is hoe jullie verder zijn gegaan na het constateren van spat. Voor kerst is het dus bij mijn pony geconstateerd. En sinds anderhalve week heeft ze spatbeslag. Maar hoe ga je nu verder qua beweging. Ik longeer haar nu om de dag (natuurlijk wel op een hele grote volte). De andere dag zit ik erop. Stap heel veel en laat haar een kleine 15 min draven. Volgens de VA kan het niet verergeren hierdoor en moet ze in beweging blijven. Mijn gedachte is dus als het pijn doet geeft ze het wel aan. En soms gaat ze ook helemaal uit haar dak. Er zijn dagen dat ze linksom nagenoeg zuiver loopt alleen rechtsom is ze minder regelmatig (Nooit langer dan 3 kw. Meestel zelfs maar 30 min waarvan ik het grootste gedeelte stap).

Vandaag was het echter helemaal mis. Ze liep te hinkelen. Gelijk gestopt uitgestapt en op stal gezet. Is dit dan te veel voor haar. Verder geef ik haar elke dag een beetje slobber met allerlei voedingssupplementen die bot aanmaak stimuleren.

In het kort wat voor bewegingsprogramma hadden jullie in den beginne.....

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:27

capraibex70 schreef:
Flair: het oplossen van bot doet geen pijn..... Bij spat (is een vorm van artrose) verbeent het kraakbeen, waardoor je bot op bot gaat krijgen, dit is erg pijnlijk omdat er als het ware geen veer meer in het gewricht zit. Door het schuren van bot op bot in het gewricht, raakt het botvlies (periost) geirriteerd, waardoor er nieuw bot gevormd wordt. Deze woekering kan vervolgens weer voor nieuwe irritatie zorgen en zo krijg je vicieuze cirkel....


Flair heeft geen botaanmaak op verkeerde plekken gehad... Mijn Da heeft het me zo verteld... er was een stukje waar bot opgelost was... het proces van het oplossen zou zeer doen de tildren zou dat proces kunnen stoppen (wat het ook gedaan heeft) Verder moest de gewrichtsspleet dichtgroeien en dan zou ze er geen last meer van hebben. Dit alles is dus ook gebeurd...

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:10

Niets vermoedend en puur aangetrokken door t onderwerp ben ik dit topic gaan lezen!
Tot mijn grote schrik lees ik ineens dat jij Eline bent van de overleden draver orlando... dat mooie paard....
Tjee wat vervelend dat je nu weer in (bijna) t zelfde scuitje zit... sterkte...

Maar nu even ontopic.... ik heb een paard met jawel, spat
Nu zal mijn paard als een van de weinige zijn die er aan geopereerd is! Het fijne weet ik t er niet (meer) van. Hij was nog niet van mij toen hij geopereerd werd, en t is al weer een poos terug, toen was de tildren er niet (geloof ik)

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:20

@Kindness
In het verleden werd er wel vaker geopereerd. Naar wat ik heb begrepen van mijn da, gebeurt dat nu veel minder omdat er meerdere alternatieven zijn.
Heeft jouw paard nog klachten of functioneert zij vrijwel weer normaal?

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:53

haf_jessie schreef:
Iemand ervaringen met beginnende spat en inspuiten van tildren?



Ik heb woensdag mijn paardje naar de kliniek gebracht en hij staat er nog steeds... Hij heeft dus inderdaad spat Huilen Hij heeft botwoekering en geen botverval. En is nog niet zo ernstig, nog geen 2tje zei de veearts. Een paard met deze mate van spat heeft gemiddeld 70% kans op genezing.. Morgen wordt het gewricht ook ingespoten, maar dus niet met Tildren. Volgens mijn veearts helpt dat alleen als er botverval is en niet bij botwoekering! Ik ben de naam vergeten van het middel wat mijn paard gaat krijgen. Iets met een H. een soort zuur. Zal het morgen vragen. Ook krijgt hij ontstekingsremmers. Het inspuiten moet over 3 weken worden herhaald. En daarna krijgt hij zijn hele leven lang elk half jaar een prik in zijn nek dat de sinovia aanmaak stimuleert. Voorlopig mag hij alleen aan de hand stappen en verder op stal. Arm paardje.. Mijn andere paardje heeft al hoefkatrolontsteking categorie 5 en nu mijn nieuwe (gekeurde) paardje dit.. Huilen

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:12

hij functioneert eigenlijk weer normaal!
ik merk wel dat ie in begin wat stijf is, maar lang inrijden en goed uitrijden dan gaat t prima

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:19

Bij winston is vorige week woensdag ook spat geconstateerd... Heel vervelend...

Hij is nu ingespoten met ontstekingsremmers, en ik moet eerst 3 weken stappen, daarna weer een weekje rustig longeren en dan weer terug vaan de praktijk voor rontgenfoto's.

Je ziet bij hem heel goed een 'bobbel' zitten op zijn been van het vergroeide bot en vocht van de ontsteking.

Dit is een foto van voordat de dierenarts kwam:
zijn rechter achterbeen (bobbel bij het spatgewrichtje)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BKWDNWRK-1

en zijn linkerachterbeen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=EUJ6AGWW-1

Als je goed kijkt is het verschil erg duidelijk te zien...

Ik ben trouwens bij dap Bodegraven geweest (is hier het dichtste in de buurt Knipoog )

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 21:33

Jennyxx schreef:
haf_jessie schreef:
Iemand ervaringen met beginnende spat en inspuiten van tildren?



Ik heb woensdag mijn paardje naar de kliniek gebracht en hij staat er nog steeds... Hij heeft dus inderdaad spat Huilen Hij heeft botwoekering en geen botverval. En is nog niet zo ernstig, nog geen 2tje zei de veearts. Een paard met deze mate van spat heeft gemiddeld 70% kans op genezing.. Morgen wordt het gewricht ook ingespoten, maar dus niet met Tildren. Volgens mijn veearts helpt dat alleen als er botverval is en niet bij botwoekering! Ik ben de naam vergeten van het middel wat mijn paard gaat krijgen. Iets met een H. een soort zuur. Zal het morgen vragen. Ook krijgt hij ontstekingsremmers. Het inspuiten moet over 3 weken worden herhaald. En daarna krijgt hij zijn hele leven lang elk half jaar een prik in zijn nek dat de sinovia aanmaak stimuleert. Voorlopig mag hij alleen aan de hand stappen en verder op stal. Arm paardje.. Mijn andere paardje heeft al hoefkatrolontsteking categorie 5 en nu mijn nieuwe (gekeurde) paardje dit.. Huilen



Hee wat balen voor je zeg.Jessie heeft eigenlijk hetzelfde als de jouwe,botaanmaak,en hij zei ook dat tildren daarvoor niet helpt idd.Ik moet dan nu wel 2 weken longeren,5 dagen na de inspuiting ben ik begonnen(jessie is ingespoten met ontstekingsremmers)Ik moest beginnen voor die rug van jessie,dat is eigenlijk ernstiger als de spat.Ik zie eigenlijk niks meer aan dat been met lopen,jij met jouwe? gr eline

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:01

Citaat:
[quote="Jennyxx Ik ben de naam vergeten van het middel wat mijn paard gaat krijgen. Iets met een H. een soort zuur. Zal het morgen vragen.


Ik denk dat je hyaluronzuur bedoelt. Dit is een bestanddeel van bindweefsel.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:45

haf_jessie schreef:
Hee wat balen voor je zeg.Jessie heeft eigenlijk hetzelfde als de jouwe,botaanmaak,en hij zei ook dat tildren daarvoor niet helpt idd.Ik moet dan nu wel 2 weken longeren,5 dagen na de inspuiting ben ik begonnen(jessie is ingespoten met ontstekingsremmers)Ik moest beginnen voor die rug van jessie,dat is eigenlijk ernstiger als de spat.Ik zie eigenlijk niks meer aan dat been met lopen,jij met jouwe? gr eline


Mijn paardje loopt nu nog wel kreupel. Niet super, maar wel duidelijk onregelmatig. Hij is vanmorgen ingespoten met Hyaluronzuur (inderdaad Heleen). Hij moet 3 weken dag en nacht op stal staan en mag alleen 2x per dag aan de hand 10 minuutjes stappen (arm paard..). Dit is om de het gewricht zo min mogelijk te irriteren, zodat de irritatie (waardoor het onsteekt en het bot woekert) stopt. Over 3 weken wordt hij weer ingespoten in het gewricht en dan hoeft hij ongeveer een week op stal en dan langzaam opbouwen. En over een half jaar (en dan elk half jaar zijn leven lang) wordt er in het bloed via een halsader Aquadan gespoten. Dit is ook om het sinovia goed te houden/laten worden. Ook adviseerde de veearts Glucosomine. Als is bij paarden nooit wetenschappelijk bewezen dat oraal toedienen helpt, maar bij mensen en honden wel. Krijgt jouw paard dat wel?

Voor zijn rug hoef ik hem dus geen beweging te geven. Maar mijn paardje loopt ook kreupel door zijn spronggewricht en niet door zijn rug, want na het verdoven van het spronggewricht liep hij vrijwel goed. Het bekken van mijn paardje is 2x rechtgezet (en een 3e keer gecheckt en toen stond het nog recht) en zijn lendenenwervels 1x 'losgemaakt', dus misschien is zijn rug nu wel goed. Dat kan ik moeilijk beoordelen, omdat hij niet door de rug kreupel liep. Het kan zijn dat het scheef stond en dat hij door een verkeerde beenbelasting spat heeft gekregen, maar dat is het kip en het ei verhaal. En mijn veearts legt het verband tussen rug en spat niet. Ook omdat mijn paardje kreupel is gaan lopen direct na de 1e nacht op stal (na de hele zomer dag en nacht buiten te hebben gestaan).

Wat zei de veearts over de prognose van jouw paard? Mijn paard kan hopelijk wel dressuur rijden, zei de veearts, maar beter niet springen of in een kleine stal staan ect..

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 22:58

Mijn arts had voor die spat wel een goede prognose,hij zei we zijn er op tijd bij,om het proces te remmen.Wel gek dat ik niet hoef terug te komen om in te spuiten,alleen als ze niet goed loopt moet het herhaald.Ik moet wel over 1,5 week terug,onder het zadel,omte zien hoe het gaat.Heeft ook weer met rug te maken.Hij wil haar wel over een half jaar op de foto,voor rug en die spat.Hij heeft niks geadviseerd nog over rijden,want het was eerst afwachten hoe het met die rug gaat.Ik ben recreatie ruiter,dus bij mij ligt de lat toch al niet hoog.Ik ga haar nu wel op een andere stal zetten,waar ze hele dag buiten loopt.Dit lijkt me zelf beter voor die spat.Wel balen allemaal he?

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:56

Vandaag weer naar de kliniek geweest,en hij vond haar nog nie helemaal lekker lopen rechtsachter,dus over een maand wordt ze nog een keer ingespoten voor de spat

mynique
Berichten: 2388
Geregistreerd: 06-02-06
Woonplaats: Velserbroek

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:08

Hey!
Wat balen dat ze nog steeds niet goed loopt. maar hopen dat het over een tijd wel beter gaat.
Moet je nu nog steeds longeren? Of mag je meer (of minder).
Nog even he en dan kan ze lekker naar buiten toe!
Gr. van je stalgenoot Sharon

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 22:30

haar rug was wel een stuk beter,en ben er ook voor het eerst weer opgegaan bij de kliniek,en dat ging echt goed.Ik mag nu weer 2 keer per week gaan stappen erop 10 min,en 5 keer per week longeren.Ze moet nu spieren gaan kweken.Hij was wel tevreden opzich

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:32

haf_jessie schreef:
haar rug was wel een stuk beter,en ben er ook voor het eerst weer opgegaan bij de kliniek,en dat ging echt goed.Ik mag nu weer 2 keer per week gaan stappen erop 10 min,en 5 keer per week longeren.Ze moet nu spieren gaan kweken.Hij was wel tevreden opzich


Hoi, balen dat de spat toch nog niet helemaal tot rust was gekomen. Wel fijn dat je weer wat mag opbouwen. Is longeren niet te belastend voor de spat? Mijn vorige pony met (onbehandelde) spat mocht nog wel wat rechtuit lopen, maar nooit meer longeren. Mijn 3-jarige mag vooralsnog alleen 2x per dag 10 minuten stappen en de rest op stal. Is ie niet blij mee, want hij staat ook in de winter normaal overdag op de wei. Hij is lekker aan het klieren..en soms erg boos hi hi. Volgende week donderdag (1-2) moet ik weer terug naar de kliniek voor de 2e inspuiting. Daarna mag ik geloof ik ook beginnen met opbouwen, maar hoe weet ik niet want hij is nog niet helemaal ingereden. En sowieso pas als hij goed loopt, dat weet ik nu ook niet, want dat kan ik niet zien in stap.. Zucht..

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:38

wij hebben er ook 1 met spat, de oplossende vorm. Ze heeft een infuus met Tildren gekregen, en daarna 3 maanden de wei op. Ik ben nu een tijdje weer bezig met rijden, en zondag loopt ze weer voor het eerst een M1 proef. Het lijkt erop dat het weer helemaal goed komt.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 15:47

Goed zeg lielle.Ik moet jessie longeren vanwege haar rug,en ze moet nu sterker worden.Hij zegt tis idd even niet zo goed voor de spat,maar doe je het niet kom je er niet meer uit met haar.Wel moeilijk,beetje dubbel gevoel heb ik erbij

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:39

Spat is dus als ik het goed begrijp op foto te zien?

Mijn paard is ongeveer een maand geleden volledig op foto gezet en volledig goedgekeurd. Nu merkte ik vanmorgen een verdikking op aan de binnenkant van de sprong. De veearts is net geweest en zei metteen: spat. Toen dacht ik dat ik het even kreeg. Ik zei hem dat ze een maand geleden rontgenologisch gekeurd is en er toen niets op de foto's te zien was. Ze loopt nu samen met mijn nieuwe merrie en die hebben wel eens ruzie. Dus wij dachten dat het gewoon een stamp was. Toen ik zei dat er op foto niets te zien was, dacht hij ook wel dat het dan wel zou gaan om een stamp. Maar ik ben toch nog wat ongerust eigenlijk. Dus nu is mijn vraag een beetje: als er toen niets op foto te zien was, is de kans zeer hoop ik zeer nihiel dat ze ineens spat zou hebben een maand later?

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 20:55

Volgens mij kan je spat ook krijgen door een trauma,dus in dit geval die trap misschien,en is het anders geen ocd,een botsplinter?Wat heeft de dierenarts nu geadviseerd?

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:05

OCD is het niet want dan zou er wel iets op de foto te zien zijn geweest. Hij heeft haar enkel een ontstekkingsremmer gegeven en gezegd haar niet bij de andere merrie te zetten zodat ze haar niet moet inspannen om op de loop te gaan. Gewoon rust en het in het oog houden. Zou toch wel zo'n 2-3 weken kunnen duren eer de zwelling zou wegtrekken. Maak mij zo zorgen omdat hij niet echt antwoorde toen ik vroeg of het gevolgen zou hebben.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 21:08

Nee maar ocd kan ook tten gevolge zijn van een trauma,dat ze een botsplintertje hebben.Ik zou het goed in de gaten houden

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:15

Hij zei dat we ons voorlopig geen zorgen moesten maken omdat ze niet mankt. Hij zei dat als de zwelling niet zou afnemen en ze zou beginnen manken, dat het dan waarschijnijk wel iets zou zijn. Dus voorlopig probeer ik me niet te veel zorgen te maken.