[INFO] Spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:20

Het heeft alles bij elkaar zeker 3/4 jaar geduurd.
Ik heb trouwens nooit supplementen gegeven, behalve wat vitaminen extra

GenteDiMare

Berichten: 559
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: België, Oost-Vlaanderen

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:00

Anya, dus echt 3/4 jaar eer alles terug dicht gegroeid is zeg maar? Wauw das wel erg lang!

Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:08

Mijn da gaf aan dat het een proces van jaren kan zijn. Bij mijn pony dan. En betreft het schuldig voelen, dat heb ik ook wel eens. Maar we hebben het beste voor met onze paarden en doen wat ons het beste lijkt op dat moment. Het is gewoon lastig. Ik lig er ook echt wel eens wakker van, van wat nou goed is of niet.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:33

Uiteindelijk heeft het bij ons ook ongeveer zo lang geduurd. Hij mocht gewoon alles, maar had goede en mindere periodes. Gelukkig vooral goede. En nu is ie weer als nieuw. Loopt al zo'n tijd zo lekker en stabiel dat we in overleg met de DA hebben besloten om niet eens nog een keer een foto te laten maken.
Overigens hebben wij ook geen supplementen gegeven, in elk geval niet speciaal voor de gewrichten. Wel krijgt ie magnesium voor z'n spieren, en verder alleen zonnebloemolie.

GenteDiMare

Berichten: 559
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: België, Oost-Vlaanderen

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:50

Dit heb ik dus ook met haar, goede en minder goede periodes... De ene dag/week kan ze gemakkelijk draven, zelfs galopperen en de andere dag vindt ze stappen al moeilijk.
Ik maak me nu wel al iets minder zorgen :) En is het 3/4 jaar dan is het maar zo. Ze krijgt de tijd die ze nodig heeft.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:48

het is niet 3/4 jaar kommer en kwel geweest hoor. De eerste weken was ze heel erg kreupel. Omdat Lans spat doo een trap kwam waarvan de onsteking het gewicht is ingetrokken, ging het bij haar heel heftig. Maar na een paar weken kon ze wel weer stappen onder het zadel. In draf was ze kreupel. Dus we hebben weken en weken 4x per week een uur gestapt op de harde weg. En af en toe een stukje draf meegepakt. Tot ze weer regelmatig voelde en daarna steeds wat meer gedaan. Maar het heeft echt wel zolang geduurd ja.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:47

@Lydia: sorry voor de late reactie! Ik had je vraag even gemist.

Ik geef Equilin Basic. Heb eerst een hele tijd de Immuno gegeven, maar het is niet heel goed om die constant te blijven geven. Dus inmiddels over op de Basic, werkt volgens mij net zo goed! Ook geef ik sinds twee maanden de Glucosamine bij, die had ik eerst van een ander merk.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 00:13

Pfff even een enorme stress week gehad hier! Mijn paard had ineens de sprong behoorlijk overvuld en het werd ook niet meer minder na beweging. Dierenarts langs geweest en die had het over spat, OCD en allerlei enge scenario's.
Vandaag foto's laten maken bij de kliniek en wat zegt de arts: het gewricht ziet er best goed uit! Eigenlijk weinig bijzonderheden! Hij wil het ook niet eens echt spat noemen wat vorig jaar door een andere arts lichte spat werd genoemd. Er zit wel iets wat wat ruw is, maar dat is nauwelijks iets en heeft hij geen last van. Hij heeft vermoedelijk gewoon wat verrekt of verdraaid door gek te doen (dat kan hij heel goed en heel debiel...), wat irritatie in het gewricht heeft gegeven.
Nu heeft hij vocht eruit laten lopen en ontstekingsremmers erin gesproken en staat hij even op rust. Hopelijk gaat het daarmee snel beter! Hij liep ook niet kreupel en liet geen pijn merken, maar dan ga je toch twijfelen als zo'n arts zulke vermoedens uitspreekt...
Ik kan weer lekker slapen vannacht :-) Hoe is het met jullie spat paarden?

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:12

Vandaag is bij mijn paard helaas spat in het spronggewricht links achter geconstateerd.
Natuurlijk veel informatie gehad van de dierenarts en ik laat het nu allemaal even een beetje bezinken.
Volgende week gaan we er weer naartoe om het in te laten spuiten.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en misschien tips hebben?

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:41

Wat naar zeg! Heb je een idee hoe ver het is? En wat gaan ze er precies inspuiten?
Loopt je paard een kreupel, is het gewricht dik?

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:38

paard is heel onregelmatig, de ene keer echt kreupel en de andere keer wel redelijk goed. De dierenarts had het over of een ontstekingsremmende vloeistof of alcohohol. hij wou hier woensdag meer over uitleggen. echt dik is het niet.

Gowgirl
Berichten: 409
Geregistreerd: 07-06-07
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:27

Mijn pony heeft naar alle waarschijnlijkheid last van spat. Er was wel iets op de foto te zien, zowel nu als twee jaar geleden en in de tussentijd niet veel verslechterd op de foto maar is wel slechter gaan lopen. Over een paar weken wordt het gewricht verdooft om 100 procent zekerheid te hebben voor een behandeling. Ik hoor graag jullie ervaringen met een gewrichtsinjectie met corticosteroiden en tildren infuus. Wat hebben jullie betaald voor het tildren infuus?

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 06:40

Hallo allemaal,

Ik kom even lezen in dit topic. Dinsdag ben ik met mijn paard naar de kliniek geweest om foto's van zijn rug te laten maken. Hij heeft veel rugpijn.

Na een kreupelheidsonderzoek wilde de va ook foto's van zijn sprong en idd hij heeft spat. Het is nog in een lichte vorm. Daarnaast zijn zijn ligamenten bij zijn si gewricht verdikt en geïrriteerd. Ook zijn si is heel pijnlijk maar ze komen maar 8 cm van het si op de rontgen en echo zetten en daar was niets op te zien.

De va wil hem een infuus geven met tildren. En dan corticosteroïden in zijn si spuiten.
Mijn osteopaat vindt dit geen goed idee omdat tildren bijvoorbeeld in Amerika al verboden is.
Daarnaast vindt ze het geen goed idee van de corticosteroïden omdat snow zijn eigen grenzen dan niet aangeeft en over belast. Waar de va weer zegt maar als hij dat niet krijgt blijft hij compenseren.

Echt lastig allemaal!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:37

Joh wat rot, maar het is niet het eind van de wereld. Mijn paard loopt a jaren helemaal goed weer.

En je osteopaat kletst uit zijn/haar nek. Tildren is niet verboden maar juist goedgekeurd. In 2014.
http://horse-journal.com/blog/tildren-a ... -usa-16581

Ik heb zelf geen ervaring met Tildren. Er is sprake van geweest dit te geven, maar we hebben eerst het verloop van de spat gemonitord. Daaruit bleek dat er sprake was van een keurige aaneengroeiing van het gewricht. Tildren zou in dat geval niets toevoegen. Mijn advies is vraag met de rontgenfoto's een second opinie aan bij een andere kliniek en besluit dan.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:24

wat zien jullie hier aan ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:40

Ik reageer toch weer even in dit topic. Op zich ging het eigenlijk heel goed met de spat van mijn paard, rijden ook weer opgepakt. Alleen deze week ging het mis met losgooien, hij was nogal druk en ik denk toch overbelast want hij loopt nu kreupel.
Hoe pakken jullie dit aan als ze slechter zijn, ik stap hem nu 2x per dag en durf voor de rest niet zoveel.
Geen idee ook hoe lang dit gaat duren.
Misschien ook niet zo slim dat ik hem losgooi, maar hij is 5 en ik vind dat hij ook wel eens mag spelen.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:30

Ik zou na een week rust en geen verbetering laten checken waarom hij kreupel loopt. Wie zegt dat dit door de spat komt?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:13

Ik heb ook een vraagje. Mijn merrie heeft dus spat. Ze is nu niet kreupel en loopt prima. Alleen na het rijden ( en Zwz tijdens poetsen) staat ze altijd met links op rust.

Hoe moet ik dit benaderen? Last? Geen last, ze is immers niet kreupel. Vind het wel moeilijk hoor

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:15

Hoe weet je dat ze spat heeft Karev?
Foto's gemaakt?

wat is het advies van de dierenarts?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:01

Uiteraard is ze op de foto geweest...
Advies in beweging houden. Rust roest. Als je rijdt, en ze na 10 km niet zuiver loopt, rij je de volgende x 9 km. Grens opzoeken.

Maar ze loopt dus niet kreupel met wat ik rij. Alleen op rust staat ze veel. Vandaar mijn twijfel gezien het een fjord is..bikkel dus

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:18

hmm oke. Dat kan.
Ik zou denk ik met de foto's een second opinie vragen.
Want het probleem is niet of ze kreupel lopen of niet. Het probleem is of het al dan niet netjes aan elkaar groeit, zonder botoplossing en zonder haken of bubbels.

Er zijn behandelingen voor spat.
een corticosteroïdeninjectie of haluronzuur in het gewricht;
een behandeling met het medicijn Tildren;
speciaal beslag (binnendoor zetten om het spatbeen te ontlasten)
stappen over de weg

Wat je doet is heel erg afhankelijk van het soort spat. Tildren stimuleert botaanmaak en is dus alleen zinvol als er meer botoplossing is dan botaanmaak. De injecties pakken de ontsteking aan. Beslag helpt je paard het been te ontlasten.

Bij mijn paard met acute spat zijn we gaan stappen op het harde. Het is prachtig aan elkaar gegroeid zonder haken. Zij loopt weer goed. Maar die behandeling werkt dus niet bij ieder paard.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:39

Rechts is al meer vergroeid als links. Ze heeft de botwoekerende variant
Ik wil geen tildren. Geen nut bij bot woekeringen en geen 100% garantie.

Verder niet over corticosteroïden of hialuron gehad. Voor zolang ze goed loopt gewoon blijven beslaan en bekappen. Met een standsverandering
Hoeft het ook niet beter te gaan dus voor nu ze goed loopt laat ik Het gewoon.

Ze is vorig jaar, en afgelopen september na een meerdaagse buitenrit van 20+ km kreupel geweest,op de 3e dag. Thuis rij ik Plm 10 km en minder. Dat is geen probleem

af en toe vage bewegings klachten waar ik de vinger niet op kon leggen. Dus Adhv onderbuik gevoel foto's laten maken.
Dus ik weet wat ze heeft en wat de opties zijn. Voor nu staat ze op duivelsklauw msm en collageen.

Maar het op rust staan is dus wat me intrigeert.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:43

Dat doen ze.. Deed mijn paard ook. Pas als het volkomen vergroeid is, houden ze daarmee op.
typische stand voor spatpaarden is dat ze de hoef op de teen op rust zetten. En iets naar voren..

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:50

En is dat dan omdat ze pijn hebben of omdat het wat vervelend is...lastig