Losse wand, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Losse wand, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:53

Ik heb al op bokt gezocht, en verschillende oudere topics gevonden over de zogenaamde losse wand. Bij mijn bijrijdpaard is dit nl. gisteren geconstateerd. Deze week komt de hoefsmid 'snijden' om alle losse wand weg te halen.
Het paard is verder niet kreupel, en we mochten van hem dan ook gewoon gaan rijden. Hoe zit dat bij andere paarden: werden ze na het snijden wel kreupel of waren ze dat al en hoe lang heb je niet kunnen rijden?

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Losse wand, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:55

Bij mijn paard begon het ook met een losse hoefwand. Verschillende hoefsmeden dachten dat het niet zo ernstig was, hij liep ook niet kreupel.
Tot hij ineens wel erg kreupel werd. Het was verder gegaan, hoefbeentje gekanteld, kliniekopname, een groot drama...
Het verhaal is te lezen op viewtopic.php?f=111&t=619021&hilit=
Inmiddels staat het paard al 3 maanden op stal te wachten tot zijn hoeven aangroeien.
Kan nog wel een half jaartje duren, als het al goed gaat komen...

Bij mijn paard waren vooral de krachtenwerkingen op de hoef en verkeerd hoefbeslag en bekappen de oorzaak.
Het probleem kan ook white line disease zijn. Een informatieve site is www.hoofcare.nl

Succes gewenst, en vooral goed opletten en evt. eens een andere smid vragen!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Losse wand, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 12:55

Wat een heftig verhaal zeg, ik was hier al een beetje bang voor. Van de week gaan ze dus kijken hoe ernstig het is, tot die tijd mocht ik blijven rijden. Bij mijn paard zit het alleen veel meer naar 1 zijkant. Hopelijk is zijn hoefbeentje niet gekanteld, maar ik heb er een zwaar hoofd in. Hij wordt braaf elke 8 weken beslagen, en noch de eigenaar, de hoefsmid, noch ik hebben ooit iets gezien aan die hoef. Achteraf vond ik die hoef wel een beetje wijd staan, maar dacht dat dat gewoon de vorm was. Misschien loopt hij er dus al veel langer mee rond. Het is waarschijnlijk wel het gevolg van White line disease, en niet zozeer van een verkeerde hoefstand of bekappen.
Maar ja, ik houd er maar rekening mee dat het zo een paar maanden kan gaan duren voor hij weer enigszins hersteld is. Nu ik hem net een beetje aan het lopen had, krijgen we dit weer. In ieder geval heel veel succes en beterschap voor jouw paard!

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Losse wand, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:32

Bedankt

Als het bij jouw paard aan de zijkant zit, is het gevaar voor hoefbeenkanteling minder groot. Succes ermee!