schroef in hoef, iemand ooit meegemaakt?ervaringen,genezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

schroef in hoef, iemand ooit meegemaakt?ervaringen,genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 15:46

Het hele verhaal staat hier

Ireen had dus gister een schroef in haar hoef zitten. Deze zat in haar linkerachterbeen, zo'n 1,5cm rechts van de straal.. en ongeveer 1,5 a 2 cm diep. wij kregen m er zelf met geen mogelijkheid uit, veearts gebeld en die heeft het toen wel voor elkaar gekregen, nadat ze verdoofd was.

Ze zit aan de antibiotica, vanavond krijgt ze haar laatste spuit, & dan is het 2 dagen afwachten ofdat er infecties bij komen.... Met een infectie kan het levensbedreigend worden..
Ook heeft ze een hoefzak om, waarin ik 2x per dag 1,5l gekookt water met soda in moet doen.

Iemand zoiets als dit meegemaakt?

MMMaaike

Berichten: 283
Geregistreerd: 10-04-06

Re: schroef in hoef, iemand ooit meegemaakt?ervaringen,genez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:15

Mijn paard had laatst een zoolzweer en toen was er eerst ook onduidelijkheid over hoe diep het zat en waardoor het gekomen was, had een namelijk een scherp object kunnen zijn. Nu had mijn paard alleen maar in het land gestaan dus dat kon haast niet. Maar een schroef in een hoef is eigenlijk nageltred. En daar was mijn dierenarts ook zo bezorgd om. Als mijn paard de volgende ochtend niet heel veel beter liep moest ik met hem naar de kliniek voor foto's. Dan kon de veearts pas goed zien hoe diep het zat en of het hoefbeen geraakt was. Dit zou bij jou paardje dus best kunnen als het schroef was van 2 cm.

Bij mijn paard hebben ze voor de zekerheid 5 x antibiotica gegeven en 10 dagen onstekingsremmers.

Daarna heeft hij nog 1,5 week extra met een hoefzak gestaan (hij heeft er totaal 3 gesloopt Boos! ) En daarna heb ik hem voor hoefijzers gegeven met zooltjes omdat de zool erg dun was waar de zweer was uitgesneden.

Heel veel succes met het herstel van je paardje!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: schroef in hoef, iemand ooit meegemaakt?ervaringen,genez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:30

Ik had meteen bij een dierenkliniek gestaan...zelfs al had de schroef het bot geraakt hadden ze daar meteen in kunnen grijpen. Er moet een foto gemaakt worden met de schroef nog in de hoef, om te kijken hoe diep hij zit en of hij echt iets vitaals heeft geraakt.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: schroef in hoef, iemand ooit meegemaakt?ervaringen,genez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 18:12

Volgens de veearts was er weinig kans dat er wat geraakt was, schroef is er ook al uit, ze krijgt vanavond de 5e & laatste spuit antibiotica, die is morgenavond uitgewerkt, en vanaf dan is het afwachten ofdat er een ontsteking achter gaat zitten, ik hoop echt van niet. Als dat niet binnen 2 dagen is, is de kans niet zo groot.. maar die 2 dagen ga ik mooi 4x per dag proberen te tempen... wil er zo snel mogelijk bij zijn.. Ivm tetanus enzo.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: schroef in hoef, iemand ooit meegemaakt?ervaringen,genez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 18:24


Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: schroef in hoef, iemand ooit meegemaakt?ervaringen,genez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:40

Ik heb laatst wel heel veel geluk gehad. Ik dacht dat mijn pony een schroef in haar hoef had, dit bleek later alleen de kop van de schroef te zijn, het zat dus erg ondiep en er was geen gevaar voor infecties. De DA zei toen al wel dat hij aan de plaats in de zool kan zien of er vitale delen geraakt kunnen zijn. Het is nu denk ik het beste om het idd zo schoon mogelijk te houden. Laat ook in de tijd nadat de hoef genezen is, de eerste weken de temperatuur van de hoeven contoleren. Een ontsteking hoeft niet direct te komen, het kan ook bij het weer dichtgaan van de wond ontstaan.

Advies is dus: houdt het goed schoon en hou het echt goed in de gaten, ook in de weken erna!

MMMaaike

Berichten: 283
Geregistreerd: 10-04-06

Re: schroef in hoef, iemand ooit meegemaakt?ervaringen,genez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:50

Mijn paard had niet echt speciaal beslag gekregen, maar waar de zool was opengesneden was het nog heel gevoelig. Het duurt ong. 1 week voordat er op die wond weer een dun laagje over heen zit. En ja.. ook in het land ligt wel eens wat. Stenen en takken bijvoorbeeld. Dus heb hem daarom 1,5 nog met een hoefzak laten lopen om zijn zool te beschermen in het land. Verder wilde in met rijden geen risico lopen dus heb ik voor hoefijzers met een zooltje ertussen gekozen. En dit heeft prima gewerkt. Na 8 weken zijn de hoefijzers er weer af gegaan en kan ik weer gewoon zonder hoefijzers over de weg.

Homerun

Berichten: 237
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: schroef in hoef, iemand ooit meegemaakt?ervaringen,genez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:59

Ik heb het ooit meegemaakt met een pony van de manege. Die had een spijker in zijn hoef. Wij hadden die spijker, die nog een stukje uitstak eruit gehaald. De dierenarts gaf aan dat we 'm beter hadden kunnen laten zitten tot de foto was gemaakt. Zo konden ze beter zien of er iets geraakt was. Gelukkig zat de spijker net langs vitale delen. Medicijnen en schoonhouden en geduld heeft het genezen.