Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 16:20

Mijn pony van 28 heeft een peesblessure.
De dierenarts heeft mij geadviseerd om haar op de wei te zetten.

Maar ze wordt echt mega te vet en dat is weer niet goed voor dr pees.
Het regen heel de maand augustus al en het weiland is erg drassig en glibberig.
Nou weet ik niet zo goed wat ik moet doen.
Haar terug naar stal halen of haar op de wei laten lopen.

Vindt het echt zo sneu dat ze loopt te waggelen door de wei, vindt het nou ook niet echt bevordelijk voor dr pees. Bloos
Loop er elke dag 10 minuten mee over de verharde weg omdat ze echt op klappen staat. Slapen



Wat doen jullie met je paard/pony?
Of hoe hebben jullie dat aangepakt?

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:27

Bij mijn paard is 2 maanden geleden een peesblessure geconstateerd. Van de DA mag hij absoluut niet de wei/paddock in. Wel 2x daags aan de hand stappen op het harde (beginnen met 5 min. en 5 min. per maand erbij). Ik vond het wel heel moeilijk om m'n paard op stal te laten, maar heb toch maar het advies van de DA opgevolgd.

_daisy

Berichten: 376
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:30

het paard van een vriendin van mij heeft ook een peesblesure ik zal der over dit topic vertellen...

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:43

Mijn paard heeft het in 2002-2003 gehad. Ze heeft 17 weken stalrust gehad met een uur op de harde stappen per dag en 3 schockwave behandelingen. Daarna heeft ze nog ruim een half jaar op de wei gelopen. Het is voor 98% genezen en recreatieritjes maken gaat wel weer maar sport kon niet meer.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:28

Hangt helemaal van het soort peesblessure af.
Heb een paar jaar geleden een paard met een heel ernstige beschadiging gehad, die heeft een half jaar op stal moeten staan en gestapt aan de hand. Duurde uiteindelijk een jaar voordat ik weer kon rijden.
Mijn 5-jarige ruin heeft nu een wat minder ernstige peesblessure, die kan niet op stal, want hij weeft erg. Dan zou hij het meer stuk maken.
Die loopt in de wei en we stappen 2x per dag een half uur over de harde weg. Ik reken bij deze op 2 maanden.
We laten wel regelmatig een scan maken om te zien hoe het geneest.
Beide paarden behandel(de) ik zelf met ultra-geluidsapparatuur, SRL-gelei en Tendo-cure.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 09:28

Mijn pony heeft een gat in haar pees.
Tussen de kogel en het pijpbeen.
Misschien dat ik wel een second opinium laat doen want ik zie nu niet echt vooruitgang........

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:46

De mijne heeft een blessure aan de pees die in z'n kootholte loopt. hier zitten 3 gaten in. hij mocht gewoon naar buiten maar dan wel op een afgezet stukje zodat hij niet kan rennen. hij heeft 3 weken lang een soort steunverband omgehad en ik moest hem elke dag 10 min op het harde stappen. zolang hij geen pijn aangaf mocht ik na 2 weken het stappen langzaamaan opbouwen.
we zijn nu 7 weken verder (9weken vanaf dat hij kreupel liep) en ik mag nu 30-45 min. erop om te stappen en af en toe een sukkeldrafje. vrijdag laten we weer een echo maken om te kijken hoe het ervoor staat. maar als de wei glad en blubberig is dan zou ik haar er toch uithalen. de mijne mag van de dierenarts niet in de wei/berm als het glad en blubberig is. elke keer dat hij uitglijd is toch weer een klap voor die pees. bij mijn paard zijn nu ook de achterijzers verwijderd omdat hij steeds uitgleed. dit was niet bevordelijk voor de blessure. dan kan je beter haar op stal of in de paddock zetten en een paar x per dag 10 min.op het harde stappen.

Rika
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:00

Mijn pony heeft ook een pees blessure, deze loopt ook nog gewoon op de wei, het zou wel beter zijn om hem binnen te houden maar dan trapt hi met z'n benen tegen de deur wat het ook niet beter maakt. Wel bouw ik het kracht voer af, anders wordt hij ook veel te dik. Wie kan mij meer vertellen over de schockwave behandelingen. ik de kliniek hebben ze me het een en ander uitgelgt maar ik zou graag van iemand met ervaring horen of het helpt.?

Joey_Diamond
Berichten: 344
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:38

mijn pony heeft ook een peesblessure . ze mag van de DA gewoon buiten omdat ze binnen heel de stal afbreeekt ( korte rondjes draait en tegen de staldeur aan trapt ) ..

ik had een potje zalf wat ik er 2 keer per dag op moest smeren .. het is nu leeg en ik hoef ook geen nieuw potje .

ik merk ook niet aan der dat ze pijn heeft ze gedraagd zich nog zoals altijd !

over een maand of 2 moet ze onder de scan en dan maar afwachten Knipoog

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:31

De onze heeft een peesblessure en heeft 7maanden op stal moeten staan,hierdoor is zijn artrose verergerd.


Dus,als je kan,laat je paard op de weide!

Joey_Diamond
Berichten: 344
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:13

De mijne staat overdag buiten en snachts op stal =D

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:18

Mijn paard is net hersteld van een peesblessure. In januari van dit jaar begon alle ellende. Uiteindelijk heeft ze 6 maanden complete rust gehad waarvan 3,5 maand boxrust (!). Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en rijden we nu gewoon weer als altijd Lachen Bij mijn paard maakte weidegang alleen maar meer kapot. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je paard zich gedraagt op de weide. Mijn paard begon als een bezetene in het rond te springen, niet echt bevorderlijk voor haar blessure natuurlijk Clown

Ik wens je veel succes met je paard, hopelijk knapt hij snel op!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:31

Heb jij soms meeuwis als dierenarts?

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:09

Zet het paard meteen op de wei of iig in een paddock of zandbak (voer je hooi bij) wel BUITEN met veel bewegingsruimte ook helpt door water stappen (bv strand of meer) heel goed!!!
een paard is niet te vergelijken met een mens en hem op stal zetten is dan oko het slechtste wat er is!
gr colette

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:34

colette_007 schreef:
Zet het paard meteen op de wei of iig in een paddock of zandbak (voer je hooi bij) wel BUITEN met veel bewegingsruimte ook helpt door water stappen (bv strand of meer) heel goed!!!
een paard is niet te vergelijken met een mens en hem op stal zetten is dan oko het slechtste wat er is!
gr colette


Een gedurfde uitspraak !
Niet elke peesblessure is hetzelfde.
Sommigen vallen mee, sommige zijn kritiek.
Zet een kritieke buiten en je kan hem afschrijven...............
Stappen moet zoveel mogelijk op het harde, dus het strand lijkt mij nu niet de beste bodem.

Luister naar wat de DA zegt, hij heeft er voor geleerd.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 19:20

Ik denk dat colette hoefbevangenheid bedoeld? Pling

Verder wil ik wel naar mn dierenarts luisteren, maar hij heeft gezegd dat ik haar beter op de wei kon zetten omdat ze al 28 is en boxrust haar fataal maakt in de zin van stijfheid enz.
Dan krijg ik haar helemaal nooit meer in dr oude conditie terug.

Maar jah nu is ze gewoon veels te dik en dat is ook weer een belasting voor die pees zei de dierenarts.

Het is dus gewoon kiezen tussen twee kwaden dingen heb ik het idee.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:21

In jou geval zou ik ook voor de weidegang gaan. Dit alleen omdat ze 28 jaar is.
Waarschijnlijk ook al met pensioen ?

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 21:06

Nee nog niet met pensioen Haha!

Ik reed altijd 3 a 4 keer per week een half uurtje in de bak en dit ging haar nog steeds goed af gelukkig.
gewoon om haar in conditie te houden en dat ze niet stijf werd Knipoog

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:16

niet heel vervelend bedoeld hoor mariekie, maar meeuwis zegt bij ALLES wat er ook mankeert: zet maar op de wei.

Daarom raad ik je ook sterk aan om eens naar Wassenaar te gaan, daar behandelen ze zo veel peesblessures!

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:17

aan de hand een half uurtje laten grazen misschien.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:19

Mijn paard had ook een peesblessure.
Hij is woensdag genezen verklaard *jeej*!
Ben er nu al 9 maanden mee bezig en mag nu eindelijk weer een beetje alles oppakken.

Boundless
Berichten: 1188
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:00

Mijn paard heeft sinds de eerste week van juli een blessure in de aanhechting van de pezen, ik heb haar sinds die tijd stil gezet en ze staat op het land 24 uur, het wordt wel iets beter maar de verdikking net boven de koot blijft. Ik heb afgespoten en gestapt op het harde en af en toe gelongeerd in de bak ( 10 stappen ) maar ik zie nog niet heel veel verschil dat het beter wordt. Ik ga vanmiddag de DA maar weer even bellen maar heeft er iemand ervaring hiermee en of tips??

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:47

Ik ben al ruim een jaar bezig met een ernstige peesblessure. (aanhechting van bot gescheurd) Ook heb ik Meeus al DA en die zag inderdaad geen problemen om hem op de wei te zetten. Ook mijn hoefsmid kan dat alleen maar toejuichen. De doorbloeding (genezing) is door beweging veel beter, en als je ze maar lang genoeg met rust laat komt het uiteindelijk wel weer goed. Het kost alleen heel veel tijd.
Ik had wel dezelfde gedachtes als de TS. Mijn pony wordt ook vet, grasland glibberig, maar als het een rustige wei is dan kan het wel hoor.

Gelukkig knapt het weer nu weer op! Heb geduld, en laat je pony lekker zoveel mogelijk op het land.

Aureej

Berichten: 57
Geregistreerd: 26-07-06

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:19

Mijn pony zijn ligament is gescheurd.In mijn geval was het ook beter dat hij op de wei staat,, maar hij staat nu soms ook te galoperen, maar er is niets aan te doen ehj..=S Luister idd maar naar de DA Haha!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Wie zijn paard/ pony heeft ook een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:32

Tulandro schreef:
niet heel vervelend bedoeld hoor mariekie, maar meeuwis zegt bij ALLES wat er ook mankeert: zet maar op de wei.

Daarom raad ik je ook sterk aan om eens naar Wassenaar te gaan, daar behandelen ze zo veel peesblessures!


Waar heeft mariekie gezegd dat meeuwis haar paard behandeld?

En trouwens,zo'n DA wil ik ook,zulke supergoede DA's vind je haast nergens Knipoog