DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 05:43

Nou ja alles staat eigenlijk al in de vraag.
Frits is 16 en heeft artrose in beide voorbenen in meerdere gewrichten.
We dresuurden, sprongen en reden buiten. Ik vind het jammer maar niet zo erg om niet meer te dressuren en springen. Frits is mijn vriendje en ik wil hem zo graag nog een kans geven.

joriwester
Berichten: 47
Geregistreerd: 15-01-06

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:32

middels gedoseerd rijden en oefeningen om hem soepel te houden, kun je nog plezier aan hem beleven. Alleen niet meer zwaar met hem dressuren of springen, maar recreatief rijden.
Verder zijn er voedings supplementen zoals glucosalminesulfaat ed, die zijn goed voor de gewrichtsopbouw en behouden van de conditie van het gewricht.

Succes

Anoniem

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:59

Mijn paard heeft jaren geleden de diagnose artrose gekregen. Ik geef sindsdien Primeval en hij loopt weer als een kievit!

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:00

Mijn paard is ook afgeschreven toen hij 15 jaar was op Artrose.
Op advies van de DA ben ik toen Joint Supplement gaan geven met glucosaminecomplex. Dit werkt enorm goed.
Ben een keer gestopt ermee om te kijken hoe het ging en na een maand werd hij onregelmatig. Gauw weer gevoerd en toppie!!

Ik train niet meer intensief maar maak lange buitenritten en ben de endurance ingegaan. Hoe meer beweging hoe beter. Hij loopt nu dagelijks in de paddock, scharrelt wat rond, is beter dan op stal wonen.
We zijn nu 3 jaar verder en hij loopt nog steeds prima !!

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:28

ben het met ELCamino eens, hoe meer beweging hoe beter... maar inderdaad niet intensief meer trainen.. veel weidegang of lekker in de bak laten lopen, hele dag op stal en maar een uurtje rijden is niet goed...

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:12

Hier ook ervaring met artrose. Op het moment dat je een paard met artrose niet meer zou rijden, is het vrij snel gedaan met het beestje. Elke dag veel maar licht bewegen. Ik zou zeker niet meer gaan springen en niet meer gaan dressuren ( behalve als ie stout wordt Haha! , dat noemen we dan gehoorzaamheids dressuur. Knipoog )
Lekker veel buitenritten dus en niet te veel willen sturen, laat het diertje zijn weg maar vinden. Dan kan hij/ zij nog jaren mee!

En verder zou ik een goede klassiek homeopaat om medicijnen vragen.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:39

gedoseerde, regelmatige beweging in combinatie met een voedingssupplement (glucosamine) en eventueel pijnstilling kan ervoor zorgen dat je je vriend niet weg hoeft te doen. eventueel fysiotherapie om 'm soepel te houden in de rest van z'n lijf.
voor mij zou pijnvrij zijn wel numero uno zijn. overleg met je d.a. of dat erin zit.
wens je veel succes!

Anoniem

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:43

Kawa heeft ook artrose
Dus ook geen springen of dressuur meer

Maar lekker de hele dag buiten (stond hij al, maar toch ff vermelden)
en ik maak 3x in de week een buitenrit.
Voornamelijk stappen, maar ook wel wat draf en als hij wil mag hij galoperen (is lichter voor hem)

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, Belgiƫ

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:56


Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:32

De mijne heeft al arthrose sinds dat ze 4 is, moest zelfs geen moeite doen om haar in te rijden zeiden 3 DA's- inslapen was betere optie.

Ze is nu 19 en we rijden nog steeds ! dankzij de hoefsmeden van hoofcare.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:42

Dat jaren mee geldt helaas niet voor ieder paard hoor! Ligt er helemaal aan hoe ernstig het is.. onze pony (21) ging van soms kreupel, naar iedere dag kreupel, toen zei de dierenarts dat ze waarschijnlijk nog maar 1 maand had en dat klopte heel goed, na een week of 6 kon ze binnen een paar dagen van goed naar vrijwel niet meer lopen! Verdrietig
Maar beginnende/niet ernstige artrose bij mens en dier wil glucosamine nog wel eens helpen.. sommigen worden er inderdaad super oud mee!

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:11

Het ligt er inderdaad aan hoe ernstig het is.

Ik ken iemand op stal die heeft een paard van 8, er is artrose, hoefkatrol en spat geconstateerd, de foto's waren erg slecht. Doch loopt het paard alleen kreupel bij overbelasting, normalieter dus niet. Maar moet je dit paard het leven ontnemen, lastig, wat vinden jullie?

Anoniem

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:13

Ik zou een paard nooit het leven ontnemen als hij vrolijk is.
Persoonlijk zou ik dat pas gaan doen als ik zie dat voor hem de lol er ook af gaat. Dus als hij het niet eens meer leuk vind om in de wei te staan met zijn vriendjes

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:43

Maar als je weet dat de foto's echt heel erg slecht zijn en op sommige plekken het kraakbeen helemaal weg is?

Ik ben het absoluut met je eens, maar ik probeer te begrijpen waarom iemand een keuze kan maken puur en alleen van de foto's.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:45

avanoort schreef:
Maar als je weet dat de foto's echt heel erg slecht zijn en op sommige plekken het kraakbeen helemaal weg is?

Ik ben het absoluut met je eens, maar ik probeer te begrijpen waarom iemand een keuze kan maken puur en alleen van de foto's.


Dat is dus bij arthrose absoluut niet te doen aangezien het klinische beeld totaal niet overeen hoeft te komen met een foto. Dat is ook de reden waarom 3 DA's mijn paard afkeurde, en ze nu, 16 jaar later nog steeds rad is.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:50


avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:57

@mist, ik ben het helemaal met je eens. Het paard in kwestie is in verhouding met mijn paard van 25 een stuk beter.
Maar ik rijd mijn paard op zijn eigen niveau, niet overbelasten, hij geeft het zelf aan.
Het paard in kwestie heeft dus hoefkatrol, spat en atrose op meerdere plekken. Het paard wordt deze week afgekeurd en eigenaar wil beslist niet op een paard rijden wat pijn heeft, dus wil ze hem ergens in een weiland zetten.
Mijn paard loopt trouwens bijna altijd rad, het paard in kwestie is overbelast geweest omdat ze dus niet wist dat hij dit allemaal had.

Maar zelf snap ik er niets van, je kunt het paard toch op zijn eigen niveau berijden/bewegen/plezier hebben/etc.
Maar mensen willen dat het paard kan lopen op het niveau wat ZIJ willen en niet wat bij het paard past, tenminste dat denk ik.

Anoniem

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:11

En dat kan idd niet

Mijn paard heeft M gesprongen en Z dressuur gelopen.
Maar dit kan ik niet meer van hem vragen en doe ik dus ook niet meer.
Tuurlijk is dat erg jammer, want het rijden op hem was zo'n genot.
Nu geniet ik nog van de buitenritten.
Maar ik weet dat dat ook een keer afgelopen is.

Dan hoop ik nog lang te genieten van zijn heerlijke bekkie in de wei Lachen

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:26

Heerlijk is dat als je zo kan genieten van je paard. Ik heb gisteren een heerlijk buitenritje gemaakt met de "ouwe", wat is dat toch genieten.
Ja de tijd van wedstrijden was ook leuk (gestopt op zijn 18e), maar tijden veranderen.
Ik hoop hem echt een leuke goede oude dag te geven op deze manier.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:39

Natuurlijk laat je een paard niet afmaken op basis van foto's of een enkele kreupeling! Ik vind dat wanneer je een dier aanschaft, je moet blijven zorgen tot aan zijn/ haar natuurlijke dood! 't is geen strijkijzer dat je weg kunt gooien wanneer ie t niet meer doet!

Enne er is veel te doen aan pijnstilling zodat t beestje nog lekker op de wei kan en zichzelf de hele dag/nacht kan bewegen.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:54


lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:00

artrose hoefd lang niet altijd het einde te betekenen.ik heb ook een paard met artrose gehad.ik gaf haar voedingssuplementen door het eten.hierdoor werd ze weer wat soepeler.veel stappen en buitenlopen is goed voor ze.op den duur kreeg ze 2 zware overhoeven erbij,en had ze de ergste artrose die je bij een paard kon treffen.ze had pijn en er was geen pijnstiller meer die hielp.toen heb ik wel besloten har weg te brengen.
maar ik ben het zeker met jullie eens dat veel mensen te snel beslissen,en doen alsof net niks is.ik zou gewoon heerlijk recreatief bezig gaan met je paardje,eventueel een voedingssuplement erbij,en misschien op orthopedisch beslag.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:34


avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:36

Oeps, heb ik niet gezien...

Elisa2

Berichten: 37481
Geregistreerd: 31-08-04

Re: DA schrijft paard af, artose, wie weet goede alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:00

Easywalkers eronder kan helpen,en je kunt de gewrichten in laten spuiten met coistericiden,oftewel onstekingsremmers.