Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shavanah

Berichten: 240
Geregistreerd: 06-08-06

Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 23:22

Als ik zijn achter hoeven wil uitkraben slaat ze soms naar de zijkant,ze is niet veel gewend ,dus moet ik nu juist rustig blijven of haar gelijk een pets verkopen....

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, Belgiƫ

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:21

Zeker niet gaan slaan of schreeuwen, zo worden ze bang en slaan ze zelf noch rapper naar je. Probeer eerst een klein stukje op te tillen zolang dat goed gaat, en dan rustig neerzetten en belonen. Elke dag een stukje verder tot je ze helemaal kan optillen.

SilverStorm

Berichten: 2024
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:06

inderdaad... en probeer een vast rondje te maken.. bijv links voor links achter, rechts voor rechts achter.. die van mij tilt z'n benen al op als ik met de hoefkrabber vooroverbuig bij een been...(en die sloeg vroeger een periode linksachter, maar sinds het 'ritme' is dat er helemaal uit)

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:45

nooit gaan slaan , blijf rustig, dan straal je die rust namelijk ook uit naar je paard. wees altijd wel duidelijk en zeg desnoods "voet " als je hem op wilt tillen, en stel je paard gerust dat het niet eng is.
laat eventueel iemand een snoepje ofzo aan je paard geven, als ze het wel goed doet, want dan moet je dat natuurlijk gelijk belonen ! Haha!

die van mij tillen dr linkervoorbeen al op als ik met de hoevenkrabber aan kom lopen haha Clown

succes ermee ! en heb gedult he ! Bloos

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:24

Ik ga met de rest mee. Verder de hoef goed aan het einde (dus bij de onderkant) pakken, daar heb je het meeste kracht om de hoef vast te houden. Zodra ze ophoudt met het slaan, dan beloon je je paard en zet je de hoef langzaam weer neer. Beloon voor wat het paard goed doet, en negeer wat het niet goed doet in dit geval.

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:28

er zijn hier al goede tips gegeven!
wat men ook soms zegt is de staart goed vasthouden schijnt dat ze dan minder dingen doen (ik weet wel niet of dit helpt)

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:38

Mijn paard doet dit ook. Ik begin altijd linksvoor, linksachter en dan de andere kant van voor naar achter. Nog helpt dit niet altijd. Dan geeft ze rustig een voetje en nog voor ik de hoevenkrabber richting haar hoef beweeg heeft ze hem alweer uit mn hand gerukt. Dan krijg ik hem niet weer, dan blijft ze heen en weer lopen, naar achter, naar voor. Proppen indraaien is een nog groter drama, want dan moet de hoef langer omhoog en wordt er meer aan 'geprutst'. De hoefsmid is weer geen probleem, ik snap er niets van, maar word er wel heel moe van soms.

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:58

wat nog weleens wil helpen is je hand goed om de hoef leggen, dat geeft een stukje steun, die van mij deed het ook en sinds ik haar voet goed ondersteun is het probleem opgelost

wanted

Berichten: 1533
Geregistreerd: 18-09-03

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:21

je kan het ook proberen door met een zweepje lngs het been naar beneden te gaan en voet oid te zeggen als ze dat doet meteen belonen of de waterslang erop zetten heeft bij die van mij geholpen water kunne ze niet wegtrappen.
succes Lachen

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:39

Als ze slaat uit angst, dan is terugmeppen idd geen goede optie. Je ziet dat in de ogen wel. Is het uit niet mee willen werken, dan moet je een keer doorpakken en duidelijk maken dat dit niet kan.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:35

Ik heb dit ook gehad met mijn paardje.. Ik heb het heel rustig aangepakt en steeds een stukje verder opgetild. Toen dit eenmaal goed ging ben ik pas weer gaan uitkrabben. Met een aantal dagen was het over.

succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Slaat als je zijn achterbenen wil uitkraben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:07

Even een quote van mezelf:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.


Kun je ook toepassen als je op een gegeven moment wel weer een probleem tegenkomt, en dan maakt het niet uit of je paard bang is of gewoon niet wil. Kwaad worden helpt in dit geval niet, blijven herhalen werkt wel...en altijd afsluiten op een positief moment.