Natuurlijk bekappen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shavanah

Berichten: 240
Geregistreerd: 06-08-06

Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 23:00

Ik heb vandaag een hoefsmid op gebeld die natuurlijk bekapt,want er zit nu al een schuur in zijn hoef terwijl hij een week geleden naar de hoefsmid is geweest,ik heb Simon Lingbeek gebeld kennen jullie die....

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:13

Toch vervelend zo'n schuur in je hoef,haha!
Tsja, zo'n scheur kan natuurlijk op allerlei manieren ontstaan,om daar nou direct je smid de schuld van te geven vind ik wat kort door de bocht.

shavanah

Berichten: 240
Geregistreerd: 06-08-06

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 10:36

Ik geef niet mij hoefsmid de schuld,alleen ik overweeg om over te gaan naar natuurlijk bekappen....

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:41

mijn pony heeft ook een scheur in de hoef, en is nu natuurlijk bekapt, ze leunt nu niet meer op de hoefrand dus ook niet op de scheur, ik ben er erg tevreden over.

Simone_40
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:54

Als je over gaat op natuurlijk bekappen, moet je ook overgaan op natuurlijk berijden van je paard. Dat betekend dus: Niet rijden. Ik vind het echt de grootste onzin dat natuurlijk bekappen.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:55

waarom Imke?

Anoniem

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:43

imke schreef:
Als je over gaat op natuurlijk bekappen, moet je ook overgaan op natuurlijk berijden van je paard. Dat betekend dus: Niet rijden. Ik vind het echt de grootste onzin dat natuurlijk bekappen.

Ik ben erg benieuwd wat jij er onzin aan vindt.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:54

Ik vraag me af al lange tijd af of dat natuurlijk bekappen wel voor elk paard werkt, naar mijn idee namelijk niet!

Als mijn paard op ijzers loopt en hij raakt bijv een kwijt dan loopt ie binnen de 5 dagen op het vlees om zo maar te zeggen. Hoe wil je dan ooit natuurlijk bekappen?
Ze hoeven slijten zo snel?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:55

imke schreef:
Als je over gaat op natuurlijk bekappen, moet je ook overgaan op natuurlijk berijden van je paard. Dat betekend dus: Niet rijden. Ik vind het echt de grootste onzin dat natuurlijk bekappen.


Hahaha, ik kan hier alleen maar hartelijk om lachen.

Van alle 'natuurlijk bekapte paarden' eigenaren hier op bokt rijden de meesten toch echt wel hoor. Sommigen ook wedstrijden, dressuur, endurance, springen etc.

Wat betreft snel slijten, in het kort: als je je paard anders gaat houden (dat hoort er wel bij), meer buiten en meer beweging, worden de hoeven gezonder en sterker. Als een hoef niet gewend is aan slijtage (ijzers) zullen de hoeven ook niet snel groeien, hoe sneller de hoeven slijten hoe sneller ze gaan groeien en hoe harder ze worden. Dit is even heel kort door de bocht voor meer uitleg google eens op natuurlijk bekappen.

(mijn paard moet nu elke week gevijld worden!) en we rijden altijd over het asfalt, elke dag
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-08-06 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:58

Bedankt voro je PB!

maar nu is mijn vraag; werkt dat NB voor ieder paard?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:01

Maar kijk, mijn paard heeft dus hoeven die snel afslijten en loopt dus binnen 5 dagen op het vlees. Hoe moeten dan ooit die gaten van de nagels eruit groeien?

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:02

Tuurlijk werkt het niet voor elk paard, niks werkt voor elk paard!

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:07

een betere bekapper dan simon lingbeek ken ik niet hoor
hij is super lief voor de paarden en echt geweldig


de rest van het commentaar moet je maar lekker laten hoor meid
want een paard op blote voeten is gewoon geweldig
doe simon de groetjes van mij

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:12

hou lekker allemaal je commentaar is zeg
voor elk paard is het verschillend net als voor ieder mens
sommige lopen op steunzolen andere niet
MAAR GOED DAAR GAAT DE VRAAG HELEMAAL NIET OVER
LEZEN MENSEN Tong uitsteken

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:18

Blijkbaar mogen er geen vragen meer gesteld worden....terwijl ik zeer belangstellend ben hoor

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:19

@roosje84 je zou hoefschoen kunnen gebruiken bij de overgang. Als je elke week een goede mustangroll maakt kun je het brokkelen ook binnen de perken houden.

angelaxx
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:20

Ik heb ook simon lingbeek en ben zeer tevreden over deze man

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:21

Kijk aan morelia heb ik iets en sorry als ik het verkeerd geplaats heb. Dan hoef ik niet meteen zo'n reactie te krijgen!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:22

laten we on topic blijven Ja

Anoniem

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:27

roosje84 schreef:
Maar kijk, mijn paard heeft dus hoeven die snel afslijten en loopt dus binnen 5 dagen op het vlees. Hoe moeten dan ooit die gaten van de nagels eruit groeien?

Hoe bedoel je "op het vlees"?

Wat het uitgroeien van de nagelgaten betreft:
Hoogstwaarschijnlijk is de hoefwand nu te lang (deze wordt namelijk lang gehouden zodat de ijzers eronder kunnen), dus deze kan na het verwijderen van de ijzers flink ingekort worden. Dan ben je al minstens een cm kwijt, misschien wel meer. Verder een goede mustangroll (afronding) maken en ook hòuden (dus wekelijks rondvijlen). Eventuele ontstane brokkels ook meteen bijvijlen. En het paard veel beweging (weidegang) geven, wat de hoefgroei bevordert. Je zult zien dat de overgang dan goed zal gaan en de nagelgaten zullen uitgroeien.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:35

Overigens ken ik Simon Lingbeek wel. Hij heeft een fries van een stalgenote eens bekapt. Die was niet zo tevreden omdat hij daarna gevoelig liep. Achteraf heeft dit niets met Simon te maken gehad denk ik.

Hazna

Berichten: 142
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Sprundel

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:58

Simon is ook bij onze paardjes geweest en ik ben ook zeer tevreden. Hij is heel geduldig en legt je alles uit wat je wilt weten.

shavanah

Berichten: 240
Geregistreerd: 06-08-06

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 07:13

Bedankt voor jullie reactie's,maar ik heb toch besloten om niet over te gaan naar natuurlijk bekappen,ik heb zo her en der eens informatie gezocht daarover en haal daar ook wel uit dat je zomaar een half jaar een paard kan hebben met gevoelige hoeven,en wil niet zeggen dat elvis dat krijgt maar je zal net zien ,die pech heb ik weer dan....

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:27

dat kan met ijzers net zo goed hoor, en dan ijzers kunnen ze verliezen onder weg hoor of los zitten maar ja met ervaring zal je het wel leren succes

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Natuurlijk bekappen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:33

shavanah schreef:
Bedankt voor jullie reactie's,maar ik heb toch besloten om niet over te gaan naar natuurlijk bekappen,ik heb zo her en der eens informatie gezocht daarover en haal daar ook wel uit dat je zomaar een half jaar een paard kan hebben met gevoelige hoeven,en wil niet zeggen dat elvis dat krijgt maar je zal net zien ,die pech heb ik weer dan....
Dus je hebt liever een paard dat op de traditionele manier bekapt wordt en scheuren in de hoef krijgt,dan natuurlijk bekappen en misschien (dat is nog niet eens zeker) een half jaar gevoelig loopt...
Als je paard nu al zonder ijzers loopt,gaat ie echt niet gevoeliger lopen door het natuurlijk bekappen hoor..
(dat is alleen als ze op ijzers gestaan hebben,en daardoor de hoeven al verpest zijn)
Ik heb ook sinds kort een afspraak gemaakt met een natuurlijk bekapper,en ik heb er het volste vertouwen in.

Iemand zei hier eerder in het topic dat natuurlijk bekappen betekend dat je ook niet meer kan rijden...
Misschien kende die persoon mensen met paarden die ijzers onderhadden gehad,en toen waren overgestapt op natuurlijk bekapen.
Dan loopt je paard idd. gevoelig,en als je fanatiek wedstrijdruiter bent,dan wil je dat niet..
Het beste is dan misschien om je paard even wat rust te gunnen,zodat ie zonder belasting op zijn rug kan wennen aan zijn 'nieuwe' voetjes.

Wie heeft er ooit van die lange nepnagels opgehad?
Je plakt ze erop,en je nagelbed trekt wat boller omdat de nepnagel die vorm nou eenmaal heeft.
De eerste 2 dagen doet je nagelbed erg zeer,of is iig. gevoelig.
Daarna wen je aan je neppers,en kan je er alles mee.
Zelf typen en blikjes cola openmaken!
Je nagels zijn sterker dan ooit!! Pling
dan gaat er na 2 weken 1 kapot,of laat gewoon los...
Je besluit om ze er allemaal maar af te halen,maar door de lijm zitten ze goed vast.
Je krijgt ze er uiteindelijk af,maar door de lijm is je bovenste laag van je nagel aangetast,en erg dun geworden.
Als ze nu groeien,komen er scheuren in,en breken je nagels af..
Het heeft ongeveer een half jaar nodig om de hele nagel weer gezond te laten groeien,zodat ie weer sterk en gezond is.
En dan komt nu mijn punt:
Dan ga je toch ook niet je leven lang verder met nepnagels plakken omdat je anders een tijd loopt met broze nagels?
Cool