Wel of geen hoevenvet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 15:36

Wie van jullie gebruikt vet om de hoeven soepel te houden?
Van de een hoor ik weer dat vet goed is en dat je dit regelmatig moet gebruiken, van de ander hoor ik weer dat hoeven juist (te) zacht worden door vet op de hoeven. Wat doen jullie en waarom?

op dit moment gebruik ik niks voor de hoeven omdat mn paard buiten staat en het vrij nat is. De hoeven zijn nu niet droog.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:43

geen vet

in droge tijden elke dag de hoeven natmaken en elke week de hoefwand rond vijlen voorkomt brokkelen

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:48

jaja, lang leve the natural way.

In vetten is oke, 1x per week.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:59

avanoort schreef:
jaja, lang leve the natural way.

In vetten is oke, 1x per week.


wat is dit nou weer voor opmerking Verward

Vetten is zinloos en sluit water buiten. Elke 3e klas middelbare scholier kan vertellen dat vet en water niet mengen. De hoeven drogen dus alleen maar harder uit.

Het enige dat nog wel zin zou hebben is hoefvocht van de paardendrogist

Josjeee
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:47

Geen hoevenvet, dat stoot iid water af. Dus als je te vaak invet worden de hoeven te droog.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:50

Ik heb een soort gel gekocht. Speciaal voor de zomer. Er is ook een winteruitvoering.
Vetten vond ik geen effect hebben bij Silence, deze gel des te meer. Goed spul in mijn ogen.

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:51

Silence watvoor gel is dat?

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 21:30

Ja ben ook wel benieuwd naar die gel.

Vetten heeft dus geen enkele zin. Lijkt mij, de hoeven drogen er juist door uit. Maar waarom verkopen ruitersportzaken dan hoevenvet? zal er toch niet voor niets zijn?

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:33

mij is altijd geleerd dat als je eerst de hoeven nat maakt en dan vet, dat het water juist in de hoeven blijft, dus dat de hoeven niet uitdrogen Lachen
kan het mis hebben, maar zo is het mij verteld.. en het werkt ook wel vind ik, altans bij mijn pony..

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:43

Hoeven vet moet je alleen gebruiken als je paard last heeft van:
Brokkel hoeven,drooge hoeven en als ze gaan scheuren.
Het is wel belangrijk dat je de hoeven eerst 10min in het water zet. Pas daarna kun je er vet op smeren. Vet dient alleen om het vocht wat in de hoeven zit daar te houden,het invetten van drooge hoeven heeft dus geen zin! Je berijkt er alleen mee dat de hoeven geen vocht meer op kunnen nemen.

Jimster

Berichten: 138
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:49

Ik heb ook de gel. Dat is er in winter en zomer variant. Dat werkt echt super goed. Wat voor merk het is weet ik niet maar voor de zomer is het een oranje gel en voor de winter een groene. Werkt prima!

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:26

herbey schreef:
Hoeven vet moet je alleen gebruiken als je paard last heeft van:
Brokkel hoeven,drooge hoeven en als ze gaan scheuren.
Het is wel belangrijk dat je de hoeven eerst 10min in het water zet. Pas daarna kun je er vet op smeren. Vet dient alleen om het vocht wat in de hoeven zit daar te houden,het invetten van drooge hoeven heeft dus geen zin! Je berijkt er alleen mee dat de hoeven geen vocht meer op kunnen nemen.


Juist!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:31

Hoeven regelmatig afspuiten en één keer in de week goed vetten.
Ik gebruik tegenwoordig hoefbalsem, werkt ook erg goed. Ik heb wel het geluk dat mijn beide paarden harde en mooie hoeven hebben.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:42

@Arabesk: het is toch zo, op ieder topic kom je met een natural antwoord.

De hoef eerst nat maken en dan invetten. Heel veel mensen doen het zo hoor.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:56

dit is niet per se een natural antwoord, in bijv. het boek van Van Nassau staat hetzelfde.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:32

Oke.

Maar je komt wel altijd met een natural antwoord, ook op topics niet op naturals. En ik vindt dat best wel irritant soms.

Anoniem

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:44

SVP graag terug ontopic Lachen

Overigens doet deze niet-natural precies hetzelfde als Arabesk Lachen dus dat 'verwijt' is niet echt terecht. Ik vet nooit, gewoon waterbak over laten lopen (niet dat ik dat deze zomer veel heb moeten doen Knipoog ) en paarden laten soppen. Vocht werkt gewoon het beste. Hoefvet of teer heeft wel wat werking, maar imo niet echt de moeite waard. Gewoon natte ondergrond bij drinkbak werkt super.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:23

Ik vet ook nooit, enkel afspuiten met water en veel in dauw lopen bij de wei. Nog nooit problemen gehad.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:25

ik doe het niet meer, eerder nog wel eens, omdat het zo mooi verzorgd lijkt, maar ik vond dat de hoeven het beter deden zonder.
het heeft ook geen nut, het is alleen voor het oog.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:04

Op dit moment zou je bij paarden die last krijgen van zachte hoeven door al dat water,wel in kunnen vetten,normaal heeft het geen zin.Af en toe een likje laurierzalf op de kroonrand in masseren, bij paarden waar de hoeven sneller van mogen groeien
is ook nuttig.Voor de rest,hygiene en onderhoud.

Jurjen

Berichten: 2541
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:16

Niet invetten. Vet sluit de hoef af van vocht. Het werkt het beste om de hoeven lekker in het water te laten staan. Dat kun je heel makkelijk doen door de waterbak in het weiland over te laten lopen. Als ze dan willen drinken worden de hoeven ook gelijk nat. Eventueel een vochtinbrengende spray ofzo wil ook nog wel helpen.

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:38

Als je de hoeven invet moet je er eerst water op doen, zodat ze toch nog vocht hebben. Beter is helemaal niet.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:52

herbey schreef:
Hoeven vet moet je alleen gebruiken als je paard last heeft van:
Brokkel hoeven,drooge hoeven en als ze gaan scheuren.
Het is wel belangrijk dat je de hoeven eerst 10min in het water zet. Pas daarna kun je er vet op smeren. Vet dient alleen om het vocht wat in de hoeven zit daar te houden,het invetten van drooge hoeven heeft dus geen zin! Je berijkt er alleen mee dat de hoeven geen vocht meer op kunnen nemen.


ben het hier best wel mee eens...

ik vet de hoeven vrijwel noooit in, gewoon dagelijks goed uitkrabben, af en toe doe ik ze schoonborstelen en smeer ik aan de onderkant hoef en zool van de paardendrogist, en dagelijks de hoeven gewoon afspuiten met water moet in principe voldoende zijn om het vochtgehalte van de hoef in stand te houden.

als de hoeven te droog zijn, zou ik eerder een "hoefvocht"van de paardendrogist gebruiken dan hoefvet...

ik vind vet vrij nutteloos, het sluit af en dat vind ik gewoon onzin om te gebruiken. net als teer en olie...

kijk heeft je paard echt super bagger brokkelhoeven tjah dan is soms het een en ander wel nodig. maar goede hoeven komen nog altijd van binenuit. ( de gezondheid van je paard zie je terug in de hoeven en de vacht )

mrjaa vet : best wel nutteloos het enigste is dat je hoeven dr mooi van gaan glimmen maar da's ook alles....

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 20:20

Duidelijk, maar toch vind ik het raar dat ze dan wel hoevenvet verkopen met een hele gebruiksaanwijzing op de verpakking. Terwijl hoevenvet eigenlijk helemaal niet zo goed is als de makers zeggen Rolleyes

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wel of geen hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:37

nee idd, dat snap ik dus ook niet.... kijk je hebt ook goede hoefvetten met bijv laurier erin enzo... dat schijnt best goed effect te hebben op de groei van de hoeven ofzo... maar het vet opzicht, dat sluit gewoon de ghoef af ...