Gefrustreerd door ijzers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 10:24

Ja dat is zo, maar ik bedoel dat binnen 8 weken tijd die ijzer er alweer onder weg lag. Het was nu ook tijd hoor, laat ik dat voorop stellen, maar als die ijzer er al voor de 4e keer opnieuw onder gelegd is, dan zit ie over het algemeen wel stevig natuurlijk. Maar ik had al in mijn agenda gezet dat ie deze week moest komen, dus in dat opzicht was het geen ramp.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:17

Ik zou dan eerst eens gaan kijken hoe hij em eraf trapt, met zijn achterbeen of zijn andere voorbeen..

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Re: Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:17

Ik zou gewoon een betere smid zoeken. Ik heb dit probleem altijd gehad! Ik heb een enorme idioot op de wei, die zijn ijzers er alle 4 af trapte élke keer! En allerlij smeden gehad, geen een die beter was! En nu heb ik er een die super is. Hij trapt ze er NIET meer onder uit, doet er 2,5 tot 3 maanden mee, en zelfs dan zitten ze nog goed. Het heeft niet met de maat van het ijzer te maken, maar vooral met het afrollen van de voet. De voorvoeten komen niet snel genoeg weg, wat komt door "verkeerd" beslaan. Verkeerd dus tussen grote aanhalingstekens, want voor de rest kan het prima beslag zijn hoor!

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:24

2,5 tot 3 maanden??? dat is ook niet echt goed... dat zou betekenen dat zijn hoef langzaam groeit.. en dus erg weinig hoefmechanisme heeft.. anders krijg je geheid last van dat ie over zijn ijzer gaat staan, of zijn hoefas niet meer recht is..

Pas hier mee op.. het kan schade aan pezen, banden, gewrichten en zo veroorzaken..

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Re: Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:50

Jeske, ik heb een uitstekende smid, die er heel veel verstand van heeft, en hij zegt dat dit echt geen kwaad kan, bij MIJN paard. Dus ik weet wel wat ik doe hoor! Knipoog

kiko

Berichten: 784
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:43

Als je paard slechte hoeven heeft kun je hem ook biotine voeren, dit geeft pas resultaat na ruim een maand. En je zou springschoenen aankunnen doen.
Een optie is ook om wedstrijden op zand te starten. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar in Zevenaar hebben ze een hele mooie buitenbak.

Mijn merrie heeft geen ijzers. Ik wil haar zolang mogelijk op blote voeten houden. Dat is veel beter.
Ik heb 2 wedstrijden op het gras gehad en 1 op zand. Ik rijd ook met haar buiten. Alleen als het heel warm is spuit ik de hoeven een tijdje af en smeer ik ze in met laurierolie, want anders scheuren ze in.
Bij ons op stal staat een ruin die Z dressuur is en die heeft geen ijzers. En zij heeft nergens last van op het gras, ze rijdt ook crossen met hem.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:09

kiko schreef:
Een optie is ook om wedstrijden op zand te starten.



Dat betekent in het Zuid Oost Drenthe dat je alleen binnen kunt starten in het indoorseizoen. Hier heb je nergens wedstrijden op zand.
Maar dis wel een beetje off-topic Cool

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:18

Ik zeg toch niet dat je je paard vaker moet laten beslaan, ik waarschuw je alleen voor mogelijke blijvende schade... meer niet.. rustig maar hoor..