Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Justdoit
Berichten: 235
Geregistreerd: 21-11-05

Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 22:10

Sinds een paar weken doet mijn paard iets heel irritants, ze tikt in stap steeds met haar achterhoeven tegen haar voorijzers. Iets wat ze voorheen nooit deed. Net alsof ze met haar achterbenen langere passen maakt. In draf doet ze het niet. Iemand die dit herkent...?

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:46

Ze maakt ook langere passen, brengt haar achterbenen meer onder de massa. In principe is het goed, maar je ze kan zichzelf zo wel beschadigen. Misschien eens springschoenen proberen?

Emmiii
Berichten: 17
Geregistreerd: 17-08-06

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:15

Aan de ene kant goed aan de andere kant kan ze zich flink zeer doen! Je kan inderdaad springschoenen gebruiken! Je hebt tegenwoordig ook van die schoenen...

Justdoit
Berichten: 235
Geregistreerd: 21-11-05

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 19:20

Goed om te horen dat het geen kwaad kan, zal inderdaad maar eens springschoenen om doen. Vreemd dat ze het sinds kort pas doet, misschien wel omdat ze meer spieren heeft gekregen.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:22

Je paard moet de volgende keer bij de smid voor sneller gemaakt worden, door hem wat steiler te zetten, of achter wat langzamer door hem eveneens wat steiler achter te zetten.
Afhankelijk waar het probleem zit, waarschijnlijk kan je hoefsmid het zo oplossen.Dit zou ik niet te lang uitstellen,omdat je paard zich fors kan blesseren op deze wijze. Succes!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:37

Het kan ook zijn dat je paard de voorbenen te lang laat staan (dus wat meer op voorhand valt)
Ik weet dat het op te lossen is door rijtechnisch eraan te rijden door middel van veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen (kort dan he, dus van uit hoek tot B of E zeg maar) en net als je paard vertrokken is, rij je hem weer terug en vervolgens als je paard terug komt, vertrek je weer, zodat paard meer uit schouder kan komen en dan makkelijker de benen naar voren kan brengen.

Justdoit
Berichten: 235
Geregistreerd: 21-11-05

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 22:54

dank je wel voor de tip, inderdaad ze valt af en toe op de voorhand. dit ga ik zeker uitproberen. En inderdaad de hoefsmid misschien even laten checken.

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:56

ja idd meer op de achterhand laten lopen want aantikken heeft te maken met slapte van de achterhand, veel trainen dus. Die van mij had het eerst ook maar is nu helemaal over door training, tot die tijd idd maar met springschoenen rijden anders beschadigt ze haar hoefballen.

Manderino

Berichten: 1309
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:14

Mischien helpen peesjes ?

Justdoit
Berichten: 235
Geregistreerd: 21-11-05

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 20:06

ja ze heeft ook een slappe achterhand, heb de laatste tijd niet zo veel kunnen rijden. Waar komt het door, zo'n slappe achterhand? Puur door gebrek aan training?

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:00

Ze kan zowel teveel op de voorhand vallen als ook te langzaam afwikkelen met de voorvoeten. Kwestie van goed bekappen en op de juiste manier rijden.

Succes.

grupje
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Mijn paard tikt met achtervoet tegen voorijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:14

klapijzers werken ook goed met idd in de gaten houden goed bekappen en rijtechnisch goed houden