Ships ships ships HKO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diola
Berichten: 53
Geregistreerd: 11-03-06

Ships ships ships HKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 10:00

Ik heb een merrie van 5 jaar oud. Daar is vorig jaar sept. HKO bij geconstateerd en heb haar daarom maar is een paar mnd het land op gegooid. want je denkt dat rust mischien wel wonderen zal doen.

Speciale voedings suplementen gekocht voetjes mooi gehouden en rechterop gezet en wat denk je?

Afgelopen week opnieuw naar de kliniek geweest om te kijken of het verstandig is haar aan het werk te gaan zetten en nu bleek ze ineens van een 3 naar een 4 gegaan te zijn. En waren er nu gewoon Kraters te zijn in het straalbeen en bleek ze erg veel pijn te hebben op haar voorbenen en ook achter niet lekker te lopen.

En dan wordt er beweerd dat zij zo slecht zou zijn geworden door verkeerde beweging!!!! en dat dit geen genetische afwijking is. Althans dat zei de fokker van dit paard

Wat denken jullie ?
Laatst bijgewerkt door Anya op 30-04-06 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:50

Ai, dat is afschuwelijk om te horen
Er is een centraaltopic over hoefkatrol op bokt: viewtopic.php?f=111&t=575298
Wellicht heb je er wat aan om daar je vragen kwijt te kunnen..

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:00

De meeste paarden krijgen idd HKO van een verkeerde beweging.Vaak gebeurt dit met het rijden.

Lees eens:
www.hoefkatrol.com

Ik zou je paard ook blootsvoets laten als ik jou was

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:12

www.hoefkatrol.nl

een andere site met een ander oplossing. Misschien is een combi van beide een oplossing voor je?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:49

Ik zou de sites eens bekijken die al gegeven zijn, zeer veel info en allemaal hoe/wat etc.
Verder wens ik je veel sterkte!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Ships ships ships HKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:50

Kan ook komen door de verkeerde fokideeen vande fokkers en kopers van paarden tegenwoordig. Zoals bijvoorbeeld mooie lange benen. Ziet er mooi uit maar het paard kan niet meer fatsoenlijk bij de grond om te eten en kan daardoor benen overbelasten waardoor HKO kan ontstaan!
Er zijn dus meerdere oorzaken van HKO.

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Ships ships ships HKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:58

Behalve een erfelijke aanleg geloof ik zeker dat een paard HKO kan krijgen door verkeerde manier van rijden.
Alhoewel ik dat bij een 5-jarig paard wel heel snel vind.

Mijn merrie was 10 toen er HKO 3/4 geconstateerd werd. Toen ik haar kreeg liep ze enorm op de voorhand en zat ze rechts muurvast. Voor mij staat vast dat daar een groot deel van de oorzaak ligt.
Mijn paard is in training gegaan bij MArijke de Jong van www.paardenbegrijpen.nl en heeft sindsdien niet meer onregelmatig of kreupel gelopen.
Ik heb anders leren rijden en ben nu beter in staat mijn paard recht te richten en op de achterhand te zetten.
Het gaat super met ons.

Kijk maar eens op bovengenoemde website, daar staat meer info over hoe je je HKO-paard rijtechnisch kunt verbeteren zodat hij er wellicht geen last meer van heeft.

Veel succes met je paard.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:19

wel even 1 ding.. hoefkatrol gaat NOOIT meer over, misschien kun je inderdaad door medicijnen of een andere manier van rijden verlichting geven, maar hou er rekening mee dat je een paard hebt met een flinke afwijking

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Ships ships ships HKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:27

5 jaar oud en al een 4.......

dat lijkt me stug dat zoiets van het rijden komt, vooral omdat ie dus slechter geworden is na een periode alleen wei.

Maar daarom kun je toch niet gelijk zeggen dat het genetisch is? Dan zul je volgens mij toch eerst naar de andere nakomelingen van dezelfde ouders moeten kijken, voordat je zoiets kan vermoeden.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:30

de reden van hoefkatrol is nogal breed te zien en iedereen heeft er zijn mening over hoe het kan.
hetgene wat mij stoort is dat men zegt dat het over gaat dmv allerlei therapieeen of met rijden.
DITvind ik oneerlijk tegenover het paard. het enige dat helpt met zo'n vorm van HK is een zenuwsnee zodat het dier niets voelt. al dat gepruts terwijl je niet zeker weet of het dier pijnloos loopt is in mijn ogen pure dierenmishandeling

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Ships ships ships HKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:36

Ook al heb ik gekozen voor een rijtechnische oplossing geloof ik zeker niet dat hko over kan gaan. Voor zover ik dat zeker kan weten denk ik wel dat mijn paard niet met pijn loopt.
Er zijn genoeg paarden met een rontgenologische afwijking die nooit kreupel gaan lopen. Die foto zegt dus ook niet alles.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Ships ships ships HKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:39

Als er op een foto kraters te zien zijn......... zegt toch wel heel veel hoor

diola
Berichten: 53
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Ships ships ships HKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 08:13

Dankjewel voor jullie reactie's > Ik ben er van overtuigd dat mijn merrie geen afwijking heeft gekregen door een verkeerde manier van rijden. Zover was zij nog niet eens Wel weet ikbijna zeker dat het waarschijnlijk een combi zal zijn van voeding op jonge leeftijd en een stukje erfelijkheids factor. Het adres waar zij opgegroeid is daar nemen ze de voeding niet zo nauw met jonge paarden en wordt er beweerd dat jonge paarden niet zoveel nodig hebben tijdens hun eerste levensjaren, omdat ze toch niet zoveel hoeven te doen.

Ik weet ook wat ik als eigenaar moet doen om je paard zo kapot te rijden op de benen, nou als ik dat gedaan zou hebben dan mogen ze mij terplekke afschieten. Haar eerste 4 mnd onder de man ( zover zijn we namenlijk gekomen) bestond alleen maar uit een basis van stappen, draven en op goede momenten een stukje galop.

Ik wil wel humaan blijven en heb haar gekocht om SAMEN een combi te worden en mijn gevoel zegt nu gewoon , nadat ik haar bij de kliniek heb zien lopen dat als ik dit door ga zetten dat ik alleen aan mijn eigen plezier aan het denken ben en zij dus alleen maar kan functioneren op pijnstillers en eventueel bloedverdunners zoals de dierenarts zelf al zei , zij is afgekeurd als rijpaard in zijn ogen

diola
Berichten: 53
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 08:19

Zij liep aan de longe "bij de kliniek " in de eerste instantie als een paard die op eieren liep toen dacht ik nog even , okay tijd niks gedaan ook gewoon stijf. Maar toen hij 1 voorbeen pijnvrij maakte was het beeld wat zij gaf dus ineens heeeeeeeeel anders.

iedere pas zei ze auw!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ships ships ships HKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:38

cynthiar schreef:
Kan ook komen door de verkeerde fokideeen vande fokkers en kopers van paarden tegenwoordig. Zoals bijvoorbeeld mooie lange benen. Ziet er mooi uit maar het paard kan niet meer fatsoenlijk bij de grond om te eten en kan daardoor benen overbelasten waardoor HKO kan ontstaan!
Er zijn dus meerdere oorzaken van HKO.


daar zou best weleens wat in kunnen zitten. Paarden zijn gewoon helemaal uit verhouding tegenwoordig

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:49

Ja oke maar nu heeft paard HKO dat feit blijft er nu. Je kunt wel blijven gissen van hoe of wat, maar ik zou nu zo iets hebben, en wat nu.....
Nou ik heb ook baat gehad bij rijmethode (ook al denk je dat je paard niet zover is, vroeger waren paarden 10/12 jr voordat ze HKO kregen, tegenwoordig ligt de leeftijd al rond 6 jr) gegarandeerd dat je je paard verbeterd krijgt en pijnvrij. Mijn paard heeft ook een 4 en loopt ook weer rad en zuiver. Zeg er wel eerlijk bij dat het wel tijd en energie kost om klassieke rijmethode onder de knie te krijgen. Ligt ook eraan of je zelf als ruiter het snel leert en onder de knie krijgt. En aan soort paard, dat snel leert of niet. Gelukkig hadden we het beiden redelijk goed en snel onder de knie. En ik ben zeer dankbaar voor dat ik heb mogen leren want je leert nu veel beter je paard kennen, hoe deze beweegt, en als je bepaalde handeling doet, wat voor uitwerking op paard zal hebben.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:51

Kijk ook even bij beweging en hoefverzorging hier op bokt, daar staat centraal topic over HKO!!