Wie herkent dit. Zool los??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:39

Wilawander schreef:
Ik zou je aanraden zo snel mogelijk er een normale gediplomeerde smid bijhalen


welnee geen paniek

Het zijn overgroeide steunsels die een schijnzool gevormd hebben.

Je kan dit er gewoon uitsnijden, of als je dat niet durft gewoon laten zitten, dan valt het er vanzelf uit.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Wie herkent dit. Zool los??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:39

of een stuk over asfalt draven, dan laat het ook wel goed los

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:33

precies..niks bijzonder...als je er met een mesje onderdoor gaat heb je hem eraf en zie je de mooie nieuwe zool eronder liggen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:39

BlazingBoots schreef:
precies..niks bijzonder...als je er met een mesje onderdoor gaat heb je hem eraf en zie je de mooie nieuwe zool eronder liggen.


zeker en dat kun je ook echt wel zelf hoor, zeker als je een cursus gehad hebt.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Wie herkent dit. Zool los??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:42

Ik heb een vraagje. Het is geen kritiek op wie of wat dan ook, hoor. Heb te weinig verstand van NB voor een mening.

Ik snap alleen niet hoe die overgroeide steunsels ooit zo gegroeid zijn, als het paard altijd netjes bekapt is, of dat nu door een gewone smid of NBer geweest is.
Als de hoef bekapt wordt, worden de steunsels toch automatisch meegesneden?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:46

dat kan in zes weken tijd tussen de bekapbeurten makkelijk gebeuren hoor

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:48

Die van mij heeft het gehad NA rotstraal, het was volgens hem even simpel gezegd, een oud rot stukje hoef dat af werd gestoten en daaronder zat weer een hele gezonde hoef. Maar ik kan niet uit jou verhaal opmaken dat hij rotstraal had.

mondi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Aan de Noord-Hollandse kust

Re: Wie herkent dit. Zool los??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:50

Als je paardje bekapt gaat worden moet inderdaad het hele stuk overgroeide steunsel weg worden gehaald, het lijkt bijna al wel een tweede zool.
Let er op dat de steunsels kort blijven. Hoef ziet er verder netjes uit, mooie brede straal.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:28

Arabesk schreef:
BlazingBoots schreef:
precies..niks bijzonder...als je er met een mesje onderdoor gaat heb je hem eraf en zie je de mooie nieuwe zool eronder liggen.


zeker en dat kun je ook echt wel zelf hoor, zeker als je een cursus gehad hebt.



inderdaad, ik heb die cursus ook gehad....Maar ik denk, als ik dat zo zie, dat je het er zo met je hand alleen al wel af kan halen.

Firepatty

Berichten: 212
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: Doesburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:06

Toen ik hem kocht had hij slechte hoeven en was hij slecht bekapt. (traditioneel of mogelijk door de eigenaar).
Er zaten barsten in zijn voorhoeven en hij wilde ze ook niet goed geven voor het bekappen. Er zat zelfs een stuk straal in die bijna afgesneden was maar als een soort deksel in de straalgroeve lag.
Enige tijd nadat ik hem had, kreeg hij ook een hoefzweer (oorzaak onbekend). En hij struikelde enorm veel in stap.
Via via zijn wij bij een natuurlijk bekapper terecht gekomen omdat iemand ook een paard had wat veel struikelde en na het bekappen hier geen last meer van had.
Nu na 2 jaar natuurlijk bekappen, zijn alle barsten verdwenen en struikelt hij ook bijna niet meer.
Blijkbaar heeft het natuurlijk herstel zo lang moeten duren voordat dit naar voren kwam.
Waarschijnlijk zijn het ook geen overgroeide steunsels, want die werden altijd netjes ingekort en is het een natuurlijke vernieuwing van de zool.

Firepatty

Berichten: 212
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: Doesburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:09

Oh ja, de laatste tijd heb ik de hoeven niet bij kunnen houden, want dat doe ik altijd wel. Ik heb begin maart mijn been gebroken en mag er nu nog 4 weken niet op staan. Ik kan hem nog niet eens zelfs poetsen.