brokkelhoeven...tips ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

brokkelhoeven...tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 09:59

mijn paard heeft hoeven die snel afbreken en brokkelen.
Ik heb hem nu vier jaar en dat is van begin af zo. Hij is nu 11.
Hij heeft op ijzers gestaan, met zooltje ertussen, toen het heel erg was.
Daarna uit ellende een jaar op blote voeten, wat voor het dier erg pijnlijk was. Hij heeft vreselijk lopen strompelen, alleen in de bak deed het lopen geen pijn.
Na dat jaar waren de hoeven wel goed geworden, dus konden er weer ijzers onder.
Ja, ik wil ook weleens wat naar buiten en hier in het zuiden zijn de paden keihard en vol stenen.
Nu begint het probleem weer terug te komen. Hij loopt inmiddels op kunststof beslag, maar er breken weer zomaar stukken hoef af.
Ik heb een ortopedische smid, die radeloos is.
Hij krijgt biotine, zeewier en is verder kerngezond.
Heeft iemand nog tips voor mij ?

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:55

heel veel de hoeven invetten verder weet ik het niet. heb ik geen ervaring mee. veel succes. infromeer eens bij een naturlijk bekapper

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:01

Ik heb het idee dat MaxH ( www.maxh.nl ) goed werkt voor de voeten van mijn paard. Je zag echt een lijn van "oude" hoef en nieuwe hoef. Maar die nieuwe hoef is nog niet onderaan, dus ik kan niet zeker zeggen of het echt goed werkt.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:02

Probeer eens de hoefverzorgingslin van kevin Baccon. Mijn smid is er vol lof over. Ze hebben Biotine, hoefvet enz. allemaal op elkaar afgestemt.
Verder hoeven vohtig maken en dan vetten

snaauwtje

Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: hoeksewaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 00:55

Hoi allemaal ik heb ook dit probleem gehad en mijn hoefsmid rade mij aan om mijn paard biotine bij te voeren , nu zullen jullie natuurlijk zeggen dat het al in het voer zit , voor het ene paard is dit voldoende en voor het andere paard niet , ik geef mijn paard nu al ongeveer twee jaar biotine plus van de paardendrogist en zijn hoeven zijn perfect geen brokken meer en geen scheuren , ook kan het zijn dat jou paard te droge hoeven heeft , ook daar kan je wat aan doen , dan kan je maaismeel halen en dit nat maken en in zijn hoeven doen , veel succes knuffies snaauwtje

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 09:26

vetten, biotine voeren, nathouden, al die dingen zijn de revue de afgelopen jaren al gepasseerd, zucht, zonde r resultaat tot nog toe

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:52

Je zegt dat de brokkelhoeven over gingen toen je pony zonder ijzers liep. Ik zou dan de ijzers er weer onderuit halen, ook al kost het tijd voordat je pony weer goed loopt. Als je dan, als je pony niet meer heel gevoelig loopt, je pony laat wennen aan het op de weg lopen dan harden de hoeven en slijten ze niet zo hard meer op het harde. Je kan dan je pony zonder ijzers laten, ik denk dat bij jouw pony de ijzers de oorzaak zijn.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:57

Esther schreef:
Je zegt dat de brokkelhoeven over gingen toen je pony zonder ijzers liep. Ik zou dan de ijzers er weer onderuit halen, ook al kost het tijd voordat je pony weer goed loopt. Als je dan, als je pony niet meer heel gevoelig loopt, je pony laat wennen aan het op de weg lopen dan harden de hoeven en slijten ze niet zo hard meer op het harde. Je kan dan je pony zonder ijzers laten, ik denk dat bij jouw pony de ijzers de oorzaak zijn.

================
hij heeft absoluut niet goed gelopen zonder ijzers
het was zo strompelen, dat de tranen je in de ogen sprongen
en zijn hoeven harden nu eenmaal NIET

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:59

hmm, onze haflinger stond ook zo treurig op zijn hoeven, die waren zo aan het brokkelen en scheuren dat er idd ook geen ijzer meer onder kon.

hij staat nu op eiwitarme bix, kuilgras en hij krijgt door zijn voer knoflookpoeder en eerst biotine, maar toen zijn we overgestapt op een ander supplement, het heet "briljant" en wij kopen het bij Vente ( een veevoerderbedrijf ) ik weet niet of dit ook ergens anders te koop is, maar het is werkelijkwaar een wondermiddel!

ook doen we dagelijks de hoeven goed uitkrabben, schoonborstelen en insmeren met hoefvocht.

je moet ze niet gaan olien of vetten, want dan hou je het water buiten, en zal de hoef alleen verder uitdrogen! dat is een fout die veel mensen maken.

en natuurlijk een lekkere schone stal wil wel erg meewerken aan een goede hoefkwaliteit.

mag ik vragen wat voor voer jou paard krijgt?

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 07:49

mag ik vragen wat voor voer jou paard krijgt?
========================
dat mag
PreAlpin light (dat zijn geperste hooibrokken met kruiden, eiwitarm), met Subli Semit, dat is de granenmix voor zomerschuurders
Verder appel, wortel, hooi en na he t werk wat haver
hij staat overdag op de wei en snachts in een zeer schone stal
ik maak de hoeven elke dag nat
hij krijgt nog wat toevoegingen: zeewier, vitaminenmengsel, anti oxidanten, brandnetel, kamille

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:22

Ik had een vraagje aan de TS:
Toen je je paard blootsvoets liep:liep hij dan op de hoefwand of op straal en zool?
Liep hij op de hoefwand:dan kan ik je zo meegeven dat dit de oorzaak was van zijn scheuren.

Vooral NIET invetten,teren of andere brol,water is zéér goed.
Dus voortaan hoef je je niet meer druk te maken dat hij weer in de modder staat

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:23

fjordenfan schreef:
mag ik vragen wat voor voer jou paard krijgt?
========================
dat mag
PreAlpin light (dat zijn geperste hooibrokken met kruiden, eiwitarm), met Subli Semit, dat is de granenmix voor zomerschuurders
Verder appel, wortel, hooi en na he t werk wat haver
hij staat overdag op de wei en snachts in een zeer schone stal
ik maak de hoeven elke dag nat
hij krijgt nog wat toevoegingen: zeewier, vitaminenmengsel, anti oxidanten, brandnetel, kamille



hmm aan je voer zal het zeker niet liggen
ik zou het ook echt niet meer weten dan.... ik kan begrijpen dta je dan een beetje radeloos bent, als dat zo blijft steeds.

zijn e rook geen periodes dna dta je ziet dta ze beter worden?? als je dat dus bijv waarneemt, gewoon eff goed terugdenken wat je anders hebt gedaan dna normaal, en of hij misschien iets anders gegeten ehbt enz.... en gewoon dingen blijven proberen....

soms kan het natuurlijk ook zijn, dat je JUIST teveel aan extra's geeft.... dus misschiene e keertje terug naar de basis, gewoon alleen je krachtvoer en je ruwvoer aanhouden, en kijken hoe de hoeven dan eruit gaan zien...

Eas_Mon
Berichten: 1377
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:26

Vonnie84 schreef:
Ik heb het idee dat MaxH ( www.maxh.nl ) goed werkt voor de voeten van mijn paard. Je zag echt een lijn van "oude" hoef en nieuwe hoef. Maar die nieuwe hoef is nog niet onderaan, dus ik kan niet zeker zeggen of het echt goed werkt.



als je invet word er geen water meer doorgelaten.. ik weet niet of het dan nog droger word? of je moet eerst de hoeven in een bak water doen en dan invetten zodat ze vochtig genoeg zijn?

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:29

ik zou niet invetten of olie gebruiken....
dat sluit de hoef af... en hetw ater kan er idd niet meer bij.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:30

Je schreef dat de hoeven verbeterden toen de hoefijzers er af waren. Is het dan geen idee om eens te kijken naar hoefschoenen?

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: brokkelhoeven...tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:02

Ik ben vorig jaar zomer op advies van mijn hoefsmid vloeibare biotine gaan voeren.
Dat werkt bij mijn paard echt zichtbaar en vlot!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:26

Wendy schreef:
Je schreef dat de hoeven verbeterden toen de hoefijzers er af waren. Is het dan geen idee om eens te kijken naar hoefschoenen?

=======
had ik nog niet vertmeld dat ik die ondingen ook geprobeerd heb
loopt hij ook niet fijn op
Smitjes laten aanmeten
en later nog Old Macs, was geen succes helaas

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:28

[quote="Blue_Star"]Ik had een vraagje aan de TS:
Toen je je paard blootsvoets liep:liep hij dan op de hoefwand of op straal en zool?
Liep hij op de hoefwand:dan kan ik je zo meegeven dat dit de oorzaak was van zijn scheuren.

======
goed lezen: toen hij op blote voeten liep, had hij geen scheuren, maar zijn hoeven sleten te hard af, ook al van enkel in de bak lopen
hij hield nie t veel meer over, dus toen zijn er weer ijzers onder gegaan
en hij slaakte bij wijze vanspreken een zucht van verlichting, toen we de eerste keer daarna weer naar buiten gingen ! eindelijk weer pijnloos draven !

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:24

fjordenfan schreef:
Blue_Star schreef:
Ik had een vraagje aan de TS:
Toen je je paard blootsvoets liep:liep hij dan op de hoefwand of op straal en zool?
Liep hij op de hoefwand:dan kan ik je zo meegeven dat dit de oorzaak was van zijn scheuren.

======
goed lezen: toen hij op blote voeten liep, had hij geen scheuren, maar zijn hoeven sleten te hard af, ook al van enkel in de bak lopen
hij hield nie t veel meer over, dus toen zijn er weer ijzers onder gegaan
en hij slaakte bij wijze vanspreken een zucht van verlichting, toen we de eerste keer daarna weer naar buiten gingen ! eindelijk weer pijnloos draven !


Goed uitleggen zeker?Ik lees nergens waar het paard in die periode geen scheuren had!Beetje vriendelijker mag ook wel.

Is er een Natuurlijke Bekapper bijgekomen of een Traditionele?
Een NB doet meer aan de hoef als het paard zonder ijzers door het leven gaat,bij een TB gaan de ijzers eraf and that's it

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:45

Kerabol is vloeibare biotine die goed kan helpen. Mijn paard had ook megabrokkelhoeven. Eind augustus is hij zonder ijzers gegaan en de eerste tijd was het toen een ramp, het brokkelde nog verder af tot de oude nagelgaten. Daarna herstelde de hoeven mooi. Hij had wat ondergeschoven versenen en met name voor kreeg hij platvoeten (al na 4 weken ijzers). En ja, ik had een goede smid (advies Bodegraven). Misschien is dat bij jouw paard ook het geval, of heeft hij bijv. dunne hoefwanden? Dan brokkelt het ook snel.
Hij liep een tijd moeilijk op het harde maar dat is redelijk overgegaan. Zijn voeten zien er super uit. Alleen heeft hij dunne zolen, zodat hij bij steentjes enz. gevoelig reageert. Misschien zou in jouw geval hoefschoenen een optie kunnen zijn. Het enige wat ik er nu aan doe is eens in de paar weken insmeren met Keratex hoofhardener. Zijn voeten blijven er mooi bij er is geen hapje uit.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: brokkelhoeven...tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:14

heb je natuurlijk bekappen al geprobeerd? gam had ook snel brokkels van zijn hoeven maar nu heeft hij een veel dikkere hoefwand, die is wel sterk geworden.

heb je toevallig ook foto's van de hoeven in verschillende stadia? en heeft hij écht last van brokkelhoeven of van hoeven die snel afbrokkelen wauw lekker onduidelijk
zie hier maar voor het verschil: brokkelhoef aanklikken

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:21

dat is een goede site, Pellie, bedankt
het zijn inderdaad echte brokkelhoeven, net als op de foto's
ik heb een orthopedische smid die he t verder ook niet meer weet, maar ik lees op de site dat de oorzaak ook nog nie t echt bekend is.
Ik zal hem het artikel laten lezen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: brokkelhoeven...tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:09

ja misschien moet je dan eens bij hun langs. succes met je paardje!