ijzers zooltjes en siliconen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kari
Berichten: 98
Geregistreerd: 06-10-04

ijzers zooltjes en siliconen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 23:22

hoi weet iemand dit met zooltjes tussen de ijzers en de hoef en het volspuiten met siliconen ? ze zeggen dat het paard dan beter gaat lopen omdat hij dan ook druk heeft op de rest van de hoef en niet alleen op de rand van de hoef . heeft iemand hier ervaring mee ? kari

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:26

Mijn merrie heeft dit sinds een week ivm kompleet versleten voeten (bij vorige eigenaar gebeurd, ). Ze loopt nu weer goed.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:29

Mijn paard heeft zware artrose en staat nu sinds 5 weken op zooltjes met siliconen. Hoe ik het heb begrepen, werken de siliconen als een soort schokdemper. Ook is het idd zo dat de druk verdeeld wordt over de complete hoef (doordat de hoef overal contact heeft met de siliconen.

Mijn paard loopt er erg goed op, dus ik ben er zeer tevreden over. Maar nou moet ik zeggen dat ik ook nog voedingssupplementen geef. Ik denk ook dat als je paard iets mankeert waardoor hij zooltjes nodig zou hebben, het wellicht verstandig zou kunnen zijn om ook uit te kijken naar een voedingssupplement oid.

koshkosh
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-02-06

Re: ijzers zooltjes en siliconen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:21

kijken jullie allemaal ff naar het forum over easywalkers!! Dit beslag heb ik sinds kort en het is echt helemaal fantastisch. Ook heel veel positieve reacties van andere bokkers!!! Het is echt waanzinnig!!

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:25

als je paard niks mankeert zou ik voor gewoon enkel ijzers kiezen
die van mij heet 4 maanden op zooltjes met siiconen gestaan door een peesblessure, om de schol te dempen,
nu het weer over is staat hij gewoon weer op ijzers

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:57

die van mij heeft ook op zooltjes gelopen ivm erg gevoelige voeten..hij liep goed maar had rotstraal als gevolg van de zooltjes..omdat de hoef afgesloten word en er toch wel water ect bij kan komen.

PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:52

Kijk eventjes op de website van VETTEC en spreek erover met je hoefsmid.
http://www.vettec.com/nederlands/ (zie vooral Equi-Pak & Equi-Build)
Dit product is VEEL beter dan zooltjes met siliconen.
Met zooltjes ligt je beslag niet meer zo vast en krijg je als het ware speling op de nagels na enkele weken, wanneer de zooltjes onder de druk ietwat verzinken.
Bij Vettec heb je dit helemaal niet.
Het is echt een superprodukt en in nederland makkelijk te verkrijgen.
Ik heb er al mijn paarden op en zou het ook niet anders willen.
Paardenhoeven zijn nu eenmaal niet gemaakt om alle gewicht op de wanden of uiterste randen van de hoeven te dragen. Bij wilde paarden is dit ook niet zo. In het wild loopt een paard op zijn volledige zool en ook is het zo dat de hoeven van wilde paarden niet uitgekrabt worden, dus die zijn meestal vol met van alles en nogwat waardoor het paard nog te meer op de volledige voetzool loopt.
Met gebruik van zooltjes en silicones of dus die Vettec heb je hetzelfde effect. En ja hoor, paarden lopen er echt beter op!!
Volgens mij zou ieder paard best zo beslagen kunnen worden.

Kunststof beslag kan idd de schokken beter opvangen dan ijzers, maar verdeelt daarbij de druk nog niet over de volledige zool. Plus kunstof glijdt niet voldoende over de grond, dus kan dit ipv van schokabsorberend, schokken veroorzaken (torque) in hoefgewricht, kogel en knie. Dus 'easywalkers' heeft zijn kwaliteiten, maar ook nog niet het absolute wonderbeslag.
Groetjes, Patsy.