Ervaring met rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasminds

Berichten: 621
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Welle (België)

Ervaring met rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:41

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat ik het moet behandelen met Egyptische zalf, maar voor de rest?
Een propere droge stal en vocht voor de hoeven mijden is vast een hoofdpunt. Zoveel mogelijk uitkrabben maar mag/moet ik ze dan ook dikwijls uitwassen? Mag ik ze nog evenveel invetten?
Als iemand hier ervaring mee heeft, is het ook weer teruggekomen? ...
En heeft iemand nog verdere hints?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:01

Rotstraal behandel ik als volgende.

Hoef wassen/ontsmetten met betadine oplossing. Droog maken en een goed middel zoals Egyptische zalf, Keralit enz. in de straalgroeves brengen. In de middelste straalgroeve en tussen de hoefballen kun je watten na drukken zodat het uitdroogt. Dan de straal/hoefballen inpakken met verband. Houdt dit een week vol en je zult de verbetering zien. Dan alleen nog nabehandelen met een goed middel zonder verband.
Alleen op deze manier krijg je erge rotstraal zo snel mogelijk weg. Nooit teren dan sluit je de boel af en gaan bacterieen nog harder werken en vermeerderen om de hoef te laten rotten.
Zet je paard als kan op droog grasland en niet op zand. Dit schuurt en irriteert nog meer. Zorg ook voor een droge en schone stal.
De buitenkant kun je rustig vetten. De onderkant niet dit makt de hoef alleen onnodig zacht.
Onderhoudt je alles goed dan komt het niet zo snel terug maar dat ligt ook aan het paard. Ik heb een paard die een verminderde weerstand heeft en deze problemen met nat weer gauw heeft.

Edit: Bij lichte rotstraal problemen gebruik ik vaak violet spray/blauw spray ook wel OTC genoemd. Dit droogt de hoef in.
Verder gebruik ik als onderhoudt Leovet Strahlsan

Annemeik

Berichten: 4245
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:02

Hoeven eerst laten bekappen.

Hoeven de eerste week schoonmaken met betadine scrup (met het bortsteltje aan de achterzijde van een hoevekrabber). Droogmaken en inspuiten met hipposol of dryfeet (van cavalor).

Na die week alleen maar de hoeven uitkrabben, uitborstelen en inspuiten. Niet langer dan een week met water aan de gang gaan, anders worden de hoeven week.

Verder veel beweging geven en de stal goed schoonhouden. Idd nooit gaan teren ivm het afsluiten van de bacterien, deze leven in een zuurstof arm millieu.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:03

Ik zou dat schoonmaken niet met het borsteltje doen van de hoevenkrabber. Enig idee hoeveel bacterieen er inzitten? Dan hoef je het ook niet te ontsmetten met betadine

Jasminds

Berichten: 621
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Welle (België)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:56

OKé dank jullie wel!

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:04

ik deed altijd bij gipsy :

de hoeven helemaal schoonborstelen met water en betadine....

dan drogen... en dan deed ik er blauwsel ( blauw tinctuur) op spuiten, tussen de straal en op de straal zeg maar....

het ontsmet en droogt het een beetje uit....
bij hem werkte het iig ! het was binnen no time weg !

en natuurlijk zorgen voor een schone / droge stal!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:28

Wilawander schreef:
Ik zou dat schoonmaken niet met het borsteltje doen van de hoevenkrabber. Enig idee hoeveel bacterieen er inzitten? Dan hoef je het ook niet te ontsmetten met betadine


precies.

en van boenen met borstel, water en betadine worden de hoeven niet week. al doe je het elke dag van het jaar.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Ervaring met rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:08

Even van mn ventje gejat (smid)

Definitie
Een rotstraal is een bacteriële infectie die de straal, hoefballen en de zool aantast. De bacteriën houden van een vochtige, warme en zuurstofarme omgeving.

Herkennen
Een rotstraal is te herkennen aan een aantasting van de straal met een vieze geur en het verval van het straalhoorn. Het laatste is los, gescheurd hoorn en in sommige gevallen is er een zwart smeer aanwezig. De geur en het smeer zijn de gevolgen van de bacteriële infectie, de bacteriële infectie zelf is niet te zien. Bij een verwaarloosde rotstraal kan het leven worden aangetast en dan loopt het paard meestal kreupel en kan het er ook een dik been van krijgen.

Oorzaken
Paarden die veel op stal staan hebben vaker een rotstraal dan paarden op de wei. Op stal staan paarden namelijk vaker in hun eigen urine en mest waar ammoniak in zit. Bacteriën en ammoniak vormen samen een zuur wat het zachtere gedeelte van de hoornschoen verweekt. Hierdoor kunnen de bacteriën zich nog verder indringen in het hoorn en hier voldoet het dus aan de eerdergenoemde eisen; vochtig, warm en zuurstofarme omgeving. Onder de ideale omstandigheden delen de bacteriën zich zelfs elke twintig minuten. Dus hoe viezer de stal, hoe meer kans op een rotstraal.
Daarnaast kunnen weinig beweging en slecht beslag (dat moet zorgen voor een goed hoefmechanisme) ook oorzaken zijn voor een rotstraal. Een nauwe voet heeft daarbij meer kans op een ontsteking, doordat er minder hoefmechanisme is en het vuil makkelijker vast blijft zitten bij de straal. Een nauwe voet is een voet die minder uitzet dan normaal.
Een verkeerde bodem kan ook zorgen voor een rotstraal, bijvoorbeeld bodems waarin houtsnippers of schors zijn verwerkt. Houtsnippers en schors kunnen namelijk in het straalkussen blijven steken en zo een infectie veroorzaken.
Daarbij kan het uitkrabben van de hoeven ook een oorzaak zijn, want als dit niet op de juiste manier gebeurt kunnen de lederhuiden beschadigt worden, wat een infectie tot gevolg kan hebben. Er kan bijvoorbeeld een te scherp voorwerp zijn gebruikt of dat er te enthousiast is uitgekrabd en er daarbij te diep is uitgekrabd in de straalgroeven.

Behandeling
Een hoefsmid zal alle losse en het afwijkende hoorn wegsnijden en hierdoor kan er zuurstof bij de straal komen en zijn de meeste bacteriën al verwijderd. Daarna zijn er meerdere middelen die gebruikt kunnen worden, zoals; kopersulfaat, Egyptische zalf, socatyl, betadine of waterstofperoxide. Bij waterstofperoxide moet er opgepast worden voor irritatie aan de huid. De middelen hebben allemaal een bacteriedodende en drogende werking.
Als de rotstraal weg is kan er nog gebruik worden gemaakt van teren. Nooit moet dit gedaan worden als er een rotstraal is, want anders gaan de bacteriën juist sneller groeien door het gebrek aan zuurstof.
Daarnaast moet er gezorgd worden voor een schone en vooral droge stal.

Voorkomen
De juiste droge bodem en de juiste verzorging van de hoeven. Hieronder wordt verstaan het dagelijks uitkrabben en op tijd laten bekappen om de straal open te laten leggen en het losse hoorn te verwijderen.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:25

idd de straal moet open boijven liggen, vaak zie ej bij rotstraal dta die straal echt open gaat in het midden, helemaal door tot in de kootholte loopt het soms...

je moet het idd gewoon goed schoonhouden, desnoods dagelijks met betadine afborstelen. en zorgen dta het goed droog blijft en dta het kan blijven ademen, dus absoluut niet afsluiten met teer of wat voor zalfjes dan ook!