Pony staat verkeerd op achterhoef, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Pony staat verkeerd op achterhoef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:01

Hoi allemaal

Mijn pony (shetlander) is al een paar keer hoefbevangen geweest. Ze is ongeveer 3 weken geleden bekapt, omdat haar hoeven te lang waren. Helaas konden we niet eerder de hoefsmid bellen, wegens omstandigheden. 3 dagen voor de hoefsmid zal komen ging ze verkeerd op haar achterhoeven staan. Ze staat in plaats van op de onderkant van haar hoeven, op de achterkant. De zool en de voorkant van haar hoeven stonden een stukje omhoog. Pony is bekapt, stond nog 1 dag een beetje gevoelig, en liep weer super. Ze stond ook weer prima op haar hoeven. De hoefsmid zei wel dat we weer goed op haar moesten passen, omdat hoefbevanging er weer aan zat te komen.

Ze staat dag en nacht in de bak en krijgt alleen hooi, en zo nu en dan kuilgras. Dat had ze toen ook een tijd gehad, en datwas waarschijnlijk iets te kwaad voor haar. Nu krijgt ze dus weer hooi.

Ik wandel elke dag met haar, ook dus om hoefbevangenheid zoveel mogelijk te voorkomen. Dat ging ook weer goed, we wandelden elke dag minstens een uur. Hoefbevangenheid was eigelijk al niet meer aan de orde, het ging echt super goed met haar.

Woensdag kwam ik bij haar om weer te gaan wandelen, en stond ze weer verkeerd op haar ene achterhoef. 1 staat verkeerd, de ander staat goed. Voorhoeven waren een beetje warm, maar niet zo dat bij mij de alarmbellen gingen rinkelen. Ik heb haar lekker laten staan, ze kreupelde wat, omdat ze die ene achterhoef dus niet goed neerzette. Smorgens zou mn vader er even naar kijken, en die vond dat ze goed stond, en dat er geen reden tot paniek was. Inderdaad, ze stond weer goed. Savonds ook nog. Ik heb niet met haar gewandeld, omdat ik dacht dat ze weer goed stond door de rust.

Vanmorgen stond ze weer verkeerd. Weer met 1 hoef. Ik heb zelf zoiets van: hoefsmid bellen, dan kan hij kijken wat hij er aan kan doen.

Helaas vinden mijn ouders dat niet nodig. Volgens hun kan hij er toch niks aan doen en is mn pony al oud (ze is ongeveer 15 dus dat valt wel mee). Het houdt een keer op zeggen ze. Dat weet ik ook wel, maar ze is verder gewoon gezond, ze staat verkeerd, maar een hoefsmid kan dit toch oplossen? Ik zat op die site van hoofcare te kijken, en daar zie ik genoeg paarden die net zo staan, vaak nog erger, die gewoon weer bekapt worden, en weer opknappen. Het woord dood staat er niet eens bij. Ook zie ik paarden die beslagen zijn met aan de achterkant een wat hoger stukje, en weer prima staan.

Wat denken jullie, kan een hoefsmid hier iets aan doen? Onze hoefsmid is een kundige man, maar ik moet zeggen dat hij de hoeven best lang heeft gelaten. Ik was er zelf niet bij toen hij er was, dus ik heb niet kunnen vragen waarom. Mijn vader vraagt zoiets niet, die gaar er van uit dat het goed is. De hoeven groeien best snel, en ik vind ze nu alweer best lang. Kan ik hier achteraan bellen, en vragen of hij terug wil komen?

Uiteraard wil ik gewoon opnieuw betalen, als ze maar weer goed staat, maar ik vind dat de hoeven na drie week wel weer erg lang zijn. Hoe moet ik hier mee aan?

Of moet ik gewoon afwachten, hopen dat ze met rust weer goed gaat staan? Dat is wat mijn ouders willen. Ik heb er zelf andere ideeen over, maar volgens hun heb ik er toch geen verstand van.

Al met al, weet ik echt niet wat ik moet doen. Rust geven heeft niet mijn eigen voorkeur. Hoefsmid bellen wel, maar dat willen mn ouders niet. Een dikke ruzie heb ik wel voor over, dus misschien bel ik ook maar gewoon op.

Wat denken jullie van dit alles? Wat zouden jullie doen? Sorry voor het lange verhaal, en bedankt voor het lezen. Ik ben wel blij dat ik het er even uitgegooid heb, want ik zit hier erg mee. Het is erg moeilijk om tegen mijn ouders in te gaan, hun wil is wet. Maar mn pony gaat bij mij toch echt voor. Ik zit gewoon in een hele lastige situatie, en ik wil niet dat mn pony er de dupe van word. Ik hoop dat jullie tips hebben! In ieder geval bedankt.