Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariskaFally

Berichten: 899
Geregistreerd: 24-12-04

Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:13

gisteren maandag zou mijn paard eigenlijk hoefijzers krijgen maar dit liep niet helemaal goed. z'n hoeven vijlen enz ging allemaal goed maar zodra de hoefijzers op maat gemaakt moesten worden ging het fout. hij was bang en kon niet tegen het gesis en de stoom die er vanaf kwam, de hoefsmid pakte de praam maar die kreeg hij met geen mogelijkheid om en mijn paard raakte totaal in paniek. we zijn toen gestopt en hebben hem tot rust gebracht en daarna naar wei gedaan. nu komt de hoefsmid woensdag weer terug en moeten we dus een uur tot anderhalf uur van tevoren hem spul geven wat een beetje verdovend werkt.. heeft iemand hier ervaringen mee en waar moeten we rekening mee houden? ik ben zelf behoorlijk bang dat er iets mis kan gaan. en zou dus graag weten of het veel kwaad kan?

ik hoop dat jullie reageren.
groetjes mariska

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:18

in princiepe kan zo'n pasta niet veel kwaad , maar als een paard een adreline stoot krijgt dan kunnen ze alsnog flippen...
misschien een goed idee om een beetje te oefenen... ken je iemand die rookt? laat hem het paard eens vasthouden met een opgestoken sigaret,

mocht het nou na zo'n spuit nog niet lukken, misschien moet jee dan eens overwegen om koud te beslaan. dan word er niet gebrand en komt er ook geen rook en sis vrij.

Anoniem

Re: Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:20

Ik weet niet wat er nog verkocht mag worden. Sedalin iig niet meer.

Houd je wel aan de voorschreven hoeveelheid, mij bekend dat ruinen kunnen uitschachten en als de dosis te hoog is, hij niet meer kan inschachten.

Zorg iig dat het spul goed is uitgewerkt eer hij weer te eten krijgt of kan gaan grazen. Als hij verdoofd is, kan hij zich verslikken en stikken.

MariskaFally

Berichten: 899
Geregistreerd: 24-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:25

bedankt russel voor je tips.. hier heb ik heel veel aan.

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Re: Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:47

Is een eerste keer eventueel koud beslag niet een optie?

Mijn paard is ook een erg schrikachtig ding en daar zijn we mee begonnen met een koud beslag, de keer erna wel warm, maar dan heel lichtjes de hoef aanraken, zodat er nog niet zoveel rook van af kwam...

Inmiddels staat hij er braaf bij, hij vindt het nog iets eng, maar flipt niet!

Succes morgen!

Anoniem

Re: Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:58

jufloontje schreef:
Is een eerste keer eventueel koud beslag niet een optie?


Daar dacht ik inderdaad ook al aan!
En vanuit daar rustig laten wennen en opbouwen naar warm beslag.

Voor de rest zijn alle belangrijkste tips wel gegeven.

Veel succes ermee.

Sirus

Berichten: 742
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Daar waar ik woon...

Re: Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:08

Mijn paard wordt ook altijd gesadeerd en koud beslagen. Maar zelfs dan is hij erg vervelend en probeert nog het een en ander . Sedalin zorgt niet voor een (pijn)verdoving.... je paard krijgt ook alles gewoon mee, maar kan zich moeilijker verzetten omdat z'n lichaam niet meewerkt. Maar geloof me... als hij wil, kan het toch }> . Zorg in ieder geval dat jij en je hoefsmid rustig zijn. Niet te veel praten, zeker niet schreeuwen.... hierdoor maak je je paard weer wakkerder .
Ik geef mijn paard de verdovingspasta 20 voor de hoefsmid komt, na ongeveer 45 min. begint het alweer uit te werken en na 1,5 uur is hij weer gewoon fit. Hij krijgt daarom ook iets meer als voorgeschreven.
Met rijden wacht ik zeker 8 uur.

Advies: heb geduld (ik hoop dat jouw hoefsmid net zo rustig is en net zo veel geduld heeft als de mijne )

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Re: Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:14

En hoe is het gegaan vandaag? Is het gelukt om de ijzers eronder te zetten?

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:56

Je praat hier niet over een verdoving maar over een sedatie. Dit zorgt er voor dat een paard 'makkelijker handelbaar' wordt, mits het dier in een rustige omgeving staat en er geen onverwachte harde geluiden gebeuren. Hij kan zich nog wel prima verzetten als hij iets echt niet wil, maar door de sedatie zal hij zich een stuk rustiger gedragen.
Zoals hierboven ook al staat, moet je zelf dus uitkijken dat er geen plotselinge harde geluiden klinken al je paard gesedeerd staat.

MariskaFally

Berichten: 899
Geregistreerd: 24-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 07:44

het is gelukt maar de sedatie heeft niet geholpen hij bleef normaal zijn spieren werkten normaal en het verzet was er nog in best grote maten. maar door voor zijn ogen te gaan staan en lekker met hem te babbelen ging hij zich ontspannen en hield hij de hoefsmid lekker zijn gang gaan. ik daarintegen heb mijn oog verbrand van de rook die er vanaf kwam en zit hier dus met een pijnlijk oog.. maja gelukkig zit alles er nu goed op.

koshkosh
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-02-06

Re: Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:25

Lees het forum eens over de easywalkers!! Dit is kunstsof beslag en het is echt waanzinnig!! Lees het maar. Als bijkomend voordeel heb jij dan nog eens dat je je paard niet hoeft te verdoven!!

Ik ben nog nooit ergens zo enthousiast over geweest als over de easywalkers en mensen bij ons op stal gaan ook massaal over op dit beslag!!!

Kijk maar ff.....

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:20

koshkosh schreef:
Lees het forum eens over de easywalkers!! Dit is kunstsof beslag en het is echt waanzinnig!! Lees het maar. Als bijkomend voordeel heb jij dan nog eens dat je je paard niet hoeft te verdoven!!

Ik ben nog nooit ergens zo enthousiast over geweest als over de easywalkers en mensen bij ons op stal gaan ook massaal over op dit beslag!!!

Kijk maar ff.....


Overal waar jij komt praat je over EasyWalkers.
@ TS,fijn dat het redelijk soepel verliep.
@Russel,Sedalin mag nog wel verkocht worden hoor mits je een receptje heb van de DA

Debortje_
Berichten: 4104
Geregistreerd: 06-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:47

die van mij heeft vorig week donderdag ook hoefijzers gekregen ik moest hem toen ook verdoven. het hielp wel, het is wel zielig om dat te zien zo suffig

SilverStorm

Berichten: 2024
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:55

die van mij was bij de vorige hoefsmid ook niet te rementen, en werd daarom koud beslagen. nu hebben we een nieuwe hoefsmid*want verhuisd* en kan ze zelfs zonder verdoving goed beslagen worden. vroeger gaven wij haar dan wat voordat de hoefsmid kwam. ze was niet echt lang suffig hoor daarna. als ik savonds op stal kwam was ze altijd weer net zo ondeugend en slim als normaal.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefijzers met verdoving wat kunnen verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:36

russel schreef:
Ik weet niet wat er nog verkocht mag worden. Sedalin iig niet meer.


nog niet zo lang geleden heb ik dat nog gewoon gehaald bij de DA om mijn knol wat rustiger te krijgen met trailer laden. Sinds wanneer is dat verboden?

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:43

Sedalin bestaan volgens mij niet meer. Volgens mij heeft het voortaan Tranquigel.

Volgens mij wordt dit alleen nog maar via DA's verkocht, daar er dus sederende werking in zit en dit misbruikt kan worden.... (zo vertelde ze mij in de ruitersportzaak)

Veel rust en tijd zal het echt wel beter gaan. Geen enkel paard reageerd niet als er ineens rook onder hun buik vandaan komt voor de eerste keer. De een echter wat heftiger als de ander.