hoefproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

hoefproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 12:46

hoi,
mijn 4 jarige haflinger heeft al heel haar leven hoefproblemen, ze scheuren en geen kleine scheurtjes, maar echt grote scheuren die bijna tot boven komen ook zijn ze altijd enorm droog, zelfs wanneer het enorm veel en hard regent, ze loopt altijd in de wei dus ze zijn altijd vochtig. je ziet langs de zijkanten altijd kleine scheurtjes, geen diepe. de hoefsmid heeft er nu een aantal keren ijzers onder gezet met 2 lipjes omdat de scheur open gaat staan. ik heb nu al verscheidene dingen geprobeert, elke dag afspuiten,maar dit hielp niet, regelmatig invetten maar ook dit hielp niet en dan heb ik na mara met zeewier extracten geprobeert, maar ook hier zie ik geen verschil mee. dan heb ik een aantal weken hoof aid special van cavalor gegeven maar ook hier geen verbetering, een aantal merken van biotin maar het helpt niet, nu wil ik de biotin geven van pavo, maar als ik deze op haar voer doe eet ze niet meer. wie heeft een goede tip voor mij, ik heb een tijd geleden iemand bezig gehoort over gelatinaat? iemand die hier meer over weet?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: hoefproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:52

Kwestie van regelmatig vijlen door de hoefsmid of na een cursus door jezelf.

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:56

je kan wel verschillende biotines voeren, maar biotine werkt pas als het een half jaar achter elkaar gevoerd wordt! Ik ben zelf ook in het bezit van een paard met slechte voeten. Hij krijgt een flinke dosis biotine, nu ongeveer 2 jaar. En ja er is verbetering. Hij wordt iedere 8 weken beslagen, voor het eerst dat de ijzers ook 8 weken blijven zitten. Zijn hoeven scheurden en brokkelde er was niks meer om hoefnagels in te slaan. Een hoefschoen wou hij niet op lopen.

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 13:05

de hoefsmid moet bij mij ook ongeveer om de 8 weken komen, zelf veilen durf ik niet echt aan te beginnen. ik zal eens proberen om voor een langere tijd biotin te voeren, welke geef jij? die van pavo lukt niet echt , dan eet ze niets meer

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: hoefproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:08

Tja probeer het dan maar te lappen met allerlei supplementen en middeltjes . Succes.

PardoesJessi

Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:08

Biotine inderdaad MINSTENS een half jaar voeren voordat je echt effect ziet...
Verder geen hoefvet of olie. Dat sluit hoef alleen maar af. Maar een product als hoefvocht of Rainmaker dat vocht aan de hoef toevoegt wil wellicht nog wat helpen.....

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 13:31

de hoofaid special at ze goed, vrij duur, maar dat heb ik er dan wel voor over, we zullen het eens proberen. ik heb een hoefvijl liggen,maar ik ben altijd bang dat ik iets verkeerd doe als ik er zeker van was dat ik het kon deed ik het, anders eens aan de hoefsmid vragen of hij mij dit een keer kan uitleggen, misschien dat het mij dan toch wel lukt. ik ben zeker geen voorstander van allerlei suplementen, maar ze heeft zulke slechte hoeven dat ik alles probeer. bedankt nog voor de reacties

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:53

Elke 8 weken is zowiezo te weinig. Echt regelmatig bijhouden (= elke week) en van voren afronden zorgt ervoor dat de hoeven sterker worden en niet kunnen scheuren of brokkelen.

Het is niet moeilijk om dat zelf te leren, ze hebben er een hele handige vijl voor en er kan niks mis gaan. Je paard en jezelf zullen er een stuk meer plezier van hebben als de hoeven goed zijn...

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:33

Mijn mening is dat dit paard op de hoefwand loopt en niet op de straal.

Probeer eens NB,misschien past dit wel bij jou.
Overigens zou ik zelf NOOIT gaan vijlen zonder enige cursus/opleiding gehad te hebben

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:15

Blue_Star schreef:
Mijn mening is dat dit paard op de hoefwand loopt en niet op de straal.

Probeer eens NB,misschien past dit wel bij jou.
Overigens zou ik zelf NOOIT gaan vijlen zonder enige cursus/opleiding gehad te hebben


Met wat aanwijzingen kan iedereen een mustangroll (afronding) maken met die speciale vijl. Daar kun je eigenlijk niks aan verkeerd doen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:59

Janneke148 schreef:
Blue_Star schreef:
Mijn mening is dat dit paard op de hoefwand loopt en niet op de straal.

Probeer eens NB,misschien past dit wel bij jou.
Overigens zou ik zelf NOOIT gaan vijlen zonder enige cursus/opleiding gehad te hebben


Met wat aanwijzingen kan iedereen een mustangroll (afronding) maken met die speciale vijl. Daar kun je eigenlijk niks aan verkeerd doen.



Ja dat wel Maar ik bedoel dit meer algemeen

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: hoefproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:09

@ TS: kijk eens op deze site: www.hoefnatuurlijk.nl . Misschien is deze manier van bekappen (= natuurlijk bekappen) wel iets voor je.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:41

Toen wij ons paard net kregen had ze ook een flinke scheur in 1 van haar hoeven.
Wij lieten in het begin de smid 1x per 4 weken komen want haar hoeven groeiden best snel en dan was 6 of 8 weken te lang omdat de hoeven dan zo lang zouden worden en daardoor steeds opnieuw verder zouden gaan scheuren...

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:47

Citaat:
Ja dat wel Maar ik bedoel dit meer algemeen



Haha, oke! Je moet hem inderdaad niet helemaal zelf bekappen zonder cursus/opleiding. Maar het gaat er meer om dat het regelmatig afgerond word zodat er minder snel scheuren in komen. De hele bekapping kan de hoefsmid dan doen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:02

Janneke148 schreef:
Citaat:
Ja dat wel Maar ik bedoel dit meer algemeen



Haha, oke! Je moet hem inderdaad niet helemaal zelf bekappen zonder cursus/opleiding. Maar het gaat er meer om dat het regelmatig afgerond word zodat er minder snel scheuren in komen. De hele bekapping kan de hoefsmid dan doen.


Jep Dus eerst een NB erbij,dan pas zelf bekappen