Painthengst loopt met buitenachterbeen op de cirkel kort.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Painthengst loopt met buitenachterbeen op de cirkel kort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 11:55

Mijn nu 5 jarige painthengst,loopt op de cirkel naar links met zijn rechterachterbeen kort.Rontgenfoto's zijn goed, kogel, sprong en knie.
Wel zat er een kleine beschadiging net boven zijn sprong i.d achillespees, op de foto te zien als een piepklein wolkje.
Na 5 maanden rust , paddock en stappen aan de hand, geen verbetering.Terug naar de kliniek; het advies, het werk weer oppakken.
Een lichte verbetering,in arbeidsdraf is hij 99%goed, in stap 100%.
Onder het zadel is hij nagenoeg rad, alleen bij terugkomen in tempo, van draf naar een jog of stap gaat hij heel kort lopen op dat rechter achterbeen, terug in stap is het weer normaal.
Bij het aandraven en kracht zetten geen probleem, alleen dus in een
heel langzaam tempo, vanuit dat tempo naar een arbeids, of een uitgestrekte draf verbetert het dus, onder belasting???
Wie kent dit probleem?Ikzelf vermoed een kniebanden probleem,wat is wijsheid?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:53

Het kan ook zijn dat het been gewoon 'minder' is dan de rest, en daarmee bedoel ik de spieren, de kracht in dat been.
Mijn paard is bv linksachter wat zwakker, maar door training steeds minder te zien.
Als alles al gecontroleerd is en op de foto zelfs staat dan heb je denk alles gedaan om het probleem te zoeken zonder resultaat, dus ik vermoed dat het spierkwestie is.

Je kunt daar wel wat aan doen, een goudspuit, maar dit raad ik je niet aan, omdat dit tegen artrose is en bij ouderen paarden. Het smeert de gewrichten waardoor alles soepeler gaat in dat been en het dus eerder zou moeten verdwijnen.
Mijn ervaring is dat er spuit na spuit wordt gegeven (op een gegeven moment), eerst zit er een jaar tussen, dan half jaar, etc. etc.