Accuut kreupel, wat is het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Accuut kreupel, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:56

Ik was gisteren aan het rijden in de buitenbak, eerst was er niets aan de hand en liep ze gewoon goed, maar op een gegeven moment vond ik haar wat vreemd galopperen en ging dus terug naar draf: meteen hartstikke kreupel.
Even aan de longeerlijn geknoopt en gekeken: rechtsvoor, en het wordt erger als ze linksom loopt, dus met het pijnlijke been aan de buitenkant.

Ik heb gekeken of er iets in de hoef zat, dat was niet zo, de hoef/het been is ook niet warm of dik, ze toont geen aparte reactie als je aan de pezen zit of als je aan dr voet draait, dus het kootbeentje moet ook nog goed zitten en een peesklap lijkt me ook onwaarschijnlijk

Ze is vorige week wel rechtsvoor een ijzer kwijtgeraakt, waardoor ze toen ook kreupel was, is er weer onder geslagen en toen was het goed.
Zou het daar nog iets mee te maken kunnen hebben? Dat ze zichzelf aangetikt heeft waardoor er druk op een bepaalde nagel is komen te staan waar ze nu weer last van heeft?

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:03

Ik zou het even aan kijken en dan de DA bellen als ze ht blijft doen. Die van mij loopt dan kreupel en heeft ook geen warm been of wat dan ook maar die bleek op rontgen toch een gebroken griffelbeen te hebben(komt overigens helemaal 100% goed)

Vind het vreemd dat ze kreupel loopt terwijl er niks warm of dik is. Ik heb echt geen flauw idee

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:06

Ja vind het idd ook erg vreemd, ik dacht dat het misschien kon liggen aan het ijzer en had dus meteen de hoefsmid gebeld, alleen die is op vakantie en verwees me door naar de dierenarts.
Alleen als het wel alleen om een nageltje gaat die er even uitgehaald moet worden moet je bij de dierenarts een heel consult betalen terwijl het bij de smid gratis is

Maarja ik ga haar ook geen heel weekend met pijn laten staan om te wachten tot de smid terug is van vakantie..

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: Accuut kreupel, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:07

Ja dat is minder dat je hoefsmid niet kan komen, kun je niet een andere hoefsmid laten komen?

Misschien heeft ze wel een hoefzweer, door een nagel oid..

Dan kan ze er zo weer van af zijn.

Succes ermee iig

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:10

Maar dan zou de hoef toch warm/gevoelig moeten zijn?
Ik kan nergens een warme/gevoelige plek vinden

Andere smid laten komen is niet zo makkelijk, ze zijn allemaal druk zat en op korte termijn een gaatje maken voor eigen klanten is al moeilijk, laat staan voor iemand die ze niet kennen

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:22

Als de pijn in de hoef zit zou de hoef toch op een bepaalde plek iig warm moeten zijn. Raar dat dat nu niet zo is! Maar wat je al zegt.. het lijkt ook onwaarschijnlijk dat ze ergens in het been last van heeft aangezien daar ook niks opgezwollen of warm lijkt.
Misschien een opkomende hoefzweer??

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:23

Heb je ook even aan de onderkant van de hoef gevoelt?? in verband een eventuele hoefzweer zoals Jesser noemt. Misschien is de warmte nog niet naar buiten geslagen? (weet niet of dat zo werkt trouwens) Eem vriendin van mij had een paard met een hoefzweer maar die was wel goed warm. Ze heeft toen een paar dagen een klauwzak met soda er in om gedaan in de hoop dat de hoef wat weker zou worden zodat de zweer kon doorbreken. Maar dat paard kon ook bijna niet lopen en hinkte op 3 benen

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:25

Ik heb de hele hoef afgevoeld en gecontroleerd met zo'n tang, maar ze lijkt nergens in de hoef pijn te hebben..

Misschien kan het een beginnende hoefzweer zijn, die zou de DA er waarschijnlijk wel uit kunnen snijden.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:29

Als je paard zoveel pijn heeft en je geen hoefzweer kunt vinden, zou ik toch direct de veearts bellen als ik jou was.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:30

Als je zeker wil weten of het echt in de hoef zit moet je met een hamer NIET TE HARD!!!!rondom op de buitenkant van de hoef tikken.Als je dat bij beide hoeven doet zie je snel genoeg verschil.Is het n.l een hoefzweer dan zal je paard daar direkt op reageren door het been weg te trekken.Doet hij dat met beide benen dan is hij gewoon gevoelig.Niet hard slaan zachtjes tikken!Maar de dierenarts laten komen is natuurlijk beter of de hoefsmid.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:33

Als je zelf smid bent kun na zelf visteren met de tang pas zeggen dat er geen hoefzweer zit. Anders zou ik toch eerst de smid bellen voordat ik die diagnose ga stellen, en ik laat eerder de smid dan de DA komen voor kreupelheden onder de knie. Hij is expert op het gebied van hoeven en hoefzweren, een DA heeft daar toch vaak minder ervaring mee.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:40

Aangezien het niet zeker is dat de problemen uit de voet komen, is het misschien handig om de veearts eerste een diagnose te laten stellen? Straks zit het helemaal niet in de voet en staat dat paard maar te wachten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:43

En wat denk je wat de DA gaat zeggen? Rust is het eerste dat hij gaat voorschrijven. Dus die rust kun je hem nu al gunnen, daar heb je geen diagnose voor nodig. Of je moet echt teveel geld hebben?

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:49

Nee, je moet aan die veearts vragen wat er met dat paard is en niet stommig ja-knikken als hij een rustperiode voor gaat schrijven. Tuurlijk moet een paard op rust als hij op 3 benen loopt, lijkt me nogal logisch en er is ook niks mis met zo'n advies, je moet alleen weten waarom je dat advies krijgt. Een paard dat plotseling zoveel pijn heeft, zou ik wel even laten onderzoeken, want straks ben je wel te laat met ingrijpen als het geen hoefzweer blijkt te zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:02

Op dat moment kun je misschien het beste meteen het paard in een trailer laden en voor de zekerheid foto's laten maken...een DA heeft ook geen roentgenogen. Gezien het feit dat het paard NIET op drie benen stond, denk ik eerder aan een verstapping dan aan een breuk.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 21:40

Ben net bij de dierenarts geweest.

Het was toch idd wat ik al dacht nog van dat ijzer wat er vorige week onder weg is gevlogen.
Daar heeft ie nu blijkbaar weer tegenaan getikt en is er druk op de nagels gekomen waardoor hij last heeft van hoefkneuzingen op de plaats van alle nagels.

Het ijzer is er onder weg en ze staat nu 24 uur in een jodiumverband.
Daarna een week elke dag in de biotex en dan maar weer verder zien..

paardfysio

Berichten: 992
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Laren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:48

zou allemaal best kunnen, maar het is wel een beetje vreemd.

NORMAAL GESPROKEN:
als je paard aan de longe kreupel is aan het buitenbeen, dan slaat dat op en bewegingskreupelheid en dan zit het probleem hoger dan de knie (meestal in de schouder, nek, rug)
is het been aan de binnenkant kreupel dan is het een belastingskreupelheid en dan zit het probleem onder de knie (meestal in de hoef)
er komen ook combinatievormen voor, dus misschien heb je de kreupelheid aan de binnenkant wel niet helemaal goed gezien en dan kan het probleem toch in de voet zitten

goed in de gaten houden dus

veel succes

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:46

paardfysio schreef:
zou allemaal best kunnen, maar het is wel een beetje vreemd.

NORMAAL GESPROKEN:
als je paard aan de longe kreupel is aan het buitenbeen, dan slaat dat op en bewegingskreupelheid en dan zit het probleem hoger dan de knie (meestal in de schouder, nek, rug)
is het been aan de binnenkant kreupel dan is het een belastingskreupelheid en dan zit het probleem onder de knie (meestal in de hoef)
er komen ook combinatievormen voor, dus misschien heb je de kreupelheid aan de binnenkant wel niet helemaal goed gezien en dan kan het probleem toch in de voet zitten

goed in de gaten houden dus

veel succes


Helaas gaat dit niet altijd op en heeft het ook te maken met de natuurlijke manier waarop een paard zijn gewicht verdeeld over zijn benen.
Mijn paard was zowel als het pijnlijke been aan de binnen- als aan de buitenkant van de volte was zeer kreupel, alleen wanneer het aan de buitenkant was leek het erger.

Ik twijfel er niet aan dat wat mijn DA heeft gevonden het daadwerkelijke probleem was, aangezien ik dit zelf ook al vermoedde en ze vorige week aan dezelfde voet kreupel is geweest omdat er toen met veel geweld een ijzer onder weg is geknald.

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:22

Fijn dat je weet wat er aan de hand is! Is altijd een opluchting om te weten dat het iets is wat weer goed komt!. Veel succes met klauwzakken en de biotex!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:22

Marcella_e schreef:
Fijn dat je weet wat er aan de hand is! Is altijd een opluchting om te weten dat het iets is wat weer goed komt!. Veel succes met klauwzakken en de biotex!


Haha bedankt
Gelukkig is ze wel vrij makkelijk met zulke dingen, als ze eenmaal weet dat het toch echt moet blijft ze gewoon rustig staan

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:53

paardfysio schreef:
zou allemaal best kunnen, maar het is wel een beetje vreemd.

NORMAAL GESPROKEN:
als je paard aan de longe kreupel is aan het buitenbeen, dan slaat dat op en bewegingskreupelheid en dan zit het probleem hoger dan de knie (meestal in de schouder, nek, rug)
is het been aan de binnenkant kreupel dan is het een belastingskreupelheid en dan zit het probleem onder de knie (meestal in de hoef)
er komen ook combinatievormen voor, dus misschien heb je de kreupelheid aan de binnenkant wel niet helemaal goed gezien en dan kan het probleem toch in de voet zitten

goed in de gaten houden dus

veel succes

Ja ik heb dat ook geleerd idd. Maar kan zijn dat ze door verlies van ijzer ook iets bovenin been/schouder geraakt heeft en daarop reageert. Maar goed je hebt de DA erbij gehaald en die zal het beter weten als ik (mag ik hopen) hahaha
Succes ermee en beterschap, want schiet zo niet op he!! Vervelend voor je meis.