In de zomer kreupel winter niet ra ra ra?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissUtopia
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-04-06

In de zomer kreupel winter niet ra ra ra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:07

Hoi,

wie heeft er ervaring met een paard (en) wat in de zomer harstikke kreupel loopt en in de winter niet???


Bij het paard is arthrose geconstateerd maar daar is het meestal andersom. Heeft iemand een verklaring uitleg ervaring enz enz??


Groetjes Anne

felthuis
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:22

hangt van verschillende factoren af.
Rijd je in de winter in een andere zachtere rijbaan dan zomers?

Werk je je paard harder in de zomer zodat hij het niet verwerken kan?

Verander je het voer? Meer eiwitten in de zomer?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: In de zomer kreupel winter niet ra ra ra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:23

Dit vind ik wel heel maf...Heb geen idee wat het zou kunnen zijn..
Succes ermee!

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:22

Mijn paard heeft Atrose en het maakt geen moer uit of het zomer of winter is. Paarden met artrose moeten eigenlijk rechtuit lopen en omdat mensen vaak in de winter in een binnenbak rijden en in de zomer naar buiten gaan kan het zijn dat deze paarden in de winter slechter worden door de korte wendingen in een bak.

Verder lijkt het me vreemd...

MissUtopia
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-04-06

Re: In de zomer kreupel winter niet ra ra ra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 14:39

Das dus het gekke,

Momenteel word ze niet gereden vorig jaar hele winter door wel zelfs weer ijzers eronder laten zetten(zonder of met ijzers maakte namelijk ook niet uit) meestal reacreatief gereden het bos in af en toe in de bak de meestal rechtuit. En heel simpel dus niks in de krul gewoon wat zezelf wil. Geen sterke verandering voer enz enz. Echt waar heel gek maar ik kan de klok erop gelijk zetten half mei dan begint dan begint het slechter te worden.
Ze is twee keer onderzocht door twee verschillende artsen maar ze komen er niet uit. Ben daarnaast bij diverse anderen geweest. Vandaar mijn vraag hier wie kent dit probleem??

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Anne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:28

Nou, probleem zegt me niks.
En als deskundigen ook niks konden bedenken, misschien is het dan wel stomweg toeval?
Ik zou het niet weten

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 01:50

Dit komt uit mijn werkstuk over reuma bij mensen. Maar is hetzelfde als bij paarden:

Citaat:

De invloed van het weer op reumapatiënten met reumatoïde artritis

Koud mistig weer zou slecht zijn voor reumapatiënten en een warme droge zomer goed. Deze volkswijsheid is maar ten dele waar. Alleen de luchtvochtigheid vlak bij de huid is van belang. Daarom hebben reumapatiënten juist in de warmste zomermaanden de meeste pijnklachten.
Dat blijkt uit onderzoek van Wieb Patberg aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Patberg, die zelf reumatoïde artritis heeft, deed de metingen voor een groot deel aan zijn eigen lichaam. Sinds 1983 houdt hij zijn gewrichtspijnscores bij, later ook de bloedbezinking (een maat voor de gewrichtsontsteking) en de hoeveelheid reumafactor in het bloed. Met deze unieke dataset kan hij nieuwe verbanden leggen tussen reuma en lokale weersomstandigheden als temperatuur en luchtvochtigheid. Een onderzoek onder 88 patiënten met reumatoïde artritis bevestigt zijn bevindingen.
Het vergelijkend onderzoek laat zien dat reumapatiënten aan het einde van de zomer de meeste pijnklachten hebben. In de wintermaanden januari en februari is de gewrichtspijn het minst. Volgens Patberg komt dat vooral door het vochtgehalte in de lucht. De relatieve vochtigheid is weliswaar het hoogst in de winter, maar omdat warme lucht veel meer vocht kan bevatten, zit er ’s zomers toch veel meer water in de lucht.
"Dat koud vochtig weer slecht zou zijn bij reuma klopt dus niet helemaal", aldus Patberg. "De stelling ‘droog is goed, ook al is het koud; nat is slecht, ook al is het warm’ is meer van toepassing."
Door kleding, verblijf binnenshuis of airconditioning verschilt het microklimaat aan de huid vaak van het meteorologische weer. Dat verklaart volgens Patberg waarom verschillende onderzoeken soms tot tegengestelde conclusies komen. Patberg raadt reumapatiënten aan meer tijd buitenshuis door te brengen, bij voorkeur zonder jas. Bij hemzelf werden de gewrichtsklachten minder als hij langer dan 2,5 uur per dag buiten was. "Over het algemeen is het buiten kouder en droger dan in huis. Door minder kleding te dragen neemt de ventilatie aan de huid bovendien toe, waardoor de luchtvochtigheid daar nog verder daalt." Daarnaast geeft hij het advies om ’s nachts het slaapkamerraam open te houden en geen pyjama aan te trekken.


Bron: http://www.pmc-roosendaal.nl/content_102.asp#item118

Het gaat hier dan wel om artritis (gewrichtsontsteking) en niet om artrose. Maar misschien heb je er toch iets aan.

MissUtopia
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:21

dank je wel, dit lijkt er inderdaad meer op.

Het is wel zo dat het paard sinds dat ik weet dat het niet meer goed komt ze dacht en nacht buiten staat zowel in de zomer als winter. Ze kan wel in de stal als ze dat wil.

Bedankt in ieder geval.

Het zou nog het mooiste zijn als ik iets van een wonder middel zou kunnen vinden?

Dus mensen met tips graag

Groetjes Anne

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: In de zomer kreupel winter niet ra ra ra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:26

Hoe droger de grond, hoe harder, dus minder schokdemping, misschien.

Edit: geen verklaring, want dan zou het paard op ijzers ook kreupel gaan.
Laatst bijgewerkt door opala op 27-04-06 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:31

Ik kom nu wel met iets heel anders maar probeer even mee te denken hoor
Kan het ook niet iets met hoefbevangenheid door het gras te maken hebben?
Dat hoor je rond deze periode ook geregeld namelijk..

snaauwtje

Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: hoeksewaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 00:58

zijn zn hoeven niet te droog in de zomer , wij hebben een fries op stal die dit ook heb maar die zijn hoeven zijn te droog , de eigenaar heeft er een paar dagen nat maaismeel in gedaan en het gaat een stuk beter . veel succes

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:55

een oplossinkje is mischien dat je hem niet de hele dag op de wei laat bv s'ochtend en dan s'middags ff rust en dan kan je er gaan poetse etc en goed koud houden.

MissUtopia
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:01

Toen ie het voor het eerst kreeg stond ie de hele dag op stal, soms even in de wei en rijden deed ik op een agterberg bodem dus had ook niet met de hard heid van grond te maken. Ik moet wel zeggen dat ik daar ook al aan heb gedacht.

Het verhaal van goed koud houden lijkt me misschien een oplossing en het artitis verhaal. Jaja wel fijn zo'n forum misschien lukt het om tot een oplossing te komen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Anne

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:31

in iedergeval succes ermee