rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:08

Hoi,

ik had wat vraagjes over rotstraal;
-Wat is het?
-Hoe te herkennen?
-Hoe te voorkomen?
-Hoe te behandelen?

Alvast bedankt

Gr00viejjj
Berichten: 305
Geregistreerd: 08-04-06

Re: rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:10

1: Rotstraal: Het is een aantasting van de gehele straal of een deel ervan. Het kenmerkt zich door een vieze (tenenkaas) geur en door verval van straalhoorn. Dit laatste is gekenmerkt door veel los, gescheurd hoorn en soms door een grijze smeer. Dit kan zelfs zover gaan dat het leven wordt aangetast en het paard dan kreupel loopt en/of er een dik been van krijgt.

Behandelen: Het verwijderen van al het losse en afwijkende hoorn. Hierdoor zijn we al een groot deel van de bacteriën kwijt en we zorgen er voor dat er lucht (met name zuurstof) bij kan komen. Verder kunnen we de bacteriën nog bestrijden met een kopersulfaat oplossing of de straal uitbruisen met waterstofperoxide (oppassen voor irritatie van de huid!) of met een antibioticaoplossing. Ook teren van de straal wordt welgenoemd, maar dit kan alleen als alle rotstraal weg is, want anders gaan de bacteriën juist harder groeien, omdat de teer de straal afsluit.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:12

okee, super bedankt!

weer wat geleerd

a3a

Berichten: 160
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:12

zoek ook even met zoekfunctie op rotstraal. Gisteren ook al topic geopend

Anoniem

Re: rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:21

-Wat is het? Een aandoening aan de straalhoorn.
-Hoe te herkennen? Typerende, stinkende lucht aan de straal. Ook is de straal wat zachter meestal.
-Hoe te voorkomen? Stal goed schoon & droog houden, ammoniak dat in de urine van paarden zitten is een grote boosdoener. Preventief, als je paard er gauw last van heeft, kun je de straal eens schoonmaken met een product als 'Straalsan' van Leovet.
-Hoe te behandelen? Sowieso een schone, droge stalbodem. Een middel als Egyptische Zalf is ideaal om te smeren. Niet teren, dit dicht de boel en geeft zo de bacterien meer kans. Het mag wel, maar dan moet de straal zeer grondig gereinigt zijn. Dus in die zin is Egyptische Zalf dan beter. Of de eerder genoemde Straalsan

Alvast bedankt Graag gedaan.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:15

nogmaals bedankt!

MissUtopia
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-04-06

Re: rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:04

Verhelpen, voorkomen en eraf komen:

Cavalor(belgisch voermerk) hoefspray en evt. extra supplemnten geven zoals oa Equiphos mineraalsteen zie ook voeding.

Let op: Paarden in een te natte stal/ weide krijgen dit veel eerder en hier moet je zorgen dat ze beter bestand zijn tegen de bacterien
Hier kun je een sta droger evt voor gebruiken

groetjes anne

4pleasure
Berichten: 897
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:41

ik ben op advies van mijn hoefsmid OTC-spray gaan gebruiken. (blauw spray en in principe voor koeien en schapen, maar schijnt ook goed te werken bij paarden) Daarbij een schone stal

Heb een DA ook om advies gevraagd: Goed schoonhouden, je kunt sprayen met OTC en NIET teren omdat dat alles dichtmaakt en dus kan er geen zuurstof bij (heerlijke omgeving voor bacterien om zich juist te vermeerderen)

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:50

Het is een ontsteking / verwoestoing aan de hoornstraal. Er is zwart, stinkend vocht in de straalgroef. Komt meestal door vuile stallen en slecht beslag en slechte hoefverzorging. Ik weet dat je het beste heel goed schoon kan houeden en voorkopig ook zoveel mogelijk droog houden Elke dag drollen uit de stal halen, houdt de stal ook al stukken schoner

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:19

Misscien kan ook eens proberen met sodawater nat te maken, dat wil ook wel eens helpen

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:02

Ik behandel het altijd met hoefteer en dat gaat prima. Werkt al na 1 keer aanbrengen. Het is dan na 3x smeren gewoon weg. IDeaal dat spul. en zorg altijd voor een schone stal en vele beweging.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:57

RicardoOpa schreef:
Misscien kan ook eens proberen met sodawater nat te maken, dat wil ook wel eens helpen


Het moet juist droog gehouden worden.

alexandra15 schreef:
Ik behandel het altijd met hoefteer en dat gaat prima. Werkt al na 1 keer aanbrengen. Het is dan na 3x smeren gewoon weg. IDeaal dat spul. en zorg altijd voor een schone stal en vele beweging.


Op lange termijn is dit slecht, want hiermee sluit je de hoef af, dus kan er geen lucht meer bij de straal. Juist met veel (droge) lucht en schone stal zal een rotstraal snel verdwijnen.

Staat je paard veel op stal? Meer naar buiten dan, want op stal staan ze veel in hun eigen urine/mest dat een zuur aanmaakt en de hoef aantast.

Mick_G

Berichten: 1019
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Ter Aar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 18:00

mijn paard heeft het zelf ook niet, maar ik was er even bang voor. Nu blijkt dus dat het helemaal niets is

wel bedankt voor de reacties!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:04

Nu hebben wij misschien een paard wat het heeft, haar hoeven stinken, de hoeven mogen niet worden uitgekrabt. (maandag komt de natuurlijk bekapper) maar hoe kan dat dan komen? Door het weiland waar ze overdag in staan? Want de stal wordt meerdere keren per dag uitgemest enzo. En ook goede hoefverzorging.