hoefzweer gehad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

hoefzweer gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:00

Ik vraag dit inverband met een pony wat bij mij op stal staat.
Deze is voor 4 a 5 weken terug behandeld aan een beginnende hoefzweer. Is bij het bekappen toevallig gevonden. Geen last er van gehad, wel weg gesneden door hoefsmit.
Stal altijd elke dag schoongemaakt. Hoeven goed onderhouden.
Nu het probleem: We hebben een week terug ontdekt dat precies hetzelfde stukje waar het weg is gesneden zacht is. Precies die witte lijn. Hoef is eigenlijk na het bekappen altijd wat warmer geweest, maar niet zorgwekkend. Geen last er van gehad en niet kreupel lopend.

Moeten wij ons nu zorgen maken om dat zachte plekje? Trekt dit nog weg? We hebben nog nooit een paard gehad met hoefzweer dus hoe en wat nu verder is ons niet echt duidelijk. Misschien tot handiger om hoefsmit nog eens te laten komen?
Wie weet raad

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: hoefzweer gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:25

Als ik jou was zou ik de smit niet laten komen maar de DA bellen voor advies. Mijn vriend zijn paard had ook vaker last van hoefzweren die heel laag zaten dus die kon mijn vriend zelf wegsnijden. Hij ontdekte de zweer altijd omdat de hoef dan zacht werd. Zorg ten aller tijde voor een schone stal! (die van Valentino werd elke dag uitgemest en 1 keer in de week goed schoongemaakt) als je aan zee woont (wij wel) af en toe door het zoute water.

Succes!!

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: hoefzweer gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:28

Ik wil direct een correctie toevoegen... wat ik bedoelde over het 'wegsnijden' geldt voor hoefrot, niet voor een zweer! sorry.
Als ik jou was zou iik de DA om advies vragen.

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:40

Het is een pony van 21 jaar. Heeft nooit wat gehad . Altijd gezond geweest dit is het eerst dat die wat heeft. Maar oke de stal word elke dag gedaan helemaal leeg. Alles eruit en eerst op laten drogen voordat er weer stro inkomt. Maar de zee was wel wat maar helaas geen optie.

Ksenia

Berichten: 3
Geregistreerd: 05-12-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: hoefzweer gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:56

Beste Wendel, omdat bij mijn pony de (verkeerde) diagnose hoefzweer gesteld was, heb ik het toevallig vandaag met mijn smid over het fenomeen hoefzweer gehad.
Wanneer de pony liever geen gewicht op de hoef zet, en de hoef echt beduidend warmer is, is er kans op een hoefzweer.
Maar je zegt dat de pony niet kreupel loopt??

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 21:53

nee loopt absoluut niet kreupel. Hij staat er ook wel op. Totaal geen last van eigenlijk.
Daarom vindt ik het ook zo vreemd allemaal. Er is een beginnende hoefzweer weg gesneden voor 4 รก 5 weken terug. Ook geen last van gehad van te voren. Maar precies dat plekje waar het weg gesneden is, is erg zacht geworden na die tijd.
Zijn hoef voelt inderdaad warm aan. Geen koorts hebben we gisteren gemeten. Dus wat kan dit zijn?

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:55

dat kan nooit een beginnend hoefzweer geweest zijn wat weggesneden is. hooguit de restanten van een oude. of een rot plekje in de witte lijn. en als de pony niet kreupel loopt is er niks aan de hand. op tijd bekappen en stal en hoeven schoon houden.

Ksenia

Berichten: 3
Geregistreerd: 05-12-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: hoefzweer gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:58

Een zweer lijkt mij ook niet waarschijnlijk. Dan willen ze namelijk echt geen gewicht op de hoef zetten.
Ik zou inderdaad de hoeven elke dag goed schoonhouden met water en 1 a 2 x per week de zachte plek teren om deze weer wat harder te krijgen.
Het enige wat ik je verder nog mee kan geven is, hou de pony gewoon goed in de gaten (doen jullie al zo te lezen) oogt ze actief, eet ze goed en loopt ze niet kreupel dan zou ik me voorlopig niet te veel zorgen maken. Succes!

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:04

vraag het gewoon aan de VA als je twijfelt...

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 20:49

vandaag hoefsmit weer geweest. Toch maar het zekere voor het onzekere. Het was allemaal goed en we hoefden ons niet zorgen te maken zei de beste man. Hij vondt het geen verdacht plekje. Alles was weg gesneden. Maar waarom kan het geen beginnende hoefzweer zijn Jackie?

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:03

Wendel schreef:
vandaag hoefsmit weer geweest. Toch maar het zekere voor het onzekere. Het was allemaal goed en we hoefden ons niet zorgen te maken zei de beste man. Hij vondt het geen verdacht plekje. Alles was weg gesneden. Maar waarom kan het geen beginnende hoefzweer zijn Jackie?


een hoefzweer is een plaatselijke ontsteking van de lederhuid. de lederhuid word bij het bekappen niet geraakt (hopelijk). dus een beginnend zweer vind je op die manier niet. het rotte plekje dat achterblijft groeit naar beneden om komt dan later bij het bekappen tevoorschijn als zwarte plek in de zool/witte lijn.

ziet er zo uit:
Afbeelding