Artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fourth
Berichten: 1904
Geregistreerd: 20-07-05

Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 11:58

Ik ga een keer per week een beetje rondhobbelen op het paard van een kennis van me, gewoon voor de lol, beetje naar buiten enzo. Beestje is een jaar of 22 en heeft artrose. Ik weet dat je dan lang/veel moet [in]stappen enzo, en dat lange rechte lijnen het beste zijn, maar kan je beter in de berm rijden of op de straat? [heeft wel ijzers]
Bedankt alvast

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:01

Mijn schatje is ook rond die leeftijd en heeft ook artrose. Ik stap zeker eerst 20 minuten voordat ik ga draven. Ook stap ik vrij lang uit omdat ze dan het beste de volgende dag weer loopt. Ik rij haar zo vaak mogelijk, eigenlijk alleen in het bos. Als er een stukje verhard is wil ze zelf daar graag op lopen.

fourth
Berichten: 1904
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:45

Ah, oke. Ja, van dat lange instappen wist ik idd ook al. De keren dat ik een hele tijd terug op hem gereden heb heeft dat idd minimaal 20 minuten geduurd. Maar het is dus niet zo dat artrose paarden specifiek in de berm of juist op de straat moeten lopen?

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:37

Nee volgens mij niet...

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:22

Bij arthrose is een zachte ondergrond beter (schokdemping!) maar als de grond erg ongelijk is zal het paard waarschijnlijk de verharde weg verkiezen.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:42

Precies wat Mist zedgt

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:33

Flanna heeft ook artrose (pas geleden geconstateerd) en ze hoeft geen ijzers onder als we in t zand blijven rijden.
Maar als we weer met de kar op pad gaan dan raadde ze ons aan om dan rollend en verend beslag te nemen omdat ze op t asfalt meer zou slijten..

Bedoel eik meer te zeggen dat op zachte bodem minder slijtage geeft.
Maar als de berm erg hobbelig is zou ik wel op de weg gaan, net wat Mist zegt.