Training paard met Spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aeris

Berichten: 1732
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: BE

Training paard met Spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 22:40

Hey bokkers,

Even een vraagje (ik hoop dat het hier juist staat).
Hoe train je best een paard met spat?
Trainen is mss wel wat zwaar uitgedrukt, ik rij enkel recreatief. Wat stappen, beetje draven, beetje galopperen...

Momenteel stappen we het grootste deel van de tijd (20 van de 40min), 5 dagen per week.

Nu zou ik graag op termijn ook een beetje springen met hem. Men heeft me eens gezegd dat spat er pas doorkomt bij overbelasting, en dat ik geen last (verdikkingen, kreupelheid)zou hebben met zijn spat als ik hem niet overbelast.
Dus, zou het, volgens jullie, moeten lukken om 1maal per week, of 1maal per twee weken met hem te springen ? Niet al te hoog, ik had gedacht rond de 50cm...

En als er iemand een soort van trainingsschema (of eerder recreatierijschema) zou hebben, altijd welkom

Mss nog een beetje meer info: het paardje is 12j, heeft ooit Z gelopen, en heeft een jaar stilgestaan omdat de eigenaar geen tijd had, is pas weer een maand onder het zadel. Tot nu toe geen verdikkingen of onregelmatigheden.

Groetjes
Naima

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:44

Een paardje bij ons op stal heeft ook niet-actieve spat, en daar wordt ook regelmatig een sprongetje mee gemaakt.
De clou is gewoon de training rustig opbouwen, dus eerst ook dresuurmatig aan de slag om het dier wat sterker te maken.
Houd ten allen tijde gewoon je paard in de gaten.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:17

Train op rechtrichten voornamelijk en zorg ervoor dat je paard het gewicht verdeeld over 4 benen. Elk paard kamt namelijk met natuurlijke buiging/scheefheid en als hier niet aan gewerkt word dan kun je o.a. problemen krijgen door overbelasting als spat, hko, artrose noem maar op. Voor meer informatie zie ook www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com

Succes

Aeris

Berichten: 1732
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: BE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:53

Bedankt voor de info!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:15

Heeft het paard al speciaal spatbeslag?

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Re: Training paard met Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:08

Wat je ook niet mag vergeten met spat benen, is dat je je paard langzaam opwarmt!

Rustig beginnen, en pas als hij ECHT lekker warm is, kun je zwaardere oefeningen van hem vragen.

Een paard met spat moet even de kans krijgen om het gewricht soepel te maken......

Ook de "cooling down" is erg belangrijk!!!

Zeker het laatste kwartier alleen maar stappen...... nooit warm op stal zetten, want dan is de kans op verstijving van het gewricht veel groter.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:57


Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:26


Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Training paard met Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:13

ow haha wist ik wel