easy walkers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

easy walkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:43

Ik ben bezig met een kleinschalig onderzoek naar de easy walkers.
Daarvoor heb ik meer informatie nodig over mensen die de easy walkers onder hun paard(en) hebben.

Ik zou het daarom heel erg waarderen als iedereen die zijn paard op easy walkers heeft dit vragen lijstje voor mij zou willen invullen!
Links naar sites, extra info, tips voor mijn vragen, alles is uiteraard welkom !

- Hoe ben jij in aanraking gekomen met de easy walkers?

- Wat is de voornaamste reden dat je 'ijzers' onder je paard hebt?

- En wat is de belangrijkste reden dat je hiervoor voor easy walkers hebt gekozen, en niet voor het gebruikelijke ijzer?

- Hoelang staat het paard nu op easy walkers?

- Had het paard een tijdje nodig om aan de kunststofjes te wennen; of liep hij er zo mee weg?

- Is hij/zij anders gaan lopen?

- Ben je van plan het paard in de toekomst (als de hoeven -weer- gezond zijn) blootvoets te laten lopen?
Zo nee, waarom niet?

- Word je paard intensief getraind (of ligt het wel in het plan de training weer op te pakken als het paard nu gebleseerd is)? Zo ja, voor wat voor 'discipline' word er getraind?

- Als het paard voor een blesure en/of slechte hoeven de easy walkers onder heeft gekregen, is er al sprake van een genezing of verbetering?


Deze vragen zijn alleen voor paarden die van gewone ijzers afkwamen:
De meeste paarden lopen behoorlijk gevoelig en soms zelfs kreupel als ze tijdelijk van ijzers afgaan. Door dat de o.a. de doorbloeding beter zou zijn bij de easywalkers, zouden ze dus niet heel erg gevoelig van de easy walkers af moeten komen...
- Als je paard wel eens tijdelijk zonder ijzers heeft gestaan, liep deze de eerste tijd blootvoets gevoelig?
- Als je het bij de easy walkers ook wel is geprobeerd hebt, hoe zat het als het paard al een tijdje op easy walkers rond hobbelde?

- De easy walkers zouden het uitglijden duidelijk moeten verminderen, en door de straal bij de hoef te betrekken en het mooi afteronden zouden ze ook duidelijk minder moeten struikelen o.i.d. Heb je daar iets van gemerkt?

- Ook zou de doorbloeding beter moeten zijn in vergelijking met een gewoon ijzer, heb je daar iets van gemerkt? Bijv. dat de hoeven iets warmer zijn, minder snel dikke benen, minder snel een zachte weefsel kneuzing bij een klap, snellere hoefgroei, snellere genezing...

bart6699
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-10-02

Re: easy walkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:49

Waarom probeer je niet eerst zelf het easywalker beslag onder je paard.

de hoefsmid van hoofbalance is met een actie begonnen om kunststof hoefbeslag te promoten.
Het beslag kost nu net zo duur als gewoon beslag.

Voor beslag kost 60 euro, normaal 75 euro.
Rondom 80 euro, normaal 95 euro

Je kan dan zelf ervaring op doen met het beslag en je conclusies trekken.

mijn paard loopt er heel goed op en ik weet een paard met hoefkatrol 4+ die eigenlijk naar de slacht had gemoeten, maar die loopt nu weer in de dressuur L2 met 8 winstpunten.

groetjes,
Bart

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: easy walkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:39

bart6699 schreef:
Waarom probeer je niet eerst zelf het easywalker beslag onder je paard.


Mijn paard komt never nooit niet op beslag
Ik hou er zelf helemaal niet van iets onder je paard te slaan, of dat nou ijzers of kunststof is, en ik vind het in de meeste gevallen ook erg onnodig. Maar als alles waar is wat er over de easy walkers word beweert, zou dat iig al een hele verbetering zijn tegenover het gewone ijzer.

Omdat ik hier een hoop paarden bekap ben ik altijd de pineut als iemand met een vraag zit. Nou heb ik daar geen problemen mee maar ik vind het ook wel naar als ik ze alleen een nummer kan geven van een persoon die er wel een antwoord opweet; en verder ze niets kan vertellen.
Als ik nou wat meer weet over hoe en waarom die ijzers toegepast worden, kan ik ze iig al een idee geven op wat voor antwoord ze gaan krijgen.

Maar ondertussen staan hier op stal meer paarden op kunststofjes, en dat gaat erg goed. Ze moeten voor onderzoek van de easy walkers op rontgen (hoefkatrol paarden); dan kunnen ze zien of er verbetering is/komt.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:22

Toydoll, ik had je al vertelt dat het paard van een vriendin een paar maanden op zulke easywalkers had gestaan toch?

Dus waarschijnlijk heeft zij een minder positieve ervaring doordat ze weer terug is gegaan naar gewone ijzers. (volgens mij vooral omdat hij ze steeds verloor, terwijl dit daarvoor niet met ijzers het geval was). Ik heb je vragenlijst naar haar gemaild, dus als ze die invult plaats ik het wel hier.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:11

De ervaringen van mijn vriendin op een rijtje, haar paard is trouwens een flink breed paard van 1,67, die Z2 heeft gelopen, zonder beenproblemen:

- ik ben er via internet mee in aanraking gekomen

- de reden dat mijn paard op ijzers staat : ik rijdt veel op de harde weg en zijn hoeven slijten te snel

- ik heb er niet voor gekozen maar op aanraden van de smid heb ik ze eronder laten zetten.

- inmiddels zijn ze er vanaf maar ze hebben er 3 maanden onder gezeten met een vernieuwing rond de 6 weken

- het wennen viel wel mee na een week of 2 liep hij er goed op, hij was niet kreupel of zo maar moest even wennen

- hij loopt heel anders zijn knieaktie was helemaal weg want het ijzers geeft net wat meer zwaarte en easy walkers niet daarom vondt ik ze ook niet meer fijn, voor het buitenrijden vondt ik ze prima maar voor de dressuur niet zodra hij met dressuren zijn achterhand eronder zetten vielen ze er spontaan af , het was zelfs voor de smid een raadsel, en het voorbeen was minder spectaculair

- Blootvoets is voor mijn paard geen optie

- ik heb begrepen van andere smeden dat die easy walkers niet gezond zijn vanwege de stroefheid als een paard zijn voet neer zet glijden ze meestal een beetje een soort slepen zeg maar en met deze easy walkers kan dat niet , maar ze doen het toch dus je krijgt een soort van schrokbreker effect waardoor ze sneller kwalen krijgen zoals slijtage e.d.

Conclusie: mijn ervaring is , ik doe het nooit meer

------
Zelf heb ik ook met dit paard gereden terwijl hij ze onder had. Met buitenritten vond ik het wel prettig, vooral omdat ze meer grip leken te hebben zoals met ijzers. Alleen was die grip nog extremer dan een blootvoets paard, dus ik herken goed de ervaring van mijn vriendin.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:51

merci

Dat van het telkens verliezen had ik al van je gehoord, dat is wel typisch!
Ben wel benieuwd waardoor dat zou komen!

Voor de rest klinkt het vrij logisch, knie actie is idd minder maarja, met ijzers is ook maar kunstmatig, en met het doorglijden is idd een wel bekend misverstand (Alleen paarden met ijzers glijden door en dit is een behoorlijke belasting voor de pezen; paarden met gezonde blote hoeven glijden absoluut nĂ­et door. Als het paard lang op ijzers heeft gestaan is het voor het paard in het begin wel wennen aan het feit dat hij zijn voeten weer moet aanpassen aan zijn snelheid, maar dit is logisch, ga jij maar een uur lang op ijs lopen en daarna op asfalt, dan loop je ook de eerste passen wat onwenning)

Dus dat komt wel aardig overeen met wat ze beweren.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:10

Ja, maar zoals m'n vriendin al opmerkte, hij had weinig moeite zich aan te passen. En tja, kunstmatig, het is net wat je zien wilt!! Ik ben benieuwd hoe mijn paard de komende dagen gaat lopen zonder ijzers, met ijzers liep hij mooi ruim, en gister (ok de eerste dag) vond ik hem nog vrij kort lopen. Maar goed, dat gaat vast over.

Maar ik vond dat die easywalkers stroever waren op het wegdek dat wat ik gewend ben met blootvoetse paarden. En ik kan me dus de mening van onze smid goed voorstellen. Hij vond ook dat de huidige generatie nog te slecht te bewerken is naar de voet van het paard, maar dat hij het een interessante ontwikkeling vond die nog in de kinderschoenen staat.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:34

Ik zet hier een slotje. Dit soort enquetes zijn niet toegestaan op medisch.