Oude peesblessure door overbelasting.. ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Oude peesblessure door overbelasting.. ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 19:57

Ons paard loopt al enige tijd af en toe kreupel, vorige week weer nadat ze zelf had lopen rennen in de wei. Ze had een dikke pees en liep behoorlijk kreupel.
Gisteren zijn we naar de dierenkliniek geweest, na foto's en scan is gebleken dat ze twee oude peesblessures heeft waarbij er verklevingen zijn.
Mogelijke opties zijn het inspuiten van de peesschede of een kijk-operatie waarbij de verklevingen worden weggehaad. Heeft iemand ervaringen met deze behandelingen?
We willen graag weten wat de vooruitzichten zijn (of het reeel is om te verwachten dat ze weer 100% zal worden).

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Oude peesblessure door overbelasting.. ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 03:15

Jammer dat er nog geen reacties zijn. Ik wil dit topic graag volgen en mijn probleem eraan toevoegen:

Ik ben een tijdje gelden (1 of 2 maanden terug) een heel eind buiten wezen rijden. Na een bosrit wilde mijn paard echt niet de trailer in (ja, ja, ja, daar gaan we het hier nu niet over hebben..) en zijn we na de bosrit naar huis gereden (10 kilometer). Volgende dag had mijn merrie een wat dik voorbeen, wat overvuld en wat warm, niet heel debiel ernstig leek het.
Week of 8 later, onze eerste springles gehad op een vrijdag. Zaterdag paard rust, zondag OLIFANTSachterbenen. Twee dagen gestapt, slonk niet, maar ze was ook niet kreupel. Daarna op dinsdag de veearts erbij gehaald. Vochtremmers gekregen en antibiotica. Daar droogde het beenwerk wel van op. Vrijdag: weer veearts erbij: weer twee weken rust en stappen (op het harde, naast de man en rechtuit, meerder keren per dag).
Ik weet dat peesblessures hardnekkig kunnen zijn en snel verwaarloosd worden. Dus ik ga zo wie zo die pezen laten scannen over twee weken (eerder kan ik niet).

Maar ik hoor graag ervaringen/ tips. Wie heeft iets dergelijks eerder meegemaakt ? Hoe lang duurde het ? Werd het weer helemaal goed ? Mag je weer springen ? Ik ben inmiddels (helaas) een expert op het gebied van koliek, maar van benen weet ik niks !

never

Berichten: 3046
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: tolkamerr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:39

mijn paard heeft het wel gehad maar heb gelukkig al een jaar geen last meer van gehad
Mijn paard heeft aa beide voor bnen een peesblesure gehad en best ernstig ook
maar met veel rust en nu regelmaat gaat het gelukkig prima hij heeft nergens meer last van.
Ik denk dat veel regelmaat en niks onverwachts gek doen heel erg belangrijk is en opbouwen erg belangrijks

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Oude peesblessure door overbelasting.. ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:00

Vaak zeggen dierenartsen wel als je paard eenmaal een peesblessure gehad heeft, een tweede blessure moeilijker en soms niet geneest. Ik kan niet oordelen hoe jou paardje er aan toe is, ik hoop dat het allemaal goedkomt voor je.

Wij kochten vorig jaar een 9jarige merrie die voorheen op Z nivo gelopen heeft. Ze zou niet meer uitgebracht zijn ivm een peesblessure aan het voorbeen en daarom voor de recreatie verkocht zijn. Ik wilde zeker weten hoe groot de kans was op een 2e blessure, omdat we hoofdzakelijk als doel hadden leerpaard en er een veulen bij te fokken. Niet dat ze weer opnieuw de Z in gaat, maar je zit er ook niet op te wachten dat je paard na aankoop kreupel is en alleen nog voor de fok geschikt is. We hebben haar toen alsnog laten keuren en ook van de voorbenen scans laten maken. Daarop was niets te vinden, geen verklevingen of apart heden. Als advies kregen we mee, gewoon mee gaan rijden want op het keuringsrapport is ze zelfs volledig gezond verklaart. Je houd het wel in je achterhoofd, ermee springen doen we dus niet..je gaat bepaalde risico`s niet opzoeken.

2 weken geleden liep ze ineens kreupel, been was niet dik noch warm, het bleek een hoefzweertje te zijn (gelukkig). Mijn andere merrie liep 4 dagen later ineens kreupel, had wel een dik been en vooral erg warm. Omdat ze nu in trainingstaat om Z klaar gemaakt te worden was ik bang voor een peesblessure. Da is er 3x bij geweest, ook een hoefontsteking die naar binnen is geslagen, geen peesblessure in iedergeval. Ze heeft 3 dagen onregelmatig gelopen en afgelopen donderdag heeft de DA haar nagekeken, buigproeven etc gedaan en hij kon niets vinden. Ze loopt regelmatig en t been is niet meer dik geweest tot gisteravond toen ze een uurtje of 2 op stal stond. Hij voelde iets warmer en dikker aan, toen ik 2u later weer ging kijken en vanmorgen ook was het helemaal weg..

Heel apart...maar gelukkig geen peesblessure...toch ben ik er wel alert op...vooral omdat mijn paarden nog nooit wat gehad hebben.

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:40

Ik heb helaas niet zo'n gunsig verhaal...Mijn vorige paardje is ook geopereerd aan een oude peesblessure. De eerste keer dat hij een peesblessure kreeg, was hij 6 jaar. Na een half jaar rust was dit weer genezen. Vier jaar later werd hij opnieuw kreupel. Allerlei dierenartsen/osteopaten enzovoort afgelopen, en iedereen riep wat anders (4 jaar gemodderd met een paar wat soms kreupel was en soms niet). Uiteindelijk terecht gekomen bij dierenkliniek de Bosdreef in belgie, geweldige kliniek. Daar ontdekten ze wat ik al die tijd al dacht: een peesblessure. Zijn pees was verticaal gespleten, dat groeide wel weer aan elkaar, maar als er maar iets gebeurde, ging het weer stuk. Vandaar het wisselende kreupelheidsbeeld. Daar is hij hier aan geopereerd. De verklevingen en rafels zijn inderdaad verwijderd. Hij moest toen twee weken op stal blijven, en daarna mocht hij in een klein paddockje buiten lopen. De eerste tijd zag het been er heel mooi uit, heel mooi dun, en ook niet kreupel. Een half jaar na de operatie mocht hij weer voorzichtig aan het werk, en weer los in de wei. Helaas was het been niet bestand tegen het los spelen in de wei, en hij werd opnieuw kreupel. Weer op rust gezet, maar ongeveer een jaar na de operatie lag hij hooi te eten, en hebben we hem in laten slapen.

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:06

Mijn pony heeft fysio gehad voor verklevingen, op de laatste scan waren ze niet meer te zien. Als je het hele verhaal van de mijne wilt weten moet je maar even pben

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Oude peesblessure door overbelasting.. ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:08

Helaas is het een paard wat zelf maar al te graag loopt te rennen, vandaag liep ze wat beter, en ging ze meteen achter d'r maatje aan. Best lastig om zo'n paard echt rust te geven..

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:04

Hetzelfde bij die van mij ! Mag ze godzijdank wel het land in, zie ik haar draven, zie ik verdorie gewoon een "tik" in dat voorbeen... damn it!

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:48

Mijn paard had na een trap van een ander paard een volledig verkleefde pees, operatie was mogelijk, maar had niet mijn voorkeur ivm boxrust die daarop moest volgen (mijn paard heeft ook arthrose- boxrust kan gewoon niet!) Na een half jaar weidegang wees de scan uit dat het weer goed was. Nooit meer last gehad, is nu 8 jaar geleden.

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:35

Daar denk ik ook aan, aan een half jaar weidegang. Volgende week ga ik de pees laten scannen. Ik hou jullie op de hoogte.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Oude peesblessure door overbelasting.. ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 15:42

Half jaar weidegang klinkt wel goed.. gaan we ook eens overleggen.. hopelijk kunnen we een weide vinden waar niet teveel gras staat, anders lijkt ze helemaal wel drachtig..

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:50

Hebben jullie zandgrond? Met klei/veengrond is vaak het probleem dat de bodem instabiel is en ook gauw slechter met regen enz. Een zandbodem is een stuk stabieler. Meeste dierenartsen raden het af een paard in de wei te doen. Ik heb het wel gedaan; vaak is het aan de hand met verdoving ook niet meer te doen. Belangrijk is wel dat je paard redelijk rustig is en met een ander rustig paard kan staan. Je kan ze er dan het beste dag en nacht in laten, omdat je anders hebt dat ze na het op stal staan toch gauw gek gaan doen.

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Oude peesblessure door overbelasting.. ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:50

Chessie schreef:
Half jaar weidegang klinkt wel goed.. gaan we ook eens overleggen.. hopelijk kunnen we een weide vinden waar niet teveel gras staat, anders lijkt ze helemaal wel drachtig..


Ja vind maar eens een knappe wei, met decent omheinig, beetje knap toezicht en dergelijke...

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:01

ja zo is het maar net en heb dan maar een paard wat niet als een idioot gaat lopen rennen die van mij ben ik na 5,5 maand weer aan et oppakken met rijden maar pfioew daar mocht ik enkel recht uit mee stappen over de verharde bodem....

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 07:49

M'n vader gaat vanmiddag weer de dierenarts bellen om te vragen wat de vooruitzichten zijn voor de behandelingen. Boxrust is voor haar niet te doen, dan gaat ze toch rondjes lopen. We hebben thuis wel een grote paddock (30x25 met mooie zandbodem). Hopelijk kan ze daar in ieder geval blijven lopen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Oude peesblessure door overbelasting.. ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:09

Ilzas schreef:
Chessie schreef:
Half jaar weidegang klinkt wel goed.. gaan we ook eens overleggen.. hopelijk kunnen we een weide vinden waar niet teveel gras staat, anders lijkt ze helemaal wel drachtig..


Ja vind maar eens een knappe wei, met decent omheinig, beetje knap toezicht en dergelijke...


Kwestie van weten waar je het zoeken moet voor meer info mag je me best pm-en

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 10:04

Gisteren weer naar kliniek geweest. Omdat ze afgelopen week behoorlijk opgeknapt is en na verdoving van diepe kootholte (dus echt de hoef) toch nog ietsjes beter gaat lopen lijkt het toch meer vanuit d'r hoef te komen, daar zagen ze op de foto ook een vlek. ze moet nu op ijzers met zooltjes en voor d'r pezen (die toch wel dik zijn) moeten we een trainings/wandel schema aanhouden en insmeren.. valt dus toch nog wel mee!

a3a

Berichten: 160
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:46

Gelukkig maar dat het meevalt. Ik heb zelf ook een paard met peesblessure. Ga binnenkort voor de derde keer echo laten maken. Maar ik vraag me af waarmee je insmeert, en waarvoor? Ik heb alleen een wandelschema meegekregen.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 12:55

met een ontstekingsremmer (weet de precieze naam zo even niet), die wordt via de huid opgenomen. Als het goed is zou hierdoor de zwelling minder moeten worden.

a3a

Berichten: 160
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:13

Aha, daarvoor dus. maar de mijne heeft geen zwelling meer, vandaar dat ik het niet nodig heb. Bedankt voor de informatie.

paardfysio

Berichten: 992
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Laren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:39

lieve mensen,

uit onderzoek blijkt dat smeerseltjes aan de buitenkant van het been NIET opgenomen worden in de pees.
ik weet wel dat meerdere DA-en het voorschuiven, maar bij een goede paardenkliniek geven ze je zoiets echt niet mee.

een peesblessure is meestal een scheurvorming in de pees (groot, klein, allerlei varianten)
bij schade begint het lichaam met herstellen de eerste fase is de ontstekingsfase, dus die heb je eigenlijk nodig om het genezingsproces op gang te brengen.

het beste advies is rust en niet belasten.
en dan heel erg geleidelijk weer opbouwen.
het gehele genezingsproces van een peesblessure kan wel een jaar in beslag nemen.
let er wel op dat de pees dan allang niet meer dik is en dat het paard ook meestal niet meer kreupel loopt.
het herstel duurt gewoon zo lang.

heel erg veel succes.

groetjes,linda

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:51

Mijn merrie heeft ook een peesblessure gehad..en blijft ook sukkelen.. benen blijven dik.. na tijd rust kan ze weer aan t werk.. maar al snel is het weer over.
Ik heb haar dus voorgoed pensioen gegeven.. :S

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:25

Ja, zelfde probleem hier.
De mijnes is al vanaf november kreupel na een rare beweging met rijden. Na een tijd aankl**ien bij de veearts die niets kon vinden(het zit echt in de gewrichten dus maar een aantal dure gewrichtsinjecties erin terwijl op de fotos niet echt iets afwijkends te zien was ) ben ik naar een ander gegaan en daar wist ik eindelijk vrij snel wat er aan de hand was. Een blessure aan het imparligament. 2 weken boxrust en daarna 4 weken 2x 10 min. p/d stappen. En Tendocure druppels.
Maar nu het mooie weer in aantocht is, heb ik toch besloten om hem zowiezo tot eind v.h. jaar op het land te zetten.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:50

mijn andalusier is 3 jaar geleden geopereerd aan een pessblessure,er was op een scan niets te zien,dus ik heb een kijkoperatie laten doen,er bleek een ondiepe scheur te zitten en het herstel zou gunstig zijn,mits voldoende rust...

hij heeft omdat hij zo idioot deed buiten zijn stal toen 6 maanden complete boxrust gehad en is daarna nog 4 maanden de wei opgegaan,ik ben hem toen heel rustig weer gaan rijden,op een dag was zijn pees van zijn niet geopereerde been heel dik,ws verstapt tijdens loslopen in de bak,weer rust,deze ziet er nu wel goed uit,in de sneeuw heeft zijn een blessure aan zijn achterbeen opgelopen en nu heeft ie weer rust,alleen is op het moment ook zijn geopeerde been erg dik en hij trekt het been weg als je eraan zit,iets wat hij nooit heeft gedaan...

ik rij er niet meer mee,hij staat op rust,maar de toekomst ziet er somber uit...

dit is zijn been nu...

achterkant 2 flinke bulten boven zijn kogel
Afbeelding

hier zie je de de bult goed ,daar zat eerst een klein bultje van de operatie
Afbeelding

er zit nu geen vocht bij, de bult is hard,en hij loopt niet kreupel...