arabier laten beslaan??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:08

geen ijzers eronder slaan hoor en lekker zo laten lopen
blote voeten is voor een paard veel plezieriger en ook nog plezieriger voor jou financieel gezien
geen gezeur over afgetrapte ijzers, verkeerd beslag etc.
goede hoefsmid heb jij ..of heeft ie het druk

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:04

elmo1 schreef:
omdat bij hoogtes van een meter, de hoeven toch een hele klap te verwerken krijgen, de ijzers ondersteunen dan de hoef, tevens is het springen op bv nat gras veiliger met ijzers die je scherp kunt zetten dan zonder ijzers op de blote hoef springen.
Geadviseerd door de hoefsmid die bang is voor glij partijen.
Na het buiten seizoen kan hij er weer af en zal dan gewoon binnen springen zonder ijzers.
Tenminste dat is het plan.


De hoeven krijgen juist een hardere klap met ijzers onder, het is slechter voor de pezen en zonder ijzers werkt het hoefmechanisme beter. Ijzers helpen niet tegen het glijden, je paard kan zich erop instellen als hij geen ijzers onder heeft. Met ijzers kan hij niet aanvoelen wat voor ondergrond hij loopt en dat maakt de kans op ongelukken groter. En wat helpen die punten eronder nou eigenlijk, als het echt glad is heb je daar ook weinig meer aan.

De hoefsmid adviseerd het omdat hij niet anders doet en het normaal en vanzelfsprekend vind dat paarden op ijzers staan.

Er zijn genoeg praktijkvoorbeelden dat zonder ijzers op nat gras ook goed werkt en mijn eigen ervaring is dat zonder ijzers zelfs beter gaat.

elmo1
Berichten: 608
Geregistreerd: 12-10-04

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:50

Dan hoor ik je ervaring graag, ik zal even uitleggen dat ik ook geen voorstander van ijzers ben, maar mijn 16 jarige dochter wil met hem gaan springen en een B parcours voor E- ponies is 90 cm hoog.
De hoefsmid zegt letterlijk tegen me, ze gaat dr nek breken als je haar zonder ijzers laat springen op gras
Dus wat doe je dan als moeder?
Paardje op ijzers voor het zomer seizoen.
Toch.....................

Karen

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:59

elmo1 schreef:
Dan hoor ik je ervaring graag, ik zal even uitleggen dat ik ook geen voorstander van ijzers ben, maar mijn 16 jarige dochter wil met hem gaan springen en een B parcours voor E- ponies is 90 cm hoog.
De hoefsmid zegt letterlijk tegen me, ze gaat dr nek breken als je haar zonder ijzers laat springen op gras
Dus wat doe je dan als moeder?
Paardje op ijzers voor het zomer seizoen.
Toch.....................

Karen



Ik heb je een PB'tje gestuurd!

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:18

Maroush (ook een arabje ) loopt alleen voor op ijzers, omdat ze anders d'r hoeven nogal scheef afslijt. Anders had ze niet op ijzers gestaan, hoeven zijn 'sterk' genoeg en zonder ijzers is veel beter voor de doorbloeding

prisca11
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: kleine-brogel, belgenland [ben wel nederlands hoor:P]

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:37

ik zou ook zonder proberen. ik heb zelf ook een arabier me 4 ijzers, maar die heeft erg zwakke hoeven en de smid gaf het advies voor rondom. als het paardje echt nie goed gaat lopen zonder, dan zou ik voor hoefschoenen of alleen vooraan beslag kiezen. want de smid zegt dat de hoeven sneller voor afslijten dan achter... heb het geprobeerd maar me paard begon niet fijn te lopen dus nu staat ze op 4. probeer toch maar zonder ijzers.

ping
Berichten: 48
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:25

Mijn idee is dat het per paard verschilt. Mijn arabier is ijzerloos maar ik moet zeggen het groeit ook als kool maar de arabier van mijn zus is rondom beslagen en bij deze groeien de hoeven minder snel dus de kans op slijtage is groter.

KingSize
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:33

ping schreef:
Mijn idee is dat het per paard verschilt. Mijn arabier is ijzerloos maar ik moet zeggen het groeit ook als kool maar de arabier van mijn zus is rondom beslagen en bij deze groeien de hoeven minder snel dus de kans op slijtage is groter.


Hoeven gaan minder snel groeien door ijzers. De hoeven van mijn paard groeiden ook altijd maar heel weinig toen hij nog ijzers had. Daardoor had de hoefsmid had altijd de grootste moeite om de ijzers eronder te krijgen en zaten de nagelgaten heel dicht bij elkaar. Inmiddels staat mijn paard nu een half jaar zonder ijzers en beginnen zijn hoeven steeds harder te groeien. Ik hou ze zelf bij, en had er eerst heel weinig werk aan, maar dat wordt steeds meer!

lotttttttt

Berichten: 1630
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Purmerend

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:45

Ik heb lang niet alle reacties gelezen dus mijn excuses als ik iets zeg wat al 10 keer is gezegt.

Ik vind de reacties als '' ijzertjes eronder, voorkomen is beter dan genezen'' echt nergens op slaan. Het hoefmeganisme word ontzettend verstoord door ijzers. Het uitzetten van de hoef word gigantsch bellemerd en er is dus soms een minder goede doorbloeding.
Ik ben heus niet zo iemand die tegen ijzers is... Soms is het echt gewoon handiger om ijzers er onder te slaan, maar om het maar zo simpel te zeggen van : '' ik rij veel buiten dus MOET ik ijzers '' ....... dat is echt niet waar.
Ik heb mijn nrps ( bijna vol arabier ) lekker zonder ijzers lopen. Bij mij gaat dat gewoon goed...

Toen ik mn vorige pony ( NF ) net had heb ik hem ook gelijk rondom laten beslaan, ook met een simpele naïve gedachte. Ging er mee buiten rijden , ook stukke op verharde weg. Hoe de ijzers er daarna onder zaten . . . het zal wel aan mijn hoefsmid gelegen hebben hoor haha, maar zonder ijzers was 1000 keer beter geweest. . .

Als jij heel veel op harde weg wil gaan rijden zou ik eerst eens kijken hoe de hoefen er op reageren. Natuurlijk niet gelijk een uur op het harde gaan lopen, en dan eens gaat kijken wat er allemaal wel niet fout gegaan is, maar wat het ook is, is dat als je vaker op harde weg loopt de hoefen er aan ''wennen'' en gewoon wat harder gaan groeien. Ze passen zich als het ware aan.

Succes!

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:07

Arabesk schreef:
Er is nog nooit een paard te kort afgesleten..

Ik bekap mijn paard volgens het natuurlijk bekappen systeem en rij kilometers over het asfalt zonder problemen.


nog nooit? weet je het zeker?

wij hebben namelijk een haflinger gekocht( min of meer de vorige eigenaar gedwongen te verkopen omdat hij min of meer een beetje verwaarloosd werd ) , en dat was dramatsich en die hoeven man... de ijzers zaten er zolang onder, dat ze er onderuit vielen, toen liep ie zonder ijzers natuurlijk, die mensen hebben em door laten lopen, die hoef ging scheuren en brokkelen en slijten, en op n gegeven moment waren ze zo kort, dat de smit tegen ons zei dat ze veelste kort waren om uberhaupt ee ijzer onder te kunnen slaan... was gewoon zielig, beetsje had gewoon zo'n pijn met lopen...

sommige paarden hebben gewoon ijzers nodig... en als jou paardje ze nooit gehad heeft, en nooit problemen gehad heeft, zou ik hem lekker zonder ijzers laten lopen....

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 01:32

OrissE_GipsY schreef:
Arabesk schreef:
Er is nog nooit een paard te kort afgesleten..

Ik bekap mijn paard volgens het natuurlijk bekappen systeem en rij kilometers over het asfalt zonder problemen.


nog nooit? weet je het zeker?

wij hebben namelijk een haflinger gekocht( min of meer de vorige eigenaar gedwongen te verkopen omdat hij min of meer een beetje verwaarloosd werd ) , en dat was dramatsich en die hoeven man... de ijzers zaten er zolang onder, dat ze er onderuit vielen, toen liep ie zonder ijzers natuurlijk, die mensen hebben em door laten lopen, die hoef ging scheuren en brokkelen en slijten, en op n gegeven moment waren ze zo kort, dat de smit tegen ons zei dat ze veelste kort waren om uberhaupt ee ijzer onder te kunnen slaan... was gewoon zielig, beetsje had gewoon zo'n pijn met lopen...

sommige paarden hebben gewoon ijzers nodig... en als jou paardje ze nooit gehad heeft, en nooit problemen gehad heeft, zou ik hem lekker zonder ijzers laten lopen....


Veel hangt ook van de bekapping zelf af

lijn_

Berichten: 129
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Amsterdam (lijn), Blaricum (Atlas)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 01:51

Mijn hoefsmid is lid van de NVvH ( http://www.hoefsmedenvereniging.nl ), en adviseerde mij en m'n arabier voorlopig niet te beslaan: hoeven zijn sterk genoeg.
Ook vertelde hij dat een van zijn andere klanten een meisje is dat endurance rijdt, en dat zij het tot en met klasse twee prima zonder kon, maar dat haar arabier nu toch beter met ijzers door het leven gaat.

Jouw hoefsmid klinkt mij hetzelfde in de oren, en daar zou ik erg blij mee zijn: gewoon iemand die kijkt wat de hoeven van je paard nodig hebben. Niet iemand die koste wat het kost wil beslaan, maar ook niet iemand die een paard alleen maar blootsvoets wil zien.

Natuurlijk hebben degenen die zeggen dat je het pas zeker weet als je het zelf gezien hebt gelijk, maar van je smid mag je toch aannemen dat hij degene is met de meeste ervaring van jullie twee...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:10

Er is iemand die blootsvoets klasse IV heeft gereden!

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:12

ik zou naar je hoefsmith luisteren. want mijn arabiertje heb ook nooi ijzers gehad .

jennyk
Berichten: 3618
Geregistreerd: 05-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:48

mijn arabiertje van bijna 23 heeft ook nog nooit ijzers gehad.

pasjefHT

Berichten: 56
Geregistreerd: 01-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:37

ik ben het met de rest eens hier hoor,gewoon lekker laten lopen zo en eerst kijken hoe hij het zonder ijzers doet,

ik heb wel gezien dat veel van de paarden die met ijzers lopen gewoon overbodig is, omdat ze denken dat zo'n paard dat 'nodig' heeft.

ik heb mijn arabier zonder ijzers staan(en dat wil ik ook zo houden) we gaan regelmatig naar buiten en zijn hoeven zien er gewoon goed uit.
ps. ik denk niet dat de hoeven van een arabier sterker zijn als ieder ander paard hoor. er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:57

Aurora3 schreef:
Hey iedereen,
Voor alle mensen met een arabier die regelmatig buiten rijden: Heeft jou arab hoefijzers of niet??

Onze smid zegt namelijk dat arabieren hele sterke hoeven hebben en dat ze dus makkelijk zonder ijzers over straat kunnen lopen. Misschien heeft hij hier wel gelijk in, maar hij was afgelopen week voor de eerste keer bij ons, dus we kennen hem eigenlijk helemaal niet. Zelf vonden we de hoeven al behoorlijk kort, daarom hadden we al een paar weken niet buiten gereden. Dit hebben we ook tegen de smid verteld, maar hij vond beslaan toch niet nodig.

Wat zouden jullie doen??


rijdt je veel op asfalt of veel op zandondergrond? mijn mening is dat je zelf even goed moet kijken of de hoeven erg slijten als je buiten rijdt..inderdaad Arabisc Volbloeden hebben erg sterke hoeven,maar dat geldt echt niet voor elke Arabisch Volbloed...bij ons staan van de 4 Arabieren er momenteel 2 op ijzers en de andere 2 niet..dus het verschilt gewoon per paard! Denk dat je dat het beste samen met je hoefsmid kan inschatten wat echt noodzakelijk is!

poekie

Berichten: 505
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: zwijndrecht

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:06

Ook ik rijd mijn mijn arabier zonder ijzers.bevalt me veel beter zo.is niet glad en ze heeft erg sterke hoeven.heb haar wel op ijzers gehad en mijn eerste poging zonder is mislukt omdat ze erg gevoelig was op steentjes enzo...heb het na een half jaartje weer geprobeerd door wat beter/langzamer op te bouwen met buiten rijden en nu gaat het alweer ruim een jaar goed.
hou ze af en toe bij met de vijl en dat gaat prima.

ben wel van mening dat t niet voor ieder paard weggelegd is want mijn zus had een haflinger en dat was een drama zonder ijzers die had hele erge brokkelhoeven.maar de meeste arabiertjes hebben daar geen last van