Natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:47

Janneke148 schreef:
Ja en waarom denk je dat ik een topic open....om antwoord te krijgen op mijn vraag.


Sorry maar op bokt vragen hoe je een bokhoefje moet bekappen is als vragen hoe je een paard nageeflijk moet rijden. Dat kán niet via een forum geleerd worden, dat je andere 'probleemhoeven' bekapt hebt wil niet zeggen dat je álle probleemhoeven kunt bekappen.

Mijn tip: haal er een natuurlijk bekapper bij, laat die langskomen en laat hem uitleggen hoe het moet, dan kan je het zelf ook zien.

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:52

Ik hoef niet te weten hoe je een hoef bekapt, dat kn je idd niet leren van een forum.

Maar ik wil gewoon wat tips...

Ik kan zo een paar tips geven voor andere probleemhoeven, dus kan iemand dat vast ook wel met een bokhoefje.

En dat ik niet alle probleemhoeven kan bekappen weet ik ook wel. Maar ik wil zelf kunnen bepalen of ik het kan of niet aan de hand van wat tips. Als ik het dan niet kan haal ik er iemand bij, maar ik vind het niks om meteen al te schreeuwen als er nog niks aan de hand is.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:59

Janneke148 schreef:
Maar ik wil gewoon wat tips...


Maar heb je niet liever tips van iemand die zulke dingen dagelijks meemaakt en je gelijk kan laten zien waar je op moet letten?

De gemiddelde bokker heeft niet veel ervaring met zelf bekappen, laat staan met het bekappen van een bokhoef. Dit is misschien niet het antwoord dat je zou willen hebben maar het grootste gedeelte van bokt is niet zo into natuurlijk bekappen. Volgens mij had paardnatuurlijk ook iets van een forum ofzo, misschien dat er daar meer mensen zijn met ervaringen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:22

Sta weer eens met mond vol tanden, zegmaar

Hamer
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:38

Janneke148 schreef:
Hamer schreef:
Ga hiermee naar een proffesioneel hoefsmid en laat je niet misleiden met onzinverhalen zoals natuurlijk bekappen.
Dit zijn problemen die je zelf niet kunt oplossen er staat informatie bij www.hoofcare.nl
sucses



Sorry???

Ik zit niet te wachten op je persoonlijke mening over natuurlijk bekappen. Ik bekap al op een natuurlijke manier en dan geef je me een site waar ze alles met een ijzer denken op te lossen (dit is absoluut geen optie voor mij, wat vrij logisch is!!)

Ik vraag de natuurlijk bekappers hier op bokt hoe ik dit aan kan pakken. En of er misschien iemand is die hetzelfde heeft.


Je stelt een vraag en je wilt eigenlijk dat iemand een antwoord geeft die hetzelfde denk als jij.
je hebt zelf al een mening want jij vind hoefijzers niets maar je weet ook niet het probleem op te lossen.
Je zegt dat ijzers geen optie zijn maar wat dan wel!
Je kunt waarschijnlijk niet goed lezen maar de site waarover ik het had zijn vakmensen die weten waarover ze het hebben.

Weet jij hoe dit moet worden opgelost???

Wat wil je nu eigenlijk??????

Je hebt een probleem dat goed moet worden opgelost daar zul je mee naar een professioneel hoefsmid moeten die dit voor jouw kan oplossen.
Zet jouw eigenwijze gedachte eens uit je hoofd en kijk eens de andere kant op dan alleen het natuurlijk bekappen want dat zal jouw probleem niet oplossen.

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 22:42

Ik ben niet eigenwijs, ik ben tegen ijzers. En er is zoveel meer (en beter) dan er maar een ijzer onderslaan en denken dat het dan opgelost is.

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 22:43

En ja natuurlijk bekappen kan het oplossen.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:06

@ janneke, je neemt zoals altijd de zool als referentiepunt en maakt een iniemini mustangroll. Een normale en extreme mustangroll zal bij een bokhoef er voor zorgen dat de hoef nog meer op de toon gaat landen en het afwikkelpunt te ver naar achteren komt te liggen, dus bij een bokhoef een heel klein mustangrolletje. De rest van de bekapping is infeite hetzelfde als met een 'normale' hoef. Op deze manier zal uiteindelijk de hoef zichzelf corrigeren, hoewel het lang kan duren.
Zelf bekap ik ook een paard met bokhoeven en geduld en regelmatig bekappen (zeker eens per week, milimeterwerk ) is erg belangrijk.
Succes ermee!!

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 23:21

schaapjuh schreef:
@ janneke, je neemt zoals altijd de zool als referentiepunt en maakt een iniemini mustangroll. Een normale en extreme mustangroll zal bij een bokhoef er voor zorgen dat de hoef nog meer op de toon gaat landen en het afwikkelpunt te ver naar achteren komt te liggen, dus bij een bokhoef een heel klein mustangrolletje. De rest van de bekapping is infeite hetzelfde als met een 'normale' hoef. Op deze manier zal uiteindelijk de hoef zichzelf corrigeren, hoewel het lang kan duren.
Zelf bekap ik ook een paard met bokhoeven en geduld en regelmatig bekappen (zeker eens per week, milimeterwerk ) is erg belangrijk.
Succes ermee!!



Heel erg bedankt!

Dat was nou het antwoord wat ik wilde hebben.
Hier kan ik mee verder.... dankje!

Hamer
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:39

Janneke148 schreef:
schaapjuh schreef:
@ janneke, je neemt zoals altijd de zool als referentiepunt en maakt een iniemini mustangroll. Een normale en extreme mustangroll zal bij een bokhoef er voor zorgen dat de hoef nog meer op de toon gaat landen en het afwikkelpunt te ver naar achteren komt te liggen, dus bij een bokhoef een heel klein mustangrolletje. De rest van de bekapping is infeite hetzelfde als met een 'normale' hoef. Op deze manier zal uiteindelijk de hoef zichzelf corrigeren, hoewel het lang kan duren.
Zelf bekap ik ook een paard met bokhoeven en geduld en regelmatig bekappen (zeker eens per week, milimeterwerk ) is erg belangrijk.
Succes ermee!!



Heel erg bedankt!

Dat was nou het antwoord wat ik wilde hebben.
Hier kan ik mee verder.... dankje!


Ja op dit antwoord zat jij te wachten, dit kan toch niet waar zijn , wat een onzin!! hier is weer imand met een verkeerde informatie
Leer in hemelsnaam de anatomie een bokvoet is een probleem!

Bij bokhoeven mag deze zg "mustangrol" er niet inzitten ander bestaat de kans dat hij dat de stanjd hierdoor te steil wordt dus hiermee het probleem niet wordt opgelost de voet zal hierdoor nog steiler worden wat echt de bedoeling niet kan zijn
" De rest van de bekapping dient hetzelfde te zijn als een normale voet" !!!!!Mensen waar hebben wij het over!!!! de voetas moet worden bekeken en volgens de voetas zal de voet moeten worden bekapt. en dit heeft weer niets met natuurlijk bekappen te maken.

Bokvoeten corrigeren of herstellen zich niet zelf , hierbij zal geholpen moeten worden.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:45

hamer schreef:
Bij bokhoeven mag deze zg "mustangrol" er niet inzitten ander bestaat de kans dat hij dat de stanjd hierdoor te steil wordt dus hiermee het probleem niet wordt opgelost de voet zal hierdoor nog steiler worden wat echt de bedoeling niet kan zijn


Als jij mijn berichtje goed had gelezen zou je weten dat ik precíes hetzelfde zei.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:48

Dit topic gaat trouwens over NB en de TS vraagt advies mbt NB

Hamer
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:53

Wat is het verschil tussen NIETS en iniemini? leer eens goed lezen!Dit is niet hetzelfde! deze topic gaat over een probleem dat niet met een zg "natuurlijke bekapping" zal herstellen.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:57

Hamer schreef:

" De rest van de bekapping dient hetzelfde te zijn als een normale voet" !!!!!Mensen waar hebben wij het over!!!! de voetas moet worden bekeken en volgens de voetas zal de voet moeten worden bekapt. en dit heeft weer niets met natuurlijk bekappen te maken.

Bokvoeten corrigeren of herstellen zich niet zelf , hierbij zal geholpen moeten worden.


Natuurlijk help je de hoef maar niet door drastisch in te grijpen/ snijden, maar door zo de hoef te bekappen op een manier zoals die zóu moeten afslijten zoals dat in de natuur gebeurd. Op een gegeven moment 'corrigeert' de hoef zichzelf. En niet door de hoef in model te snijden want dan is de uitwendige voetas wel correct maar de inwendige voetas niet. En juíst naar die inwendige voetas kijken NB-ers, als die weer recht is, wordt de uitwendige voetas ook weer recht en niet andersom!

hamer schreef:
Wat is het verschil tussen NIETS en iniemini? leer eens goed lezen!Dit is niet hetzelfde! deze topic gaat over een probleem dat niet met een zg "natuurlijke bekapping" zal herstellen.


Een inimini mustangroll is hetzelfde als de draagrand breken zoals bij TB, dus een hele kleine afronding die bijna niet te zien is, maar waardoor de rand niet meer zo scherp is en brokkels minder kans hebben te ontstaan.

listyv
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 01:17

Hamer,

wat doe jij een moeite ze te vertellen dat ze verkeerd bezig zijn en dan nog meer veel onzin.

Wat ze nu weer wil vertellen dat weer geen mustangrol er wordt ingevijld alleen maar een kantje van de draagrand voor het afbrokkelen? heeft dit weer iets met het probleem te maken? en wat is in hemelsnaam een uitwendige en inwendige voetas???? en hebben wij paarden die vergeleken kunnen worden met paarden uit de natuur???

Houd maar op want deze mensen kunnen niet denken en willen kost wat kost op een "natuurlijke manier" wat dit ook mag voorstellen hun paard vernielen. alles zal zich zelf corrigeren, geloven in iets is goed maar dit.........

De uitleg van deze mensen over zg mustangrol (is het een mustang?)
dat deze ervoor zou zorgen dat de voet nog meer op de toon gaat landen vervolgens zegt ze dat het het afwikkelpunt te ver naar achter komt te liggen is tegenstrijdig . hier zie je wat deze mensen willen zeggen en echt geen verstand voeten en de afwikkeling hiervan hebben.

verder heeft ze nog te vertellen dat hij als een normale voet moet worden bekapt!!!!! Je ziet weer ze weet echt niet waarover ze praat juist omdat een bokhoef een probleem is zoals je hebt uitgelegd.

Iedereen weet dat bokhoeven zelf niet corrigeren.

Dus spaar de moeite!! maar ik ben wel blij dat iemand met verstand iets probeert uit te leggen, jammer dat ze zelf een verkeerde vizie hebben.

Ik zou de moeite verder besparen laat ze de dieren maar kwellen!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 01:29

listyv schreef:
Hamer,

wat doe jij een moeite ze te vertellen dat ze verkeerd bezig zijn en dan nog meer veel onzin.

Wat ze nu weer wil vertellen dat weer geen mustangrol er wordt ingevijld alleen maar een kantje van de draagrand voor het afbrokkelen? heeft dit weer iets met het probleem te maken? en wat is in hemelsnaam een uitwendige en inwendige voetas???? en hebben wij paarden die vergeleken kunnen worden met paarden uit de natuur???

Houd maar op want deze mensen kunnen niet denken en willen kost wat kost op een "natuurlijke manier" wat dit ook mag voorstellen hun paard vernielen. alles zal zich zelf corrigeren, geloven in iets is goed maar dit.........

De uitleg van deze mensen over zg mustangrol (is het een mustang?)
dat deze ervoor zou zorgen dat de voet nog meer op de toon gaat landen vervolgens zegt ze dat het het afwikkelpunt te ver naar achter komt te liggen is tegenstrijdig . hier zie je wat deze mensen willen zeggen en echt geen verstand voeten en de afwikkeling hiervan hebben.

verder heeft ze nog te vertellen dat hij als een normale voet moet worden bekapt!!!!! Je ziet weer ze weet echt niet waarover ze praat juist omdat een bokhoef een probleem is zoals je hebt uitgelegd.

Iedereen weet dat bokhoeven zelf niet corrigeren.

Dus spaar de moeite!! maar ik ben wel blij dat iemand met verstand iets probeert uit te leggen, jammer dat ze zelf een verkeerde vizie hebben.

Ik zou de moeite verder besparen laat ze de dieren maar kwellen!


Waarom spreek je over 'ze' ?? Je zou me ook direct kunnen aanspreken hoor. Of is dat teveel moeite..?!

Ik zei dus dat een normale en een extreme mustangroll het afwikkelpunt te ver naar achteren zou leggen, dat dit dus niet de bedoeling is, vandaar de inimini mustangroll.
Bekappen zoals een normale hoef, is dus volgens NB die de zool als referentiepunt aanhoudt en niet snijden als een normale hoef volgens TB. Zit 'enorm veel verschil in.

Als jij geeneens wéét wat een inwendige en uitwendige voetas is...hoe denk jij het dan ooit beter te weten?

Nogmaal dit topic gaat over NB ( zie titel!)

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 06:57

Precies, ik wil iets weten over NB en zit dus echt niet te wachten op reacties dat wij verkeerd bezig zijn.

Je weet waarschijnlijk niet eens hoe wij bekappen, alleen van gehoord, en als dat jou dan niet bevalt begin je maar te schreeuwen dat wij paarden kwellen?
VERDIEP JE ER DAN EERST IN!!!

En als ik paarden kwel, hoe verklaar je dan dat mijn paard genezen is van hoefkatrolontsteking???

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:53

En hoe verklaar je dan dat de hoeven van mijn paard na 4 jaar nauwelijks gegroeid te zijn, sinds ik een natuurlijke smid heb, ineens wel weer groeien zoals het hoort? En nee er hebben nooit ijzers onder gezeten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:20

Een paard kan NIET genezen van HKO, onmogelijk!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:44

Goed. Ook voor vragen over NB geldt precies hetzelfde als andersom! Als topicstarter expliciet aangeeft advies te willen over hoe iets volgens een bepaalde methode opgelost/aangepakt moet worden, dan is het niet de bedoeling dat er van ale kanten wordt aangegeven dat dat zo niet kan/mag en dat ze moet kiezen voor traditionele vormen van hoefsmederij.

Kortom: graag on topic blijven!
De vraag betreft natural balance.

KingSize
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Leiden

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:28

Ik heb niet zoveel verstand van bokhoefjes, maar misschien kan je naast het natuurlijk bekappen hier ook wat mee:
voor: Afbeelding

na: Afbeelding

onderaanzicht: Afbeelding

Staat op deze site. Succes!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:42

Ik heb niet veel verstand van bekappen want dit laat ik aan een geschoolde hoefsmid over,het enige wat ik wel weet is dat een bokhoef aangeboren is en als je de stand daarvan gaat veranderen dan breng je de peesen spieren enz. ook in een andere stand en dat kan heel verkeerd aflopen!Je kan de stand van de hoef als ze jong zijn nog aardig beinvloeden,maar bij een ouder paard is dat veel moeilijker zo niet onmogenlijk!En of iemand nu zijn paard op wat voor manier dan ook bekapt moet iedereen voor zichzelf weten......maar dan wel (als je een probleem hebt) met iemand ernaast die het al eerder heeft gedaan waar je het van kan leren.

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:47

KiWiKo schreef:
Een paard kan NIET genezen van HKO, onmogelijk!


Mijn paard is het levende bewijs....

En tevens het paard van een vriendin die ik van HKO af geholpen heb en denk dat er nog wel veel meer paarden zijn die genezen zijn!

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:48

aerdenhout1 schreef:
Ik heb niet veel verstand van bekappen want dit laat ik aan een geschoolde hoefsmid over,het enige wat ik wel weet is dat een bokhoef aangeboren is en als je de stand daarvan gaat veranderen dan breng je de peesen spieren enz. ook in een andere stand en dat kan heel verkeerd aflopen!Je kan de stand van de hoef als ze jong zijn nog aardig beinvloeden,maar bij een ouder paard is dat veel moeilijker zo niet onmogenlijk!En of iemand nu zijn paard op wat voor manier dan ook bekapt moet iedereen voor zichzelf weten......maar dan wel (als je een probleem hebt) met iemand ernaast die het al eerder heeft gedaan waar je het van kan leren.


De pony is nog jong dus als ik heel voorzichtig (milimeterwerk) te werk ga zou er nog wel wat aan veranderd kunnen worden, maar dat gaat wel een tijdje duren...

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:53

iedere veearts die je zal vragen zal zeggen dat HKO NIET te genezen is.heb je ook röntgenfoto's gemaakt van voor en na?