Vraag over vetten en teren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Vraag over vetten en teren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 14:22

Ik hoor zoveel verschillende dingen ! De een zegt dat het om de dag moet, de ander zegt elke week, de ander zegt om de 6 weken en dan hoor ik weer dat het helemáál niet moet dat het zo slecht is ! [ *edit: Ik hoor ook dat het de hoef "afsluit" voor vocht. Maar de hoeven van mijn paard komen niet veel met vocht in aanraking. Is het dan bijv. beter om de hoeven regelmatig goed schoon te maken en af te spuiten [ ook de binnenkant ] ? ]

Even mijn situatie schetsen:

Groot Westfaler paard, dressuur, staat iedere dag paar uur buiten in een paddock met zand, droog. Word gereden in een bak met zand en kunstgras, goede drainering, dus bijna nooit op natte grond / plassen. 's Zomers staat hij ook vaak op de wei, die met goed weer droog is, en anders een beetje nat, maar nooit zeiknat. Verder staat hij in een ruime binnenbox met vlasstrooisel. Wat is het beste voor mijn paard qua vetten en teren ? Zijn hoeven zijn af en toe wel erg zacht en ze stinken heel soms ineens. Dan roept mijn moeder: "je moet vaker vetten en teren, elke dag vetten en elke week teren" Maar ik weet niet of dat nou wel goed is.. Hij staat trouwens op ijzers.

Kortom: Wat is de beste verzorging voor mijn paard zijn hoeven ?
Alvast bedankt voor de reacties, en als ik dit topic verkeerd heb geplaatst ofzo, dan hoor ik het wel. Ook kon ik geen ander topic vinden met antwoord op mijn specifieke vraag.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:17

met teer aan de binnenkant, sluit je de hoef af. er kan dan helemaal geen vocht meer bij. vet met laurierzelf of een ander goedje kan je na het afspuiten van de hoeven op de kroonrand smeren. de hoef geroeid vanuit de kroonrand, de rest besmeren is afsluiten en voor de sier. ik ben heel tevreden met een wit smeerbaar goedje van de paardendrogist.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:43

Hier een slotje. Er loopt een vrijwel gelijk topic, met een vrijwel gelijke titel.